مالیات سازی چیست؟نحوه محاسبه و پرداخت مالیات اصناف و مشاغل

مالیات سازی چیست؟نحوه محاسبه و پرداخت مالیات اصناف و مشاغل

 

مالیات سازی یک هزینه مالی اجباری یا نوعی خراج است که توسط یک سازمان دولتی به منظور تأمین هزینه‌های مختلف عمومی یا هزینه‌های دولت، به مالیات دهنده (یک شخص حقیقی یا شخص حقوقی) تحمیل می‌شود. عدم موفقیت در پرداخت، فرار یا مقاومت در برابر پرداخت مالیات، می‌تواند طبق قانون مجازات در پی داشته باشد. مالیات‌ها از مالیات‌های مستقیم یا غیرمستقیم تشکیل شده‌اند و ممکن است به صورت پول یا معادل کار آن پرداخت شود. اولین مالیات شناخته شده در حدود سال‌های ۳۰۰۰ تا ۲۸۰۰ قبل از میلاد در مصر باستان اخذ گردید. 

 

مالیات چیست ؟

برای مالیات می توان از تعاریف متعددی استفاده کرد، اما اگر بخواهیم آن را در یک جمله ساده توصیف کنیم عبارت است از : « پول اداره کشور »

مالیات مبلغی است که توسط دولت برای تامین مخارج عمومی کشور و به موجب قانون از اشخاص جامعه وصول می شود.

مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که اشخاص جامعه در مقابل خدمات عمومی که در جامعه دریافت می کنند مکلف به پرداخت آن به دولت هستند.

برای درک بهتر مفهوم مالیات میتوانیم  به پرداخت حق شارژ توسط ساکنین یک ساختمان به نماینده آن ساختمان اشاره کرد که در جهت هزینه امور جاری از جمله : هزینه نظافت ساختمان، هزینه سرویس آسانسور، تعمیرات محیط عمومی ساختمان و . . . صورت می گیرد یاد کرد و نماینده ساختمان که منتخب اکثر ساکنین ساختمان بوده وظیفه دریافت این مبلغ از ساکنین و پیگیری و انجام امور مذکور را بر عهده دارد.

در کشور ما و اکثر کشور های دنیا نیز نماینده منتخب مردم « رئیس جمهور » وظیفه پیگیری و انجام امور جاری کشور از جمله : امور بهداشت و سلامت، امور امنیتی، امور آموزشی، امور راه و شهر سازی و . . . را بر عهده دارد.

اما هزینه انجام این امور از کجا باید تامین شود ؟

منابع مالی دولت برای انجام این وظایف متعدد هستند. مالیات، درآمدهای فروش نفت و منابع طبیعی، درآمد ناشی از جذب گردشگر و سایر موارد از مهمترین منابع درآمدی دولت هستند.

در نتیجه مالیات برای اشخاص جامعه که مالیات را پرداخت می کنند یک نوع هزینه و برای دریافت کننده آن « دولت » یک نوع درآمد محسوب می گردد.

تا اینجا به تعریف دقیقی از مالیات پرداختیم، اما سوالی که احتمالا تا الان در ذهن شما هم ایجاد شده این است که چه اشخاصی باید مالیات پرداخت کنند ؟

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله  اعمال مالیات بهینه را مطالعه کنید

 

 

 

حال آنکه این شعارها در مذاکرات حضوری و الکترونیکی شاخ و برگ پیدا می کنند و وقتی با یک مودی صحبت می شود حاضر است چندین برابر یک حق الزحمه واقعی را پرداخت کند تا زیر بار جرائم باور نکردنی مالیاتی نرود.دوستان عزیزی که وارد حوزه مالیاتی و فرآیند اجرا و مشاوره آن می شوند باید هوشیار باشند و به چند نکته توجه زیادی کنند:

  • ارائه آگاهی و کمک را همانند یک مشاور جایگزین ایجاد رعب و وحشت در فرآیند بازاریابی کنند
  • از تدریس و آموزش نحوه گمراه کردن ماموران مالیاتی در قبال اخذ مبالغ زیاد خودداری کنند
  • سعی کنند با همدردی با ارباب رجوع این قوت قلب را بابت هرگونه کمک بدهند
  • واقع گرا باشند مثلا یک مشکل خیلی ساده را به گرز آهنین در مسائل مالیاتی تبدیل نکنند
  • قبل از ملاحظه مدارک و اسناد مالیاتی نباید هیچگونه اظهارنظری انجام داد این یعنی حس بی اعتمادی!
  • اجرا خوب یعنی دفاع قابل قبول از مودی، این شعار تبلیغاتی باید بکاربسته شود!
  • اگر وقت ندارید و کار ارباب رجوع بسیار ناچیز است کار را رد کنید نه اینکه پول وقت را درخواست کنید

 

 

اشخاص مشمول مالیات

اگر همین الان از شما بپرسیم « چه اشخاصی سزاوار پرداخت مالیات هستند ؟ » چه پاسخی می دهید ؟

به احتمال فراوان در پاسخ خواهید گفت :

هر کسی پول در میاره باید مالیات بده

هر کسی ثروتمنده باید مالیات بده

هر کسی سودی کسب میکنه باید مالیات بده

کاملا با شما موافق هستیم!

قانون گذاران ما در زمان تصویب قوانین مالیاتی نیز هماهنند شما چنین اشخاصی رو مشمول پرداخت مالیات دانسته اند.

طبق ماده ۱ قانون مالیات های مستقیم اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات هستند :

۱ – کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران

۲ – هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می ‌نماید

۳ – هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران تحصیل می‌کند

۴ – هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می ‌نماید.

۵ – هر شخص غیرایرانی ( ‌اعم از حقیقی و یا حقوقی ) نسبت به درآمدهائی که در ایران تحصیل می ‌نماید و همچنین نسبت به درآمدهایی که بابت ‌واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات و کمک‌ های فنی و یا واگذاری فیلم ‌های سینمایی (‌ که به عنوان بها یا حق نمایش یا هر عنوان‌ دیگر عاید آنها میگردد ) از ایران تحصیل می ‌کند.

 

 

همانطور که مشاهده کردید اشخاص مشمول پرداخت مالیات در ایران ۵ گروه هستند :

۱ – گروه اول : اشخاصی که در ایران دارای اموال و املاک هستند.

۲ – گروه دوم : اشخاص حقیقی ایرانی که مقیم در ایران هستند و از هر طریقی در ایران یا خارج از ایران درآمد دارند.

۳ – گروه سوم : اشخاص حقیقی ایرانی که مقیم خارج از ایران هستند و در ایران درآمد کسب میکنند.

۴ – گروه چهارم : اشخاص حقوقی ایرانی ( شامل شرکت ها، موسسات، نهاد ها و سایر اشخاص حقوقی ) که در ایران یا خارج از ایران فعالیت اقتصادی دارند و درآمدی به دست می آورند.

۵ – گروه پنجم : اشخاص خارجی که در داخل ایران کسب درآمد میکنند و یا به واسطه ارائه خدماتی خاص و فروش فیلم های سینمایی بدون اینکه وارد کشور ایران شوند از منابع ایرانی کسب درآمد می کنند.

در کنار بررسی اشخاص مشمول مالیات شاید براتون جالب باشه که بدونید برخی اشحاص نیز مشمول پرداخت مالیات نیستند. اما چه اشخاصی ؟

 

مراقبت های قبل از سفر 

ویژگی خیلی خوب مالیات سازی انجام مراقبت های لازم در راستای عدم مواجه شدن با جریمه مالیاتی است . نمیگوییم جرایم سنگین چون هر نوع جریمه نوعی خسارت در حد خودش محسوب می شود و نمی توان واضح گفت سبک یا سنگین ! نکته مهم نحوه آگاهی دادن است مثلا کنترل خودرو قبل از سفر را می خواهیم توضیح دهیم، می توانیم اینطور بیان کنیم شما قبل از سفر باید موتور، روغن، آب ، لاستیک ها، برق و باطری را کنترل کنید تا از بروز حادثه جلوگیری کنید. روش ترسناک هم اینطور است: بیشتر جنازه های بی سر در حوادث رانندگی بخاطر ترکیدن لاستیک هنگام سفر بوده است. در مالیات هم تصویر سازی لازم است مثلا مغازه ای که فلان قدر مالیات پرداخت نکرده و مثلا ان تومان جریمه ارزش افزوده شده است. ولی باید دید این شخص و این فرد هم دقیقا همان اتفاق برایش می افتد یا نه ایشان اگر یک سری ا نکات را رعایت کند حتی مثلا همین جریمه نصفه و نیمه را هم نمی شد!

 

من می توانم مالیات ساز شوم؟

شاید این سوال در ذهن شما خواننده عزیز شکل بگیرد که چگونه می توانید مهارت لازم در مالیات سازی را کسب کنید؟ و یا تخصص خود را در این خصوص افزایش دهید و حتی به فکر کسب درآمدهای خیلی خوب باشید؟ ما تمامی تلاش خود را برای بهره برداری علاقمندان از عملیات مالیات سازی بکار می بریم تا مشکلات فعالان اقتصادی کشور کمتر و کمتر شود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید