کدامیک مهم تر است؟ اظهارنامه مالیاتی یا دعوتنامه مدارک؟

 

ثبت اظهارنامه کلیه شخصیت های حقیقی و حقوقی مشمولان قانون مالیات مستقیم و مالیات ارزش افزوده، طیق قانون و روش مصوب، الزامی است و اکنون ثبت اظهارنامه الکترونیک شرکت ها و موسسات در سامانه سازمان امور  مالیاتی، به صورت اینترنتی انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری به ادارات کل سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور نیست. انجام فرآیند ثبت، به صورت اینترنتی و با داشتن کد کاربری و رمز عبور انجام شده و مودیان مالیاتی می توانند طبق دستور العمل موجود، اطلاعات کارکرد شرکت/موسسه/کارگاه/فروشگاه/کسب و کار خود را وارد کنند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی طبق استانداردهای مصوب و روش های مورد قبول سازمان امور مالیاتی کشور،  یکی از  کارهایی است که مودیان مالیاتی باید همه ساله انجام داده و کارنامه فعالیت کسب و کار خود را جهت محاسبه دقیق مالیات، تحویل دهند.  توصیه می شود که برای استفاده از بخشودگی های  مالیاتی، دریافت معافیت ها و کاهش میزان جرایم قانونی، مودیان محترم نسبت به تکمیل صحیح زیر نظر مشاوران تخصصی و مجرب حسابداری اقدام کنند.

 

اظهارنامه مالیاتی:

این اظهارنامه یک سند رسمی مهم در حوزه مالیات کشور است که گزارش درآمدها و هزینه‌های شرکت‌ها و افراد حقیقی را به سازمان مالیاتی تحویل می‌دهد. ارائه یا تسلیم به موقع اظهارنامه ضروری است و عدم ارائه آن، جریمه‌های مالیاتی را به دنبال دارد.

اظهارنامه مالیاتی نقش مهمی در تعیین مالیات و جلوگیری از تخلفات مالیاتی دارد. این سند به مراجع مالیاتی کمک می‌کند تا درآمد و هزینه‌های افراد و شرکت‌ها را به‌درستی محاسبه کنند. همچنین، به آن‌ها کمک می‌کند وضعیت مالی و مالیاتی خود را به‌صورت شفاف‌تری ارزیابی کنند و از مشکلات مالیاتی پیشگیری کنند.

 

برگ دعوت اسناد و مدارک چیست؟

این برگه نوعی نامه ابلاغی از طرف سازمان امور مالیاتی به مودی است که از او درخواست می شود در مهلت مقرر فهرست زیر را تکمیل کرده و به واحد مالیاتی خود ارائه کند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله  راهنمای ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 1400 – 1401 را مطالعه کنید

 

 

 

همانطوریکه در تصویر ملاحظه می کنید فهرستی مشخص شده است که در اولین ردیف دفاتر روزنامه و کل قرار گرفته است و نشان دهنده آن است که مهمترین مدرک در برگ دعوت اسناد و مدارک، دفاتر روزنامه و کل است.نکته بسیار مهمی که در پرونده های مشاوره مالیاتی مشاهده می شود،تصور اشتباه اکثر مودیان مالیاتی از اظهارنامه مالیاتی و پلمپ دفاتر،این موضوع می باشد که صرفاً با ارائه آن بدون مدارک و مستندات فهرست شده در برگ دعوت اسناد و مدارک می توانند از جرائم مالیاتی جلوگیری کنند! در صورتی که با توجه به اصلاحیه قانون مالیاتها در 31 تیرماه 1394 ارائه دفاتر نانوشته و اظهارنامه فاقد مستندات غیر قابل بوده و تشخیص مالیات یکساله عملکرد برمبنای دفاتر و تطبیق با دیگر سامانه های مالیاتی انجام می شود.

 

چه اشخاصی موظف به ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی هستند؟

در ادامه مقاله به این موضوع اشاره می‌کنیم که اظهارنامه مالیاتی شامل چه کسانی میشود؟

  • کلیه شخصیت‌های حقیقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند.
  • کلیه شخصیت‌های حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند (مثل ناشران).
  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند.
  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند اما درآمد ‌آن‌ها از داخل ایران است.
  • کلیه اتباع غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران درآمد دارند، مشمول مالیات هستند.

 

اظهارنامه مالیاتی یک فرصت ایده آل:

فرقی نمی کند شما در چه گروه درآمدی از نظر حوزه مالیاتی قرار گرفته باشید و آیا ملزم به ارائه دفاتر هستید یا خیر، مهم این است که چقدر اظهارات شما در اظهارنامه مالیاتی و دیگر سامانه ها مانند اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و گزارش خرید و فروش فصلی دارای مستندات کافی باشد؟متاسفانه هنوز برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی به اظهارنامه مالیاتی، همانند یک اقدام گذرا در تیرماه نگاه می کنند که این تصور بسیار خطرساز بوده و باعث تحمیل خسارات سنگین جرائم مالیاتی می شود.

 

کدامیک مهم تر است؟

با این توضیحات حتماً متوجه شده اید که برگ دعوت اسناد و مدارک مهمترین اقدام از نظر حوزه مالیاتی محسوب می شود و در اینجا فرصتی در اختیار اشخاص قرار داده می شود تا بتوانند از اظهارات و گزارشات خود با ارائه اسناد مدارک دفاع کنند. به عنوان مثال در ردیف 9 این دعوتنامه کلیه مدارک مربوط به هزینه ها درخواست شده که می بایست مودی در جمع اوری آنها دقت کند تا مدارک قابل قبولی را طبق ماده 148 قانون مالیاتها ارائه نماید. به عنوان مثال در مورد هزینه حقوق باید کلیه جداول محاسبات،ثبت در سامانه بیمه و حوزه مالیاتی همراه با مدارک پرداختی از طرف بانک ارائه شود و نکته مهمتر اینکه باید در دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی نیز کلیه مبالغ یکساله ثبت شده باشد.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید