بررسی اهمیت بازاریابی برای پیشبر و موفقیت در کسب و کارها

 

تکنیک بازاریابی یک تکنیک جامع و مورد توافق جهانی برای هر سازمانی است که به نحوی با ارائه محصولات و خدمات به مشتریان سر و کار دارد.

این تکنیک دیگر جزو مزیت‌های منحصربه‌فرد برخی سازمان‌ها به شمار نمی‌رود؛

بلکه چنان کارکردی از خود نشان داده است که تقریباً تمامی بنگاه‌ها، از یک دفتر فروش کوچک و یک مغازه محلی گرفته تا سازمان‌های بزرگ تولید محصولات و ارائه خدمات و حتی سازمان‌های علمی و پژوهشی را درگیر خود ساخته است.

بنابراین حتی استانداردهای مدیریت کیفیت و مدیریت تجاری نیز آن را یک الزام بی‌بدیل برمی شمرند. حتی آن را بخشی از فرایندهای اصلی و جزئی که مستقیماً در ایجاد ارزش افزوده کمک می‌کند می‌دانند.

 

بازاریابی (Marketing) چیست و چه هدفی را دنبال می کند؟

بازاریابی یا (Marketing) اصطلاحی است که طیف کاملی از فعالیت‌های مختلف یک کسب‌وکار را در برمی‌گیرد. بازاریابی به هر اقدامی اطلاق می‌شود که یک شرکت برای جذب مخاطب یا مشتری انجام می‌دهد. هدف از بازاریابی در اصل ارائه ارزش مستقل برای مشتریان بالقوه و مصرف‌کنندگان و مشتریان از طریق تولید محتوا و انجام تبلیغات با هدفِ بلندمدتِ نشان دادن ارزش محصولات، تقویت وفاداری مشتریان به برند و در نهایت افزایش فروش است.

بازاریابی صحبت، تحقیقات، شناخت و برنامه ریزی در مورد کسب‌وکارها است. اینکه شما که هستید، چه محصولات و خدماتی را به چه کسانی ارائه می‌دهید.

 

فواید بازاریابی:

بازاریابی فواید زیادی دارد و بدون در نظر گرفتن بازاریابی، احتمال ضرر و کاهش سود زیاد می شود و ممکن است منجر به تعطیل شدن کسب و کار و ورشکست شدن آن گردد.

 

برخی از مهم ترین فواید بازاریابی به شرح زیر می باشد:

فروش بیشتر:

بر اساس نظر مارک کوبان:

“وقتی فروشی در کار نباشد، شرکتی نیز در کار نیست.”

 

زمانی که کسب و کار در معرض دید قرار گیرد و به مردم معرفی شود، احتمال بیشتری وجود دارد که برای کسب و کار مورد نظر، مشتری وجود داشته باشد.

با انجام یک بازاریابی قوی و درست، می توان به اهداف مورد نظر کسب و کار نزدیک شده و حتی در آغاز کار فروش خود را افزایش داد.

 

نکته: نوع استراتژی و روش بازاریابی برای کالا و خدمات بسیار مهم است.

 

افزایش آگاهی بیشتر برای فروش بهتر:

 

فروش یا بازاریابی،کدام مهم‌تر است؟ 

همیشه به خاطر داشته باشید، فروش، نتیجه بازاریابی موفق است. به عبارتی دیگر با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی است که می‌توان میزان فروش یک کسب‌وکار را افزایش داد. به همین دلیل، درک اهمیت بازاریابی برای کسب‌وکارها، تدوین و اجرای استراتژی‌های بازاریابی در درجه اول اولویت برای کسب و کارها به خصوص در تجارت مدرن قرار دارد.

( برای درک تفاوت بازاریابی و فروش از نگاه کارشناسان و بر اساس تجربیات راتین بلاگ بازاریابی و فروش، تفاوت دو همسفر را حتما بخوانید) 

برایان هالیگان، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران هاب‌اسپات جمله بسیار مهمی در مورد فروش و بازاریابی دارد: «مهم نیست که چه می‌فروشید، مهم این است که چطور می‌فروشید!»

این جمله دقیق، کوتاه ترین و کاملترین تعریف بازاریابی است. یعنی یک نقشه و استراتژی برای تبلیغ محصولات و خدمات کسب‌وکارها، که قرار است به شما بگوید چطور، چگونه، کجا و به چه کسانی بفروشید. 

داده‌ها و تحقیقات زیادی نشان داده‌ که بازاریابی به ویژه بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) در دنیای وب، رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های موجود، مهم‌ترین عامل در جان گرفتن یک کسب‌وکار و توسعه دوباره آن است. اما بازاریابی واقعا برای کسب و کار ما چکار می‌کند؟

 

با معیار های تجار آشنا می شوید:

بر اساس سخن پیتر دراکر:

“هر چه را که بتوان اندازه گیری کرد، می توان مدیریت نمود.”

 

شناسایی و کشف معیارهای موفقیت در زمینه های کسب و کار مورد نظر، می تواند برای سود آوری و توسعه کسب و کار بسیار مفید واقع گردد.

درک این موضوع می تواند کسب و کار را به سمت بررسی دقیق و تصمیم گیری درست هدایت نماید. شاخص های قابل شناسایی و ارزیابی، از طریق بازاریابی کشف شده و مورد سنجش قرار می گیرند.

هر کسب و کاری می تواند بسیاری از معیار ها را حذف کند و معیار های جدیدی برای اندازه گیری شاخص کسب و کار خود به منظور موفقیت، ایجاد نماید.

جلب اعتماد مشتریان:

هر فردی به صورت ذاتی بیشتر به چیزی اعتماد می کند که شناخت بیشتری از او دارد. هر چه کسب و کار مورد نظر بیشتر معرفی گردد، افراد بیشتری به آن اعتماد می کنند و باعث افزایش مشتری خواهد شد.

جلب اعتماد ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد اما واضح است که آثار مثبت زیادی را در پی خواهد داشت.

 

ایجاد گزینه های درآمد:

در مرحله راه اندازی، گزینه های شما کمیاب هستند. زیرا بیشتر شما نقدینگی دارید. این گزینه های شما را محدود می کند. از آنجا که استراتژی های بازاریابی شما مشتریان و فرصت های بیشتری برای درآمدزایی ایجاد می کند. شروع به داشتن گزینه هایی خواهید کرد.

داشتن گزینه ها به شما شجاعت لازم را برای ورود به بازارهای جدید می دهد. این آزادی را خواهید داشت که مشتریانی را که به سلامت و رفاه شما بیش از حد خواستار هستند رها کنید. بدون بازاریابی، شما مجبور خواهید شد به کار با مشتریانی که از آن ها بزرگتر شده اید و بادام زمینی به شما می پردازند، ادامه دهید.

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله ثبت انواع شرکت را مطالعه کنید

 

 

 

بازاریابی، آهنربای جذب مشتری 

شاید مهمترین هدف برای کسب‌وکارها، بخصوص از نوع نوپا، جذب مشتریان جدید باشد. البته نباید فراموش کنید که از همان ابتدا برنامه‌هایی برای حفظ آن‌ها نیز داشته باشید.اما روش‌های مختلف بازاریابی ایجاد شده اند تا به کسب‌وکارها کمک کنند برنامه‌‌ای جامع برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی خود داشته باشند.
شما قرار است با  استفاده از ابزارهای بازاریابی مختلف و کانال های تبلیغاتی گوناگون مثل رسانه‌های اجتماعی یا وبسایت‌ها، مشتریان جدید را با برندتان آشنا و در نهایت جذب کنید. یا مشتریان فعلی خودتان را وارد چرخه وفادارسازی و حفظ برای مدت طولانی کنید. 

بازاریابی قرار است شما را به دو نقطه مهم برساند:

  • فروش دوباره به مشتریان قدیمی که قبلا به شما اعتماد کرده‌اند.
  • جذب مشتریان جدید که باید با نام و برند شما آشنا شوند.

 

کمک به ارائه بینش درباره کسب و کار:

هر بازاریابی نیاز به هدف گیری مخاطبان مناسب را درک می کند. با این حال، شما باید محتوای مناسبی برای به اشتراک گذاشتن با چنین مخاطبانی داشته باشید. استراتژی های بازاریابی شما می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید چه پیام های تجاری مخاطبان را متقاعد می کند.

در این مرحله، شما باید پیام های مختلف را آزمایش کنید و ببینید چه کار می کند. هنگامی که مجموعه های مختلف پیام رسانی را بر روی مخاطب مورد آزمایش قرار دادید، یک پایه مناسب برای تلاش های بازاریابی خود پیدا خواهید کرد.

 

در اختیار داشتن یک پروفایل عالی از مشتریان:

هر کسب و کاری، مشتریان بالقوه زیادی داره که یک بازاریابی عالی و همه جانبه می تواند این امکان را برای سازمان فراهم نماید که بتواند تمام مشتریان خود را به راحتی پیدا کند.

اطلاعات و دیتا هایی که در طول زمان و با بازاریابی برای سازمان کسب می شوند، می توانند روند موفقیت و فروش را برای کسب و کار ساده کنند و سازمان بتواند به راحتی مشتری های خود را بیابد.

 

تعیین اهداف دقیق‌ و استراتژی موفق

موفقیت یک تجارت آن هم در دنیای رقابتی امروز و حجم بی نهایت اطلاعاتی که مشتریان بالقوه شما را بمباران می‌کنند، به اهداف و مسیری بستگی دارد که در استراتژی بازاریابی خود تعیین کرده‌اید.

بازاریابی ابزاری عالی برای تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت موثر است. شما با تعیین اهداف دقیق و مشخص می‌توانید به تعیین استراتژی‌های دقیق‌تر و موفق تر برسید. زمانی که استراتژی کسب‌وکار خود را دقیق‌تر تعیین کنید، می‌توانید برنامه‌های کارآمدتری برای حضور در بازار داشته باشید. بدون داشتن این‌ها گویی با چشم بسته، تیری بی هدف را رها کرده اید.

 

راه ساخت برندی قدرتمند:

بر اساس گفته جف بزو:

“برند برای یک کمپانی مانند اعتبار برای یک فرد می باشد. این شما هستید که با انجام خوب کار های سخت برای خود اعتبار به دست می آورید”

 

برخی از بازاریاب ها فقط تلاش می کنند که محصول یا خدمت را بفروشند اما برخی دیگر تلاش می کنند تا برندی بسازند که به یاد و خاطر مشتریان سپرده شود.

اما بازاریاب های حرفه ای و باهوش، هر دو هدف مذکور را در کنار هم مورد هدف قرار می دهند و در نهایت به هدف خود می رسند.

به عنوان نمونه می توان گفت، برند هایی مانند فیس بوک و گوگل نیازی ندارند که به خاطر سپرده شوند زیرا مردم روزانه با آنها سروکار دارند و به این نوع از برند ها اعتماد کافی دارند.

واژه برندینگ، باعث تمایز کسب و کار سازمان با رقبای خود می شود که می توان گفت بهترین و قدرتمند ترین سلاح برای رقابت می باشد. این نوع زمانی قوی می شود که در فعالیت های بازاریابی پروبال بگیرد.

 

کمک به حفظ ارتباطات خود:

هر بازاریابی نیاز به اختلال در نظر مصرف کننده بالقوه در مورد سایر محصولات را درک می کند. اما اشتباه نکنید که این فرصت را بدیهی فرض کنید. اکثر کسب و کارها تصور می کنند که آن ها همیشه برند مورد علاقه مشتری باقی خواهند ماند. زیرا تا کنون مشتری هرگز شکایت نکرده است. این طرز فکر اشتباه است. شما باید راه هایی را پیدا کنید که در ذهن مشتری باقی بماند.

هر رابطه ای نیاز به حفظ دارد. بازاریابی به کسب و کار شما کمک می کند تا رابطه خوبی با مشتریان برقرار کند و شما را در ارتباط خود حفظ کند. قبل از رفع نیاز به حفظ مشتریان فعلی، بر جذب مشتریان جدید تمرکز نکنید.

 

آگاهی و شناسایی برند، پله اول بازاریابی

آگاهی از برند به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مشتریان خود را حفظ کرده و در کنار آن به مشتریان جدید دست پیدا کنند. بازاریابی کارآمد با معرفی ماندگار و موثر یک نام تجاری در جایی که مصرف‌کننده و مشتریان می‌توانند آن را ببینند به ایجاد آگاهی از برند کمک می‌کند. 

آگاهی از برند یا Awareness اولین مرحله در بازاریابی است، چون مشتریان محصولی را انتخاب خواهند کرد که آن را  بشناسند یا نسبت به آن احساس آگاهی و شناخت داشته باشند. زمانی که از بازاریابی برای آگاهی از برند استفاده می‌کنید در واقع نام برند خود را در ذهن مشتریانتان حک خواهید کرد. یعنی قرار است با یک چکش ( که می‌تواند هویت بصری شما باشد) میخِ نام و تصویر برندتان را در ذهن مشتری وارد کنید.

بنابراین آن‌ها در میان قفسه‌های بزرگ یک فروشگاه با برندهای مختلف، همچنان سراغ برند شما خواهند رفت. حتی اگر قیمت بالاتری در مقایسه با دیگر محصولات داشته باشید. 

 

مفهوم تبلیغات:

تبلیغات، فعالیتی تشویقی است که گروه خاصی از افراد را ترغیب به خرید محصول یا خدمات می‌کند. یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی که تلاش می‌کند توجه مخاطب را به ویژگی‌های برتر یک محصول جلب کند تا او ترغیب به خرید شود.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید