آنچه درباره آیین نامه مالیات بر ارزش افزوده باید بدانید

آیین نامه مالیات بر ارزش افزوده

 

 

تمامی موسسات و سازمان‌ها از گذشته تاکنون با مالیات و اداره مالیات سر و کار داشته‌اند. بنابراین آنها با سایت‌های tax.gov.ir و evat.ir و آیین نامه مالیات بر ارزش افزوده آشنایی دارند و به منظور اطلاع از اخبار روز در زمینه مالیات، به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند. شخصی که مشمول ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده است، با ورود به سایت evat.ir و انتخاب گزینه ثبت نام، با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور به مرحله ثبت نام وارد می‌شود.

 

آیین نامه مالیات بر ارزش افزوده:

آیین نامه اجرایی فصل نهم قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل چهار فصل می باشد، که عبارتند از:

  • فصل اول: که ماده 1 این قانون است در مورد تعاریف کلمات و اصطلاحاتی می باشد که در آیین نامه آمده است.
  • فصل دوم: که از ماده 2 تا 8 قانون است در مورد تکالیفی است که بر عهده مودیان می باشد.
  • فصل سوم: آن که از ماده 9 تا 11 قانون مالیات بر ارزش افزوده است در مورد وظایفی که اشخاص ثالث بر عهده دارند، می باشد.
  • فصل چهارم: که از ماده 12 تا 21 قانون مالیات بر ارزش افزوده است در مورد قوانین و مقررات عمومی می باشد.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات بر ارزش افزوده چیست را مطالعه کنید

 

 

 تعاریف در آیین نامه مالیات بر ارزش افزوده

 تعاریف در آیین نامه مالیات بر ارزش افزوده

 

تعاریف در آیین نامه مالیات بر ارزش افزوده:

در آیین نامه مالیات بر ارزش افزوده کلمات و اصطلاحاتی به کار گرفته شده که معانی آنها چنین است:

  • تعریف قانون: منظور از قانون، قانون مالیات بر ارزش افزوده است که در سال 1387 تصویب شده است و شامل چهار فصل در مورد تعاریف، تکالیف مودیان، وظایف اشخاص ثالث و قوانین و مقررات عمومی می باشد.
  • تعریف تولیدکنندگان: تولیدکنندگان به اشخاص حقوقی و حقیقی گفته می شود که مسئولیت تولید و مونتاژ محصولات موضوع فصل 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده را بر عهده دارند.
  • تعریف ارائه دهندگان خدمات: ارائه دهندگان خدمات شامل اشخاص حقوقی و حقیقی هستند که خدمات موضوع فصل 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده را ارائه می دهند.
  • تعریف ارزش گمرکی: ارزش گمرکی به مجموع حق بیمه، خرید محصول و هزینه حمل و نقل محصولات محاسبه می شود.
  • تعریف حقوق ورودی: حقوق ورودی شامل جمع بستن 4% ارزش گمرکی محصولات وارده به علاوه سود بازرگانی است که توسط هیات وزیران مشخص می شود و در ضمیمه آیین نامه مقررات واردات و صادرات آمده است.
  • تعریف مودی: مودیان شامل واردکنندگان، ارائه دهندگان خدمات، عرضه کنندگان و تولیدکنندگان موضوع فصل 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند.

 

مالیات بر ارزش افزوده:

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله‌ای است که در مراحل مختلف زنجیره واردات، تولید و توزیع براساس درصدی از ارزش افزوده کالاهای فروخته شده یا خدمات ارائه شده در هر مرحله اخذ می‌شود. ولی مالیات پرداختی در هر مرحله از زنجیره واردات-تولید-توزیع به عنصر مرحله بعدی زنجیره انتقال می‌یابد تا نهایتا توسط مصرف‌ کننده نهایی پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که کلیه عرضه‌ کنندگان کالاها و خدمات (مودیان این نظام مالیاتی) بایستی علاوه بر بهای کالا یا خدمت عرضه‌ شده، به‌ صورت درصدی از بهای فروش کالاها یا خدمات، در زمان فروش از خریداران اخذ و به‌ صورت دوره‌ای (فصلی) به سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله ماده ۱۴۷ مالیات های مستقیم را مطالعه کنید

 

 

تعاریف در آیین نامه مالیات بر ارزش افزوده

تعاریف در آیین نامه مالیات بر ارزش افزوده

 

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده:

در واقع، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده برای هر محصول یا خدمت، بر اساس درصدی از ارزش افزوده آن محصول یا خدمت محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر، مبلغی که خریدار محصول یا خدمت برای مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کند، معادل با اختلاف ارزش افزوده نهایی محصول یا خدمت و ارزش افزوده اولیه آن است که در هر مرحله از زنجیره تولید و توزیع ایجاد شده است.

برای مثال، فرض کنید یک شرکت کفش سازی یک جفت کفش را با ارزش اولیه 100.000 تومان تولید کرده و به یک فروشگاه ارائه می‌دهد. ارزش افزوده نهایی کفش به این شکل محاسبه می‌شود: 

  • شرکت کفش سازی ارزش اولیه100.000 تومان را به ارزش افزوده 20.000 تومان تبدیل کرده و به فروشگاه ارائه می‌دهد. 
  • فروشگاه این کفش را با ارزش اولیه 120.000 توامن (ارزش افزوده شرکت کفش سازی 20.000 تومان + ارزش افزوده فروشگاه 30.000 تومان) به مشتری فروخته و به جایی که باید، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کند.

بنابراین، هر مودیان باید به ترتیبی که اداره امور مالیاتی اعلام کرده، مالیات بر ارزش افزوده را برای فروش کالا یا ارائه خدمات در زمان مندرج در قانون، محاسبه کند و پس از پرداخت آن توسط خریدار، مبلغی معادل با ارزش افزوده نهایی کالا یا خدمت را به سازمان امور مالیاتی واریز کند.

فروشنده در این میان دارای حق واسطه است، زیرا خود او نیز در زمان خرید کالا این درصد را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است. برای محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط واسطه به سازمان امور مالیاتی، باید مالیات بر ارزش افزوده ای را که فروشنده از خریدار دریافت کرده است، از میزان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط فروشنده کسر کرد و سپس میزان مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شده را از مبلغ کل کالا که از این تفاوت حاصل می‌شود، محاسبه کرد. به عبارت دیگر:

میزان مالیات پرداختی خریدار به فروشنده = قیمت محصول + (قیمت محصول * نرخ مالیات برارزش افزوده)

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله چگونگی ثبت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده را مطالعه کنید

 

 

 

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی:

مالیات بر ارزش افزوده به صورت دوره های 3 ماهه یا فصلی محاسبه و پرداخت می شود که مهلت تسویه حساب آن تا 15 روز پس از دوره است.

بدیهی است که در صورت عدم تسویه حساب تا مهلت مقرر، مطابق قانون جرائمی در نظر گرفته شده است.

افرادی که مشمول دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود هستند، باید ضمن دریافت گواهی ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده، در موعد مقرر و از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی evat.ir، اظهار نامه مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده خود را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

 

جمع بندی پایانی:

با توجه به آیین نامه، هر فردی باید حداقل یکبار مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند. نرخ این مالیات 9% است که شامل 6% بابت مالیات و 3% بابت عوارض است. مالیات و عوارض به صورت جداگانه از مشتری در زمان خرید کالا یا دریافت خدمات دریافت شده و پس از آن واریز می شوند. برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، مودی وظیفه دارد تا مبلغ مالیات را تا 15 روز پس از پایان هر فصل به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کند. در صورتی که مودی به موقع پرداخت نکند، ممکن است جریمه برایش صادر شود. پس از دریافت مبلغ مالیات از مشتریان، مودی باید گواهی ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند و ظرف مدت مقرر به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید