نحوه محاسبه مالیات بر درآمد موسسات خیریه

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از رسانه مالیاتی ایران، مطابق بند ط ماده ۱۳۹ قانون مالیات‎های مستقیم (مصوب ۳۱ تیر ۱۳۹۴) کمک‎ها و هدايايي دريافتي نقدي و غيرنقدي موسسات خيريه و عام المنفعه که به ثبت رسيده اند، مشروط بر آن که به موجب اساسنامه آنها صرف امور ذيل این ماده شود و سازمان امور مالياتي کشور بر درآمد و هزينه آنها نظارت کند، از پرداخت ماليات معاف است.

 

همچنین، مطابق بند ح ماده ۱۳۹۳ این قانون، تبليغات اسلامي، تحقيقات فرهنگي، علمي، ديني، فني، اختراعات، اکتشافات، تعليم و تربيت، بهداشت و درمان،بنا و تعمير و نگهداري مساجد و مصلاها و حوزه هاي علميه و مدارس علوم اسلامي و مدارس و دانشگاههاي دولتي، مراسم تعزيه و اطعام، تعمير آثار باستاني، امور عمراني و آباداني، هزينه يا وام تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان، کمک به مستضعفان و آسيب ديدگان حوادث ناشي از سيل، زلزله، آتش سوزي، جنگ و حوادث غيرمترقبه ديگر برسد، مشروط بر اينکه درآمد و هزينه هاي مزبور به تاييد سازمان اوقاف و امور خيريه رسيده باشد و همچنين ساخت، تعمير و نگهداري مراکز نگهداري کودکان و نوجوانان بي سرپرست و بدسرپرست در گروههاي سني و جنسي مختلف، مراکز نگهداري و مراقبت سالمندان، کارگاههاي حرفه آموزي و اشتغال مصدومان ضايعه نخاعي، معلولان جسمي و حرکتي، زنان سرپرست خانوار و دختران خودسرپرست، مراکز آموزش، توانبخشي و حرفه آموزي معلولان ذهني و کودکان نابينا، کم بينا، کم شنوا و ناشنوا و ساير مراکز و اماکني که بتوانند در خدمت مددجويان سازمانهاي حمايتي بهزيستي کشور قرار گيرند.

 

محاسبه مالیات بر درآمد

ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم بیان میکند که درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی اشخاص حقوقی بعد از وضع زیان های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر با نرخ۲۵درصد مشمول مالیات خواهد بود. بیان قانون در همه جا وجود دارد ولی بیان مثالهایی که عینی باشد درک مطلب را هموارتر میسازد.

مثال اول ما در ارتباط با قبول شمردن برخی از هزینه هاست که آیا اداره مالیاتی تمام هزینه هایی که ما به عنوان هزینه های قابل قبول ابراز کرده ایم مورد تایید قرار میگیرد یا خیر؟ برای مثال شرکتی را تصور کنید که ۲۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال سود ویژه اعلام کرده استو طبق این اظهارنامه خود را ارائن نموده است. بعد از اینکه بازرسین دفاتر و مدارک را مورد بررسی قرار دادند متوجه شدند که ۵۰۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال از هزینه های اعلام شده غیر قابل قبول بوده و اداره دارایی آن را نپذیرفته است.

 

 

از طرفی نحوه محاسبه مالیات بردرآمد در موسسات خیریه نیز به شرح زیر است:

یک موسسه خیریه در قبال کمک به ایتام در سال معادل 7000000 ریال سود به دست آورده است. در کنار این مورد 9000000 ریال هم بابت خرید و فروش انواع کاغذ سود به دست آورده است.
با توجه به تبصره 1 ماده 105 قانون مالیات بر درآمد که بیان میکند که اشخاص حقوقی تجاری غیر ایرانی که با هدف تقسیم سود تاسیس نشده اند در حالتی که فعالیت انتفاعی انجام شود که سود  حاصل شود از محل کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی آنها مالیات 25 درصد موضوع ماده 105 محاسبه میشود. پس در شرکت فوق مبلغ 9000000 ریال در 25درصد ضرب و مالیات بر درآمد آن محاسبه میشود.

 

2250000 ریال =9000000*25%

 

همچنین در صورتی که موسسه خیریه در اظهارنامه خود 50000000ریال زیان ابراز کرده باشد و در طی سال هم در یک معامله محصول شرکت داشته و از بابت 250000000 ریال سود ویژه کسب کرده باشد طبق ماده 105 به این صورت مالیات او حساب میشود:

صرف نظر از زیان ابرازی او، باید سود حاصل شده از مبادله محصول با نرخ25 درصد برای مالیات محاسبه گردد.

 

62500000=25%*250000000

 

در تبصره 7 آن در نرخ مالیاتی کاهش ماده همچنین ابراز شده است که به ازای افزایش 10 درصد افزایش درآمد 1واحد درصد تا5درصد از نرخ مالیاتی کسر میشود. البته به شرطی که بدهی مالیاتی سال قبل تسویه شده باشد.

داشتن اطلاعاتی در خصوص چگونگی محاسبه های نرخ های مالیاتی برای حسابداران زمینه را برای اقزایش اطلاعات و درنتیجه جایگاه آنها فراهم میکند.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید