آیا می دانید معاملات محاباتی در قانون مالیات چیست؟

معاملات محاباتی چیست

 

 

معاملات محاباتی به معاملاتی گفته می‌شود که در آن، شخص حقیقی یا حقوقی به صورت جایزه، کمک، و یا به روش‌های دیگری، به صورت آسان و محابات، درآمد نقدی و یا غیرنقدی را کسب می‌کند. درآمد حاصل از این معاملات محاباتی، مشمول مالیات اتفاقی با نرخ تعیین شده در ماده 131 قانون، می‌باشد. به داد و ستد و معاملاتی که با رعایت نکردن قیمت واقعی کالا انجام می‌گیرند، معاملات محاباتی گفته می‌شود. در این نوع معاملات، ممکن است کالا با کمتر از قیمت واقعی به فروش برسد یا خریدار کالا، بیش از قیمت اصلی آن را خریداری کند.

 

معنی کلمه محابات:

کلمه محابات از نظر لغوی به معنای یاری رساندن ، کمک کردن و آسان گرفتن است و مطابق با تعریف حقوقی، معاملات محاباتی به معاملاتی گفته می شود که که به ارزش کمتر از ارزش واقعی معامله شود.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله رسیدگی به تراکنش های بانکی را مطالعه کنید

 

 

 

محابات چیست

محابات چیست

 

محابات چیست:

به معنای هدیه و بخشش، محابات نامیده می شود و در یک معامله محاباتی، خریدار و فروشنده، کالای مورد نظر را به قیمتی بیشتر و یا کمتر از قیمت واقعی آن معامله می کنند. این نوع معامله، به نوعی بخشش و هدیه به طرف مقابل محسوب می شود. به این نوع معاملات و داد و ستد های بخششی، بیع محاباتی گفته می شود.

 

 

مالیات معاملات محاباتی:

ماده ۱۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم بیان می‌کند که هرگونه درآمد غیرنقدی و نقدی که هر شخص حقوقی و حقیقی به طور بلاعوض به دست آورد یا کسب آن از طریق معاملات محاباتی باشد، همچنین جوایزی که تحت هر عنوان فرد به دست می‌آورد، مشمول مالیات اتفاقی بر اساس نرخ مقرر در ماده ۱۳۱ همین قانون است.

بر اساس این قانون، علاوه بر جوایز، هر معامله‌ای که مشخص شود از نوع محاباتی است، مشمول این قانون می‌شود.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله کلیات و تعاریف مالیاتی را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید