عدم شناسایی ذخیره مالیات در دفاتر چه عواقبی برای کارفرما دارد؟

 

البته این بسیار مهم است که مدیران شرکت های مختلف چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان پیمانکار، از روش محاسبه مالیات مطلع باشند.

هر شرکتی موظف است سودی که به دست می‌آورد به اداره دارایی اعلام کند، درنتیجه اداره مالیاتی بر اساس سود به‌دست‌آمده مقدار مالیات پرداختی را محاسبه می‌کند. از این نکته می‌توانید متوجه شوید که شرکت‌هایی که سودی دریافت نمی‌کنند و به زیان رسیده‌اند مستلزم به پرداخت مالیات نیستند.

مالیات یکی از مهم‌ترین مسائلی است که برای هر شرکتی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین افراد حقیقی و حقوقی برای اینکه در این امر به مشکلی برنخورند، باید از مشاوران خبره و متخصص در این زمینه استفاده کنند.

بدون بهره‌گیری از افراد متخصص در این زمینه ممکن است به دلیل سهل‌انگاری و یا نداشتن اطلاعات کافی در زمینه مالیات به مشکل بزرگی برخورد کنید، حتی ممکن است شرکت شما متحمل جریمه‌های سنگینی شود که از عهده پرداخت آن برنیاید.

 

شناسایی ذخیره مالیات

به‌طورکلی مبحث مالیات یکی از مباحث مهم و اصلی در بین حسابداران است. زمانی که حسابداران در یک گردهمایی و یا جلسه‌ای شرکت می‌کنند، اولین سؤالی که پیش می‌آید و از یکدیگر می‌پرسند در مورد اظهارنامه، مبلغ مالیات و اظهارنامه ارزش‌افزوده شرکت‌هایی است که در آن‌ها مشغول به کار هستند.

در این‌گونه گردهمایی که بین حسابداران تشکیل می‌شود اطاعات مختلفی جابجا می‌شود و یکی از راه‌هایی است که می‌توانند با پرسش و پاسخ در مورد فعالیت‌هایی که در آن شرکت‌ها فعالیت می‌کنند، اطلاعات و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

مبحث حسابرسی صورت‌های مالی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائلی است که در بین حسابداران وجود دارد. صورت‌های مالی حسابرسی شده یکی از مهم‌ترین اوراقی است که در شرکت‌ها وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که برای گرفتن وام از مؤسسات مالی و بانک‌ها ارائه این صورت حساب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

بعضی از این صورت‌های مالی حسابرسی شده ممکن است با اظهارنظر مشروط یا مقبول و یا مردود باشند. حتی در بند گزارش حسابرسی در برخی از شرکت‌ها متأسفانه به مشروط و عدم شناسایی ذخیره مالیات اشاره شده است.

اگر شرکت‌ها در مورد مالیات دارای عملکرد خوبی نباشند و برای آن ذخیره‌ای در نظر نگیرند، ممکن است در آینده به مشکل بخورند‌. همین امر باعث اختصاص دادن یکی از بندهای گزارش حسابرسی می‌شود.

 

ثبت های ذخیره مالیات

عملیات پایان سال هر شرکتی با رویدادهایی مواجه است که با توجه به قوانین و استانداردهای حسابداری ثبت های مربوط به آن رویدادها صادر می گردد مثلا صدور سند بستن حسابهای موقت، تعدیل ماهیت ها،صدور سند اختتامیه و صدور سند ثبت مالیات عملکرد،..
در صورت دارا بودن سود حسابداران بایستی با ثبت درست سند مالیات عملکرد آشنا باشند:

ثبت ذخیره مالیات بر درآمد در پایان سال:
سود و زیان جاری بدهکار
ذخیره مالیات بر درآمد بستانکار

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله جریمه عدم تسلیم اظهارنامه را مطالعه کنید

 

 

 

بعد از صدور برگ تشخیص و قطعی شدن مالیات:
ذخیره مالیات بر درآمد بدهکار
مالیات پرداختنی بستانکار

 

هنگام پرداخت مالیات قطعی:
مالیات پرداختنی بدهکار
بانک بستانکار

 

اگر مالیات قطعی بیشتر از مالیات ابرازی باشد:
مالیات پرداختنی بدهکار
سود و زیان انباشته بدهکار
بانک بستانکار

 

هرگاه مبلغ مالیات قطعی کمتر از مالیات ابرازی باشد:

  • ذخیره مالیات بر درآمد بدهکار
  • سود و زیان انباشته بستانکار

بهتر است بدانید حساب ذخیره مالیات بر درآمد، تنها برای شناسایی مالیات عملکرد قابل‌استفاده است. استانداردها و رویه‌ها در مالیات عملکرد ابرازی شرکت برای شناسایی درآمد در حساب ذخیره مالیات انجام می‌شود. به معنای دیگر، بدهی قطعی حساب نمی‌شود اما بر اساس قانون مالیاتی، مالیات به‌عنوان ابرازی مودی قطعی به‌حساب می‌آید.

به طور کلی عدم شناسایی ذخیره مالیات ممکن است مشکلات زیادی را برای شرکت های مختلف ایجاد کند. به همین منظور است که توصیه می‌شود حتما از یک حسابدار حرفه‌ای برای سر و سامان دادن به وضعیت امور مالیاتی و دیگر موارد مالی استفاده شود.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید