مالیات حق العمل کاری چیست؟ ؛ نحوه محاسبه و پرداخت

مالیات حق العمل کاری چیست

 

مالیات حق العمل کاری، مالیاتی بوده که حق العمل کاران، به موجب قانون مالیات، موظف به پرداخت آن هستند. نحوه ثبت مالیات حق العمل کاری، با ورود به سامانه ارسال معاملات فصلی سازمان امور مالیاتی و وارد کردن اطلاعات لازم بوده و ارسال صورت معاملات فصلی، حداکثر تا  45 روز بعد از پایان هر فصل، از جمله شرایط ثبت مالیات حق العمل کاری می باشد. 

 

کالای امانی:

کالایی که به صورت امانی در انبار حق العمل کار نگهداری می شود و برای خود شخص حق العمل کار نمی باشد کالای امانی می گویند. در واقع حق العمل کار در برابر این کالا وجهی پرداخت نمی کند و مبلغی پرداختی برای این کالا به حساب آمر منظور می گردد.

 

 

تکالیف مالیاتی حق العمل کاری:

فعالیت حق العمل کاری از زمان های قدیم رواج داشته است و در قانون تجارت ایران به صورت قانونی قرار گرفته است. هر زمان که بین حق العمل کار و آمر معامله ای انجام شود، درآمد قابل شناسایی می شود و به عنوان درآمد عملیاتی در حسابداری قابل شناسایی می باشد.

بر اساس بخشنامه ۲۰۰/۹۷/۳۲ مورخ 06/03/97، شخص آمر برای فروش کالا نیازی به صادر کردن صورت حساب فروش موضورع آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴ را ندارد. بر همین اساس صورت حساب باید به وسیله حق العمل کار صادر گردد و بر اساس جدول سازمان در سامانه صورت معاملات فصلی ارائه شود.

 

مالیات بر ارزش افزوده:

 

قانون مالیات بر ارزش افزوده برای حق العمل کاری مانند دیگر شرکت ها و دیگر مشاغل می باشد و در صورت مشمول شدن حق العمل کار برای مراحل هفتگانه ارزش افزوده، ملزم به ثبت نام و اجرای قانون می باشد.

اگر چنانچه بر اساس مواد قانونی، در معامله حق العمل کاری، آمر مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده نباشد و حق العمل کار مشمول ارزش افزوده باشد، در این شرایط حق العمل کار نمی تواند از خریدار کالا ارزش افزوده دریافت کند. در این شرایط، حق العمل کار فقط نسبت به کمیسیون دریافتی از آمر، مالیات ارزش افزوده را دریافت می کند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله وظایف شرکت های حسابرسی را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید