بررسی اصول کار با سیستم حسابداری دارایی و اموال

بررسی اصول کار با سیستم حسابداری دارایی و اموال

 

دارایی و اموال های یک واحد ممکن است پدیده‌های عینی و مشهود باشند مثل: زمین، ساختمان، موجودی نقدی و موجودی کالا، یا به صورت حقوق مالی و امتیازات غیر قابل رویت و نامشهود، مثل: سرقفلی و مطالبات از اشخاص. اکثر دارایی‌ها از نظر تعداد اندک، ولی از نظر ارزش مالی دارای اهمیت بالایی هستند و حفظ و نگهداری آن‌ها یکی از وظایف ضروری یک سازمان موفق است. ماژول (نرم افزار) اموال تیم‌یار برای ثبت کلیه تجهیزات و دارایی‌های مشهود و نامشهود یک سازمان طراحی و تولید شده است. با استفاده از سیستم حسابداری اموال، می‌توان نرخ استهلاک اموال سازمان را محاسبه کرده و دارایی‌های اسقاطی را که بازدهی خود را بعد از یک دوره مصرف طولانی و یا بر اثر کم دقتی و فشار زیاد از دست داده‌اند، از رده خارج کرد تا بستر ورود دارایی‌های جدید فراهم شود.

 

حسابداری اموال و دارایی ثابت چیست؟

دارایی ثابت به همه اموال قابل‌لمس و مشهودی گفته می‌شود که شرکت در اختیار دارد و می‌تواند در عملیات خود برای درآمدزایی از آن استفاده کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دارایی ثابت این است که نمی‌توان آن‌ها را در یک سال تبدیل به وجه نقد کرد. دارایی‌های ثابت را در ترازنامه با عنوان‌هایی مانند املاک، تجهیزات و ماشین‌آلات می‌توانید مشاهده کنید.

یکی از مهم‌ترین موارد از اموال و دارایی‌های هر شرکتی که حسابدارها باید به استهلاک آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند دارایی‌های ثابت هستند. این موضوع در صنایعی که تحت عنوان صنایع سرمایه بر شناخته می‌شوند، مانند صنایع خودرویی که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه اموال، ماشین‌آلات و تجهیزات دارند اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند.

 

 

بخش های کلی در ارتباط با حسابداران:

1- مطابقت سیستم حسابداری و دارایی ثابت

2- استفاده از نرخهای موضوع ماده 151 قانون مالیات مستقیم

3- صحت محاسبه استهلاک دارایی های ثابت

4- بررسی پوشش بیمه ای اموال شرکت

5- بررسی پلاک کوبی مناسب اموال شرکت

6- مشاهده عینی اموال شرکت

7- ارزشیابی صحیح اموال شرکت

 

برای تحقق مورد اول، کاربر باید گزارشی تهیه کند که بهای تمام شده هر طبقه اموال (برای مثال ماشین آلات و تجهیزات ، اثاثیه اداری ، وسایط نقلیه و …) اضافات و کسورات انها طی دوره و بهای تمام شده پایان دوره ، استهلاک انباشته اول دوره ، اضافات و کسورات انها طی دوره و بهای تمام شده پایان دوره ، استهلاک انباشته اول دوره ، اضافات و کسورات ان طی دوره و استهلاک انباشته پایان دوره و در نهایت ارزش دفتری پایان دوره را نشان دهد.

چنین گزارشی مشابه خلاصه ای از کل گردش اموال واحد تجاری است که یکی از یادداشت های همراه صورتهای مالی را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله انواع دارایی در حسابداری را مطالعه کنید

 

 

 

حسابدار باید بررسی کند که نرخهای جداول ماده 151 قانون مالیات های مستقیم در محاسبه استهلاک اموال بکار رفته باشد . حسابدار باید بتواند گزارشی از سیستم تهیه کند که نشان دهد برای هر طبقه اموال چه روش و چه نرخی استفاده شده است.

گزارش دیگری که مورد نیاز است ، گزارش ریز پلاک های اموالی است که به تفکیک، مانده اول دوره ، اضافات و کسورات انها و استهلاک مربوطه را نشان دهد. حسابدار چند مورد از پلاک های اموال را بصورت تصادفی انتخاب کرده محاسبه استهلاک ان را کنترل میکند .

تیم رسیدگی برای مشاهده عینی دارایی و کنترل پلاک کوبی انها (شماره اموال) باید بداند که هر پلاک در کجای واحد تجاری قرار دارد. کاربر باید بتواند گزارشی از سیستم دارایی ثابت اخذ کند که شماره پلاک دارایی ، محل استقرار و نام پلاک را ارایه نماید. از طرفی تمام اموال پلاکدار باید در نرم افزار دارایی ثابت وارد شده باشند لذا حسابدار هم از سیستم به دارایی فیزیکی میرسد و هم از دارایی به سیستم ردیابی میکند تا هردو ادعای مدیریتی کامل بودن و وجود را اثبات کند.

 

کاربرد و اهمیت حسابداری اموال و دارایی ثابت:

درک و ارزش‌گذاری صحیح دارایی‌ها جزء لاینفک حسابداری دقیق، برنامه‌ریزی تجاری و گزارشگیری مالی است. در مورد شرکت‌های سهامی عام، حسابداری دقیق دارایی‌های اجاره‌ای طبق قانون الزامی است. طبقه‌بندی و ارزش‌گذاری دارایی‌ها برای درک جریان نقدی و سرمایه در گردش شرکت بسیار مهم است. حسابداران باید با استفاده از دانش حسابداری اموال، دارایی‌ها را برای اهدافی مانند تامین اعتبار و اخذ بیمه به درستی طبقه‌بندی کنند. آنها همچنین باید دارایی‌ها را به درستی ارزش‌گذاری کنند تا بتوانند استهلاک را برای اهداف مالیاتی محاسبه کنند و شرکت را قادر سازند تا در صورت لزوم درباره فروش آنها تصمیم‌گیری کند. تمایز دارایی‌های عملیاتی از دارایی‌های غیرعملیاتی نیز به سازمان‌ها کمک می‌کند تا ببینند هر نوع دارایی چگونه درآمد کلی را به همراه دارد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید