با انواع حسابداری آشنا شوید!

 

حسابداری جزء قسمت های مهم و ضروری هر سازمان است. انواع حسابداری با یکدیگر تفاوت زیادی ندارند و لزوماً علت تعریف این گرایش ها پاسخ به نیاز تمام مشاغل برای محاسبه امور مالی خود است. آیا تاکنون می دانستید که 8 نوع مختلف از حسابداری وجود دارد؟! حرفه حسابداری در بازار کار، در قسمت های مختلف تقسیم می شود که هر یک قوانین ، سیستم و اصطلاحات مربوط به خود را دارد. اما با وجود اینکه همه این حرفه ها زیر دسته حسابداری هستند، همه‌ی آنها را به اسم حسابداری می شناسند. در ادامه با انواع حسابداری آشنا می شوید.

 

 

انواع حسابداری کدام اند؟

هر شرکتی بنابر اندازه سازمان و شرکت خود می‌تواند از انواع مختلف حسابداری برای انجام امور مالی و حسابداری خود استفاده کند. برای مثال حسابداری یک سازمان بزرگ با یک کسب و کار کوچک‌تر متفاوت است و هر کدام از نوع متفاوتی برای شرکت خود استفاده می‌کنند.

شما به عنوان یک مدیر کسب و کار، مدیر مالی یا حسابدار باید با انواع حسابداری آشنایی داشته باشید تا بدانید کدامیک از انواع آن پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. در پاسخ به این سوال که انواع حسابداری چیست باید بگوییم که حسابداری 9 زیر شاخه دارد که عبارتند از:

  • حسابداری مالی
  • حسابداری دولتی
  • حسابداری عمومی
  • حسابداری صنعتی یا بهای‌تمام شده
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابرسی
  • حسابداری حقوقی
  • حسابداری اجتماعی
  • حسابداری تولیدی

در ادامه هر یک از انواع حسابداری را بررسی خواهیم کرد.

 

 

حسابداری مالی یا Financial Accounting چیست؟

حسابداری مالی با هدف بررسی عملکرد یک کسب‌وکار بر اساس قوانین و استانداردهای تعیین شده، به تحلیل و آنالیز تراکنش های مالی می‌پردازد. در واقع این نوع از حسابداری با تراکنش های مالی یک کسب و کار سروکار دارد. حسابداری مالی تصویر دقیقی از عملکرد مالی یک کسب و کار در یک دوره زمانی خاص ایجاد می‌کند که در قالب صورت‌های مالی قابل ارائه است. این گزارش مواردی مانند درآمد، ترازنامه، نقدینگی و سود انباشته را شامل می‌شود. حسابداری مالی نیز به دو زیر شاخه حسابداری نقدی و حسابداری تعهدی تقسیم بندی می‌شود. سیستم حسابداری در هر دو روش گفته شده، سیستم حسابداری دوطرفه است.

 

 

حسابداری نقدی

به شناسایی و ثبت رویداد در زمان دریافت یا پرداخت وجوه نقد حسابداری نقدی گفته می‌شود. این نوع از حسابداری مالی برای کسب و کارهایی ماسب است که با پول نقد سروکار دارند و هر نوع تراکنش که ورودی نقدی داشته باشد، باید ثبت گردد. معمولا کسب و کارها و شرکت های کوچک از این شیوه استفاده می‌کنند.

 

 

حسابداری تعهدی

در حسابداری تعهدی هر نوع رویداد مالی به محض وقوع رویداد، فارغ از اینکه وجوه نقد دریافت یا پرداخت شده باشد، باید ثبت شود. برای مثال وقتی فاکتور ارسال می‌کنید یا زمانی که فاکتور دریافت می‌کنید، باید آن را ثبت کنید. اصطلاحات حساب پرداختنی و حساب دریافتنی به این نوع از حسابداری مربوط می‌شود. معمولا کسب و کارهای بزرگ و سهامی عام شیوه حسابداری مالی تعهدی را در پیش می‌گیرند.

 

 

 

پیشنهاد میکنیم مقاله حسابداری مدیریت به توسعه کسب‌ و کار چه کمکی می‌کند؟ را نیز مطالعه نمایید.

 

 

 

حسابداری دولتی یا Governmental Accounting چیست؟

کنترل کردن هزینه های دولتی در بخش حسابداری دولتی انجام می‌شود. دولت‌ها وظیفه دارند هزینه و درآمدهای سالیانه خود را پیش بینی کرده و به مجلس ارائه کنند. برای این کار و تعیین میزان بودجه، لازم است تا از یک سیستم حسابداری خاص استفاده شود، که این سیستم حسابداری که معمولا دولت‌ها از آن استفاده می‌کنند، حسابداری دولتی نامیده می‌شود.

هم‌چنین حسابداران دولت باید برنامه ریزی مالی را مدیریت کنند. آن‌ها بودجه دولت را هم رصد می‌کنند تا بتوانند تخصیص بودجه را به شکل مناسبی انجام دهند. حسابداری دولتی نیز انواعی دارد که عبارتند از:

  • حساب مستقل عمومی
  • حساب مستقل پروژه‌های عمرانی
  • حساب مستقل درآمدهای اختصاصی
  • حساب مستقل وجوه دریافتی جهت خدمات خاص
  • حساب مستقل تامین مالی و بازپرداخت بلندمدت

 

 

حسابداری عمومی یا Public Accounting چیست؟

این نوع از حسابداری به خدماتی می‌پردازد که شرکت ها و موسسات مالی به مشتریان خود ارائه می‌دهند، مانند مشاوره، تهیه اظهارنامه مالیاتی، حسابرسی و تهیه صورت های مالی. طیف وسیعی از کسب و کارهای تولیدی و تجاری، بازرگانی و فروشگاه‌ها از مشتریان این موسسات مالی هستند.

حسابداران عمومی می‌توانند مشتریان را برای تهیه، آموزش و استفاده از نرم افزارهای حسابداری، تعریف استراتژی‌های کسب و کار و موضوعاتی که نیاز به تجربه و کمک یک متخصص مجرب دارد راهنمایی کنند.

تفاوت بین حسابداران عمومی و خصوصی این است که یک حسابدار عمومی با توجه به تعدد مشتریان، تجربه‌های بیشتری دارد اما معمولا یک حسابدار خصوصی به صنعتی خاص محدود می‌شود. در واقع یک حسابدار خصوصی بیشتر در زمینه پردازش تمامی عملیات مالی تبحر دارد.

 

 

حسابداری صنعتی یا Cost Accounting چیست؟

حسابداری صنعتی، در اصطلاح حسابداری بهای تمام شده یا حسابداری هزینه‌ها نیز نامیده می‌شود. در حسابداری صنعتی به بررسی و تحلیل تمامی هزینه ها مانند هزینه های ثابت و متغیر می‌پردازند. این نوع از حسابداری برای شرکت‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی مانند کارخانه‌ها و تولید کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حسابداری بهای‌تمام شده، کاهش هزینه‌ها با تارگت افزایش سود سازمان اهمیت زیادی دارد و با حسابداری الی متفاوت است.

با گزارش‌های بدست آمده از حسابداری صنعتی، مدیران سازمان‌ها می‌توانند عملکرد سیستم را بررسی کرده و برای برنامه‌های آینده برنامه‌ریزی درست و صحیحی داشته‌باشند. حسابداری هزینه‌ها نیز به 4 دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • حسابداری صنعتی استاندارد
  • حسابداری صنعتی مبتنی بر فعالیت
  • حسابداری ناب
  • حسابداری هزینه حاشیه‌ای

 

 

حسابداری صنعتی و عوامل تشکیل دهنده هزینه‌های تولید 

در حسابداری صنعتی، برخی از اصطلاحات عوامل تشکیل دهنده هزینه های تولید عبارتند از:

  • هزینه مواد مستقیم: در واقع هزینه مواد اولیه است که در تولید و یا ارائه کالا و خدمات استفاده می‌شود.
  • هزینه دستمزد مستقیم: به هزینه‌های مربوط به حقوق و دستمزد کارگرانی که به طور مستقیم در تولید کالا یا ارائه خدمت نقش داشته اند، گفته می‌شود.
  • هزینه سربار کارخانه: شامل تمامی هزینه‌های تولید به غیر از هزینه‌ی مواد مستقیم و هزینه‌ی دستمزد مستقیم خواهد بود.

 

 

حسابداری مالیاتی یا Tax Accounting چیست؟

در حسابداری مالیاتی تمرکز بر روی مالیات و امور مالیاتی خواهد بود. این نوع از حسابداری پیرو قوانین سازمان امور مالیاتی است که افراد هنگام تهیه اظهارنامه مالیاتی باید دقیقا آن‌ها را اجرا کنند. امروزه اهمیت موضوعات و قوانین مالیاتی به حدی است که هرگونه خطا و اشتباه موجب جریمه های سنگین مالیاتی خواهد شد. به همین دلیل یک حسابدار مالیاتی باید علاوه بر تخصص در حوزه مالی و حسابداری، از قوانین مالیاتی نیز اطلاع داشته باشد. به دلیل پیچیدگی قوانین مالیاتی، کسب و کارهای مختلف می‌بایست از حسابداران مالیاتی مجرب کمک بگیرند.

 

 

حسابرسی یا Auditing چیست؟

نحوه عملکرد حسابرسی با انواع دیگر حسابداری تفاوت دارد. حسابرسی در واقع ارزیابی درستی انجام فعالیت های مالی و مطابقت آن‌ها با اصول و قوانین مربوطه است. در حسابرسی صحت عملکرد یک واحد اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در 3 حالت حسابرسی داخلی، خارجی یا مالیاتی انجام می‌شود.

 

 

حسابرسی داخل سازمان

این حسابرسی توسط تیم مالی داخلی بنگاه اقتصادی انجام خواهد شد. هدف از این کار پیدا کردن یک مشکل در ثبت تراکنش های مالی یا صرفا بازبینی اطلاعات مالی است.

 

 

حسابرسی خارج سازمان

در این حالت به درخواست مدیران سازمان و با هدف بازنگری اطلاعات، آماده سازی انتشار اسناد مالی از یک شرکت حسابرسی مستقل درخواست می‌شود تا به بررسی تمام تراکنش های مالی پرداخته شود.

 

 

حسابرسی سازمان مالیاتی

در حسابرسی سازمان مالیاتی، تمرکز بر روی درآمدها و موارد مشمول مالیات است.

 

 

مراحل انجام حسابرسی چیست؟

فرآیند حسابرسی طی مراحل زیر انجام خواهد شد:

  • حسابرسی رعایت: بررسی رعایت اصول حسابداری
  • حسابرسی صورت‌های مالی: ارزیابی صحت و دقت صورت‌های مالی
  • حسابرسی عملیاتی: بررسی شیوه‌های اجرایی در ثبت فرآیندهای مالی

 

 

 

حسابداری حقوقی یا Forensic Accounting چیست؟

منظور از حسابداری حقوقی محاسبه دقیق هزینه ای است که بابت حقوق، مالیات و فعالیت های کارمندان در هر سازمان پرداخت می‌شود. در واقع حسابداری حقوقی ترکیبی از مهارت‌های حسابداری، حسابرسی و تجسس خواهد بود. محاسبه و پرداخت حقوق پرسنل یکی از مهم‌ترین و زمان برترین محاسبات است که باید به دقت بررسی شود و به صورت ماهانه به کارکنان پرداخت شود. برای ضایع نشدن حقوق کارکنان روی این موضوع تمرکز زیادی شده و قانون‌‌هایی را تنظیم کرده‌اند تا تمامی حقوق و مزایای آن‌ها در آن محفوظ باشد.

ورودی های حقوق و دستمزد براساس یک دفتر کل در نظر گرفته می‌شود که به ترتیب دادن به اطلاعات مالی می پردازند. این هزینه به عنوان یکی از عوامل حسابداری بهای تمام شده می‌بایست اندازه‌گیری، کنترل و تجزیه و تحلیل شود. از این نوع حسابداری اکثرا در پرونده‌های کلاهبرداری و اختلاس استفاده می‌شود.

 

 

حسابداری اجتماعی یا Social Accounting چیست؟

طبق فعالیت‌های انجام شده در حسابداری اجتماعی، یک کسب‌وکار میزان اثرگذاری فعالیت‌های خود را مورد‌سنجش قرار می‌دهد. برای این نوع از حسابداری تمامی فعالیت های یک سازمان و هر نوع فعالیتی که در محیط زیست اثر گذار باشد، باید بررسی شود. در واقع حسابداری اجتماعی به رفتارهای تجاری و تاثیر آن‌ها ارتباط دارد.

حسابداری اجتماعی ریشه در فشارهایی دارد که جنبش‌های زیست‌محیطی به فعالیت‌های سازمان های بزرگ وارد کردند. همچنین استفاده از حسابداری اجتماعی روزبه‌روز بیشتر شود.

 

 

حسابداری تولیدی یا Manufacturing accounting چیست؟

حسابداری تولیدی به ارزیابی موجودی کالاها و هزینه‌های مرتبط با کالای فروخته شده مربوط می‌شود. این ارزیابی از میزان هزینه مواد اولیه، هزینه کارهای انجام شده طی فرآیند ساخت کالا یا مواد اولیه و در پایان، محاسبه بهای‌تمام شده‌ ساخت محصول یا مواد اولیه خواهد بود. در این نوع حسابداری، فرآیندی که جهت ساخت یا تعمیر مواد اولیه و کالا انجام می‌شود، به آن تولید می‌گویند.

 

 

 

پیشنهاد میشود در مورد حسابداری فروش چیست را نیز مطالعه نمایید.

 

 

 

نقطه مشترک انواع متفاوت حسابداری

فارغ از اینکه انواع حسابداری توسط استانداردهای حسابداری کنترل می‌شوند یا تابع قوانین دولتی و یا مالیاتی هستند، یک نقطه مشترک بین همه آن‌ها وجود دارد که «تمرکز روی اعداد و ارقام و سند و مدرک» است.

یعنی فرقی نمی‌کند که حسابدار فقط یک فاکتور می‌نویسد یا در دادگاه برای شهادت حاضر می‌شود و یا صورت‌های مالی یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای دنیا را تهیه می‌کند، نتیجه نهایی باید همیشه بر اساس اعداد و ارقام واقعی گزارش شود.

البته از برآورد هم در گزارش‌های مدیریتی استفاده می‌شود که برای برنامه‌ریزی و بودجه است اما آن‌ها هم در نهایت بر اساس داده تاریخی واقعی محاسبه شده‌اند.

حرفه حسابداری با همه انواعش، علمی است که پایه و اساس هر کسب‌وکاری را می‌سازد حتی اگر کسب‌وکار غیرانتفاعی باشد و با هدف سود مالی ایجاد نشده باشد. 8 نوع متفاوت حسابداری که در این مقاله یاد گرفتید، ایجاد شده‌اند تا نیازهای متفاوت بازار کار را تامین کنند، صداقت تراکنش‌های مالی بین اشخاص حقیقی و حقوقی را تضمین کنند و به زبانی که در همه دنیا تقریبا مشترک و یکنواخت است گزارش کنند.

 

 

نتیجه

آشنایی با انواع حسابداری برای افرادی مناسب است که برای انتخاب شغل و حوزه کاری مورد نظر دچار تردید هستند. در این مقاله سعی کردیم انواع حسابداری را مورد بررسی قرار دهیم. درست است حسابداری توسط قوانین خاصی مدیریت می شوند، اما همه آنها وجوه مشترک دارند؛ آنچه که مهم است، حقیقی بودن اطلاعاتی است که حسابداران به افراد ارائه می دهند.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید