اعتبار گواهینامه ارزش افزوده برای ثبت‌ نام مالیات

 

قبل از اینکه بگوییم گواهی ارزش افزوده چیست، ابتدا باید در مورد قانون مالیات بر ارزش افزوده صحبت کنیم. قانون مالیات بر ارزش در بیشتر از 140 کشور جهان وجود دارد. مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات است و در واقع مالیات بر مصرف محسوب می‌شود.

تولیدکننده محصولات و حتی توزیع‌کنندگان محصولات (واسطه‌ها) باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. البته این مبلغ در واقع از مشتری دریافت می‌شود و سپس توسط تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان برای دولت ارسال می‌شود. به این معنی که در نهایت مشتری یا همان خرید (مصرف‌کننده کالا) بابت خرید کالا مالیات می‌پردازد. در این مقاله قرار نیست در مورد مالیات بر ارزش افزوده صحبت کنیم، بلکه قرار است به نحوه بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده بپردازیم. سپس نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده، بررسی اعتبار استعلام ارزش افزوده را توضیح می‌دهیم.

 

اعتبار گواهینامه ارزش افزوده چقدر است؟ نحوه بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده

گواهینامه‌های ارزش افزوده با تشخیص حوزه مالیات ممکن است با اعتبارهای ۶ماهه یا یک‌ساله برای متقاضیان صادر شوند. پیشنهاد می‌کنیم بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده را در برنامه خود بگذارید و در صورت پایان اعتبار، نسبت به تمدید گواهی ارزش افزوده اقدام کنید.

خریداران محصولات و خدمات نیز باید در هنگام خرید محصول یا خدمت موردنظر خود، باید گواهی ارزش افزوده را از فروشنده درخواست کنند و پس از تأیید اعتبار گواهی ارزش افزوده نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند. 

 

مواردی که موجب عدم تمدید گواهی ارزش افزوده می شود

در مواردی ممکن است به عللی گواهی ارزش افزوده شما تمدید نشود:
-عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی
-عدم ارائه گزارش معاملات فصلی
-نقص در ارائه مدارک و پرونده
-داشتن بدهی قبلی مالیاتی
-عدم پرداخت بدهی های قطعی و تعیین شده

 

چه افرادی ملزم به دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده نیستند؟

-شرکت هایی که معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشند.
-شرکت هایی که اعلام انحلال نموده اند و هیچ گونه فعالیت اقتصادی ندارند.
-شرکت هایی که فقط شماره ثبت داشته و هیچ گونه فعالیت اقتصادی ندارند.در صورت انجام حتی یک معامله مشمول دریافت گواهینامه می شوند.

 

نکته مهم

در واقع افراد حقیقی و حقوقی به واسطه این مجوز، مجاز به درج مالیات و عوارض بر ارزش افزوده از مشتریانشان می‌شدند و عدم دریافت آن یک تخلف محسوب می‌شد. اما طبق دستورالعمل 260/2729/د مورخ 1398/06/11، گواهی ثبت نام ارزش افزوده دائمی شد.

سپس در خبری که در تاریخ 99/02/30 منتشر شد اعلام شد که مودیان جهت دریافت ارزش افزوده از مشتریان نیاز به دریافت گواهی ارزش افزوده ندارند. دستورالعمل مورخ 11 شهریور 98 و خبر مورخ 30 اردیبهشت 99 به صورت مختصر در زیر درج شده است.

 

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام و دریافت گواهی ارزش افزوده

مدارکی که برای ثبت‌نام و دریافت تاییدیه ارزش افزوده موردنیاز است شامل 2 بخش است.

  • مدارکی که برای ثبت‌نام اولیه ضروری است. این مدارک شامل موارد زیر هستند:
  1. کد اقتصادی
  2. کپی مدارک اعضای شرکت (کپی‌های شناسنامه و کارت ملی)
  3. آگهی تأسیس شرکت
  4. وکالت‌نامه
  5. آدرس کامل سکونت پیمانکار
  6. آخرین تغییرات شرکت
  7. تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل
  8. کد پستی پیمانکاری – کد پستی دفتر و در صورت نبود آن، کد پستی محل فعالیت یا منزل
  9. گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت
  • مدارکی که برای مرحله آخر ارزش افزوده نیاز دارید:
  1. نام بانک شرکت
  2. نام شعبه
  3. شماره‌حساب
  4. تلفن رییس هیئت‌مدیره
  5. آخرین تغییرات
  6. مدارک آخرین اعضا

 

مودیان به گواهینامه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده نیاز ندارند

طی دستورالعمل 200/99/506 مورخ 99/02/21، نحوه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده تغییر کرد و دستورالعمل 260/2729/د مورخ 1398/06/11 لغو شد. در واقع با صدور این دستورالعمل دریافت گواهی نامه ثبت نام لغو شده است.

به گفته محمود علیزاده معاون سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ 99/02/30، فعالان اقتصادی از زمان کسب مجوز فعالیت، مودی به حساب می آیند و کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی همان کد ملی و برای اشخاص حقوقی همان شناسه ملی است. یعنی نیاز به طی مراحل راستی آزمایی ندارند و همچنین نیاز به استعلام و یا مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی نمی‌باشد.

وی افزود: ثبت نام فعالان اقتصادی در نظام مالیات بر ارزش افزوده کافی است و جهت دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان، نیازی به دریافت گواهینامه ثبت نام نظام مالیات بر ارزش افزوده نمی‌باشد.

 

ثبت نام بدون نیاز به گواهی نامه

از زمانی که دستورالعمل 200/99/506 اجرایی شود ثبت نام در نظام ارزش افزوده کافی است و نیاز به صدور گواهی نامه ثبت نام نیست. جهت ثبت نام ارزش افزوده در سامانه مالیات در این مقاله بیشتر بخوانید.

 

نحوه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده دستورالعمل 200/99/506 مورخ 99/02/21

 

نحوه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده دستورالعمل 200/99/506 مورخ 99/02/21

 

در واقع جهت بررسی اعتبار ثبت‌نام مالیات بر ارزش افزوده مودیان، بررسی ثبت نام آنها در نظام مالیات بر ارزش افزوده و اینکه در فهرست‌ مودیان ‌ثبت‌نام‌ شده ‌فاقد اعتبار به ‌دلیل ‌صدور صورتحساب‌ غیرواقعی نباشند کافی است و نیازی به گواهی نامه ثبت نام نمی باشد.

 

نکات مهم درباره دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی

  • افرادی که کسب‌وکارهای مختلفی دارند، دقت کنند که باید برای هرکدام از کسب‌وکارها به طور جداگانه گواهی ارزش افزوده دریافت کنند.
  • کسانی که شغل آن‌ها شامل مالیات بر ارزش افزوده است باید مدارک و صورتحساب‌های خود را تا 10 سال مالی نگهداری کنند.
  • دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده کاری زمان‌بر و نیازمند صبوری است. چراکه در فرآیند ثبت‌نام و تأیید مدارک ارسالی ممکن است چندین بار با مشکل عدم‌تأیید اسناد روبه‌رو شوید. بنابراین استفاده از خدمات مشاوره در این زمینه خالی از لطف نیست.
  • آدرس ارسال درخواست ثبت‌نام برای دریافت گواهی ارزش افزوده با سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق تفاوت دارد. برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید در سامانه ir درخواست خود را ثبت کنید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید