بررسی مالیات بر اجاره املاک تجاری و نحوه محاسبه آن

معافیت مالیات اجاره املاک تجاری

 

 

واحد تجاری ممکن است شامل یک مغازه کوچک زیر پله باشد یا یک مرکز خرید بزرگ. اجاره بهای این واحدهای تجاری بسته به منطقه و موقعیت ملک متغیر است. برای مثال، اجاره یک واحد تجاری کوچک در بازار ممکن است بیشتر از اجاره یک واحد تجاری چند صد متری در یک شهر کوچک باشد.

اجاره بهای واحدهای تجاری مشمول مالیات اجاره املاک تجاری تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی است. مالکان واحدهای تجاری مشمول مالیات بر املاک تجاری هستند و ملزم به پرداخت مالیات مربوطه هستند.

اخذ مالیات پرداختی از طرف مردم یکی از منابع اصلی و مهم دولت است. به همین دلیل، مالیات پرداختی برای کسبه در املاک تجاری مشکل ساز شده است. مخصوصا اگر چنانچه در سال‌های گذشته مالیات مربوطه پرداخت نشده باشد، به دلیل فعال بودن ملک تجاری و اجاره آن، مالک مشمول پرداخت مالیات است.

ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم، ۷۵ درصد از اجاره سالیانه مالیات مشمول است و ۲۵ درصد آن معاف از پرداخت مالیات می باشد.

 

پرداخت مالیات برای صاحبان املاک:

یکی از انواع مالیات های مستقیم ، مالیاتی است که صاحبان املاک ، اعم از تجاری ، مسکونی و اداری ، بابت اجاره دادن ملک خود ، می بایست پرداخت نمایند . در واقع ، از آن جهت که اجاره دادن مغازه یا خانه ، نوعی فعالیت اقتصادی سودآور برای مالک محسوب می شود ، می بایست مالیات آن نیز پرداخت شود .

 

 

معافیت مالیات اجاره املاک

 

معافیت مالیات اجاره املاک تجاری برای شخصی که هیچ درآمدی ندارد:

با توجه به ماده 57 قانون مالیات های مستقیم، فردی که هیچ منبع درآمدی به جز درآمد حاصل از اجاره ملک ندارد، تا میزانی که در ماده 84 قانون تعریف شده است، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود و تعیین مازاد مالیات نیز بر اساس قوانین مربوطه صورت می‌گیرد. البته برای اینکه فرد مذکور از این معافیت بهره‌مند شود، باید این موضوع را به اداره امور مالیاتی مربوطه ثابت کند.

میزان این معافیت هم، هر ساله بر اساس قانون بودجه سنواتی مشخص می شود. ولی مشمولین این ماده، باید اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کنند و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و اعلام کنند که هیچ درآمد دیگری ندارند. دقت داشته باشید که حقوق بازنشستگی، وظیفه دریافتی، جوایز و سود سپرده بانکی جزء درآمد محسوب نمی شود.

 

 

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله معافیت های موضوع ماده 132 قانون مالیات های مستقیم را مطالعه کنید

 

 

 

مالیات بر درآمد اجاره املاک چیست؟

از آنجایی که اجاره‌بها یک نوع درآمد برای مالکان محسوب می‌شود و از آنجایی که قانون درآمد اشخاص را مشمول مالیات قرار داده پس می‌توان گفت اجاره‌بها نیز مشمول پرداخت مالیات است.

طبق ماده 52 قانون مالیات‌های مستقیم «درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری ‌حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت‌های‌ مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک می‌باشد».

بنابراین چه شخص حقیقی چه شخص حقوقی که از محل اجاره دادن ملک خود، درآمد کسب می‌کند مشمول پرداخت مالیات است.

فرض کنید فردی یک مغازه دارد که قصد ندارد روی آن کار کند، یا فردی که یک واحد مسکونی داشته و قصد سکونت در آن را ندارد؛ این فرد تصمیم می‌گیرد ملک خود را در ازای دریافت اجاره بها به فرد دیگری واگذار کند، بنابراین طبق قانون به این فرد مالیات بر درآمد اجاره تعلق می‌گیرد.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید