راس گیری چک ها و راس گیری در سامانه های حسابداری

راس گیری چک ها

 

 

جهت یافتن یک تاریخ واحد یا زمان پرداخت واقعی و مشخص برای چند عدد چک که دارای مبلغ های گوناگون و تاریخ های متفاوتی هستند، محاسباتی انجام می‌شود که راس گیری چک نام دارد.

برای درک بهتر مفهوم مورد نظر به مثال زیر توجه کنید:

تصور کنید در یک تجارت می­خواهید از چک های افراد خریدار که مبلغ های متفاوت و تاریخ های گوناگونی دارند، مبلغ 20 میلیون تومان را برای 30 روز دیگر پرداخت کنید. برای این کار می­توانید از راس گیری استفاده کنید و چک ها را به گونه‌ای انتخاب کنید که راس کلی همه ی آن ها تاریخی باشد که مد نظر شما است.

برعکس این قضیه نیز درست است. یعنی مثلا شما با یک خریدار قرار گذاشته ­اید که او مبلغی را مطابق موافقت طرفین، در تاریخ مشخصی با شما تسویه کند و حالا او چند عدد چک با مبلغ های متفاوت و تاریخ های گوناگون به شما تحویل داده است، در این شرایط شما با به کار بردن راس گیری می­توانید بفهمید که راس همه‌ی چک های دریافت شده در تاریخی است که شما با یک دیگر توافق کرده ­اید یاخیر. یا این که از تاریخ مورد نظر بیشتر یا کمتر شده است.

 

راس گیری در سامانه های حسابداری:

راس گیری چک، عملیاتی است که برای محاسبه تاریخ میانگین وصول چک ها استفاده می شود. اما پیش از بررسی کامل آن، لازم است بدانیم که عبارت راس گیری به چه معناست.

“راس گیری” یک اصطلاح تخصصی در امور حسابداری است که می توان آن را با عبارت “میانگین زمانی” برابر دانست. هنگامی که بخواهید زمان چند رویداد نظیر وصول چک یا پرداخت را یکسان سازی نمایید از راس گیری استفاده خواهید کرد. (بیشتر بخوانید: نحوه وصول چک بین بانکی)

بنا بر تعریف راس گیری چک، مشخص کردن تاریخ یکسان برای وصول چند چک که در زمان های مختلف وصول می شوند را راس گیری می نامند.

اگر بخواهیم راس گیری را به بیان دیگری توصیف کنیم می توانیم آن را معادل پیدا کردن سررسید واقعی چند چک در تاریخ زمانی متفاوت بدانیم. به شما پیشنهاد میکنیم اطلاعات خود در مورد چک رمزدار را بروزرسانی کنید.

 

محاسبه تاریخ پایه یا مبنا

 

محاسبه تاریخ پایه یا مبنا:

نکته‌ ای که درباره این موضوع وجود دارد این است که در بعضی از زمان ها به جای این که یک فاکتور داشته باشید چند فاکتور دارید و تصمیم دارید مبلغ آن را در قالب چک از خریدار دریافت کنید. در این حالت نخست باید راس فاکتورها را حساب کنیم تا تاریخ پایه یا همان مبنا به دست آید. سپس با استفاده از آن (تاریخ پایه) راس چک ها را حساب می­کنیم.

در این توضیح نحوه راس گیری چک با مورد هایی که گفته شده تفاوتی ندارد، فقط در ابتدا باید تاریخ پایه محاسبه شود.

 

کاربرد های راس گیری چک:

در این قسمت می خواهیم شما را با اینکه راس گیری از چک ها چه اهمیتی دارد آشنا کنیم. 

  • در زمان تسویه حساب های مدت دار 
  • در زمان باز پرداخت یکجا اقساط جهت پرداخت کمتر و منتفی کردن بهره 
  • تبدیل پیش از موعد چک به پول نقد،  که در اصل با فروش چکی که هنوز زمان وصولش نشده است، پول نقد کمتر از ارزش چک دریافت می کنند. که روال رایج در بازار است 
  • خریدار به جای پرداخت چند چک، یک چک پرداخت کند و پرداخت بصورت یک جا داشته باشد. 
  • در مورادی که از حسابدار درخواست شود تاریخ تسویه حساب تا مدت مشخصی محاسبه نماید 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله حسابداری مالی را مطالعه کنید

 

 

 

نرم افزارهای مربوط به راس گیری:

در خصوص این موضوع نرم افزار های حسابداری طراحی شده است که می­توان از آن ها جهت آسان تر شدن کار استفاده کرد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید