ثبت شرکت با مسئولیت محدود و مدارک لازم برای ثبت شرکت

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

 

 

 

ثبت شرکت مسئولیت محدود رایج ترین نوع شرکتی است که طرفداران زیادی دارد. دلیل این که افراد زیادی به شرکت مسئولیت محدود تمایل نشان می دهند این است که این شرکت به آسانی ثبت می شود و شرایط نگهداری آن هم ساده است. "نکته بسیار مهم" این است که حتما دقت کنید و تحقیق کنید که این نوع شرکت برای کسب و کار شما مناسب است و از لحاظ قانونی نیازهای شما را پوشش میدهد یا نه سپس برای راه اندازی آن اقدام کنید. 

 

ثبت شرکت مسئولیت محدود

در این صفحه قصد داریم اطلاعات کاملی در مورد مدارک لازم جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و مراحل و چگونگی ثبت آن در اختیار شما قرار دهیم. با خواندن این مطلب سوالی در ذهن شما باقی نخواهد ماند. در صورتی که باز هم نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می توانید از مشاوره تخصصی کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان بهره مند شوید.

 

ثبت شرکت مسئولیت با محدود چیست؟

شرکت مسئولیت محدود، شرکتی متشکل از حداقل دو شریک است که در زمینه امور تجاری فعالیت می­کنند و بدون اینکه سرمایه به سهام تقسیم شود. هر یک از شرکا درست به اندازه سرمایه خود، تعهد و وظیفه دارند. ذکر عبارت با مسئولیت محدود و عدم ذکر نام شرکا در اسم شرکت الزامی است.

 

نکات مهم ثبت شرکت با مسئولیت محدود

تعریف این شرکت، 4 نکته مهم را در خود جای داده است که عبارتند از:

  1. حداقل با حضور دو شریک قابل تشکیل است.
  2. سرمایه شرکت به مدیرعامل تحویل داده می­شود و برای ثبت شرکت اقرارنامه مدیرعامل دال بر تحویل سرمایه کفایت می­کند و نیازی به ارائه مدرک بانکی نیست.
  3. اداره شرکت به مدت مشخص (محدود یا نامحدود) به یک یا چند نفر به عنوان مدیر (که لازم نیست حتماً از شرکا باشند) سپرده می­شود.
  4. نیاز نیست که هر سال اعضای شرکت معرفی شوند.

 

 

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت این نوع شرکت باید :

  • حداقل یک میلیون تومان سرمایه داشته باشید.
  • حداقل دو نفر یا بیشتر به عنوان اعضاء
  • حدود 20 روز کاری صبر کنید تا پروسه ثبت انجام شود

 

راه های ثبت شرکت مسئولیت محدود

شما می توانید خودتان برای ثبت شرکت مسئولیت محدود اقدام کنید، اما باید بدانید که این کار فراز و نشیب های خاص خودش را دارد.

با این حال در صورتی که تصمیم به انجام این کار دارید، می توانید از مشاوره کاملا رایگان و تخصصی کارشناسان ما بهره مند شوید.

راه حل بهتری که به شما پیشنهاد می دهیم این است که درخواست تاسیس خود را به کارشناسان ما بسپارید و خودتان را درگیر مراحل اداری نکنید.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت مسئولیت محدود

مدارک مورد نیاز برای شرکت مسئولیت محدود عبارتند از :

  • تصویر کارت ملی کلیه اعضا
  • داشتن ثنا و سیم کارت به نام
  • دو نسخه از اساسنامه، تقاضانامه و صورتجلسات که توسط موسسه ما تنظیم می شود.
  • فرم تعیین نام شرکت و فیش واریزی
  • اصل مجوز فعالیت چنانچه ثبت موضوع به مجوز نیاز داشته باشد.
  • اصل وکالتنامه چنانچه ثبت شرکت توسط وکیل دادگستری انجام می شود.

 

مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

یکی از بیشترین سوالات این است که چه مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز داریم؟

برای ثبت انواع مختلف شرکت، نیازی به ارائه مدرک تحصیلی نیست. در موارد خاصی مانند راه اندازی شرکت های مهندسی و علمی و موارد مشخصی که در قانون آمده است، نیاز به مجوز و ارائه مدرک تحصیلی می باشد.

 

تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  1. نام شرکت مسئولیت محدود و نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید که در اینجا، نوع شرکت مسئولیت محدود است
  2. موضوع شرکت مسئولیت محدود به‌صورت مشخص و دقیق
  3. نشانی کامل مرکز اصلی شرکت به همراه کد پستی و شماره تماس و اگر شرکت مزبور شعبه داشته باشد، قید نشانی و اطلاعات شعبه شرکت
  4. اسامی شرکای شرکت مسئولیت محدود؛ اگر شرکای شرکت اشخاص حقیقی باشند، باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، محل تولد، آدرس اقامتگاه و غیره در تقاضانامه درج شود و اگر شرکای شرکت اشخاص حقوقی باشند، باید نام شخصیت حقوقی، شماره ثبت، شماره شناسه ملی، نام و نام خانوادگی نماینده شخص حقوقی و غیره در تقاضانامه نوشته شود
  5. سرمایه شرکت و تفکیک سرمایه نقدی و غیرنقدی شرکت
  6. مدت زمان شرکت
  7. میزان سهم‌الشرکه هر یک از شرکای شرکت مسئولیت محدود
  8. مشخصات مدیران شرکت مسئولیت محدود و اشخاصی که حق امضا دارند
  9. ترتیب تقسیم سود شرکت
  10. شرایط فسخ شرکت
  11. زمان رسیدگی به حساب‌های شرکت
  12. انحلال ارادی و قهری شرکت
  13. مشخصات بازرسان شرکت مسيولیت محدود

و همچنین برخی اطلاعات دیگر که حتما باید در قالب یک فرم تکمیل شود.

در زمان ثبت درخواست خود کارشناسان تکمیل مدارک این فرم را در اختیار شما قرار داده و برای تکمیل آن شما را راهنمایی می کنند.

 

 

شرایط مدیران در شرکت مسئولیت محدود

برای این نوع شرکتها، هیچ گونه شرایط خاصی جهت تعیین مدیر ذکر نشده است. انتخاب فردی به عنوان مدیر معمولا از طریق اساسنامه و یا شرکتنامه انجام می گیرد. در شرکت مسئولیت محدود بر خلاف شرکت سهامی، مدیر می تواند شخصی به جز شرکا باشد.

مسئولیت مدیران برای شرکت مسئولیت محدود، به دو نوع مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری تقسیم می شود. حقوق مدنی به قاعده حفوقی ای گفته می شود که در حیطه حقوق تجارت نیست.

مسئولیت های مدنی مدیران در این نوع شرکت، فشرده است و در ماده 101 قانون به آن پرداخته شده است. مسئولیت دوم مدیران، مسئولیت کیفری است که در ماده 115 قانون تجارت، با عنوان کلاهبرداری مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

طبق ماده 105 قانون تجارت؛ در شرکت مسئولیت محدود، اختیارات مانند شرکت سهامی خاص است اما تفاوت هایی هم دارد. به عنوان مثال با اساسنامه می توان مسئولیت های مربوط به مدیران شرکت مسئولیت محدود را مشخص تر و محدودتر کرد.

 

 

اعضای هیات مدیره در شرکت مسئولیت محدود

تعداد اعضای هیئت مدیره در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود معین می‌شود. حداقل تعداد اعضا هیئت مدیره در شرکت‌های سهامی عام ۵ نفر، سهامی خاص ۳ نفر، با مسئولیت محدود ۲ نفر است. تعداد اعضای هیئت مدیره شرکت مسئولیت محدود حداقل باید دو نفر باشد و حداکثر هم ندارد و می‌تواند تعداد زیادی عضو داشته باشد.

این افراد نمی توانند به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شوند:

  • افرادی که ورشکست شده اند و برایشان ورشکستگی صادر شده است.
  • افراد دارای سوء پیشینه کیفری.
  • افراد زیر 18 سال
  • ایجاد شرکت با مسئولیت محدود:

هنگامی که سرمایه نقدی شرکت پرداخت شود و اموال غیر نقدی هم تحویل داده شود، شرکت مسئولیت محدود تشکیل شده است. شرکاء می توانند آورده های نقدی یا غیر نقدی برای شرکت در نظر بگیرند. در شرکت نامه باید صراحتا گفته شود که اموال غیر نقدی متعلق به چه کسانی و با چه شرایطی می باشد.

 

 

 

راهنمای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز است که اطلاعات مهمی که در این قسمت به آن می پردازیم را در نظر بگیرید. این اطلاعات عبارتند از:

 

شرکت نامه و تقاضانامه در شرکت مسئولیت محدود

ایجاد شرکت نامه و اساسنامه و تقاضانامه برای شرکت مسئولیت محدود ضروری است. ابتدا شرکت نامه در میان موسسان به صورت عادی تنظیم می شود. پس از آن شرکت نامه رسمی از مرجع ثبت دریافت می گردد.

شرکت نامه تکمیل شده و دیگر مدارک لازم فراهم می شوند و به مرجع مربوطه تحویل داده می شوند. شرکت نامه در دفتر مخصوص، ثبت می گردد.

دفتر مخصوص، در واقع به عنوان دفتر ثبت سند دفترخانه اسناد رسمی می باشد. شرکت نامه هنگامی که در این دفتر ثبت می گردد، در واقع رسمی شده است.

دلیل این امر این است که بر اساس آیین نامه مربوط به اداره ثبت و شعبه هایش، قائم مقام، دفترخانه های رسمی می باشند.

شرکت مسئولیت محدود هم چنین به اساسنامه هم احتیاج دارد. اساسنامه شامل مقررات، نحوه عملکرد، سرمایه، موضوع شرکت و مدت شرکت می باشد.

 

اساسنامه شرکت های مسئولیت محدود

مطابق ماده 95 قانون تجارت شرکت با مسئولیت محدود عبارت است از شرکتی که میان دو یا چند نفر به منظور کارهای تجاری تشکیل شده است و سرمایه شرکا به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود.

مسئولیت شرکا در شرکتهای با مسئولیت محدود به آنچه که به شرکت آورده اند بستگی دارد. اساسنامه این شرکت باید به نمونه اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود تنظیم شود.

لازم به ذکر است در اسم شرکت با مسئولیت محدود باید عبارت با مسئولیت محدود ذکر شود هم چنین اسم شرکت نباید ضمانت کننده اسم هیچ کدام یک از شرکاء باشد در صورتی که غیر از این باشد، شریکی که نامش در اسم شرکت قید شده است در برابر اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را دارد.

 

آیا این نوع شرکت شخصیت حقوقی دارد؟

بله، همانند دیگر شرکت های تجاری، این شرکت هم شخصیت حقوقی دارد. بنابراین این شرکت ها تمامی حقوقی که قانون برای اشخاص حقوقی قائل است را دارا هستند مگر حقوقی که تنها یک انسان می تواند داشته باشد و نه یک شرکت و...

اساسنامه مشخص می کند که تصمیمات شرکت چگونه باید اتخاذ شود.

 

سهم الشرکه و شرایط انتقال آن چگونه است؟

وقتی می گوییم سهم الشرکه منظورمان آورده هر فرد به شرکت است. سهم الشرکه مشخص می کند هر کدام از افراد به چه در سرمایه شرکت شریک هستند. سهم الشرکه نمی تواند مانند اوراق تجارتی به صورت های با نام و بی نام و... انتقال یابد.

می توان سهم الشرکه را میان اعضای شرکت یا اشخاص ثالث، انتقال داد. این کار با شرایط زیر قابل انجام است:

1) تعدادی از شرکا که مجموع سرمایه گذاری شان در شرکت، حداقل برابر با سه چهارم کل سرمایه شرکت است، با انتقال موافق باشند.

2) تعداد افراد موافق باید برابر با حداکثر اعضاء باشد. منظور این است که افراد موافق هم باید در اکثریت باشند و هم اکثریت سرمایه شرکت در تملک آن ها باشد.

3) عملیات انتقال از طریق سند رسمی انجام گردد.

 

شرایط مدیران شرکت مسئولیت محدود چگونه باشد؟

  • باید صورت جلسه ی مربوط به تصویب ترازنامه، تغییرات در اساسنامه، کاهش و افزایش سرمایه شرکت، نحوه تصفیه و انحلال شرکت را به اداره ثبت ارائه دهد.
  • دعوت مجامع عمومی
  • هر سال گزارشی در رابطه با فعالیت و افزایش و کاهش سرمایه شرکت را ارائه دهند.
  • ارائه گزارش در رابطه با کسر اندوخته های مالی و وضع شرکت

همانند شرکت سهامی مدیران می توانند موظف و یا غیر موظف باشند یعنی می توانند برای اداره شرکت پول دریافت کنند و یا به صورت رایگان به اداره شرکت بپردازند.

مدیریت مدیران در شرکت مسئولیت محدود نامحدود است و نیاز به تمدید سالانه ندارد.

 

 

برای ثبت شرکت مسئولیت محدود چه باید کرد؟

ثبت این نوع شرکت، تابع مقررات مراجع مربوطه می باشد. در تهران باید به اداره ثبت مراجعه کنید. در شهرستان هایی که این اداره شعبه ای ندارد، باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه نمایید.

 

مراحل سامانه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

1) هنگامی که مدارک لازم برای ثبت شرکت مسئولیت محدود را آماده نمودید، به آدرس اینترنتی شرکت مسئولیت محدود مراجعه نمایید. روی منوی پذیرش تاسیس کلیک کنید و گزینه مسئولیت محدود را انتخاب نمایید.

2) در فرم مربوطه، مشخصات اولیه مانند نام و نام خانوادگی، شماره تماس و آدرس را وارد نمایید و عملیات ثبت را شروع کنید.

3) 5 نام به ترتیب اولویت انتخاب کنید تا یکی از آن ها انتخاب شود (در صورت دارا بودن شرایط)

4) در این مرحله باید اطلاعات را کامل کنید. لازم است موضوع فعالیت شرکت، مدت آن، نشانی و سرمایه شرکت را مشخص کنید.جایگاه هر کدام از افراد، نام و سهام آن ها را هم وارد کنید. در صورتی که شرکت شعبه های دیگری هم دارد، باید با مشخصات کامل آن ها را معرفی نمایید.

5) اطلاعات شما توسط اداره ثبت تایید یا رد  می شود. در صورت تایید شدن اطلاعات، لازم است تا اساسنامه و شرکت نامه را در سایت بارگذاری کنید.

6) پیش فرض های اساسنامه و شرکت نامه و همه موارد مربوطه را تکمیل کنید تا تایید نهایی آن ها توسط سامانه انجام گردد.

7) در این مرحله به انتخاب یک نام از بین نام های شما، می پردازد.

8) هنگامی که نام شرکت تایید شد، باید از برگه هایی که خود سامانه مشخص می کند در دو نسخه پرینت بگیرید و صفحات را امضاء کنید.

9) مدارک امضاء شده را در پاکت های مربوط به ثبت شرکت مسئولیت محدود (به رنگ قرمز) به اداره ، پست کنید.

10) در انتها، هنگامی که تمامی مدارک شما تایید شود بایستی آگهی تاسیس را در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار، منتشر کنید.

 

شرایط جدید ثبت شرکت مسئولیت محدود در پنجره واحد شروع کسب و کار

از اوایل آبان ماه 1399 ثبت تاسیس شرکت های مسئولیت محدود از زیر نظر اداره ثبت خارج شده و در محل پنجره واحد شروع کسب و کار اتاق بازرگانی انجام می شود. این طرح به منظور تسهیل در صدور مجوز های کسب و کار اجرایی می گردد.

شرایط جدید تاسیس شرکت های مسئولیت محدود به شرح زیر می باشد:

  • ابتدا طبق روال قبل می بایست به صورت سیستمی اقدام به درخواست تاسیس نمایید.
  • سپس اوراق را کامل و امضا شده ارسال کنید.
  • بعد از تایید اداره و پذیرش اولیه شماره ثبت به شما تحویل می شود اما اوراق خیر.
  • در این مرحله باید در اداره اتاق بازرگانی کد کارگاهی بیمه خود را بگیرید.
  • پس از کد کارگاهی می بایست کد اقتصادی مالیاتی خود را بگیرید.
  • در آخر هم اوراق شما تحویل داده می شود.

پس حتما متوجه شدید که در حال حاضر همزمان با تاسیس شرکتهای محدود باید به صورت اجباری کد کارگاهی بیمه و کد اقتصادی مالیاتی خود را نیز تهیه کنید. در صورتی که سوالی در این خصوص دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید