مواد غذایی و محصولات کشاورزی معاف از مالیات ارزش افزوده

 

 

معافیت های ارزش افزوده به منظور حمایت از از اقشار کم درآمد، برای برخی کالاها و خدمات هستند. از آنجا که مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است و در واقع مصرف بیشتر، پرداخت مالیات بیشتری را به همراه دارد؛ سازمان مالیاتی به منظور حمایت از اقشار کم درآمد، معافیت‌هایی برای برخی کالاها و خدمات ضروری و پرمصرف در نظر گرفته شده است.همچنین نظر به اینکه مالیات بر ارزش افزوده، از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود؛ اعمال این معافیت‌ها در نهایت به نفع افراد جامعه و مصرف کنندگان نهایی است.

 ممکن است در هر جایی که خریدی انجام می دهید بعد از دریافت فاکتور خرید، عنوانی به اسم ارزش افزوده مشاهده کنید که مبلغی را محاسبه و به قیمت جنس خریداری شده اضافه نموده است. اما آیا این اجناس مشمول ارزش افزوده هستند یا خیر؟ در این مطلب به معافیت های ارزش افزوده خواهیم پرداخت که در آن لیست کالاهای معاف ارزش افزوده هم وجود دارد.

با مطالعه این مطلب می‌توانیم در امور شخصی و امور اجرایی کار حسابداری بدانیم که چه کالاهایی معاف از ارزش افزوده هستند. در این سری از مقالات آموزش رایگان مالیات قصد داریم شما را با معافیت های ارزش افزوده مواد غذایی و محصولات کشاورزی آشنا کنیم.

کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده:

عرضه کالاهای زیر و همچنین واردات آنها حسب مورد از پرداخت مالیات معاف می باشد:

  • محصولات کشاورزی فرآوری نشده.
  • دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان.
  • انواع کود، سم، بذر و نهال.
  • آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات وسویا، شیر، پنیر، روغن نباتی وشیر خشک مخصوص تغذیه کودکان.
  • کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات.
  • کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه ها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با تأیید هیأت وزیران و حوزه های علمیه با تایید حوزه گیرنده هدایا.
  • کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات، وارد کشور می شود. مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود.
  • اموال غیر منقول.
  • انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی، حیوانی وگیاهی) و خدمات توانبخشی و حمایتی.
  • فرش دستباف.
  • خوراک دام و طیور.
  • اقلام با مصارف صرفا دفاعی (نظامی وانتظامی) وامنیتی بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت امور اقتصادی ودارایی تهیه وبه تصویب هیأت وزیران می رسد. فهرست مذکور از اولین دوره مالیاتی پس از تصویب هیأت وزیران قابل اجراء خواهد بود.
  • رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه ها بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه  وظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران می رسد.

ماده 12 و 13 مالیات بر ارزش افزوده در مورد معافیت های قانون ارزش افزوده

 

ماده 12 و 13 قانون موقت مالیات بر ارزش افزوده در خصوص معافیت های قانون ارزش افزوده مواردی را به صورت کلی بیان نموده است. اما ریز اقلام برای مودیان مشخص نشده است.

 

برخی محصولات کشاورزی معاف از مالیات ارزش افزوده:

برنج حبوبات،گوشت،  شیر، ماست ، پنیر، سویا، آرد و نان، انواع روغن های خوراکی، بذر، نهال، نشا ،گیاهان دارویی، محصولات جنگلی مانند چوب خام، پاک کردن و پوست گیری برای برنج که جز محصولات کشاورزی فرآوری نشده بوده و معاف از مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

 

فهرست عناوین مواد غذایی و محصولات کشاورزی معاف از ارزش افزوده در ماده 12 قانون ارزش افزوده

ماده 12 قانون ارزش افزوده (موقت) عرضه کالاها و خدمات زیر و همچنین واردات حسب مورد از پرداخت مالیات و عوارض معاف است.

 

نکته 

جدول زیر مربوط به ماده 12 قانون موقت ارزش افزوده است. لازم به ذکر قانون دائمی ارزش افزوده از دی ماه سال 1400 قابل اجراست و معافیت ها در ماده 9 این قانون قرار دارد. 8 جدول زیر مربوط به بند 1 محصولات کشاورزی فرآوری نشده است:

 

محصولات زراعی و باغی

 

ردیفنوع کالا و خدماتتوضیحات
بند 1_ محصولات کشاورزی فرآوری نشده__
1_1محصولات زراعی و باغی _
1_1_1 نباتات و محصولات گل کاری_
_نباتات و محصولات گل کاری گل، باغنچه، شاخ و برگ، شاخه های کوچک و سایر اجزا نباتات، علف، خزه برای دسته گل یا برای زینت فقط به صورت تازه.
2_1_1سبزیجات و نباتات خوراکی _
_سبزیجات و نباتات سبزیجات، نباتات و ریشه های زیر خاکی خوراکی شامل: سیب زمینی، گوجه فرنگی، کلم، کاهو، هویج، قارچ، لوبیا، شلغم و سایر سبزیجات فقط به صورت تازه
_سبزیجات غلافدارسبزیجات غلافدار مانند: انواع لوبیا، عدس و سایر سبزیجات غلافدار به صورت تازه.
_ریشه ها و غده های زیر خاکیریشه  ها و غده های زیر خاکی که برای تهیه سبزیجات و یا نباتات قابل استفاده است فقط به صورت تازه.
_میوه های خوراکی و مرکباتمیوه های خوراکی و مرکبات از قبیل: نارگیل، سیب، موز، انگور، پرتقال، نارنگی، هلو و سایر میوه ها، فقط به صورت کامل و تازه.
_محصولات علوفه ایشلغم سوئدی، چغندر علوفه ای، ریشه های علوفه ای، قصیل، یونجه، شبدر، اسپرس، کلم علوفه ای، باقلای مصری (ترمس)، بوته ماش و محصولات علوفه ای مانند، فقط به صورت تازه.

 

 

قهوه، چای و انواع گیاهان تازه

 

ردیفنوع کالا و خدماتتوضیحات
2_1قهوه، چای و انواع گیاهان تازه:_
1_2_1قهوه قهوه بو نداده، کافئین نگرفته، فقط به صورت تازه
2_2_1چای سبز چای سبز (تخمیر نشده) به صورتی که عملی بر روی  آن انجام نگرفته باشد.
3_2_1انواع گیاهان تازه به استثنا انواع کوبیده شده، خرد شده و پودر شده _
__ماته، فلفل، وانیل، دارچین و گل درخت دارچین، میخک، جوز بویا، پوست جوز بویا، اقسام هل، تخم رازیانه، تخم گشنیز، زیره سبز، زیره سیاه، تخم مرزه، زنجبیل، زعفران، زرد چوبه، آویشن و سایر ادویه جات.

 

 

غلات

 

ردیف نوع کالا و خدماتتوضیحات
3_1غلات مانند: گندم و مخلوط گندم و چاودار، جو، ذرت، برنج، شلتوک، ارزن و سایر غلات

 

 

دانه و میوه های روغن دار

 

ردیفنوع کالا و خدماتتوضیحات
4_1دانه و میوه های روغن دار:_
1_4_1دانه سویا دانه سویا فقط به صورت تازه.
2_4_1بادام زمینیبادام زمینی با پوست، فقط به صورت تازه.
3_4_1دانه کتاندانه کتان فقط به صورت تازه.
4_4_1دانه کلزا و کانولادانه کلزا و کانولا فقط به صورت تازه.
5_4_1دانه آفتابگرداندانه آفتابگردان فقط به صورت تازه.
6_4_1سایر دانه هاسایر دانه ها و میوه های روغنی شامل: دانه خردل، دانه کنجد، دانه پنبه، دانه خشخاش، دانه بزرگ، دانه گلرنگ و سایر دانه ها فقط به صورت تازه.
7_4_1انواع تخم و د انه هادانه میوه و نطفه شامل: تخم چغندر قند، تخم گیاهان علوفه ای، تخم یونجه،  تخم شبدر، تخم فتوک، تخم علف مرغزار، تخم چمن، تخم سبزیجات و سایر دانه ها و میوه های نطفه دار.
8_4_1گل رازکگل رازک به صورت آسیاب نشده و پودر نشده.
9_4_1نباتاتنباتات و اجزا نباتات شامل: ریشه جنسن، برگ کوکا، فلوس، کاه خشخاش، ریشه شیرین بیان و سایر نباتات فقط به صورت تازه.
10_4_1چغندر چغندر قند
11_4_1خرنوبخرنوب و همچنین دانه خرنوب
12_4_1محصولات نباتی فرآوری نشده سایر دانه ها، میوه ها و یا محصولات نباتی که در موارد بالا درج نشده است.
13_4_1دانه کاکائودانه کاکائو کامل.

 

 

گم لاک، صمغ ها، رزین ها

 

ردیفنوع کالا و خدمات توضیحات
5_1گم لاک، صمغ ها، رزین هاصمغ عربی، گم لاک، صمغ ها، رزین ها، صمغ های رزینی و اولئورزین ها ( مثل، بلسان ها) طبیعی.

 

 

توتون و تنباکو

 

ردیف نوع کالا و خدماتتوضیحات
6_1توتون و تنباکوتوتون و تنباکوی خام و نساخته به صورت کامل و برگ های دور نبریده.

 

 

پنبه

 

ردیفنوع کالا و خدماتتوضیحات
7_1پنبهپنبه حلاجی نشده، شانه نزده به صورتیکه عملی بر روی آن انجام نشده باشد.

 

 

محصولات دامی

 

ردیف نوع کالا و خدمات توضیحات
8_1 محصولات دامی :_
1_8_1 گوشت قرمز گوشت انواع دام های سبک و سنگین مانند:  ران، راسته، سردست، سینه و سایر قطعات بدن آنها به صورت تازه،  سرد کرده و منجمد.
2_8_1امعا و احشا خوراکی احشا خوراکی  دام های سبک و سنگین از نوع گاو، گوسفند، بز مانند: زبان، جگر و سایر قطعات بدن آنها به صورت تازه، سرد کرده و منجمد.
3_8_1 امعا و احشا خوراکی پرندگانگوشت و احشا خوراکی انواع پرندگان مانند: مرغ و خروس، بوقلمون، شتر مرغ و قطعات و احشا بدن آنها به صورت تازه، سرد کرده و منجمد.
4_8_1شیر خام_
5_8_1تخم پرندگان تخم پرندگان، با پوست، قابل مصرف (خشک نشده)
6_8_1عسل طبیعی _
7_8_1محصول خوراکی زنبور عسل محصولات خوراکی که منشا حیوانی دارد مانند: ژله رویال (ماده خامی که از روی کندو استخراج می شود) بره موم، زهر زنبور عسل
8_8_1 سایر محصولات حیوانی روده، بادکنک و شکمبه حیوانات کامل یا قطعه قطعه شده (غیر از روده بادکنک و شکمبه ماهی) به صورت تازه، سرد کرده و یخ زده.
9_8_1پوست و سایر اجزا پرندگانپوست و سایر اجزا پرندگان، با پر یا کرک، پر و اجزا پر، کرک خام یا فقط پاک کرده و ضد عفونی شده.
10_8_1استخوان حیوانات استخوان و استخوان توی شاخ کار نشده.
11_8_1سایر اجزا حیواناتعاج، کاسه لاک پشت، استخوان آرواره نهنگ یا سایر پستانداران دریایی، شاخ منشعب، سم و ناخن، چنگال و منقار، کار نشده و بریده نشده.
12_8_1اسپرم حیواناتاسپرم گاو، اسب، قاطر و سایر حیوانات
13_8_1 سایر محصولات حیوانی برخی از محصولات که به عنوان محصول حیوانی در شماره های دیگر منظور نگردیده است اما جزو محصول حیوانی دامی، سبک و سنگین است.
14_8_1پوست خام دام های سبک و سنگینپوست خام انواع دام های سبک و سنگین مانند: گاو یا اسب، به صورت تازه ، به طوری که عملی بر روی آن انجام نشده باشد.
15_8_1پوست خام دام های سبک و سنگینپوست خام انواع دام های سبک و سنگین مانند: گوسفند یا بره همراه با پشم.
16_8_1ابریشم خام (نتابیده)ابریشم خام (نتابیده)
17_8_1پشمپشم حلاجی نشده ، شانه نزده به صورتیکه عملی بر روی آن انجام نشده باشد.
18_8_1موی حیوانموی نرم (کرک) یا زبر حیوان، حلاجی نشده و شانه نزده.

 

نکته

محصولات ذکر شده تا زمانی که ماهیت شکل و کاربرد اصلی و اولیه خود را حفظ نمایند و تغییر ماهیتی، شکلی یا کاربردی نسبت به محصول اولیه نداده باشند فرآوری  نشده محسوب می‌شوند.

 

نکته

توجه داشته باشید که در قسمت قهوه، چای و انواع گياهان در ارتباط با چای، فقط چای سبز بیان شده است. اما در ابتدای سال 1396 قانونی مصوب شد که در آن چای خشک هم از مالیات معاف شده است. 

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله مالیات بر مصرف چیست؟ را مطالعه کنید

 

 

 

نکته

بند “ر” از ماده 33 قانون پنج ساله ششم توسعه 

مراحل بسته‌بندی،‌ انجماد، پاک کردن، درجه‌بندی، پوست‌گیری مانند شالی‌کوبی و خشک کردن مانند چای و تفت دادن مانند نخودپزی، فرآوری محصولات کشاورزی محسوب نمی‌شود. برای اطلاع بیشتر از قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کلیک کنید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید