عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی 1402_1403 چقدر است؟

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی1402_1403 چقدر است؟

 

حقوق کارگران در کشور ما در قانون کار مصوب هزار و سیصد و شصت و نه به رسمیت شناخته و مورد تایید قانون گذار قرار گرفته است . تعیین حداقل قانونی درآمد ماهیانه و ممنوعیت تعیین درآمد به کمتر از آن، پیش بینی انواع مرخصی، بیمه تامین اجتماعی، حق سنوات و دریافت حقوق بازنشستگی، از جمله حقوق قانونی کارگرن بوده که قانون کار به آن پرداخته است.

یکی دیگر از حقوق قانونی کارگر ، حق دریافت عیدی بوده که بر اساس آن، هر ساله کارفرمایان مشمول قانون کار، موظف هستند تا قبل از فرارسیدن سال نو، مبلغی را به عنوان عیدی به کارگران مشغول در کارگاه خود بپردازند . البته بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش تامین اجتماعی نیز همانند کارگران مشغول به کار، هر ساله مبلغی را تحت عنوان عیدی دریافت می نمایند، با این تفاوت که این میزان عیدی، توسط سازمان تامین اجتماعی به حساب این دو گروه واریز می گردد.

به همین دلیل در این مقاله، به منظور بررسی مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، ابتدا به توضیح تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخته، سپس، در مورد میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ و زمان واریز عیدی 1402بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی صحبت خواهیم کرد.

 

بازنشسته و مستمری بگیر چه تفاوتی دارد؟

یکی از اصطلاحاتی که کاربرد آن در بیمه زیاد است مستمری بوده و باید بررسی کنیم چه تفاوتی میان فرد بازنشسته و مستمری بگیر وجود دارد.

طبق قانون، مستمری بگیر به آن دسته از افرادی گفته می‌شود که قبل از بازنشستگی به دلایل پزشکی از کار افتاده می‌شوند اما فرد بازنشسته کسی است که به موجب حکم رسمی مراجع صلاحیت دار دیگر به کار مشغول نبوده و حقوقی تحت عنوان حقوق بازنشستگی در موعد مقرر به وی تعلق می‌گیرد.

به عبارتی افرادی که به دلیل از کارافتادگی از کار کناره می‌گیرند مستمری بگیر و به افرادی که به دلایلی همچون شرایط سنی یا پرداخت حق بیمه طی مدت تعیین شده دیگر مشغول به کار نیستند بازنشسته محسوب می‌شوند.

 

 

 

 پیشنهاد میشود مقاله شرایط بازنشستگی و محاسبه آن را مطالعه کنید

 

 

عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی 1402:

به کلیه مستمری بگیران ازکارافتاده کلی، بازنشسته و مستمری بگیران بازمانده سازمان تأمین اجتماعی نیز همانند بازنشستگان و موظفان مشمول مقررات استخدام کشوری عیدی پرداخت می‌شود، که میزان آن توسط هیئت دولت تعیین می‌شود. میزان عیدی سال 1402 بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس ضوابط مالی برابر با 1.600.000  تومان است.

اما خبر جدید این این است که عیدی کارکنان و بازنشستگان دولت یک میلیون و هشتصد هزارتومان شد.به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال 1402 به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت نمایند.

علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال بازنشستگان، مستمری بگیران، سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان نیز به مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.به یاد داشته باشید، همانطور که در قسمت‌های بالاتر این مقاله اشاره کردیم، عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی معاف از مالیات است.

 

نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 1402:

به طور معمول هر ساله و در ماه های انتهایی سال، گروه های مختلف مشمول دریافت عیدی منتظر تعیین دقیق مبلغ عیدی خود و دریافت آن می باشند. چرا که این مبلغ هم تا حدودی می تواند برای کارمندان و بازنشستگان گره گشا بوده و برای تامین برخی هزینه ها هر چند خرد، مورد استفاده قرار بگیرد. اما باید دقت داشته باید که نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر نهادها با کارمندان و کارگران تفاوت دارد.

به عبارت دیگر، این افراد با توجه به میزان زحمتی که باید متحمل شوند و هم چنین پایه حقوقی شان عیدی دریافت می کنند. مبلغ عیدی کارگران از ضرب شدن حداقل حقوق کارگرد در عدد 60 به عنوان حداقل عیدی و از ضرب حداکثر حقوق در عدد 90 به عنوان حداکثر عیدی به دست می آید. اما محاسبه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی سال 1402 مانند سال های قبل با شیوه دیگری انجام می شود و از این نظر با روش محاسبه عیدی کارگران دارای تفاوت است.

 

عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی در 1403:

میزان عیدی عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال 1403، به میزان مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری می باشد. همچنین زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳، معمولا در اسفند ماه صورت می گیرد.

 

زمان واریز عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال 1403:

در بخش های قبل، در مورد تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی توضیحاتی را ارائه نمودیم و هم چنین در مورد میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1403 و مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، صحبت کردیم. اما مساله مهم دیگری که در رابطه با عیدی این قشر از اقشار جامعه وجود داشته، زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳ می باشد. 

کلام آخر :

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس آخرین اعلام هیئت وزیران، برابر 1,600,000 تومان است؛ به این مبلغ میزانی برای همسر و فرزندان بازنشسته اضافه می‌شود. وظیفه واریز عیدی بر عهده سازمان تامین اجتماعی است. همان گونه که مشاهده می‌کنید یکی از مهم‌ترین نیازهای هر حقوق بگیر اطلاع از قوانین کار و رفاه امور اجتماعی به صورت درست و کامل است؛ به این ترتیب می‌تواند از کلیه حقوق‌ و امتیازات تعیین شده تامین اجتماعی در جهت حمایت از افراد مشمول بیمه تامین اجتماعی مطلع شده، مانع از تضییع حقوق خود شود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید