شرایط معافیت مالیات افزایش سرمایه

 

مالیات بر افزایش سرمایه شرکت یکی از انواع مالیات است که به طور معمول شرکت هایی که قصد افزایش سرمایه خود را دارند در صورت عدم برخورداری از معافیت های ذکر شده در قانون باید مطابق با قانون مالیات های مستقیم به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند.

در بسیاری از منابع از مالیات بر افزایش سرمایه با نام حق تمبر یاد می شود که هر شرکتی باید از آن اطلاع داشته باشد تا در موعد مقرر اقدام به پرداخت تکالیف مالیاتی خود بنماید و از عواقب عدم توجه به قوانین مالیاتی و عدم پرداخت آن ها در امان بماند.

اما نکته مهم این است که با توجه به تنوع روش های افزایش سرمایه و تفاوت هایی که بین شرکت ها (با توجه به نوع شرکت و حوزه فعالیت آن ها) وجود دارد، میزان مالیات و یا معافیت های مالیاتی برای هر یک از شرکت ها متفاوت می باشد و برای همین در صورتی که قصد داشته باشید به قول عوام از همه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایه اطلاع پیدا کنید، باید با مواد قانونی مختلف و نیز بخشنامه های مرتبط با معافیت های مالیاتی به طور کامل آگاه شوید.

در شرکتهایی که زیان ده بوده و برای چند سال پی در پی این زیان انباشته حجیم و به مبلغ خاصی برسد 3 راه کار وجود دارد:

1- افزایش سرمایه

2- کاهش سرمایه

3- انحلال شرکت

زمانی که در یک شرکتی زیان انباشته به بیش از 50% مبلغ سرمایه آن شرکت برسد مطابق با قانون تجارت شرکت مزبور مشمول ماده 141 می شود. اگر شرکتی برای چند سال متوالی زیان ده باشد امری بدیهی است که سهامداران عمده تمایلی ندارند که نقدینگی تازه ای را وارد شرکت کنند و شرکت راهی ندارد جز اینکه از محل اندوخته این امر را انجام دهد: اندوخته تجدید ارزیابی.

 

نرخ مالیات حق تمبر چیست؟

سازمان امور مالیاتی برای هر یک از روش های افزایش سرمایه که در بالا ذکر شد؛ مالیات افزایش سرمایه ای را تصویب کرده است که شرکت های واجد شرایط باید در زمان مشخص نسبت به پرداخت آن اقدام کنند . در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد . سازمان امور مالیاتی این مالیات های تعیین شده را بر اساس یک نرخ معین و مشخص، تصویب می کند که به آن نرخ مالیات حق تمبر گفته می شود. لازم به ذکر است که نرخ مالیات حق تمبر، معادل نیم در هزار است . حال این نرخ چگونه محاسبه می شود و اصلا به چه معناست؟ نیم هزار یعنی، 0.5 را تقسیم بر 1000 می کنیم که می شود 0.0005. حال برای محاسبه ی میزان حق تمبر باید عدد 0.0005 را در مبلغ افزایش سرمایه ضرب کنیم.

در واقع هر شرکتی با یک مبلغ سرمایه اولیه شروع به کار می کند و آن را در اداره ی ثبت شرکت ها به ثبت می رساند. بنا به دلایل گفته شده، شرکت تصمیم می گیرد؛ سرمایه خود را افزایش دهد و مجدد آن را ثبت کند. طبق روال توضیح داده شده ، باید مالیاتی که به افزایش سرمایه ی وی می خورد؛ پرداخت شود.

 

انتخاب کارشناس رسمی جهت ارزیابی دارایی ها

کلیه شرکت های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس جهت بهره مندی از معافیت های مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه ملزم هستند جهت ارزیابی دارایی ها موارد ذیل را رعایت نمایند:

1- ارزیابی دارایی های هر طبقه توسط هیئت کارشناسی متشکل از حداقل 3 کارشناس رسمی دادگستری یا مرکز امور مشاوران حقوقی،وکلا و کارشناسان قوه قضائیه که باید منتخب کانون یا مرکز مربوطه انجام شود.

2- برای هر طبقه از دارایی ها باید از هیئت کارشناسی دارای تخصص مرتبط با دارایی های مورد ارزیابی استفاده شود.برای ارزیابی زمین و ساختمان یک هیئت کارشناسی کافی می باشد.

3- در مواردی که دارایی های موجود در یک طبقه متعدد و در شهرهای مختلف باشد شرکت می تواند برای ارزیابی دارایی های آن طبقه در هر استان، از یک هیئت کارشناسی استفاده کند و یا هر کدام از کارشناسان عضو هیئت کارشناسی در مورد یک یا چند قلم از دارایی های موجود در طبقه مورد بررسی گزارش کارشناسی به صورت انفرادی ارائه نمایند. لیکن اظهار نظر نهایی در مورد کل دارایی های موجود در آن طبقه در قالب گزارش واحدی ارائه شده و به امضای حداقل 3 نفر از کارشناسان ارزیابی کننده برسد.

 

چگونه مالیات افزایش سرمایه شرکت خود را پرداخت کنیم؟

اگر شما مشمول پرداخت مالیات افزایش سرمایه بودید؛ چگونه باید آن را پرداخت کنید؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از صاحبان کسب و کار و مدیران شرکت ها را درگیر کرده است . در این قسمت ما به این سوال پاسخ خواهیم داد . پس از این که شرایط و ضوابط پرداخت مالیات را بررسی کردید؛ متوجه شدید که مالیات به شما تعلق گرفته است . حال باید در مدت زمان معلوم نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. برای این کار شما باید ابتدا وارد سامانه ی https://tax.gov.ir  شوید.

پس از وارد شدن به سایت فوق الذکر در قسمت پیش ثبت نام، با وارد کردن مشخصات شخص حقیقی یا حقوقی، شماره همراه به نام، اطلاعات هویتی اعضای هیات مدیره وغیره، حساب کاربری خود را در سامانه امور مالیاتی تشکیل دهید. در قدم بعدی شما باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید تا وارد حساب کاربری­تان شوید و در آن جا روی گزینه پرداخت الکترونیک مالیات کلیک کنید. در این قسمت اطلاعاتی نظیر سال عملکرد، منبع درآمد و غیره را تکمیل کنید. سپس حق تمبر مربوط به افزایش سرمایه را کلیک و در نهایت شناسه قبض یا واریز را وارد نمایید. در پایان پس از بررسی و تایید اطلاعات از طریق درگاه بانکی، می توانید با خیال راحت مالیات بر افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص خود را پرداخت نمایید. در نظر داشته باشید که شما عزیزان با داشتن شناسه واریز یا قبض می توانید از طریق دستگاه های خودپرداز یا درگاه بانک ملی نیز مالیات خود را پرداخت کنید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید