بررسی مهلت پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی و جریمه آن

 

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، در سال های اخیر تفاوت های گسترده ای داشته است و با به وجود آمدن روش های مجازی و غیر حضوری به ندرت شاهد روش های سنتی و مراجعه حضوری به بانک ها برای پرداخت حق بیمه می باشید. تنوع در ارائه خدمات در راستای دسترسی راحت تر افراد به انواع خدمات غیرحضوری انجام شده است. 

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به روش های متعددی صورت می پذیرد که در ادامه این مطلب در رابطه با نحوه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی توسط بیمه شدگان این سازمان به دو صورت آنلاین و حضوری و همچنین زمان پرداخت آن آورده شده است.

 

کارفرماها باید حق بیمه ی حقوق کارگران را که معادل 30 درصد حقوق است تا روز آخر ماه بعد به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند. سازمان تأمین اجتماعی باید تا 6 ماه پس از وصول صورت مزد، به اسناد و مدارک کارفرمایان رسیدگی کند، اگر کارفرمایی مدارک را در این مدت ارسال نکرده باشد سازمان حق بیمه را خود تعیین می کند و از کارفرما می خواهد که آن را به همراه جریمه پرداخت کند. اگر کارفرما در این مورد اعتراضی داشته باشد باید تا 30 روز اعتراض کند و تاریخ ابلاغ خود را اعلام کند. سازمان پس از دریافت برگه اعتراض در هیئت بدوی به آن رسیدگی می کند و برای انجام این کار یک ماه وقت دارد. اگر کارفرما در مورد تعیین حقوق و خسارت اعتراضی نکرد، به مصابه پذیرش و پرداخت آن می باشد.

 

مهلت پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی کارگران:

مهلت قانونی برای تحویل لیست بیمه و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی هر ماه برای کارگران قانون کار طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی، حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد است. برخی کارگاه ها از به صورت دوره ای و طبق مصوبات دولت از مهلت بیشتری بهره مند می شوند.

براین اساس، درصورت تاخیر یا عدم ارسال لیست و همچنین تاخیر یا عدم پرداخت حق بیمه مربوط به هر ماه در مهلت تعیین شده طبق قانون جرایم، کارفرما در هر مورد ملزم به پرداخت جریمه تاخیر لیست و پرداخت حق بیمه خواهد بود و از طرفی درصورت عدم ارسال لیست صورت مزد و حقوق کارگران، کارفرما ملزم به پرداخت جریمه به میزان ۱۰ درصد مبلغ حق بیمه به اضافه بیمه بیکاری همان ماه خواهد بود.

درصورتی که کارفرما به دلیل تاخیر در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن همچنین تاخیر یا عدم ارسال لیست، مشمول جریمه شود و اصل حق بیمه و بیمه بیکاری را قبل از صدور برگ لازم الاجرا یکجا پرداخت کند، از پرداخت ۴۰ درصد جریمه های مربوطه معاف خواهد شد و از طرفی با صدور و ابلاغ برگ لازم الاجرا، معافیت ۴۰ درصد جریمه های متعلقه لغو و علاوه بر آن یک بیستم بدهی به عنوان نیم عشر اجرایی به بدهکار (کارفرما) تعلق خواهد گرفت.

 

 

لزوم تهیه لیست بیمه:

هدف سازمان تأمین اجتماعی، ارتقاء سطح رفاه اجتماعی و ارائه خدمات اجتماعی است. افرادی که تحت پوشش این سازمان هستند از این مزایا برخوردارند. سازمان تأمین اجتماعی وجوهی را که در این راه به دست می آورد در امور رفاهی و زیربنایی صرف می کند. این سازمان به صورت مستقل کار کرده و راهکار و عملکردی متفاوت از دیگر سازمان ها دارد. کارفرمایان یا بیمه گران و کارگران یا بیمه شدگان دو رکن اصلی این سازمان هستند. هر سازمان، نهاد، ارگان، مؤسسه یا حتی شخص با توجه به کاری که می کند مشمول بخش ها یا کل بندهای اساسنامه ی سازمان تأمین اجتماعی می شود. البته اگر فرد یا شرکتی خواستار آن باشد که مشمول بندها و مزایای این سازمان شود باید اطلاعات واحد کاری خود را در لیست بیمه اعلام کند و هزینه ی آن را نیز واریز کند.

 

عدم پرداخت حق بیمه:

کارفرما موظف است درصد تعیین شده را از دستمزد کارگر خود کسر کند و با اضافه کردن درصد خود، حق بیمه را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند. چنانچه کارفرما کوتاهی کند و حق بیمه را حداکثر تا پایان ماه بعد پرداخت نکند بعد از چند ماه بیمه قطع خواهد شد.

فرد بیمه شده (کارگر) می تواند در این خصوص شکایت تنظیم کرده و با مدارک مربوطه به در مراجع حل اختلاف اداره کار با موضوع مکلف کردن کارفرما به واریز حق بیمه ایام اشتغال ارائه کند. در این صورت کارفرما با رای اداره کار مکلف خواهد شد اصل حق بیمه ایام کارکرد به انضمام جرایم را به سازمان پرداخت نماید.

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله دریافت سوابق بیمه را مطالعه کنید

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید