مراحل و نحوه حل اختلاف مالیاتی و روش های رسیدگی به آن

مراحل و نحوه حل اختلاف مالیاتی

 

نخستین مرحله حل اختلاف مالیاتی٬ توسط مرجع اداری انجام می­ گیرد و مطابق مقررات فعلی رئیس امور مالیاتی مسئول اجرای مقررات ماده 238 قانون مالیات­ های مستقیم و ماده 29 قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

 

مراحل حل اختلاف مالیاتی:

طبق تبصره ماده 34 آئین نامه ماده 219 ق.م.م در صورت عدم حصول توافق مانع از رسیدگی مسئول بالاتر تا سطح مدیر کل نخواهد بود.

مسئولین اجرای ماده 238 عبارتند از:

  1. رئیس امور مالیاتی
  2. معاون مدیر کل 
  3. مدیر کل

 

ماده 238 قانون مالیات­ های مستقیم:

در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مودی ابلاغ می ­شود٬ چنان چه مودی نسبت به آن معترض باشد می ­تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ شخصا یا به وسیله­ وکیل تام الاختیار خود به اداره­ امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتبا تقاضای رسیدگی مجدد نماید.

مسئول مربوطه موظف است پس از ثبت درخواست مودی در دفتر مربوط و ظرف مهلتی که بیش از سی روز از تاریخ مراجعه نباشد به موضوع رسیدگی و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست٬ آن را رد و مراتب را ظهر برگ تشخیص درج و امضا نماید.

در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را موثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد و نظر او مورد قبول مودی قرار گیرد٬ مراتب ظهر برگ تشخیص منعکس و به امضای مسئول مربوط و مودی خواهد رسید.

هر گاه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مودی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد موثر تشخیص ندهد باید مراتب را مستدل در ظهر برگ تشخیص منعکس و پرونده­ امر را برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف ارجاع نماید.

 

ماده 239 قانون مالیات ­های مستقیم:

در صورتی که مودی ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات قبولی خود را نسبت به آن کتباً اعلام کند یا مالیات مورد مطالبه‌را به مأخذ برگ تشخیص پرداخت یا ترتیب پرداخت آن را بدهد یا اختلاف موجود بین خود و اداره امور مالیاتی را به شرح ماده ۲۳۸ این قانون ‌رفع نماید پرونده امر از لحاظ میزان درآمد مشمول مالیات مختومه تلقی می‌گردد و در مواردی که مودی ظرف سی روز کتباً اعتراض ننماید و یا در‌مهلت مقرر در ماده مذکور به اداره امور مالیاتی مربوط مراجعه نکند درآمد تعیین شده در برگ تشخیص مالیات قطعی است.

تبصره‌ (اصلاحی ۱۴۰۰/۰۳/۰۲)- در مواردی که برگ تشخیص مالیات طبق مقررات ‌تبصره (۱) و قسمت أخیر تبصره (۲) ماده ‌(۲۰۳) و ماده‌ (۲۰۸) این قانون ابلاغ شده باشد و مودی به ‌شرح مقررات این ماده ‌اقدام نکرده باشد در حکم معترض به برگ ‌تشخیص مالیات شناخته می ‌شود و پرونده امر برای رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می ‌گردد

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله کد فراگیر را مطالعه کنید

 

 

 

ماده 29 قانون مالیات بر ارزش افزوده:

در مواردی که اوراق مطالبه مالیات یا برگه استرداد مالیات اضافه پرداختی به مؤدی ابلاغ می شود، در صورتی که مؤدی معترض باشد، می تواند ظرف بیست روز پس از ابلاغ اوراق یاد شده اعتراض کتبی خود را به اداره امور مالیاتی مربوط برای رفع اختلاف تسلیم نماید و در صورت رفع اختلاف با مسؤول ذی ربط، پرونده مختومه می گردد. چنانچه مؤدی در مهلت مذکور کتباً اعتراض ننماید، مبالغ مندرج در اوراق مطالبه مالیات و یا برگه استرداد مالیات اضافه پرداختی به استثناءمواردی که اوراق موضوع این ماده ابلاغ قانونی شده باشد، حسب مورد قطعی محسوب می گردد.

در صورتی که مؤدی ظرف مهلت مقرر در این ماده اعتراض خود را کتباً به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نماید، ولی رفع اختلاف نشده باشد و همچنین در مواردی که اوراق مذکور ابلاغ قانونی شده باشد، پرونده امر ظرف بیست روز از تاریخ دریافت اعتراض یا تاریخ انقضاءمهلت اعتراض در موارد ابلاغ قانونی جهت رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع قانون مالیات های مستقیم احاله می شود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید