چگونگی فعال سازی و رفع خطای اینتاکد مالیاتی در اظهارنامه

 

اینتاکد مالیاتی، به منظور افزایش دقت و تمرکز بالا در طبقه بندی انواع فعالیت شغلی صورت می‌گیرد. مدیران تمامی مشاغل اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی موظف هستند پس از راه اندازی شغل خود، بلافاصله به اخذ کد مالیاتی که منحصر به شغل خودشان است اقدام نمایند و اگر بدون داشتن کدمالیاتی معامله‌ای صورت بگیرد، جرم محسوب می‌شود و شرکت جریمه می‌شود.

 

اینتاکد چیست

یکی از مفاهیمی که مودیان مالیاتی، به ویژه در زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و در رابطه با رفع خطاهای اظهارنامه مالیاتی، با آن مواجه شده، مفهوم اینتاکد مالیاتی می باشد. به همین دلیل، این سوال برای بسیاری از مودیان مالیاتی مطرح شده که اینتاکد چیست؟ و اینکه آیا اینتاکد مالیاتی همان کد مالیاتی و کد اقتصادی بوده یا متفاوت از این مفاهیم می باشد. 

پیش از آنکه به این سوال، پاسخ دهیم که اینتاکد چیست و اینکه آیا اینتاکد مالیاتی، همان کد مالیاتی و کد اقتصادی می باشد یا خیر، لازم است تا کمی در مورد مفهوم کد بندی فعالیت‌های مالیاتی و تاریخچه آن، توضیح داده تا با توضیح این مقدمات، به درک صحیحی از مفهوم اینتاکد مالیاتی برسیم. 

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر، در رابطه با طبقه بندی و نظم بخشی به فعالیت های اقتصادی، شفاف سازی این فعالیت ها و هوشمند سازی نظام مالیاتی، پیش روی سازمان امور مالیاتی کشور، قرار داشته، مساله عدم طبقه بندی مشاغل مشمول مالیات و عدم سازمان دهی اطلاعات مربوط به این مشاغل می باشد.

اولین تلاش سازمان امور مالیاتی کشور، به منظور حل مشکلات فوق، طبقه بندی مشاغل مشمول مالیات، با استفاده از سیستم طبقه بندی کد آیسیک (ISIC) بود. سیستم طبقه بندی آیسیک (ISIC) ، یک سیستم بین المللی بوده که برای طبقه بندی مشاغل، به صورت جزئی، مورد استفاده قرار می گیرد.

اما، با توجه به اینکه در سیستم طبقه بندی کد آیسیک (ISIC)، مشاغل، به صورت جزئی، طبقه بندی شده و این نوع از طبقه بندی مشاغل، دسته بندی کلی را جهت گروه بندی دقیق مشاغل متعدد، ارائه نمی کرد، لذا، سازمان امور مالیاتی کشور، سیستم جدیدی را برای طبقه بندی مشاغل مالیاتی، ایجاد نمود که مبنای آن، اینتاکد یا کد اینتای مالیاتی می باشد.

 

 

اینتاکد چه ویژگی هایی دارد؟

از زمان راه‌اندازی اینتاکد در سامانه سازمان مالیات، مودیان موظفند فعالیت‌های شغلی خود را بر اساس کدهای تعریف شده در اینتاکد در سامانه سازمان مالیاتی ثبت نمایند؛ در غیر این صورت امکان انجام برخی تکالیف مانند تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و یا استفاده از مزایایی مانند ماده 100 را نخواهند داشت. از دیگر ویژگی‌های اینتاکد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

♦ فعالیت‌های کدگذاری شده (با اینتاکد) برای سازمان کاملا شناخته شده‌اند و هیچ ابهامی در مورد آنها وجود ندارد.

♦ در صورت شناسایی فعالیت جدید، امکان افزودن آن به لیست فعالیت‌ها وجود دارد.

♦ در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، طبقه‌بندی و کدگذاری بر اساس تولید داخل – وارداتی انجام شده است. این مسئله امکان استفاده از سیاست‌های حمایتی را برای این فعالیت‌ها ممکن می‌سازد.

♦ امکان تطبیق و ارتباط کدهای اینتاکد با کدهای آیسیک (ISIC) وجود دارد.

 

آیا کد آیسیک در مالیات همان اینتاکد است؟

کد آیسیک (ISIC) نوعی طبقه بندی بین المللی بر مبنای نوع فعالیت مشاغل اقتصادی است؛ که مشخصات دقیق فعالیت اقتصادی را بیان می‌کند.

از آنجا که معرفی مشاغل با کمک کد آیسیک (ISIC) ابهاماتی برای سازمان مالیاتی به همراه داشت، این سازمان به منظور شناسایی کامل فعالیت‌های اقتصادی، اینتاکد مالیاتی را جهت استفاده در کشور معرفی نمود. به این ترتیب کد آیسیک (ISIC) همان اینتاکد نیست؛ اما اینتاکد به سادگی قابل انطباق با کد آیسیک است.

 

 برای انجام فعالیت اقتصادی در نظام مالیاتی ایران دریافت اینتاکد مالیاتی کافی است.

 

سامانه دریافت اینتاکد

در بخش قبل، به این سوال، پاسخ داده که اینتاکد چیست و گفتیم که در سیستم طبقه بندی، بر اساس اینتاکد، مشاغل و فعالیت های اقتصادی مشمول مالیات، به سه گروه اصلی تولید، بازرگانی و خدمات، تقسیم بندی شده و به هر یک از مشاغل و فعالیت های اقتصادی داخل در این گروه ها، یک کد ویژه، با نام اینتاکد مالیاتی، اختصاص می یابد.

اما از آنجا که بدون دریافت اینتاکد مالیاتی، مراحل ثبت نام مودی در سامانه امور مالیاتی کشور، تکمیل نبوده و با عدم رسیدن به مرحله 4 ثبت نام که مرحله نهایی ثبت نام بوده، مودی مالیاتی، امکان استفاده و بهره مندی از بسیاری از خدمات سامانه امور مالیاتی کشور، همچون ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و معافیت مالیاتی تبصره ماده 100 را نخواهد داشت، ضروری است تا مودیان مالیاتی، در اسرع وقت، برای دریافت اینتاکد اقدام نمایند.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه در سال های اخیر و با راه اندازی سامانه های مالیاتی متعدد همچون، سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir، درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir و سامانه پرداخت قبوض مالیاتی payments.tax.gov.ir، از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، ارائه بسیاری از خدمات مالیاتی، از قالب حضوری، خارج شده و به شکل اینترنتی، به متقاضیان ارائه می شود، ممکن است این سوال مطرح گردد که آیا دریافت اینتاکد نیز از طریق سامانه، امکان پذیر می باشد؟ و اینکه آدرس سامانه دریافت اینتاکد چیست؟

پیشنهاد میکنیم مالیات دستگاه کارتخوان را در این مقاله مطالعه نمایید.

 

نحوه فعال سازی اینتاکد

ورود به حساب کاربری مودی

 

اصلاح اینتا کد فعالیت اقتصادی پس از ثبت نهایی

گاهی مودی پس از ثبت و تایید اینتاکد مربوط به فعالیت شغلی خود، متوجه می‌شود که انتخاب نادرستی داشته است؛ در این شرایط باید به صورت زیر نسبت به ویرایش اطلاعات شغلی خود اقدام نماید:

  • مراجعه به سایت سازمان مالیاتی، بخش میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی
  • در بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک؛ انتخاب گزینه “ورود به ثبت نام”

سپس وارد صفحه‌ای می‌شوید که تمامی پرونده‌های شما در آن نمایش داده می‌شود؛ پرونده‌ای که قصد ویرایش آن را دارید، انتخاب نمایید

  •  ورود به سامانه با نام کاربری و رمز عبور
  • مراجعه به بخش ویرایش اطلاعات ثبت نام
  • انتخاب گزینه “افزودن فعالیت جدید” در بخش لیست فعالیت‌ها بر اساس اینتاکد

به این ترتیب به صفحه ایجاد و ویرایش اطلاعات وارد شده، می‌توانید اطلاعات قبلی را ویرایش و ثبت نمایید.

 

عدم وجود کد شغلی در لیست فعالیت های موجود اینتاکد

اگر مودی در زمان ثبت نام، کد مربوط به فعالیت اقتصادی خود را در فهرست مشاغل موجود در سامانه پیدا نکند؛ در این صورت مودی باید مراحل زیر را انجام دهد:

  • انتخاب گزینه سایر یا متفرقه در فهرست مشاغل سازمان مالیاتی
  • ارسال نامه‌ای برای دفتر فنی سازمان مالیاتی به پیوست کپی مجوز فعالیت اقتصادی مودی

نکته: وقتی شما در نامه فعالیت اقتصادی خود را به همراه مجوز معرفی نمایید، سازمان در جریان فعالیت شغلی و مشکل شما قرار خواهد گرفت؛ به این ترتیب سه راهکار به شما پیشنهاد می‌دهد:

1- معرفی زیرشاخه شغلی مربوط به فعالیت شما

2- افزودن شاخه شغلی مربوطه

3- باقی ماندن در زیرشاخه سایر (متفرقه) با اطلاع سازمان مالیاتی از ویژگی‌های شغلی مودی

هر پیشنهادی از سوی سازمان برای کسب و کار شما مطرح شود، تکلیف شما را در زمان رسیدگی روشن است؛ زیرا وظایف خود را به درستی انجام داده‌اید.

 

نحوه ویرایش اینتاکد چگونه است

در بخش قبل، در مورد نحوه دریافت اینتاکد توضیح دادیم و گفتیم که نحوه دریافت این کد، با مراجعه به آدرس سامانه دریافت اینتاکد، یعنی register.tax.gov.ir، که همچون سامانه اظهارنامه مالیاتی، از زیر مجموعه های سایت سازمان امور مالیاتی بوده، امکان پذیر می باشد.

اما از آنجا که گاهی، مودیان مالیاتی، به اشتباه اینتاکد مالیاتی خود را در سامانه وارد کرده و این امر تبعات مالیاتی سنگینی را برای آنها به همراه داشته، لازم است تا این گروه از مودیان، با ورود به سامانه اینتاکد، برای اصلاح و ویرایش اینتاکد مالیاتی خود اقدام نمایند. لذا در این بخش، به توضیح نحوه ویرایش اینتاکد پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

برای ویرایش اینتاکد مالیاتی، در مرحله اول، آدرس سامانه ویرایش اینتاکد، یعنی register.tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود، جست و جو کرده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سامانه شوید. پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام، دریافت نموده اید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن عدد تصویر امنیتی در کادر سوم، دکمه ورود را بزنید.

کلام پایانی

همراهان عزیز تا اینجا با اینکه اینتاکد چیست و چگونه فعال سازی و ویرایش می‌شود، آشنا شدیم؛ که یکی از کوچک‌ترین و ابتدایی‌ترین مباحث مالیاتی است. همان گونه که می‌دانید انجام تکالیف مالیاتی مستلزم داشتن دانش و آگاهی است.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید