مالیات صرافی ها چگونه محاسبه می شود؟چه معاملاتی مشمول آن نمی شوند؟

نحوه محاسبه مالیات صرافی ها

 

 

در یک اطلاعیه جدید، سازمان امور مالیاتی بیان کرده است که تمام داد و ستدهای ارزی در دسترس این سازمان هستند و هر فردی که به دنبال کسب سود بیشتر، معاملات خود را مخفی کند، با افزایش مالیات بر درآمد خود مواجه خواهد شد. به عبارت دیگر، تمام اطلاعات خرید و فروش ارز توسط افرادی که اینگونه معاملات را انجام می‌دهند، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد و بر اساس قانون مالیات بر درآمد، مالیات صرافی از آن‌ها مطالبه می‌شود.

به علاوه، سازمان امور مالیاتی بیان کرده است که تمام واحدهای اقتصادی، شامل افراد حقیقی و حقوقی، صرافی‌ها، بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و بانک مرکزی، موظف به ارائه تمام اطلاعات مربوط به معاملات خود هستند و باید این اطلاعات را در اظهارنامه خود به سازمان مالیاتی ارائه دهند. هدف از این اقدام، کاهش مراجعات مردم به دفاتر مالیاتی و تسهیل در خدمات الکترونیکی است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمان امور مالیاتی در همکاری با یکدیگر، تمام معاملات ارزی و داد و ستدهای صرافی ها و بانک ها را در سامانه سنا ثبت می‌کنند و این اطلاعات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود.

تعیین میزان مالیات صرافی ها و معاملات ارزی، بدون سقف و محدودیت است و بسته به نوسانات قیمت ارز، متفاوت است. صرافی‌ها می‌بایست هرگاه برای بالارفتن قیمت ارز، ارزی از بانک مرکزی تهیه و در دپوی خود نگهداری کنند و هنگامی که قیمت ارز بالاتر رفت، آن را بفروشند، مالیات مناسب با مقدار سود کسب شده را پرداخت کنند. در واقع، احتکار ارزی برای کسب سود بیشتر، هیچ فایده‌ای ندارد.

 

کدام معاملات ارزی مشمول مالیات نمی شوند ؟

در موارد معاملات ارزی که به جهت رفتن به سفر، خرید دارو، واردات و صادرات، ارز دانشجو و … باشند، مالیات ارزی شامل حالشان نمی شود ولی اگر این خرید و فروش ها به جهت نوسان گیری باشد، می بایست مالیات پرداخت شود. مثلا اگر فردی ۲ هزار دلار خریده باشد که در سامانه سنا درج شده باشد، چنانچه در یک هفته پس از خرید ارز، ۱۵۰۰ دلار خود را بفروشد و این فروش به نام وی به ثبت رسیده باشد، می بایست مطابق درآمدی که از این فروش حاصل کرده است، مالیات بپردازد.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله صرافی و کار آن  را مطالعه کنید

 

 

مالیات بر ارزش افزوده صرافی ها:

اداره امور مالیاتی در نظر دارد برای یکپارچگی، اجرای صحیح قانون، کنترل و نظارت دقیق بر روی مالیات بر ارزش افزوده صرافی ها، موارد زیر را در دستورالعمل خود در نظر بگیرد:

  • با توجه به دستور العمل صادر شده توسط اداره امور مالیاتی، ادارات استانی مالیات برای رسیدگی به پرونده های مالیاتی صرافی ها ملزم به داشتن نیروهای متخصص هستند. این نیروها باید با عملکرد صرافی ها، مسائل حسابداری، مالی و ارزی آشنا باشند. در پایان هر ماه، این نیروها باید فرم مربوطه را به معاونت مالیات بر ارزش افزوده ارسال کنند تا نسبت به بررسی و اجرای قوانین مالیاتی صرافی ها اقدامات لازم صورت گیرد.
  • هر صرافی که مجموع درآمده در سال ۱۳۸۶ سه میلیارد ریال یا بیشتر و یا در پنج ماه ابتدایی سال ۱۳۸۷ یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال یا بیشتر باشد، باید قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷/۰۷/۰۱ را رعایت و اجرا کند. همچنین، صرافی هایی که در مرحله اول فراخوان مالیات بر ارزش افزوده مستثنی شده بودند، از تاریخ مذکور باید این قانون را رعایت کنند.
  • صرافی ها در حوزه خدمات تبدیل ارز فعالیت می کنند و در زمان فروش ارز به مشتریان خود، با توجه به تفاوتی که در روی تابلوی خود مشخص کرده اند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشند.
  • در صورتی که صرافی، برای اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نکند و هیچ گونه دفاتر، اسناد و مدارکی برای رسیدگی به مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی ارائه ندهد، در این صورت، علی الراس می شود و ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده بر روی این پرونده اجرا می شود.
  • خدمات دیگر ارائه شده توسط صرافی‌ها، مانند کارمزد ارسال حواله‌ی ارزی، کارمزد دریافتی به صورت کلی و ناخالص نیز، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله رسیدگی به تراکنش های بانکی را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید