معافیتهای مالیات بر ارزش افزوده

معافیتهای مالیات بر ارزش افزوده

 

معافیت های ارزش افزوده به منظور حمایت از از اقشار کم درآمد، برای برخی کالاها و خدمات هستند. از آنجا که مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است و در واقع مصرف بیشتر، پرداخت مالیات بیشتری را به همراه دارد؛ سازمان مالیاتی به منظور حمایت از اقشار کم درآمد، معافیت‌هایی برای برخی کالاها و خدمات ضروری و پرمصرف در نظر گرفته شده است.

همچنین نظر به اینکه مالیات بر ارزش افزوده، از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود؛ اعمال این معافیت‌ها در نهایت به نفع افراد جامعه و مصرف کنندگان نهایی است. در مطلب “نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده“ با نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده آشنا شدیم. در این نوشتار، بر آن شدیم تا معافیت های ارزش افزوده (اقلام معاف از ارزش افزوده) را بر اساس آخرین تغییرات قانون دائمی به صورت عمیق‌تر و جامع‌تر بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

 

مالیات بر ارزش افزوده:

مالیات بر ارزش افزوده به نوعی از مالیات بر فروش کالا و خدمات چند مرحله ای گفته می شود که در طی مراحل زنجیره واردات، تولید، توزیع و مصرف با نرخ مالیاتی ثابت (غیر تصاعدی) اعمال می گردد اما نهایتا مصرف کنندگان نهایی تنها پرداخت کنندگان واقعی آن می باشند.

 

معـــافيـت های مالیات بر ارزش افزوده:

طبق قانون مالیات های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده دارای معافیت هایی می باشد که در زیر مواد آن را ذکر می کنیم:

ماده ۱۲ـ عرضه كالاها و ارائه خدمات زير و همچنين واردات آنها حسب مورد از پرداخت ماليات معاف می باشد:

  1. محصولات كشاورزی فرآوری نشده

  2. دام و طيور زنده، آبزيان، زنبور عسل و نوغان

  3. انواع كود، سم، بذر و نهال

  4. آرد خبازی، نان، گوشت، قنـد، شـكر، بـرنج، حبوبـات و سـويا، شـير، پنيـر، روغـن نبـاتي و شـير خشـک مخصوص تغذيه كودكان

  5. كتاب، مطبوعات، دفاتر تحرير و انواع كاغذ چاپ، تحرير و مطبوعات

  6. كالا های اهدايی به صورت بلاعوض به وزارت خانه ها، موسسات دولتی و نهاد های عمومی غير دولتی با تاييد هيئت وزيران و حوزه های علميه با تاييد حوزه گيرنده هدايا

  7. كالاهايی كه همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا ميزان معافيت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات، وارد كشور می شود. مازاد بر آن طبق مقررات اين قانون مشمول ماليات خواهد بود.

  8. اموال غير منقول

  9. انواع دارو، لوازم مصرفی درمـانی، خـدمات درمـانی (انسـانی، حيـوانی و گيـاهی) و خـدمات توان بخشـی و حمايتی

  10. خدمات مشمول ماليات بر درآمد حقوق، موضوع قانون ماليات های مستقيم

  11. خدمات بانكی و اعتباری بانک ها، موسسات و تعاونی های اعتبـاری و صـندوق هـای قـرض الحسـنه مجـاز و خدمات معاملات و تسويه اوراق بهادار و كالا در بورس ها و بازار های خارج از بورس به موجب ماده 9 قانون توسعه ابزار ها و نهاد های مالی جديد به منظور تسهيل اجرای سياست های كلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، مصوب 1388/09/25 مجلس شورای اسلامی اصلاح شده است و از تاريخ 1388/11/15 لازم الاجرا می باشد.

  12. خدمات حمل و نقل عمومی مسافربری درون و برون شهری جاده های ريلی، هوايی و دريايی

  13. فرش دستباف

  14. انواع خدمات پژوهشی و آموزشی كه طبق آئين نامـه ای كـه بـا پيشـنهاد مشـترک وزارت خانـه هـای علـوم تحقيقات و فناوری، امور اقتصادی و دارايی، بهداشت، درمان و آموزش پزشـكی، آمـوزش و پـرورش و كـار و امور اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاريخ تصويب اين قانون به تصويب هيئت وزيران می رسد.

  15. خوراک دام و طيور

  16. رادار و تجهيزات كمک ناوبری هوا نوردی ويژه فرودگاه هـا بر اسـاس فهرسـتی كـه بـه پيشـنهاد مشـترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارايی تهيه و ظرف مدت شش ماه از تاريخ تصويب اين قانون به تصويب هيئت وزيران می رسد.

  17. اقلام با مصارف صرفا دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنيتی بر اساس فهرستی كه به پيشنهاد مشـترک وزارت دفاع و پشتيبانی نيرو های مسلح و وزارت امور اقتصادی و دارايی تهيه و بـه تصـويب هيـئت وزيـران مـی رسد. فهرست مذكور از اولين دوره مالياتی پس از تصويب هيئت وزيران قابل اجرا خواهد بود.

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله تشکیل پرونده مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

 

مالیات بر ارزش افزوده

ماده ۱۳ـ صادرات كالا و خدمات به خارج از كشور از طريق مبادی خروجی رسمی، مشمول ماليات موضوع اين قانون نمی باشد و ماليات های پرداخت شده بابت آنها با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمـرک (در مـورد كالا) و اسناد و مدارک مثبته، مسترد می گردد.

تبصره ـ ماليات های پرداختی بابت كالا های همراه مسافران تبعه كشور های خارجی كه از تاريخ خريـد آنهـا تـا تاريخ خروج از كشور بيش از دو ماه نگذشته باشد، از محل وصولی های جاری درآمد مربوط هنگام خروج از كشور در مقابل ارائه اسناد و مدارك مثبته مشمول استرداد خواهد بود. ضوابط اجرائی اين ماده توسط سازمان امور مالیاتی كشور تهيه و به تصويب وزير امور اقتصادی و دارايـی مـی رسد.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید