برای برگشت فاکتور فروش چه اقدامی لازم است؟

برای برگشت فاکتور فروش چه اقدامی لازم است؟

 

یکی از نکته های بسیار مهم برای سازمان امور مالیاتی کشور، در مورد شرکت ها و موسسات، داشتن اعتبار برگشت از فروش ذکر شده در فاکتور می باشد.

در سازمان امور مالیاتی، داشتن سیستم اطلاع از روش های ارسال برگشت فاکتور فروش شرکت ها و موسسات بسیار مهم می باشد، زیرا این فاکتورها در سیستم حسابداری ثبت می شود، و باعث می شود که اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده آن ها در سازمان رد صلاحیت نشود.

مدتی پیش بخشنامه بسیار مهمی از طرف سازمان امور مالیاتی منتشر شد که سوالات و برداشت های متفاوتی را به دنبال داشته است که سعی میکنم توضیحات بیشتری را خدمت شما ارئه کنم.

 

برگشت از فروش چیست؟

در برخی موارد ممکن است خریدار از کالایی که خرید کرده به دلیل مشکلاتی نظیر داشتن کیفیت پایین، معیوب یا شکسته بودن، عدم تطابق با نیازهای خرید و هر مشکل دیگری کالا را مرجوع کند. در صورتی که کالا به صورت اعتباری خریداری شده باشد به صورت اعتباری هم عودت داده می‌شود و فاکتور برگشت از فروش برای سیستم حسابداری فروشنده صادر خواهد شد. لازم است کالا در سیستم برگشت از فروش ثبت شده و ضمیمه سند حسابداری موردنظر شود. این کار به‌منظور تأیید مدارک ارزش‌افزوده و اظهارنامه مالیاتی توسط سازمان انجام می‌شود.

 

 

متن بخشنامه بدین شرح بوده است:

حسب اطلاعات واصله در مواردی که مودیان اقدام به صدور فاکتور یا پیش فاکتور برای عرضه کالا و یا ارائه خدمت می­ نمایند لیکن به دلایلی و با توافق طرفین معامله و با ارائه اسناد و مدارک مثبته معامله محقق نگردیده و یا نسبت به برگشت آن اقدام شده است، به منظور هماهنگی و  ایجاد وحدت رویه مقرر می ­دارد:

در اینجا منظور همان اعمال موارد قانون مالیات بر ارزش افزوده است یعنی چگونه اقداماتی را در خصوص برگشت از فروش انجام دهید تا این مکانیزم قابل قبول باشد.

از آنجاییکه طبق مواد (4) و (5) قانون مالیات بر ارزش افزوده عرضه کالا و ارائه خدمت مبنای تعلق مالیات و عوارض ارزش افزوده می­­باشد فلذا چنانچه پس از صدور فاکتور و یا پیش فاکتور (از جمله در موارد اخذ تسهیلات بانکی) مطابق بررسی به عمل آمده از دفاتر طرفین معامله و یا سایر اسناد و مدارک مثبته حسب مورد، عدم تحقق انجام معامله (عرضه کالا یا ارائه خدمت) یا برگشت آن احراز گردد در اینصورت مطالبه مالیات و عوارض ارزش افزوده از فروشنده و خریدار در خصوص کالا و خدمات مورد نظر موضوعیت ندارد و به تبع آن اعتبار مالیاتی نیز قابل پذیرش نخواهد بود.

نکته مهمی که در این پاراگراف باید مد نظر قرار دهید پیش فاکتورها و فاکتورهایی است که بیشتر در خصوص اخذ تسهیلات بانکی صادر می شود تاکید سازمان امور مالیاتی این است که صدور اینگونه فاکتورها مبنی بر انجام معامله است اگر معامله انجام نشده و فاکتور بابت ان صادر شده یک عملیات صوری محسوب می شود. پس مبنای ممنوعیت محاسبه مالیات عدم تحقق معامله است.

شایان ذکر است در مواردی که حسب مقررات موضوعه اطلاعات مربوط به فاکتور و یا پیش فاکتور در سامانه­ های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور درج گردد عدم پذیرش آن به عنوان معامله و به تبع آن عدم شمول مالیات و عوارض ارزش افزوده منوط به اصلاح آن در سامانه مزبور توسط طرفین معامله حسب مورد خواهد بود

در اینجا هم یک راهکار در اختیار شما قرار گرفته است حالا اگر هم معامله ای انجام شده و بابت آن فاکتور صادر شده است اگر هم این معامله فسخ گردیده است بلافاصله می بایست در دو سامانه گزارش دهی سازمان امور مالیاتی اصلاح شود. مودیان این اختیار را دارند که یکبار در هر دوره این اقدام را انجام دهند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله فاکتور رسمی را مطالعه کنید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید