صفر تا صد مالیات شرکت تازه تاسیس | مالیات بر سرمایه شرکت

صفر تا صد مالیات شرکت تازه تاسیس

 

 

پرداخت مالیات یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های نوپا است چرا که بسیاری از کسب‌ و کارهای نوپا قبل از این که هر گونه درآمدی داشته باشند مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و این موضوع قطعا برای یک شرکت نوپا خوشایند نیست. در حقیقت به همین دلیل است که در بسیاری از موارد پیشنهاد می‌شود تا قبل از قطعی شدن فعالیت، شرکت ثبت نشود زیرا بعد از ثبت شرکت شما به عنوان یک کسب‌وکار رسمی شناخته می‌شوید و فارغ از فعالیت یا عدم فعالیت‌تان باید مالیات پرداخت کنید.

مهم‌ترین موضوعی که باید در راه‌اندازی یک کسب ‌و کار بدانید این است که پس از ثبت شرکت، باید بعنوان موسسان شرکت مالیات پرداخت کنید. البته قابل ذکر است که تمامی شرکت‌های ثبت شده، از همان ابتدا مشمول پرداخت مالیات نیستند. برای مثال می توان به شرکت‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری ثبت شده‌اند اشاره کرد. قوانین مالیاتی این شرکت‌ها متفاوت بوده و تا سه سال اول فعالیت، مشمول معافیت مالیاتی هستند.

 

دریافت کد اقتصادی اولین مرحله برای پرداخت مالیات شرکت تازه تاسیس

هر شرکت پس از ثبت و قبل از شروع فعالیت خود، باید کد اقتصادی دریافت کند. کد اقتصادی یک شناسه ۱۲ رقمی بوده و برای هر شرکتی به‌صورت اختصاصی صادر می‌شود. این شناسه در صورت‌حساب‌ها و سامانه‌های اداری، در بخش‌های مختلف ثبت شده و تمام عملیات مالی شرکت از طریق این شناسه قابل ردیابی است.

این شناسه تنها زمانی به یک شرکت تعلق گرفته و برای آن صادر می‌شود که تمام مراحل ثبت شرکت به‌درستی انجام شده باشد. برخی از شرکت‌ها برای فرار از پرداخت مالیات سالیانه، کد اقتصادی خود را در فاکتورهای رسمی و صورت‌حساب‌ها درج نمی‌کنند که در صورت کشف این موضوع، شرکت به پرداخت جریمه‌های سنگینی محکوم می‌شود که در بخش جریمه‌های مالیاتی به بررسی آن خواهیم پرداخت. پس باید پیش از شروع کار، این کد را دریافت کرده و از آن در تمام صورت‌حساب‌ها و فاکتورهای رسمی استفاده کنید.

  قانون مهم دیگری که در ابتدای تأسیس شرکت باید با آن آشنا شوید، اخذ دفاتر مالیاتی و پلمپ این دفاتر است. در این دفترها تمام فعالیت‌های مالی یک شرکت از ابتدای فروردین تا اسفند ماه ثبت خواهد شد. این دفترها را باید از طریق مراجعه به سامانه اداره ثبت اسناد و املاک کشور تهیه کنید و مهلت تهیه آن‌ها تنها دو ماه پس از ثبت رسمی شرکت است.  

 

صفر تا صد مالیات شرکت تازه تاسیس

 

معافیت های مالیات شرکت های تازه تاسیس
برخی از صاحبان کسب و کارها تصور می‌کنند که مالیات شرکت تازه تاسیس در سال اول فعالیت خود از انجام تکالیف مالیاتی و پرداخت مالیات معاف هستند؛ به عبارت دیگر برای کسب و کار نوپای خود یک سال تنفس مالیاتی قایل هستند. این در حالی است که هیچ یک از مودیان مالیاتی و در هیچ حالتی از انجام تکالیف مالیاتی معاف نیستند؛ اما در خصوص معافیت پرداخت مالیات شرکتهای تازه تاسیس سازمان مالیاتی در برخی مواد قانون مالیاتهای مستقیم نظیر ماده 81 و مواد 132 تا 148 ق.م.م، معافیتهای مالیاتی شرکتها از جمله شرکتهای تازه تاسیس را معرفی نموده است. برخی از این معافیتها (اعم از معافیتهای کلی و یا جزئی) عبارتند از:

  1. شرکتهای دانش بنیان
  2. شرکتهای غیردولتی تولیدی یا معدنی و بیمارستانها و هتلها و مراکز گردشگری آنها
  3. شرکتهای تعاونی
  4. مراکز نگهداری از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و یا بدسرپرست، معلولین و مواردی از این دست
  5. فعالان اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته
  6. موسسات فرهنگی و آموزشی
  7. کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی

 

مالیات بر سرمایه شرکت چیست؟

یکی از مهم‌ترین اصطلاحاتی که در زمینه مالیات‌ شرکت‌های تازه تاسیس با آن برخورد می‌کنید، مالیات بر سرمایه شرکت است که دومین الزام قانونی و مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس بعد از «کد اقتصادی» است.

مالیات بر سرمایه شرکت‌های تازه تاسیس را مکلف می‌کند که ظرف ۲ ماه از تاریخ تاسیس(ثبت شرکت)، پنج هزارم سرمایه ثبت شده‌شان را به عنوان حق سهام و سهم‌الشرکه پرداخت کنند.

 

نحوه محاسبه مالیات شرکت تازه تاسیس
حال که با انواع مالیات شرکت های تازه تاسیس آشنا شدید، در ادامه شیوه صحیح محاسبه هر یک از آن‌ها را به صورت اصولی شرح خواهیم داد.

۱.   مالیات بر سرمایه (حق تمبر)
محاسبه مالیات بر سرمایه بسیار ساده است. نرخ این مالیات ۰٫۵ در ۱۰۰۰ سرمایه شرکت در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر شرکت خود را با ۲۰۰۰ میلیون ریال به ثبت رسانده باشید، کافی است این عدد را در نیم در هزار (۰٫۰۰۰۵) ضرب کنید. مبلغ مالیات بر سرمایه در این مثال معادل یک میلیون ریال است که در اسرع وقت باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

 

۲.   مالیات بر عملکرد
محاسبه مالیات بر درآمد نیز بسیار ساده است. حسابداران شرکت با محاسبه تمامی هزینه‌های ورودی و خروجی، سود و زیان شرکت را حساب می‌کنند. مالیات بر عملکرد، ۲۵ درصد (یک‌چهارم) سود خالص شرکت در نظر گرفته می‌شود.

 

 

 

 

۳.   مالیات تکلیفی 

مالیات تکلیفی به مالیاتی گفته می‌شود که در مالیات شرکت تازه تاسیس، شرکت مالیات را از حقوق کارمندان استخدام شده کسر می‌کند و به اداره مالیات پرداخت می‌نماید. نحوه محاسبه این نوع مالیات پیجیده‌تر از دو نوع قبلی مالیات بوده و به قوانین مالیاتی وضع شده برای شرکت مورد نظر بستگی دارد. در نتیجه هر شرکت تازه تأسیس از فرمول مالیاتی متفاوتی پیروی می‌کند و شیوه ثابتی برای محاسبه این مالیات وجود ندارد. هر سازمانی موظف است بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی خود نسبت به محاسبه و پرداخت مالیات تکلیفی اقدام نماید.

 

سخن آخر

بعد از ثبت شرکت درگیر پرداخت مالیات و موارد دیگری می‌شوید که عدم اطلاع از آن‌ها می‌تواند موجب جریمه شما بشود. اگر کسب و کار شما هنوز وضعیت مشخص و پایداری ندارد توصیه می‌شود در ثبت شرکت عجله نکنید اما اگر از همه چیز اطمینان دارید و ثبت شرکت کرده‌اید بهتر است به موارد اشاره شده در این مقاله دقت زیادی داشته باشید تا مشمول پرداخت جریمه مالیاتی نشوید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید