ضمانت نامه بانکی چیست؟ ضمانت نامه بانکی در شرکت پیمانکاری

ضمانت نامه بانکی چیست؟

 

 

در تمام دنیا انجام عملیات عمرانی پیچیده، بزرگ  و طولانی مدت که نیاز به تخصص و دانش ویژه‌ای برای انجام و به ثمر رسیدن دارد ،توسط مزایده های دولتی به شرکت‌های متقاضی این امر واگذار می‌شود. در طی این واگذاری شرکت پذیرنده با سفارش دهنده ی پروژه که در اغلب کشورها دولت است قرارداد پیمانکاری امضا می‌کنند و در طی آن طرفین ملزم به رعایت مفاد قرارداد و پای بندی به عهد خود برای انجام پروژه و درنهایت تصفیه حساب می‌شوند. در اینجا اهمیت حسابداری پیمانکاری مشخص می شود.

مراحل قرارداد شامل طرح اولیه، ارجاع به پیمانکار و… است. این مراحل و به انجام رساندنشان دارای روش‌هایی می‌باشد، که رعایت آن‌ها باعث به انجام رسیدن پروژه توسط پیمانکار می‌شود.

 

در گذشته امور خدمات شهری ائم از جمع آوری زباله و پسماند، رفت و روب و نظافت معابر توسط شهرداریها انجام می شد ولی امروزه این امر در اکثر استانهای کشور از طریق برگزاری مناقصه به شرکتهای پیمانکاری واگذار می گردد. در این نوشته به حسابداری ضمانت نامه‌ بانکی در شرکت‌های پیمانکاری  با محوریت ضمانتنامه شرکت در مناقصه به طور نمونه پرداخته شده است.

 

 

حسابداری پیمانکاری چیست؟

سیستم اطلاعات حسابداری در شرکت‌های پیمانکاری به عنوان مهمترین زیر مجموعه این سیستم، اطلاعات مالی گوناگونی را در اختیار استفاده کنندگان این نوع اطلاعات، به ویژه مدیران هر سازمان قرار می‌دهد. اطلاعات حسابداری باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا در فرآیند تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد.

 

ویژگی‌های کیفی این گونه اطلاعات نظیر مربوط بودن و قابلیت اتکاء از جمله خصوصیاتی است که بر میزان بکار گیری اطلاعات به‌موقع و بهنگام موثر است. سیستم پیمانکاری به عنوان یکی از ماژول‌های یک سیستم حسابداری به صورت مستقل عملیات مربوط به پروژه‌ها و قراردادها را به صورت مستقل از دید پیمانکار پیش می‌برد.

 

حسابداری ضمانت نامه‌ بانکی در شرکت‌های پیمانکاری

یکی از بخشهای مورد توجه و مهم در حسابداری پیمانکاری ضمانت‌ های دریافتی کارفرما از پیمانکار جهت شروع به کار و انجام صحیح کارها می باشد که عمدتا ضمانت‌ نامه بانکی است. فعالیت پیمانکاری بسیار گسترده و صرف اینکه کارفرما بخش دولتی و پیمانکار بخش خصوصی باشد ختم نمی شود بلکه می‌تواند کارفرما شخص حقوقی خصوصی باشد یا پیمانکار شخص حقیقی باشد و یا حتی کارفرما شخص حقیقی باشد. برخی از حسابداران شرکتهای پیمانکاری بدون انجام محاسبات اقدام به ثبت و ضبط عملیات بانکی نموده و وقتی دلیل را از ایشان جویا می شوید سیستمی بودن این محاسبات و غیر قابل تغییر بودن آنها را اعلام می کنند! که قانع کننده نیست.

قبول دارم وقتی شما از بانکی تسهیلات دریافت می کنید یا ضمانت‌ نامه بانکی دریافت می کنید، وقتی به بانک مراجعه و نحوه محاسبه کارمزد، بهره، سپرده بانکی و سایر موارد مربوطه را از مسئول اعتبارات و تسهیلات بانک جویا می‌شوید در اغلب موارد یک سری اطلاعات کلی ارائه می‌دهد و زمانی که سوالات شما جزئی‌تر می‌شود با این جمله که من فقط اطلاعات را وارد سیستم می‌کنم و تمام این موارد به صورت سیستمی محاسبه و بنده هم اطلاعات دقیق‌تر و دخل و تصرفی بر نحوه محاسبات ندارم به سوالات شما خاتمه می‌دهد، که به موازات همین رفتار حسابدار مجموعه هم عمل می کند و اقدام به ثبت و ضبط در دفاتر شرکت می نماید.

به نظر بنده تمام عملیات بانکی یک شرکت از جمله دریافت ضمانت نامه بانکی و تسهیلات ابتدا باید توسط حسابدار محاسبات آن انجام، صحت محاسبات تائید و سپس در سیستم ثبت گردد ولو اینکه غیر قابل تغییر هم باشد، حسابدار می‌تواند با محاسبات انجام شده توسط خود بر مبنای انواع روشها و تضامین دریافتی توسط بانک برای صدور ضمانت نامه بانکی کم هزینه ترین روش را انتخاب و به مدیر شرکت اعلام کند که در ادامه با ذکر یک مثال دقیق‌تر توضیح خواهم داد.

 

ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی قرارداد یا سندی است که به موجب آن ضامن حسب درخواست متقاضی متعهد میشود که بدون هیچ شرطی به صورت عندالمطالبه یا در تاریخ معینی مبلغ مشخصی را بابت موضوع خاصی به ذینفع یا به حواله کرد او پرداخت کند. ضمانت نامه‌ بانکی غیر قابل انتقال بوده و فقط توسط ذینفع مندرج در متن ضمانتنامه قابل استفاده است .

 

شرایط صدور ضمانت نامه بانکی چیست؟

1.وجه نقد یا طلا یا اسناد خزانه یا اوراق قرضه‌ دولتی و اوراق مشارکت منتشره بر اساس مجوز بانک مرکزی یا سپرده‌ سرمایه گذاری مدت‌ در یا حساب‌ های پس‌ انداز قرض الحسنه نزد بانک یا گواهی ‌های سپرده ‌های سرمایه گذاری مدت ‌دار یا اوراق قرض الحسنه یا حساب‌ های ارزی یا حساب سرمایه گذاری مدت‌ دار متقاضی نزد سایر بانک ‌ها.

 

2.ضمین بانک‌ ها یا مؤسسات اعتباری غیر بانکی معتبر خارجی.

 

3.سفته با ضمانت قابل‌ قبول بانک، اموال غیر منقول، برگ وثیقه ‌ی انبار‌ های عمومی مربوط به کالا، سهام شرکت ‌هایی که در بورس پذیرفته ‌شده باشند، کشتی و هواپیما.

 

4.معمولاً یک یا ترکیبی از وثایق مذکور از مشتری گرفته می‌ شود.

 

انواع ضمانت نامه بانکی:

 

1- ضمانت نامه های مناقصه یا مزایده 
یکی از انواع ضمانت نامه بانکی " ضمانت نامه های مناقصه یا مزایده " است. سازمان ها و موسسات دولتی برای خرید و فروش کالاهای خود، به برگزاری مناقصه و مزایده می پردازند. هر کدام از شرکت کنندگان در مناقصه یا مزایده به همراه پیشنهاد خود برای خرید یا فروش، ضمانتنامه ای به نهاد برگزارکننده مناقصه ارائه می کند تا درصورت برنده شدن در مناقصه یا مزایده و انصراف از آن، ذینفع ضمانت نامه بتواند از آن استفاده کند.

 

2- ضمانت نامه ریالی تعهد پرداخت 
این ضمانت نامه ها به منظور انجام قبول پرداخت دیونی در سررسید معین از طرف بانک صادر می شوند.

 

3- ضمانت نامه گمرکی 
وقتی کالایی وارد می شود، در صورتی که وارد کننده نتواند حقوق گمرکی را نقدی پرداخت کند، ضمانتنامه هایی را با سررسید های معین نزد گمرک می سپارد؛ اگر نتواند در سررسیدهای مذکور مبالغ ضمانت نامه را پرداخت کند، مشمول جریمه " تاخیر تادیه " می شود.

 

4- ضمانت نامه های پیمان 
موارد استفاده از ضمانت نامه ها وقتی است که دولت به عنوان کارفرما اجرای پروژه های عمرانی و تولیدی را به عهده پیمانکاران می گذارد. در سالهای اخیر، برای انعقاد قراردادهایی که پیچیده و طولانی اند، شرایطی به صورت پیش فرض گذاشته شده که قواعدی همه جانبه را مقرر کرده اند که " شرایط عمومی پیمان " نامیده می شوند.

 

5- ضمانت نامه حسن انجام تعهد
این نوع ضمانت نامه صادر می شود تا حسن انجام تعهدات و انجام تعهدات در موعد مقرر را ضمانت کند. این ضمانت نامه غالبا برای حسن انجام تعهدات ناشی از امضا پیمان اخذ می شود.

 

6- ضمانت نامه پیش پرداخت 
پس از امضای پیمان و قبول شرایط آن توسط پیمانکار، کارفرما جهت تجهیز کارگاه یا تکمیل لوازم مورد نیاز جهت عملیات، درصدی از مبلغ مقرر شده میان طرفین را به پیمانکار پرداخت می کند و در مقابل ضمانت نامه ای با همین عنوان از پیمانکار می گیرد. با گذشت زمان و انجام تعهدات از سوی پیمانکار، مبلغ این ضمانت نامه به تدریج کاهش می یابد.

 

7- ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان
کارفرما برای تضمین حسن انجام کار، مبالغی را از پیمانکار دریافت می کند. این مبلغ ده درصد از صورت وضعیت های پیمانکار است؛ این مبالغ در حسابی نزد کارفرما نگهداری می شود.

 

8- ضمانت نامه ریالی حسن انجام کار 
پس از پایان عملیات و انجام پروژه، کارفرما از پیمانکار ضمانت نامه ای می گیرد که صحت انجام عملیات و سلامت اجرای پروژه را تضمین می کند؛ این ضمانت نامه، " ضمانت نامه حسن انجام کار " نامیده می شود.

 

عقد ضمان

به موجب ماده ۶۸۴ قانون مدنی، عقد ضمان عبارت است از اینکه شخصی مالی را که بر ذمه دیگری است به عهده بگیرد که در این عقد متعهد را ضامن، طرف دیگر (ذینفع) را مضمون له و شخص ثالث (ضمانت خواه) را مضمون عنه یا مدیون اصلی می گویند. سیستم بانکی با استفاده از عقد ضمان می تواند در مواردی که منع قانونی وجود نداشته باشد با رعایت آئین نامه صدور ضمانت‌نامه‌ها مبادرت به صدور انواع ضمانت‌نامه برای متقاضیان نماید.

 

شاید بهتر باشد قبل از ورود به بحث حسابداری ضمانت‌ نامه های بانکی توضیح مختصری درباره مراحل اولیه حسابداری پیمانکاری ارائه نمایم. کارفرما به ۲ دلیل عمده کار را از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار می کند که عبارتند از:

  1. انجام کار به بهترین شکل ممکن.
  2. انجام کار با کمترین هزینه ممکن.

 

انواع مناقصه

مسابقه ای که بهترین نوع کار با کمترین قیمت انتخاب می‌شود. انواع آن شامل:

  1. مناقصه عمومی: کارفرما از طریق جراید و روزنامه ها شرایط خود را اعلام و پیمانکار واجد شرایط نسبت به ارسال اسناد مناقصه اقدام می نماید.
  2. مناقصه محدود: کارفرما از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیمانکاران مورد نظر خود را فیلتر و شرایط مناقصه را برای ایشان ارسال می نماید.
  3. یک مرحله ای: همه اتفاقات مربوط به مناقصه در یک روز صورت می پذیرد
  4. دو مرحله ای: همه اتفاقات مربوط به مناقصه در چند روز صورت می پذیرد.

پیمانکاران برای شرکت در مناقصه ملزم به ارسال ۳ پاکت تا موعد اعلام شده در دفترچه مناقصه برای کارفرما هستند که عبارتند از:

الف) ضمانتنامه ب) پیشنهاد قیمت ج) اسناد و مدارک فنی.

اولین پاکت باز شده در جلسه بازگشایی پاکتهای مناقصه، ضمانتنامه ها است و در صورت نداشتن ضمانتنامه معمولا شرکت پیمانکار حذف می شود!. از این رو یکی از مهمترین حسابها در شرکتهای پیمانکاری حسابهای انتظامی است.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله استاندارد حسابداری شماره ۹ با عنوان حسابداری پیمانهای بلند مدت  را هم مطالعه کنید

 

 

 

شرکت‌های پیمانکاری بعد از مطالعه و جستجو در جراید و روزنامه ها پیمان مرتبط با زمینه فعالیت خود را انتخاب و اقدامات لازم برای شرکت در مناقصه را انجام می دهند، جالب است بدانید که شرکتهایی در این زمینه فعالیت می کنند که با دریافت مبلغی به عنوان حق اشتراک سالانه از پیمانکاران، پیمانهای مرتبط به زمینه فعالیت آنها را از طریق ایمیل و یا پیامک برای ایشان ارسال می نمایند.

 

 

مراحل شرکت در مناقصه

  1. اولین مرحله برای شرکت در مناقصه خرید اسناد مناقصه است.
  2. بعد از خرید اسناد مناقصه با مطالعه دقیق دفترچه مناقصه باید نسبت به آماده سازی اسناد و مدارک بر مبنای ۳ پاکت ذکر شده در بالا اقدام گردد.
  3. مرحله بعدی دریافت ضمانت نامه شرکت در مناقصه است که این امر معمولا توسط بانک عامل شرکت که عمده گردش حسابهای سپرده و جاری شرکت در آن است صورت می پذیرد.
    بانکها برای صدور انواع ضمانتنامه برای مشتریان خود حد اعتباری در نظر می گیرند که میزان آن بر مبنای درخواست کتبی مشتری، گردش حساب مشتری در بانک، وثایق مشتری نزد بانک و… در نظر گرفته می شود.
  4. ارسال اسناد و مدارک برای کارفرما قبل از سررسید مشخص شده در دفترچه مناقصه و انتظار برای اعلام نتیجه مناقصه.

 

حد یا سقف اعتباری

عبارت است از میزان امکانات تامین مالی در قالب تسهیلات و یا تعهدات که از طرف بانک عامل برای یکسال مشتری مد نظر قرار می‌گیرد و این امر موجب می‌شود حدود اختیارات شعبه بانک در قبال یک مشتری افزایش یابد. معمولا مبلغ ضمانت نامه شرکت در مناقصه ۵ تا ۱۰ درصد مبلغ اولیه پیمان می باشد که توسط کارفرما در دفترچه مناقصه ذکر شده است.

 

صدور ضمانت نامه شرکت در مناقصه

صدور ضمانت نامه شرکت در مناقصه با درخواست کتبی پیمانکار و بررسی اسناد و مدارک و وثایق و حد اعتباری و بعد از دریافت استعلام های لازم از بدهی های غیرجاری و چک های برگشتی ایشان در سیستم بانکی کشور توسط بانک در ۳ نسخه صادر می‌گردد که نسخه اصلی برای ذینفع و یک نسخه نزد شعبه و نسخه دیگر در اسناد و مدارک شرکت بایگانی می‌گردد.

طبق ماده ۱۶ دستورالعمل ناظر بر ضمانتنامه های بانکی اصلاحی مورخ ۲۵ مهر ۱۳۹۶ صدور ضمانتنامه منوط به پرداخت سپرده نقدی حداقل معادل ۱۰ درصد مبلغ ضمانتنامه توسط ضمانت خواه است که در تبصره ۱ همین ماده ذکر شده است که ضمانتنامه شرکت در مناقصه و مزایده می تواند بدون سپرده نقدی صادر گردد.

برای ۹۰ درصد مبلغ باقیمانده ضمانتنامه ضمانت خواه باید ۱۲۰ درصد اسناد تضمین (سفته) و یا ۱۵۰ درصد تضمین (اموال غیرمنقول) ارائه دهد. دستورالعمل ناظر بر ضمانتنامه های بانکی صادره توسط بانک مرکزی مطالعه گردد.

 

نحوه محاسبه کارمزد ضمانت نامه های بانکی

نحوه محاسبه کارمزد ضمانتنامه های بانکی بر اساس وثایق ارائه شده توسط ضمانت خواه به بانک متفاوت است. پیشنهاد می‌گردد برای درک بهتر و آشنایی با این وثایق و نرخ کارمزد آنها بخشنامه نرخ کارمزد خدمات بانکی صادره توسط بانک مرکزی مطالعه گردد. با توجه به اینکه در شرکتهای پیمانکاری وثایق متداول نزد بانکها سفته یا اموال غیر منقول است مبنای محاسبه کارمزد در این نوشته همین ۲ مورد در نظر گرفته می شود.

 

ضمانت نامه حسن انجام تعهدات

برای ثبت هر گونه سند ضمانت چه به نفع شرکت و چه برعهده شرکت از حسابهای انتظامی می شود. این حسابها ماهیت غیرمالی دارند و بر صورت های مالی از لحاظ ریالی تاثیرگذار نبوده و صرفا در یادداشتهای توضیحی افشا می‌شوند.

 

ضمانت نامه وجه نقد

این نوع ضمانت نامه میزانی از پول نقد و رایج در کشور است که از طریق واریز به حساب اعلام شده جهت عناوینی از قبیل (شرکت در مناقصه، شرکت در مزایده، حسن انجام تعهدات، تعهد پرداخت و… ) به عنوان ضمانت‌نامه صورت می‌پذیرد.

 

مثال مربوط به حسابداری ضمانت‌ نامه های بانکی

برای مثال در نظر بگیرید یک شرکت پیمانکار درخواست صدور ضمانتنامه شرکت در مناقصه با سررسید ۳ ماهه به مبلغ ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال با شرایط ۱۰ درصد سپرده نقدی و پرداخت سفته بابت مابقی مبلغ ضمانتنامه را برای بانک عامل خود صادر کرده است، محاسبه سپرده و کارمزد به صورت زیر انجام می شود:

  • سپرده نقدی ضمانتنامه         ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۰% * ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰
  • مبلغ مانده ضمانتنامه            ۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ – ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰
  • مبلغ سفته ضمانت قابل ارائه با بانک بابت مانده ضمانتنامه ۲۱۶،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۲۰% * ۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰
  • مبلغ کارمزد ضمانتنامه ۹۹۸،۶۳۰ = ۹۰/۳۶۵ * ۲.۲۵% * ۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰

حال تمامی موارد بالا را در نظر بگیرید با این تفاوت که تضمین صدور ضمانتنامه اموال غیرمنقول سهل البیع باشد که محاسبات به صورت زیر است:

  • سپرده نقدی ضمانتنامه               ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۰% * ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰
  • مبلغ مانده ضمانتنامه                  ۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ – ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰
  • مبلغ ارزش مال غیر منقول برای تضمین ۲۷۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۵۰% * ۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰
  • مبلغ کارمزد ضمانت‌نامه ۴۴۳،۸۳۵ = ۹۰/۳۶۵ * ۱% * ۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰

همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید وقتی اسناد تضمین صدور ضمانتنامه‌ای تغییر می‌کند تفاوت قابل ملاحظه‌ای بر مبلغ کارمزد ضمانت‌نامه می‌گذارد. در ابتدای نوشته عرض کردم برخی از حسابداران بدون توجه به نحوه محاسبات و به دلیل غیرقابل تغییر بودن، این‌گونه محاسبات مربوط به ضمانت‌نامه های بانکی را انجام نمی‌دهند که امری اشتباه است.

یک حسابدار باید محاسبات را انجام و به مدیر شرکت ارائه دهد و ایشان با توجه به توانایی و وضعیت شرکت تصمیم بگیرد که روش اول مبلغ وثیقه (سفته) ارئه شده کمتر و کارمزد بیشتر یا روش دوم مبلغ وثیقه (اموال غیر منقول) ارائه شده بیشتر و کارمزد کمتر، کدام نوع به صرفه می‌باشد، سپس اسناد و مدارک به بانک ارسال تا نسبت به صدور ضمانتنامه اقدام نماید. موضوع دیگر نحوه ثبت عملیات مربوط به ضمانتنامه‌ها در دفاتر شرکت می باشد که برای مثال بالا به شرح زیر است.

 

ثبت‌های حسابداری ضمانت نامه‌ها

ثبت سپرده نقدی

 

شرحبدهکاربستانکار
سپرده ها / سپرده بانکی شرکت در مناقصه۲۰،۰۰۰،۰۰۰ 
موجودی نقد و بانک / بانکهای ریالی ۲۰،۰۰۰،۰۰۰

 

 

ثبت سفته ضمانت

 

شرحبدهکاربستانکار
حسابهای انتظامی / اسناد تضمین به عهده شرکت۲۱۶،۰۰۰،۰۰۰ 
طرف حساب انتظامی / اسناد تضمین به عهده شرکت ۲۱۶،۰۰۰،۰۰۰

 

 

ثبت ضمانت‌نامه

 

شرحبدهکاربستانکار
حسابهای انتظامی / ضمانتنامه شرکت در مناقصه۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ 
طرف حساب انتظامی / ضمانتنامه شرکت در مناقصه ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰

 

 

 

ثبت کارمزد ضمانت‌نامه

روش اول

 

شرحبدهکاربستانکار
پیش پرداختها / پیش پرداخت هزینه۹۹۸،۶۳۰ 
موجودی نقد و بانک / بانکهای ریالی ۹۹۸،۶۳۰

 

 

روش دوم

 

شرحبدهکاربستانکار
هزینه مالی / هزینه های بانکی و کارمزد۹۹۸،۶۳۰ 
موجودی نقد و بانک / بانکهای ریالی ۹۹۸،۶۳۰

 

 

نکته قابل توجه در ثبت های بالا کارمزد ضمانتنامه می باشد که به ۲ روش ثبت گردیده است. اکثر حسابداران مبلغ کارمزد صدور ضمانتنامه را مستقیم به حساب هزینه مالی منظور و ثبت می‌نمایند (روش ۲) که اشتباه است.

ضمانت‌نامه های شرکت در مناقصه معمولا با سررسید ۳ ماهه صادر می‌گردد. وقتی اسناد مناقصه بازگشایی و برنده مناقصه اعلام می‌شود به طبع آن ضمانتنامه های شرکتهای بازنده توسط کارفرما جهت ابطال به بانک عودت می‌گردد که در اغلب موارد این پروسه زودتر از سررسید ضمانتنامه می‌باشد و بانک بعد از ابطال ضمانتنامه مبلغ کارمزد سررسید نشده را به حساب شرکت واریز می‌کند.

به طور مثال در نظر بگیرید از مبلغ کارمزد ۹۹۸،۶۳۰ ریال مثال بالا با توجه به برنده نشدن شرکت در مناقصه و عودت ضمانتنامه توسط کارفرما به بانک، مبلغ ۳۳۲،۸۵۰ ریال به حساب شرکت بابت کارمزد روزهای مانده به سررسید ضمانتنامه به حساب شرکت واریز شده است که به صورت زیر برای ۲ روش بالا ثبت می گردد.

 

روش اول

 

شرحبدهکاربستانکار
هزینه مالی / هزینه های بانکی و کارمزد۶۶۵،۷۸۰ 
موجودی نقد و بانک / بانکهای ریالی۳۳۲،۸۵۰ 
پیش پرداختها / پیش پرداخت هزینه ۹۹۸،۶۳۰

 

روش دوم

 

شرحبدهکاربستانکار
موجودی نقد و بانک / بانکهای ریالی۳۳۲،۸۵۰ 
هزینه مالی / هزینه های بانکی و کارمزد ۳۳۲،۸۵۰

 

همانگونه که ملاحظه می‌کنید وقتی طبق روش شماره ۲ تمام مبلغ کارمزد به حساب هزینه منظور می‌گردد هنگام عودت بخشی از مبلغ کارمزد به حساب شرکت در هنگام ابطال زودتر از سررسید ضمانتنامه حساب هزینه بستانکار می‌شود که امری اشتباه در فرآیند حسابداری است.

 

 

ثبت ضمانت نامه حسن انجام تعهدات

فرض کنید برای حسن انجام تعهدات این قرارداد شرکت اقدام به ارائه چک بانکی به مبلغ ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال نموده‌است:

 

شرحبدهکاربستانکار
حسابهای انتظامی به عهده شرکت-سایر اسناد تضمینی به عهده شرکت۲۰،۰۰۰،۰۰۰ 
طرف حسابهای انتظامی ۲۰،۰۰۰،۰۰۰

 

 

حال فرض کنید، قرارداد تمام شده و این اسناد آزاد شده است در اینصورت سندی مطابق جدول زیر ثبت می‌شود:

 

شرحبدهکاربستانکار
طرف حسابهای انتظامی۲۰،۰۰۰،۰۰۰ 
حسابهای انتظامی به عهده شرکت-سایر اسناد تضمینی به عهده شرکت ۲۰،۰۰۰،۰۰۰

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید