هر آنچه باید درباره مبانی اخذ مالیات های گمرک بدانید

مبانی اخذ مالیات های گمرک

 

 

مالیات گمرکی به عنوان یکی از مهمترین مالیات‌های موجود در کشور، از دو دیدگاه افزایش درآمد دولت و کنترل و تنظیم بازار داخلی و خارجی، حائز اهمیت است. به همین دلیل، ماده 37 قوانین مالیاتی گمرک برای کنترل و تنظیم پرداخت این مالیات تدوین شده است. در ادامه، قصد داریم با این قوانین آشنا شویم.

 

ماده 37 قانون مالیات بر ارزش افزوده:

تأخير در پرداخت ماليات‌ ها و عوارض موضوع اين قانون در مواعد مقرر با رعايت مفاد ماده‌ (19) قانون ماليات‌ هاي مستقيم، موجب تعلق جريمه‌ اي به ‏ميزان دو‌ درصد ‌(2%)‌ در ماه، نسبت به ماليات و عوارض پرداخت‌ نشده و مدت تأخير از زمان انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه يا سررسيد پرداخت ماليات و عوارض، هر يك كه مقدم باشد، خواهد بود.

تبصره ـ چنانچه مؤدي خارج از اراده خود امكان پرداخت ماليات و عوارض موضوع اين قانون را در مواعد مقرر نداشته باشد، مي‌ تواند به هيأت‌ هاي حل اختلاف مالياتي اعتراض نمايد. در صورتي كه ادعاي مؤدي با ارائه اسناد و مدارك مثبته در هيأتهاي حل اختلاف مالياتي پذيرفته شود، جريمه مذكور بخشيده مي شود.

همان طور که از متن ماده 37 قانون مالیات بر ارزش افزوده مشخص می باشد، در این ماده برخی مفاهیم و اصطلاحات بکار برده شده در این قانون تعریف شده است.

 

 

بند دوم شامل 4 مورد است که عبارتند از:

  •  تمامی لوازمی که توسط ماموران سیاسی خارجی در ایران و ماموران سیاسی ایرانی در خارج از کشور استفاده می شود، با شرط اظهار نظر قطعی وزارت امور خارجه و گمرک، از پرداخت هزینه های گمرک، حقوق گمرک، عوارض و سود بازرگانی معاف می‌شوند.
  • لوازمی که در هنگام ماموریت‌های کنسولی توسط سرکنسول‌ها، کنسولیاران و کنسول‌ها استفاده می‌شود، با شرط مستقر شدن در ایران به مدت ۹ ماه و با انجام معامله دوطرفه و با نظر گمرک و وزارت امور خارجه، از پرداخت هزینه‌های نامبرده معاف می‌شوند. لازم به ذکر است که این مسئله در صورت انجام معامله دوطرفه، تا زمانی که مامورین کنسولی در ایران مستقر باشند، تمدید می‌شود.
  • لوازم و اشیایی که توسط نمایندگان و کارمندان سازمان ملل متحد و کارشناسان آنان در ایران استفاده می شود، در صورتی که با توجه به قوانین کنوانسیون و با دریافت نظر قطعی گمرک و وزارت امور خارجه ایران، مشخص شود، از پرداخت هزینه های گمرکی و عوارض معاف خواهند شد.
  • ممکن است در برخی مواقع کارشناسان فنی و اقتصادی از کشورهای خارجی به ایران فرستاده شوند تا در پروژه‌های خاصی که به توسعه و پیشرفت کشورمان کمک می‌کنند، مشارکت داشته باشند. در این مواقع، وسایل مورد استفاده توسط این کارشناسان، با تأیید وزارت امور خارجه و گمرک، از پرداخت هزینه‌های گمرکی معاف خواهند بود.
  • این مورد در توضیح لوازمی مانند کالاهای مرجوعی، انتقالی، کابوتاژ، ترانزیت خارجی، واردات موقت و صادرات کشور است که برای ورود و خروج آن‌ها لازم است اصولی که در آئین‌نامه گمرکی موجود می‌باشد رعایت شود. با توجه به این موارد، تنها هزینه‌های گمرکی باید پرداخت شود و هزینه‌ای مبنی بر حقوق گمرک، عوارض و سود بازرگانی نمی‌بایستی پرداخت گردد.

  • بند چهارم قانون مالیاتی گمرک بیان می‌کند که وسایل خانگی و حتی وسایل شخصی افراد ایرانی که به مدت یک سال یا بیشتر به هر دلیلی در خارج از کشور مستقر شده‌اند و در طول شش ماه آخر این مدت هیچ گونه سفری به ایران نداشته‌اند، نیز از پرداخت هزینه‌های گمرکی معاف هستند.

 

مالیات های گمرک

 

مقررات ترخیص لوازم منزل از گمرک:

مقررات مربوط به ترخیص لوازم منزل ایرانیان مقیم خارج از کشور با معافیت (به استناد بند 6 ماده 37 قانون امور گمرکی )


لوازم خانه و اشیاء‌ شخصی مستعمل ایرانیان مقیم خارجه اعم از مسافر با گذرنامه عادی، خدمت یا سیاسی که مدت اقامت آنان درخارج یکسال یا بیشتر بوده و شش ماه آخر آن به طور متوالی باشد و جهت اقامت به ایران مسافرت نمایند و لوازم خانه و اشیاء‌ مستعمل اتباع خارجه که برای اقامت به ایران وارد می شوند مشروط براینکه :


الف – لوازم و اشیاء مزبور از کشور محل اقامت مسافر حمل و یکماه قبل تا نه ماه بعد از ورود مسافر به گمرک برسد مگر در موارد فرس ماژور (حوادث غیرمترقبه) به تشخیص کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی.
ب – لوازم و اشیاء‌ مزبور با وضع و شئون اجتماعی آنان مناسب بوده و جنبه تجاری نداشته باشد.
ج – ظرف مدت پنج سال قبل از آن از چنین معافیتی استفاده نکرده باشند.


تبصره 1- کارمندان دولت که برای انجام مأموریت یکساله و یا بیشتر به خارج اعزام می شوند در صورتیکه قبل از پایان مأموریت و توقف یکساله از خارج احضار شوند مشمول شرط مدت یکسال توقف مذکور در این بند نخواهند بود.
تبصره 2- منظور از اشیاء و لوازم شخصی مذکور در این قانون اشیایی است که عرفأ فقط مورد استفاده صاحب آن قرار گیرد و منظور از لوازم خانه اشیایی است که عرفأ (به صورت معمول ) مورد استفاده خانواده صاحب آن اشیاء هنگام اقامت در یک محل باشد.
توضیح اینکه:اتومبیل ، موتورسیکلت ، قایق ، کالاهای نو مشمول این مقررات نخواهند بود.
لوازم منزل نو ایرانیان خارج از کشور و یا خارجیانی که برای اقامت به ایران می آیند به شرط غیرتجاری بودن مشمول پرداخت حقوق و عوارض گمرکی خواهد بود.
مقررات مربوط به ترخیص افزار کاردستی مستعمل ایرانیان مقیم خارج از کشور با معافیت (به استناد بند 7 ماده 37 قانون امور گمرکی و ماده 22 آئین نامه اجرائی آن)
آلات و افزار دستی مربوط به کار و حرفه ایرانیان و خارجیانی که به ایران می آیند .

مشروط به اینکه :
1 ـ اشتغال آن افراد به حرفه و پیشه کار مورد ادعا به تصدیق مقامات کنسولی ایران در کشور محل اقامت قبلی آنان رسیده باشد و در نقاطی که فاقد مقامات کنسولی ایران باشد ،‌ ارائه گواهی مقامت محلی کفایت می کند.
2 ـ کالا یک ماه قبل از ورود یا نه ماه بعد از ورود آنان به گمرک برسد. 

توضیح اینکه ماشین آلات و دستگاهها مشمول این مقررات نمی شود.

3-هر وسیله ای تنها یکعدد باشد.

4-مستعمل باشد (نو نباشد ).

5- قبلا از این امتیاز استفاده نکرده باشد

6- وسایل ممنوعه داخل آن نباشد  ، نیازی به تاییدیه و یا نامه سفارت نیست . البته خودرو نیز از این قانون مستثنی شده و واردات خودرو ، موتور ، قایق و ... مقررات جداگانه ای دارد .  ولی درصورتیکه فرد مورد نظر میخواهد وسایل شغل تخصصی خود را نیز به ایران وارد کند (بند 7 ماده 37) نیاز است گواهی اشتغال به کار در آن زمینه را که دولت هلند تایید کرده باشد (یعنی مهر وزارت خارجه هلند روی آن باشد) و موید این باشد که فرد در آن رشته در هلند فعالیت داشته (یعنی اگر دندانپزشک است و حالا میخواهد وسایل دندانپزشکی را به ایران ببرد حتما باید در هلند کار دندانپزشکی کرده باشد )را بعد از ترجمه برای تایید به سفارت بیاورد تا گواهی مبنی بر اینکار برای وی صادر شود . 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله فهرست مشمولین مالیات بر ارزش افزوده را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید