اقدامات مهم پس از صدور برگ تشخیص درآمد مشمول مالیات

 

 

یکی از مسائل مهمی که همه مودیان و فعالان امور مالی باید بدانند اقدامات مهم قبل و بعد از صدور برگ تشخیص مالیاتی است. هر شخص حقیقی و حقوقی مکلف است پس از تکمیل اظهارنامه مالیاتی، آنرا طی مهلت مقرر به اداره امور مالیاتی ذیصلاح تسلیم و رسید دریافت نماید. اداره امور مالیاتی هم پس از بررسی لازم با لحاظ مدت مقرره در قانون نسبت به صدور برگ تشخیص درآمد مشمول مالیات و محاسبه مالیات متعلقه اقدام نماید.

 

پس از صدور برگ تشخیص مالیاتی یکی از حالات زیر اتفاق میفتد:

1- در صورتیکه مودی به برگ تشخیص مالیاتی تمکین نماید طبق ماده 239 قانون مالیاتهای مستقیم، مالیات مندرج در برگ تشخیص قطعی خواهد بود.

 

2- در صورتیکه مودی ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص به اداره مالیاتی مراجعه و توافق نماید، که این توافق در پشت ورقه برگه شخیص امضا خواهد شد، مالیات  طبق ماده 239 قطعی خواهد بود.

 

3- در صورتیکه مودی ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص به اداره مالیاتی مراجعه ننماید و همچنین در صورتیکه ظرف این مدت اعتراض کتبی خود را به اداره مالیاتی تسلیم نکند باز هم طبق ماده 239 مالیات مندرج در برگ تشخیص قطعی خواهد بود.

 

4- در صورتی که مودی ظرف مدت سی روز به اداره مالیاتی مراجعه نماید ولی توافقی صورت نگیرد و یا اینکه ظرف همین مدت بدون مراجعه به اداره مالیاتی اعتراض خود را تسلیم اداره مالیاتی نماید مودی بعنوان معترض شناخته شده و در اینصورت موارد زیر حائز اهمیت است:

 

5- پرونده مالیاتی مودی به هیات حل اختلاف ارجاع می شود که رای هیات مزبور قطعی است مگر اینکه مودی یا اداره امور مالیاتی ظرف مدت سی روز پس از ابلاغ رای هیات یاد شده اعتراض خود را کتباً به شورایعالی مالیاتی تسلیم نمایند.

 

6- با اعتراض مودی یا اداره امور مالیاتی به رای هیات حل اختلاف بشرح مندرج در بند (5 فوق) پرونده مالیاتی مودی در شورایعالی مالیاتی قابل طرح خواهد بود. رای شورایعالی قطعی خواهد بود.

 

7- چنانچه مودی به رای هیات حل اختلاف هم معترض باشد باید ظرف مدت سی روز از تاریخ ابلاغ رای هیات  ، مراتب اعتراض کتبی خود را به شورایعالی مالیاتی اعلام نماید. لازم است بدانید که در چنین حالتی مودی می تواند برای جلوگیری از عملیات اجرایی معادل مالیات مورد رای هیات حل اختلاف (با احتساب پرداختهای قبلی) وجه نقد یا تضمین بانکی و یا وثیقه ملکی معرفی یا ضامن معتبر که اعتبار ضامن مورد قبول اداره مالیاتی معرفی نماید که در این حالت رای هیات حل اختلاف تا صدور رای شورایعالی مالیاتی موقوف الاجرا می ماند.

نکته ای که باید بدانید این است که چنانچه اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر به حوزه مالیاتی ارسال شود، طبق ماده 156 ، اداره مالیاتی باید ظرف مدت یکسال از تاریخ انقضای مهلت مقرر برای تسلیم اظهارنامه، باید رسیدگی لازم را بعمل آورد و در صورتیکه ظرف مدت مزبور برگ تشخیص را صادر ننماید و تا سه ماه پس از این یکسال هم برگ تشخیص را به مودی ابلاغ نکند اظهارنامه مودی قطعی تلقی خواهد شد.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید