صفر تا صد مالیات پزشکان + نحوه محاسبه مالیات در سال 1402

 

جامعه پزشکی هم مانند جوامع کاری دیگر موظف به پرداخت مالیات هستند. بنا به استخدامی بودن در مراکز درمانی و یا داشتن مطب شخصی این قشر باید مالیات بر حقوق و مالیات بر مشاغل پرداخت کنند.
به استناد بند “ک” تبصره “۶” قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بند “ح” تبصره قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ و همچنین طی دستور العمل ابلاغی توسط سازمان امور مالیاتی کشور به تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۵، کلیه مراکز درمانی مشمول این قانون موظف هستند ۱۰% از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی، پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و یا نقدا از که طرف بیمار پرداخت می‌شود را به عنوان علی الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ به صورت حساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

 

تحت چه شرایطی دندانپزشکان باید مالیات پرداخت کنند؟

مطابق با  قوانین حاکم بر کشور، کلیه افرادی که در جامعه به کاری مشغول هستند باید به دولت مالیات پرداخت کنند. بنابراین، با توجه به درآمدی که دندانپزشکان از کلینیک‌ها یا مراکز درمانی به دست می‌آورند، در لیست مشاغلی هستند که باید به دولت مالیات بپردازند.

در واقع باید گفت که صاحبان کلینیک‌‌ها و درمانگاه‌‌های دندانپزشکی و تمامی مشاغل و مراکز مرتبط با حرفه دندانپزشکی اعم از فروشگاه های تجهیزات، مراکز بهداشتی و تمامی دندانپزشکانی که در مطب به ارائه خدمات دهان و دندان می پردازند، باید کلیه وظایف خود در حوزه مالیاتی را به طور کامل انجام دهند. این تکالیف مالیاتی شامل ارائه اظهار نامه مالیاتی است که بر اساس مقررات اعلام شده از سمت سازمان مرتبط به دندانپزشکان ارائه می‌گردد و آن‌ها موظف به پرداخت آن هستند.

 

 

دندانپزشکان جهت امور مالیاتی باید اقدامات زیر را انجام دهند

جهت امور مالیاتی هر دندانپزشک، مطب، کلینیک یا هر مرکز درمانی دیگری لازم است تا اقدامات زیر را انجام دهد:

♦️ ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی

♦️ پلمپ دفاتر قانونی

♦️ ارائه اظهارنامه مالیاتی و بایگانی اسناد مربوطه

♦️ معرفی دستگاههای پوز بانکی به دارایی

♦️ ثبت هزینه ها و دریافت فاکتورهای مورد قبول اداره دارایی از تامین کنندگان متریال و تجهیزات و لابراتوارها

♦️ داشتن قرارداد با دندانپزشکان فعال در مراکز درمانی و مسئولین فنی مطابق با الزامات مالیاتی

♦️ کسر و اعلام مالیات تکلیفی سایر دندانپزشکان فعال در مرکز

♦️ ارائه لیست بیمه ماهانه

♦️ شرکت در جلسات دفاع اظهارنامه

♦️ در صورت نیاز اعتراض و شرکت در هیات های حل اختلاف و تجدید نظر مالیاتی در موارد لازم

 

پرداخت مالیات دندانپزشکان به چند حالت محاسبه می شود؟

مالیات بر درآمد دندانپزشکان هم مانند مالیات بر درآمد پزشکان است به 3 روش زیر محاسبه می‌شود:

  1. مالیات بر درآمد مشاغل
  2. مالیات بر درآمد حقوق
  3. مالیات طبق بند “ک” تبصره 6 قانون بودجه

 

1- مالیات بر درآمد مشاغل

بر اساس قوانین وضع شده درآمدی که شخص حقیقی از طریق کسب و کار یا حتی تحصیل در کشور ایران داشته باشد، بعد از کسر کسور معافیت های مشخص شده، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است.

مالیات بر درآمد مشاغل یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که بر اساس آن، درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال کسب می‌کند، پس از کسر معافیت‌ها، هزینه‌ها و استهلاکات، مشمول این نوع مالیات است.

مالیات کلینیک دندانپزشکانی که مستقل کار می کنند

مالیات دندانپزشکانی که به صورت مستقل کار می‌کنند و کلینیک یا مطب شخصی دارند مطابق توضیح مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است. دندانپزشکانی که از طریق تخصص و فنون پزشکی خود به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و همچنین کسب درآمد می‌کنند ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل هستند.

مثلا دندانپزشکی را در نظر داشته بگیریم که  قصد راه اندازی مطب یا کلینیک شخصی را دارد، در این حالت دندانپزشک ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل است.

 

 

2- مالیات بر درآمد حقوق

دندانپزشکانی  که به صورت قراردادی در مراکز درمانی استخدام هستند، حالا یا این مراکز بیمارستان های دولتی هستند یا خصوصی به هر حال این دندانپزشکان از مراکز گفته شده حقوق دریافت می‌کنند. این دسته از دندانپزشکان مشمول به پرداخت مالیات بر درآمد حقوق هستند.

مالیات بر حقوق هر سال بر اساس بخشنامه به تمامی بنگاه های اقتصادی و کارفرمایان ارسال می‌شود. همچنین در بخش مالیات بر درآمد حقوق معافیت هایی هم در سال 1400 وضع شده است که با عنوان معافیت مالیات حقوق به آنها اشاره شده است که می‌توانید با رجوع به این مطلب به طور کامل از معافیت های سال 1400 مطلع شوید.

 

مالیات دندانپزشکانی که در مراکز درمانی مشغول به کار هستند

همان طور که در مطلب فوق بیان کردیم، دندانپزشکانی که در مراکز درمانی استخدام و مشغول به کارند مشمول پرداخت مالیات بر درآمد حقوق هستند. در واقع دندانپزشکانی که از مراکز درمانی حقوق دریافت می‌کنند، درصدی از درآمدشان به عنوان مالیات، کسر شده و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌شود.

دندانپزشکانی که به استخدام بیمارستان های دولتی و خصوصی در می‌آیند نیز مشمول این دسته خواهند شد و باید مالیات بر درآمد حقوق بپردازند.

 

3- مالیات طبق بند “ح” تبصره 6 قانون بودجه

طبق بند “ک” تبصره 6 قانون بودجه سال 98 و بند ح تبصره 6 قانون بودجه سال 99 و 1400، مراکز درمانی مانند بیمارستان ها موظف هستند، تکلیفی پزشکان را از درآمدشان کم کرده و به حساب سازمان مالیاتی واریز کنند. بنا به بخشنامه شماره 200/98/504 که بیان می‌کند:

  1. تمامی مراکز درمانی شامل مراکز دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی، خیریه ها، نیروهای مسلح و موسسات دولتی موظف به اجرای مقررات بند “ک” تبصره 6 قانون گفته شده هستند.
  2. مقررات مذکور بر حق العمل پزشکان و دندانپزشکان بوده و سایر شاغلین در حرفه پزشکی مشمول بند “ک” تبصره 6 قانون نخواهند بود.
  3. درآمد آن دسته از دندانپزشکانی که با مراکز درمانی قرارداد استخدامی دارند و مشمول مقررات مالیات بر درآمد حقوق هستند، از شمول قوانین دستوالعمل گفته شده خارج هستند.
  4. ملاک و هدف این مقررات پرداخت وجهی به دندانپزشکان و پزشکان است. پس در صورتی که پرداخت حق الزحمه به شکل علی الحساب است، پرداختی مذکور شامل مقررات این دستورالعمل است.
  5.  

پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

 

نکات مربوط به دستورالعمل‌ شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۰۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ برای پرداخت مالیات دندانپزشکان سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه اجرای مقررات بند ح تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ كل كشور را به صورت کامل در مطلب مالیات تکلیفی پزشکان توضیح داده‌ایم.

 

نکته

درصورت تخلف مراكز درمانی از انجام تكاليف پيش بينی شده در جز ۱ بند ح تبصره ۶ قانون فوق الذكر، علاوه بر مسئوليت تضامنی كه با مودی در پرداخت ماليات خواهند داشت، مشمول جريمه ای معادل ده درصد۱۰٪ ماليات پرداخت نشده در موعد مقرر ودونيم درصد ۲.۵٪ ماليات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخير از سررسيد پرداخت، موضوع حكم ماده ۱۹۹ اصلاحيه مورخ ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ قانون ماليات مستقيم خواهند شد.

 

تکالیف مالیاتی دندانپزشکان

 تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در لیست پرداخت کنندگان مالیات قرار می‌گیرند باید براساس گروه شغلی خود، کلیه یا برخی از گزینه‌های زیر را انجام دهند:

  • ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی
  • پلمپ دفاتر قانونی بر اساس گروه‌بندی شغلی در صورت نیاز
  • ارائه اظهار نامه مالیاتی، اسناد و مدارک مربوطه و بایگانی دفاتر
  • اتصال دستگاه‌های پوز به پایانه‌های الکترونیکی
  • استفاده از پایانه فروشگاهی
  • معرفی حساب‌های بانکی که به دستگاه پوز متصل‌اند به اداره امور مالیات
  • ثبت تمامی هزینه‌ها و ارائه مدارک و فاکتورهای مورد قبول سازمان امور مالیاتی از سمت تامین کنندگان تجهیزات، مواد اولیه و لابراتورها
  • پیمان قرارداد با دندانپزشکان مراکز درمانی مطابق با دستورات مالیاتی
  • اعلام مالیات تکلیفی دیگر دندانپزشکان فعال در مراکز درمانی و کسر آن
  • ارائه لیست بیمه و حقوق ماهانه کارمندان
  • آمادگی برای حضور در جلسات دفاع اظهارنامه مالیاتی
  • آمادگی برای اعتراض و حضور در هیات‌های حل اختلاف و تجدید نظر مالیاتی در شرایط لازم

 

معافیت های مالیاتی دندانپزشکان 

اگر دندانپزشکان در زمان مقرر شده اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کنند، می‌توانند از معافیت های مالیاتی مختص خود برخوردار شوند. حتی اگر به میزان مالیات وضع شده برای خودشان اعتراضی داشته باشند، با مراجعه به “هیات حل اختلاف مالیاتی” می‌توانند مشکل خود را حل کنند.

دندانپزشکان بسته به اینکه استخدام در مراکز دولتی هستند یا به صورت خصوصی و مستقل کار می‌کنند، معافیت های مالیاتی متفاوتی دارند:

 

۱- معافیت مالیاتی دندانپزشکان در بخش های خصوصی

♦ براساس ماده ۸۴ اصلاحی قانون مالیات مستقیم مصوب در سال ۱۳۹۴ میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه، برای مشمولین مالیات از یک یا چند منبع، هر ساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود. سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ ق.م.م ( برای کارمندان و اشخاص حقوق بگیر) در سال ۱۴۰۰ سالانه برابر با مبلغ ۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال است. این مورد مربوط به دندانپزشکانی است که در مطلب فوق ذکر کرده ایم، یعنی دندانپزشکانی که مشمول به پرداخت مالیات بر درآمد حقوق هستند.

♦ براساس بودجه‌بندی سالیانه کل کشور، سقف معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ ق.م.م برای عملکرد سال ۹۹، برابر با ۲۸۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال است.

 

۲- معافیت مالیاتی دندانپزشکان استخدامی در بخش های دولتی

در رابطه با ارائه سرویس های تشخیصی و درمانی توسط بیمارستان با استفاده از خدمات دندانپزشکان استخدام شده و یا همان حقوق بگیران، کل درآمد ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به عنوان درآمد بیمارستان با رعایت مقررات مشمول مالیات خواهد بود و هزینه حقوق نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی بیمارستان خواهد بود.
معافیت مالیاتی دندانپزشکان که در بخش های دولتی استخدام هستند و حقوق آنها توسط وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات، شهرداری ها و یا از هر محل دولتی دیگری پرداخت می‌شود به شکل زیر است:

♦️ پزشکان و دندانپرشکانی که صاحب فنون که در نیروهای مسلح مانند نیروهای نظامی و انتظامی استخدام هستند، به طور کامل از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

♦️ دندانپزشکانی که براساس لیست سازمان برنامه و بودجه در نقاط محروم کشور خدمت می‌کنند تا ۵۰% مالیات آنها بخشوده می‌شود.

♦️ وجوهی دولتی که تحت عنوان؛ اضافه کار، حق محرومیت از مطب ها، حق کشیک و آنکال پزشک، دندانپزشکان، دامپزشکان، پیراپزشکان و داروسازها پرداخت می‌شوند، مشمول مالیات به نرخ ۱۰% هستند و به درآمد، مالیات دیگر تعلق نخواهد گرفت.

 

 

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی دندانپزشکان

گاهي اوقات دندانپزشكان بدون اين كه قراردادي داشته باشند و فقط با بستن پيمان همكاري مشاركتي يا غير مشاركتي در كلينيك‌ها و مراكز درماني مشغول به خدمت مي‌شوند. بر همين اساس، طبق جز 1 بند ز تبصره 6 قانون بودجه سال 1401، مركزي كه دندانپزشك خدمت مي‌كند بايد 10 درصد از حقوق دندانپزشك را به عنوان علی الحساب مالیات از حقوق او كم كند. اين مبلغ، با نام دندانپزشك و از طريق سامانه پرداخت مالیات تکلیفی، براي سازمان امور مالیاتی واريز مي‌گردد.

نكته قابل ذكر اين است كه دندانپزشک از ارائه اظهار نامه مالیاتی حتي با پرداخت مالیات از سوی مراکز درمانی معاف نمي‌شود. دندانپزشك موظف است به عنوان یک شخص حقیقی دارای کسب و کار، تکالیف مالیاتی خود را انجام دهد و ماليات بر در آمد را بپردازد.

.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله ثبت نام مالیات دستگاه کارتخوان را مطالعه کنید

 

 

 

سامانه مالیات تکلیفی برای دندانپزشکان و پزشکان

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان به تازگی برای پرداخت مالیات پزشکان به آدرس tax.gov.ir که مشمول بند “ح” تبصره ۶ قانون بودجه در سال ۱۴۰۰ می‌شوند راه اندازی شده است. این سامانه به منظور سازماندهی به امور مالیات پزشکان و به جهت راحتی در پرداخت مالیات آنها راه اندازی شده است.

 

راهنمای سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

 

راه حل مناسب جهت پاسخگویی به سوالات مالیاتی دندانپزشکان

سامانه تکلیفی پرداخت مالیات پزشکان راه مناسبی جهت، هرچه راحت تر مالیات پزشکان است. اما این سامانه فقط پاسخگوی پزشکان و دندانپزشکانی است که مشمول به پرداخت مالیات بر طبق بند “ک” تبصره 6 قانون بودجه هستند. دندانپزشکان دیگری که مشکلات پرداخت مالیات را دارند، می‌توانند با مشاوره مالیاتی صحیح مشکلات خود را به حداقل برسانند.

 

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل دندانپزشکی

مطابق با ماده 93 ق.م.م، دندانپزشکان و دیگر افرادي كه در حوزه مشاغل دندانپزشکی مشغول به فعاليت هستند و فرد ديگري آن‌ها را استخدام نكرده است، بايد مالیات بر درآمد مشاغل را پرداخت كنند. بر اساس ماده 131 قانون مالیات مستقیم، نحوه محاسبه مالیات این افراد در سال 1401 به شرح زير است:

·       اگر میزان درآمد دندانپزشک تا مبلغ 500.000.000 ریال باشد، 15 درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

·       اگر میزان درآمد از 500.000.000 تا 1.000.000.000 باشد، 20 درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

·       در غیر این صورت برای درآمد بالاتر از 1.000.000.000 ، 25 درصد مالیات به دندانپزشک تعلق می‌گیرد.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید