شرط بهره مندی از تقسیط و بخشودگی جرایم مالیاتی چیست؟

 

هدف کلان در اقتصاد آفزایش میزان درآمد در کشور است. اما این درآمد از کجا باید تامین شود؟
اخذ مالیات  از راههای جذب درآمد برای مخارج عمرانی کشور است. برای تحقق این هدف هم تلاشهای بسیاری صورت گرفته است در این راستا، مدیرکل امور مالیاتی مازندران از روند فعالیت‌های ادارات تابعه و همچنین چگونگی اخذ اظهارنامه مالیاتی و وصول مالیات و مطالبات سخن گفت و گزارشی در خصوص عملکرد چهارساله اداره کل ارائه کرد و اظهار داشت: با تلاش کارکنان مالیاتی حدود ۹۰ درصد از درآمدهای استان تأمین می‌گردد و میانگین رشد چهارساله اخیر ۲۵% در سال بوده است.

موارد بخشودگی مالیاتی

با توجه به اینکه سال ۱۳۹۸ به نام سال رونق تولید نامگذاری شده، بنابراین این سازمان در چارچوب حمایت از تولید و کالای ایرانی و به منظور حمایت از فعالان اقتصادی، رعایت اصل تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایت مندی مودیان مالیاتی، تصمیماتی به شرح زیر در خصوص بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش  قانون مالیات مستقیم گرفته است. تا در صورت پرداخت مانده بدهی مالیات قطعی شده خود ( اعم از اصل بدهی و جرایم غیر قابل بخشش ) تا پایان سال جاری، در اجرای مقررات قانون مالیات مستقیم به عنوان مودی خوش حساب از این حیث به شرح زیر مورد بخشودگی قرار گیرند:

۱-در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده تا تاریخ ۳۰/۷/۱۳۹۸ معادل ۱۰۰ درصد جرایم قابل بخشش.
۲- در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده از تاریخ یکم تا ۱/۸/۱۳۹۸ برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذیربط، معادل ۹۸ درصد جرایم قابل بخشش و برای سایر مودیان ۹۶ درصد جرایم قابل بخشش.
۳- در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده از تاریخ ۱/۹/۱۳۹۸ تا پایان سال جاری برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذیربط، به ازای هر ماه معادل ۲ درصد و برای سایر مودیان معادل ۴ درصد، از درصد بخشودگی موضوع بند (۲) فوق کسر می گردد.
۴-میزان بخشودگی جرایم بر اساس تاریخ پرداخت مانده بدهی قطعی شده هر یک از سنوات محاسبه می شود.
۶- برای بخشودگی جرایم در اجرای این بخشنامه، مودیان یاد شده می بایست درخواست بخشودگی جرایم را به اداره امور مالیاتی تسلیم تا در اجرای این بخشنامه مورد بخشودگی قرار گیرد.
۷-مودیان یاد شده که قبل از ابلاغ این بخشنامه نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده خود اقدام کرده اند، می توانند درخواست بخشودگی جرایم خود را حداکثر تا ۲۰/۱۱/۱۳۹۸ به اداره های امور مالیاتی تسلیم تا مورد بخشودگی قرار گیرند.
۸-مودیان مالیاتی می توانند برای هر یک از سنوات با پرداخت بدهی مالیاتی آن سال، از مفاد این بخشنامه بهره مند گردند.
۹-استفاده از مفاد این بخشنامه برای بخشودگی جرایم عملکرد و دوره های مالیاتی طی سال های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ برای مودیانی که طبق مقررات ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه اجرایی مکلف به ارسال فهرست معاملات می باشند، منوط به ارسال فهرست معاملات هر یک از سال های ذکر شده تا ۳۰/۷/۱۳۹۸است.

 

ولی سوال اینجاست که منبع جریمه برای محاسبه مالیاتهای کتمان شده چه خواهد بود؟

این سوال در آخرین قسمت ماده 190قانون مالیاتهای مستقیم بیان شده است:
1. مودیانی که مکلف به تسلیم اظهارنامه هستند: جریمه آنها نسبت به مبلغ مندرج در اظهارنامه و از تاریخ اتمام مهلت تسلیم آن ماهانه2و نیم درصد

2. نسبت به مابه الاختلاف آن : از تاریخ مطالبه

3. کسانی که مکلف به ارائه اظهارنامه نیستند و یا از ارائه اظهارنامه خودداری نموده اند: از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات

 

اینها تماما از منظر مودی ناخوشایند خواهند آمد اما در ماده بعد یعنی ماده 191 قانون مالیاتهای مستقیم قانون گذار از بخشودگی جرائم سخن گفته است.

 

دریافت آیین نامه نحوه تقسیط جرائم

بخشودگی تمام یا قسمتی از جرائم:

طبق ماده 191 قانون مالیاتهای مستقیم که بیان میدارد: تمام یا قسمتی از جرایم مقرر در این قانون بنا به ‌درخواست مودی با توجه به دلایل ابرازی مبنی بر خارج از اختیار بودن عدم انجام تکالیف مقرر و با در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و خوش حسابی مودی به تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور قابل بخشوده شدن می‌باشد.

 

این موارد در ارتباط با موضوع این ماده قابل بررسی می باشد:

  1. جریمه تاخیر موضوع ماده 190 قانون واحدهای صنعتی که نسبت به تسویه کلیه بدهی های مالیاتی معوقه خود تا پایان سال 81 اقدام نمایند، بخشوده خواهد شد.
  2. جریمه تاخیر مالیاتهای تکلیفی، مشمول بخشودگی موضوع این دستورالعمل نخواهد بود.
  3. بخشودگی جرائم پس از تسویه بدهی های مالیاتی به شرح بند یک و حسب مقررات ماده 191 بنا به درخواست مودی ذی ربط صورت خواهد پذیرفت.

 

توجه به نکاتی که در هر ماده قانونی وجود دار به شما کمک خواهد کرد تا روند کارهای مالیاتی را پیش ببرید و هزینه اوقات تلف شده تان کاسته شود. در بسیاری از شرکتها هزینه های گزاف تنها برای ندانستن یک نکته کوتاه مالیاتی پرداخت میشود که این به کاهش سود و اعتبار شرکت منجر خواهد شد.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید