مالیات قطعی چیست و نحوه اعتراض به آن چگونه انجام می شود؟

مالیات قطعی چیست و نحوه اعتراض به آن چگونه انجام می شود؟

 

 

مالیاتی که برای یک مجموعه تعیین می‌شود، در مرحله اول مالیات قطعی نیست و پس از اعلام آن، مودی با رعایت قوانین می‌تواند اطلاعات دقیقی از جزئیات آن دریافت کند. لازم به ذکر است که میزان مالیات تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی، بر اساس اظهارنامه‌ای است که توسط مودی ارائه شده است. این مالیات به صورت برگ تشخیص مالیاتی به مودی ابلاغ می‌شود و قطعی نیست؛ بنابراین، مودی می‌تواند شکایت خود را به هیات اختلاف مالیاتی مطرح کند تا بررسی شود. تا زمانی که مودی به نتیجه نرسیده باشد، برگه مالیات قطعی صادر نمی‌شود.

 

مالیاتی که به مودی ابلاغ می شود، براساس آخرین اظهارنامه‌ای که مودی تنظیم کرده، محاسبه و اعلام می شود. اگر مودی پس از بررسی اظهارنامه، متوجه شود که نیاز به اصلاح آن دارد، می تواند با رعایت مواظبت‌های قانونی، اظهارنامه را اصلاح کند و آخرین اظهارنامه‌ی نهایی را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد.

مالیاتی که در مرحله ابلاغ اولیه وضع می شود، غیر قطعی است و مودی می تواند بر اساس حق اطلاع از جزئیات آن، اطلاعات بیشتری در مورد مالیات دریافت کند. اگر بعد از بررسی هیات اختلاف، رایی صادر شود که حکم مالیات را تایید می کند، مودی موظف به پرداخت آن است.

به عبارت دیگر، اگر برگه ابلاغی از سمت سازمان امور مالیاتی به مودی ارائه شود و مودی هیچ اعتراضی در مورد مبلغ وضع شده ندارد، این برگه به عنوان حکم نهایی و قطعی برای مالیات در نظر گرفته می شود و مودی موظف به پرداخت آن است.

 

مالیات قطعی که به عنوان حکم قانونی صادر می شود، برای مودیان الزامی است که در اولین فرصت نسبت به پرداخت آن اقدامات لازم را انجام دهند. در صورتی که مودی مالیات را پرداخت نکند، این به عنوان تخلف مالیاتی شناخته می شود و برخورد قانونی خواهد داشت. بدیهی است که سازمان امور مالیاتی اختیارات و قدرت قانونی لازم را برای اجرا و اعمال جرایم سنگین دارد. برخی از اقدامات قانونی سازمان امور مالیاتی شامل بلوکه کردن حساب مودی می باشد.

مالیات قطعی در واقع به عنوان یکی از فصل های اصلی در اداره امور دارایی شناخته می شود و معمولا با نام "مالیات قطعی" برای مودیان مطرح می شود.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله طبقه بندی مشاغل طبق ق.م.م را مطالعه کنید

 

 

 

 اعتراض به مالیات قطعی

 اعتراض به مالیات قطعی

 

منظور از اعتراض مالیاتی چیست؟

مالیات تعیین شده برای مؤدی بر اساس اظهارنامه‌ای است که وی تهیه و تدوین کرده است. این مالیات بعنوان برگ تشخیص مالیات به مؤدی ابلاغ می‌شود که 30 روز فرصت اعتراض و بازبینی دارد. پس از اتمام مهلت 30 روزه اعتراض و انجام بررسی ها در صورت اعتراض نتیجه بعنوان مالیات قطعی شده توسط هیات اختلاف مالیاتی اعلام می‌شود.

اعتراض به برگ قطعی مالیات می‌تواند در شرایط خاصی دنبال شود. اگر آراء هیات های حل اختلاف مالیاتی از منظر قوانین و مقررات و همچنین در رسیدگی دچار ایراد و ابهام باشد، توسط شورای عالی مالیاتی رسیدگی خواهد شد. مطابق ماده ۲۵۷ قانون مالیات‌‎های مستقیم شورا پس از رسیدگی موضوع شکایت شده می‌تواند یک نسخه از رای صادر شده را به هیات انتظامی ارسال نماید. اعتراض به برگ قطعی مالیات دو طرفه است هم توسط کارشناس مالیاتی و هم توسط مؤدی قابل اجرا خواهد بود.
نقش شورای عالی مالیاتی بیشتر این‌طور بین مؤدیان شکل گرفته که اگر مالیات قطعی شد و همچنان اعتراضی نسبت به رای داشتند می‌توانند به شورای عالی مالیاتی مراجعه کنند.

 

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات مستقیم چیست را مطالعه کنید

 

 

 

مدارک لازم برای اعتراض به برگ قطعی مالیات

۱- تکمیل فرم شکایت تکمیل شده :

اشخاص حقوقی باید تمامی اظهارنامه‌ها و تغییرات و همچنین امضا صاحبان و تصویر روزنامه رسمی را همراه با مهر شرکت ارائه دهند.

همچنین، اشخاص حقیقی باید با مهر و امضا مودی یا مودیان خود، با ذکر نام و تصویر کارت ملی، امضا را به همراه داشته باشند.

در صورتی که وکیل امورات ارجاع مدارک را دنبال می‌کند، باید تصویر وکالتنامه معتبر و فیش واریزی حق تمبر مالیاتی را همراه با کارت ملی ارائه نماید.

در صورتی که شرکت منحل شده باشد، با ارائه تصویر حکم مدیر تصفیه که بیش از دو سال از تاریخ صدور آن نگذشته باشد، باید اقدام به ارائه مدارک کنید.

اگر واخواهی توسط مامورین مالیاتی باشد، باید مهر و امضای رییس امور مالیاتی نیز درج شده باشد.

۲- تصویر کامل رای مورد شکایت که تاریخ ابلاغ آن مشخص باشد.

نکات مهم

امکان اضافه کردن مدارک و حتی لایحه به پرونده، پس از تحویل مدارک، امکان‌پذیر نیست.

تنها به شکایاتی که از تاریخ ابلاغ آن‌ها بیش از یک ماه نمی‌گذرد، رسیدگی می‌شود.

در صورتی که اسناد به صورت پستی ارسال می‌شوند، باید توسط پست جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شوند، و ارسال آن‌ها از طریق دیگر کانال‌ها، مانند شرکت‌های حمل و نقل هوایی، غیرقابل قبول است.

 

 

ماده 251 ق.م.م

ماده 251 ق.م.م

 

ماده 251 قانون مالیات های مستقیم:

نکته مهم دیگری که در اینجا نباید فراموش کرد، امکان شکایت دو طرفه هم از سوی مودی و هم از سوی کارشناس اداره مالیات است. به عبارت دیگر، هم مودی و هم کارشناس می توانند نسبت به میزان مالیات قطعی اقامه اعتراض کنند. ماده 251 قانون مالیات های مستقیم، مرجع شناخته شده ای برای این شرایط محسوب می شود.

از جمله یکی از روش های اعتراض به مالیات قطعی، طرح در شورای عالی امور مالیاتی است. سی روز پس از صدور رای مالیات قطعی در هیات، شکایت مودی یا کارشناس از رقم قطعی شده در این شورا بررسی می شود.

گاهی حتی ممکن است پس از صدور رای این شورا نیز، مودی یا کارشناس بتوانند به اسناد جدیدی دست پیدا کنند یا متوجه اشتباهی در محاسبه رای نهایی شوند. در این صورت یکی از قوی ترین شیوه ها، مکاتبه با وزیر امور اقتصادی و دارایی و درخواست تشکیل هیئت سه نفره رسیدگی خواهد بود.این هیات به انتخاب وزیر و برای بررسی نهایی گلایه مودی یا کارشناس تشکیل می شود و نظر آن ها، از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است.

برای رسیدگی این هیات سه نفره، کل مدارک و مستندات باید بدون نقص ارسال شود و ارسال مدارک جدید پس از مهلت مقرر، امکان پذیر نخواهد بود.البته طرح شکایت و اعتراض در دیوان عدالت اداری نیز یکی دیگر از مراحل بازبینی حکم مالیات قطعی است و با توجه به حساسیت و لازم الاجرا بودن نظر دیوان، بهتر است کلیه مستندات با نظر و مشورت وکیل مجرب به این مرجع رسیدگی تحویل شود.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله ماده ۹۷ مالیات های مستقیم را مطالعه کنید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید