نحوه پرداخت مالیات علی الحساب واردکنندگان چگونه است؟

مالیات علی الحساب واردات کالا

 

 

بر اساس بخش نامه وزارت امور اقتصادی و دارایی، واردات کالا، مشمول مالیات بند یک به میزان 4% مجموع بهای گمرکی و حقوق ورودی درج شده در اظهارنامه گمرکی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد. بر اساس این بخشنامه کلیه کالاهای وارداتی مشمول پرداخت مالیات تعیین شده می باشند، ولی کالاهای اساسی وارداتی و واحدهای تولیدی دارای پروانه معتبر، سازمان‌های دولت و تعاونی‌های مرز نشینان کالاهای وارداتی معاف از پرداخت مالیات می باشند.

با توجه به مفاد قانون مالیات واردات، افراد مشمول معافیت از پرداخت مالیات علی الحساب وارد کنندگان، باید در سال اخیر قبل از ورود کالا، اظهارنامه خود را به موقع ارائه دهند تا بتوانند به میزان مجاز قانونی از این معافیت استفاده کنند. همچنین این افراد باید بدهی های مالیاتی گذشته خود را تسویه کرده و هرگونه مالیاتی را پرداخت کرده باشند، تا بتوانند از این طرح معافیت استفاده کنند.

 

معافیت مالیات بر واردات:

یک سری از کالا ها معاف از مالیات بر واردات هستند و در صورتی که این کالا ها را از کشور های دیگر وارد نمایید مشمول پرداخت مالیات نیستید. کالا های معاف از مالایت بر واردات عبارتند از:

  • مواد اولیه برای چاپ و انتشارات، تولیدات فرش دستباف، تجهیزات ناوبری و تجهیزات امنیتی و دامی معاف از مالیات واردات هستند.
  • بعضی از کالا ها به صورت مشروط میتوانند معاف از مالیات واردات باشند مانند واکسن، لوازم و تجهیزات توانبخشی و درمانی. در صورتی که این کالا ها میتوانند معاف از مالیات واردات باشند که در داخل کشور نمونه ملی آن تولید نشده باشد و وزارت بهداشت این موضوع را به تایید برساند. در صورتی که نمونه داخلی محصول موجود باشد نرخ مالیات واردات این اقلام برابر با 3% میباشد.
  • کالا هایی که تحت عنوان کالاهای اهدایی برای نهااد های غیر دولتی، وزارت خانه ها و سازمان های دولتی وارد میشوند معاف از مالیات واردات هستند. تایید اهدایی بودن این کالاها باید توسط مراجع ذی صلاح به تایید برسد.

 

اشخاص حقوقی معاف از مالیات واردات:

به طور کلی سازمان ها و شرکت هایی نیز معاف از مالیات بر واردات هستند و میتوانند بدون نگرانی کالا های مورد نیاز را وارد نمایند. به طور کلی شرکت هایی که دارای پروانه بهره برداری هستند و همچنین شرکت هایی که در مدت زمانی که فعالیت داشتند خوش حسابی خود را به اداره دارایی ثابت کرده باشند معاف از مالیات واردات هستند.

 

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات اتباع خارجی در ایران را مطالعه کنید

 

 

 

 

موارد معاف شده از مالیات کالای وارداتی

موارد معاف شده از مالیات کالای وارداتی

 

مدارک لازم برای معافیت مالیات کالای وارداتی:

وارد کنندگان می‌توانند با ارائه مدارک زیر و داشتن مفاصاحساب، به شعب مربوطه مراجعه کنند و برای استفاده از معافیت، مدارک زیر را ارائه دهند. هر پرونده مالیاتی حتی در صورت معافیت، شامل این مدارک برای اظهارنامه و ارائه به سازمان امور مالیاتی می‌باشد:

  • پیش فاکتور
  • فاکتور
  • بارنامه
  • برگ سبز گمرکی
  • تصویر تمام مخارج گمرکی، حمل و نقل و غیره
  • گزارش خلاصه

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات بر ارزش افزوده صادرات و واردات را مطالعه کنید

 

 

 

 

مدارک لازم برای معافیت مالیات کالای وارداتی

مدارک لازم برای معافیت مالیات کالای وارداتی

 

شرایط صدور گواهی معافیت مالیات کالای وارداتی:

دو گروه از پرداخت مالیات بر واردات معاف هستند. شرکت‌های تولیدی که پروانه بهره‌برداری دارند و شرکت‌هایی که دارای گواهی خوش‌حسابی از دارایی هستند. گواهی خوش‌حسابی به شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد که ثبت نام آن‌ها در پایگاه اینترنتی خدمات الکترونیک مودیان مالیاتی  سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل شده باشد، اظهارنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبلی را تسلیم کرده باشد و همچنین همه بدهی‌های مالیاتی خود را پرداخت کرده باشد. مودیانی که این سه شرط را داشته باشند دارای گواهی خوش‌حسابی بوده و از پرداخت مالیات بر واردات معاف هستند. 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید