مالیات سبز چیست؟ چه کالاهایی مشمول مالیات سبز می شوند

مالیات سبز چیست

 

 

با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی، مفهوم مالیات سبز به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت محیط زیست به میان آمده است. این نوع از مالیات ، برای فعالیت هایی که تخریب محیط زیست را در پی دارند، اعمال می‌شود و باعث تشویق کسب و کارهایی می‌شود که فعالیت های زیست محیطی خود را بهبود بخشند. در این مقاله، به بررسی مفهوم و اجرای مالیات سبز پرداخته و نحوه تعیین مبلغ این مالیات با اجرای محرک های اقتصادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

میزان مالیات سبز چقدر است ؟

این نوع عوارض مانند سایر خراج های دیگر در قانون مبلغ مشخصی برایش تعریف شده است و مودیان و مشمولان آن باید در موعد مقرر ان را پرداخت نماید . مالیات سبز  در بهترین حالت یک درصد نرخ فروش و درآمد ناشی از تولید پس از کسر کامل هزینه ها می باشد .

دولت باید پس از دریافت این مالیات آن را در بهبود و ارتقاء محیط زیست و همچنین در از بین بردن آلاینده های زیست محیطی و تکنولوژی های مربوط به آن هزینه نماید تا در یک چرخه منظم و فرایند برنامه ریزی شده محیط زیست سالم و پاکیزه بماند اما متاسفانه دولت ها به خصوص در جهان سوم عموما درامد ناشی از دریافت این نوع مالیات را در کارهای دیگر هزینه کرده و سهم قابل توجهی از آن صرف محیط زیست نمیشود برای همین کشورهای پیشرفته قوانینی تدوین کرده اند تا بتوانند از کشورهای صنعتی و الوده کننده محیط زیست این مبالغ را دریافت و برای محیط زیست مصرف نمایند .

 

دریافت مالیات از بخش صنایع با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

بخش تولید و صنایع مالیات سبز را پرداخت می‌کنند تا شرکت‌ها و صنایع آلوده‌کننده، در روش عملکرد خود، به دقت بیشتری اهتمام کنند؛ زیرا در صورت کاهش آلودگی، مشمول پرداخت مالیات کمتر خواهند بود.

با پرداخت این مالیات، می‌توان در زمینه‌های مختلف راه‌حل‌هایی را برای کاهش آسیب به محیط‌زیست ارائه داد. از طریق جایگزینی روش‌های جدید و بهینه‌تر می‌توان میزان آلودگی را به حداقل رساند، به عنوان مثال با جایگزینی ماشین‌های قدیمی و مصرف کننده سوخت با ماشین‌های جدید و کم مصرف، می‌توان به آسیب رساندن به محیط زیست جلوگیری کرد.

همچنین، استفاده از مالیات‌های دریافتی در محیط‌های دانشگاهی و علمی، یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند به دست آوردن روش‌های جدید تولید و کاهش آسیب به محیط زیست کمک کند. برقراری ارتباط نزدیک و مؤثر بین دانشگاه‌ها و بخش تولید صنایع، سرعت رسیدن به این اهداف را هر چه بیشتر می‌کند.

 

چه کالاهایی مشمول مالیات سبز می شوند:

شرکت ها و کارخانجات تولید لاستیک و پلاستیک که کالا و محصولاتی تولید می کنند که با باقی ماندن در چرخه طبیعت، سال های زیادی باقی مانده و تجزیه نمی شوند و به محیط زیست آسیب می زنند، موظف هستند که برای تولید کالاهایی که درجه آلایندگی بالایی دارند، درصد مالیات پرداخت کنند. اگر درصد آلودگی شان خیلی بالا نباشد موظف به پرداخت مالیات سبز به میزان 5 درصد هستند.

نرخ مالیات برای کالاها و محصولاتی که ارتباط مستقیم با قطع و فروش چوب درختان دارند به ازای هر متر مربع قطع و حمل درختان، مشمول پرداخت مالیات 10 درصدی خواهند بود.

 

دریافت مالیات سبز برای قطع درختان جنگل:

برای تولید محصولات مختلف، از درختان جنگلی استفاده می‌شود، اما قطع این درختان به محیط زیست صدمه می‌زند و باعث آسیب های جبران ناپذیری می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، قانون مالیات سبز راه اندازی شده است، به گونه‌ای که مالیات برای محصولاتی که از درختان جنگلی تولید می‌شوند، دریافت می‌شود و با استفاده از این مالیات، می‌توان به کاشت و بهبود درختان جنگلی پرداخت تا به محیط زیست آسیب کمتری وارد شود. انواع محصولاتی که شامل پرداخت مالیات سبز هستند، شامل میز، مبل، کمد، کاغذ و ... می‌شوند.

 

 

هدف از پرداخت مالیات سبز

هدف از پرداخت مالیات سبز

 

هدف از پرداخت مالیات سبز:

شرکت ها و کارخانجاتی که ناگزیر به قطع درختان هستند با پرداخت مالیات دقت و توجه بیشتری برای حفظ محیط زیست به خرج می دهند که باعث آسیب رساندن کمتری به محیط زیست و زندگی می شود.

مالیات سبز برای افزایش تکنولوژی و ایجاد روش های نوین برای حفظ محیط زیست و آسیب کمتر به آن صرف می شود. جایگزینی روش های نوین با روش های قدیمی علاوه بر آن که باعث استفاده از ماشین های پیشرفته تر با مصرف سوخت کمتری می شود، باعث ایجاد آلاینده های کمتر شده و در کاهش آلودگی هوا موثرتر باشد. کاهش استفاده از منابع سوخت فسیلی و گرایش و انگیزه برای مصرف منابع تجدید پذیر و انرژی های پاک و نیز کاهش تولید و تخلیه مواد آلاینده مانند زباله و پساب ها به رودخانه ها و محیط زیست از اهداف دیگر وضع مالیات سبز است.

یکی دیگر از مصارف مالیات سبز در محیط های دانشگاهی است که برای یافتن راهکارهای جدید برای دست یافتن به روش های نوین استفاده می شود که آسیب های زیست محیطی را روز به روز کمتر کند.

 

نقش دولت ها و مراجع قانونی در کاهش روند تخریب محیط زیست:

نقش دولت‌ها و مراجع قانونی در کاهش تخریب محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. به منظور کاهش آسیب رساندن به محیط زیست، باید ابتدا فناوری‌ها و روش‌های اجرایی کار و تولید در بخش صنعت بهبود یابند، تا تخریب محیط زیست در چرخه تولید محصولات به کمترین میزان خود کاهش یابد. اجرایی کردن این راهکار‌ها، البته نیازمند صرف هزینه‌های بالایی است. بنابراین، بهتر است تأمین هزینه‌های لازم برای این اقدامات از منابع مالیاتی مانند مالیات سبز صورت گیرد.

راه‌حل دیگری برای کاهش تخریب محیط زیست، اصلاح فرآیند تولید است. همچنین، نصب فیلتر در خروجی‌ها و دودکش‌ها و تصفیه فاضلاب کارخانه‌ها قبل از ورود آن به فاضلاب شهری، می‌تواند به کاهش آسیب‌های به محیط زیست کمک کند و موادی که می‌توانند به محیط زیست آسیب برسانند، جداگانه مدیریت شوند.

با توجه به اینکه برخی منابع انرژی بازیافت پذیر نیستند، راهکارهای دیگری برای کاهش آسیب به محیط زیست نیز وجود دارند. یکی از این راهکارها پایین آوردن مصرف انرژی در صنایع و مصارف شهری است. استفاده از منابع انرژی بازیافت پذیر به جای سوخت‌های فسیلی می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و آب کمک کند و به همین ترتیب، آسیب‌هایی که به اکوسیستم منطقه وارد می‌شوند کاهش پیدا کند.

به عنوان مثال، تالاب‌ها و منابع آبی دیگر که بسیاری از جانوران و گیاهان به آن‌ها وابسته هستند، از تحت تأثیر قرار گرفتن ناشی از آلودگی هوا و آب جلوگیری خواهند کرد.

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله هزینه های مالیاتی را مطالعه کنید

 

آیا مالیات سبز می تواند به بهبود محیط زیست کمک نماید ؟

جواب این سوال قطعا مثبت است البته اگر مالیات دریافتی دقیقا در محل درست آن مصرف گردد و برای هزینه انها برنامه مشخصی وجود داشته باشد . اگر پول هایی که تحت عنوان مالیات سبز از صنایع و تولید کنندگان دریافت میشود برای ترمیم محیط زسیت و اموزش در این خصوص مصرف گردد خیلی زود نتیجه و بازخورد آن در جامعه مشخص خواهد شد .

عدم مصرف کیسه های پلاستکی توسط شهروندان فقط با اموزش امکان پذیر خواهد بود و باید برای آن یک برنامه دراز مدت آموزشی وجود داشته باشد در کنار آموزش نظارت بر اجرای درست قوانین و جلوگیری از فرار های مالیاتی در این خصوص می تواند بخش عمده ای از مشکلات را حل نماید . شرکت ها و صنایع باید به این دید و تفکر برسند که بهبود فرایند تولید و اصلاح آن در جهت حرکت به سمت اقتصاد سبز در نهایت به سلامت و سود بیشتر خودشان منجر میشود و درجاهایی هم قانون باید به صورت قاطع در برابر تخلفات بایستد .

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید