مالیات خرید و فروش ارز به چه کسانی تعلق می گیرد؟

شرایط مالیات برای خریداران ارز

 

 

مدیر بنیاد امور مالیاتی پس از افزایش میزان مبادله ارز، اعلام کرد که تمامی داده های مرتبط با مبادلات ارز اشخاص در مقر اطلاعاتی مالیاتی ذخیره شده‌اند و مالیات بر این مبادلات بر اساس قوانین خاصی اخذ خواهد شد. با جمع آوری اطلاعات و روش کارگرفتن مالیات، بنیاد مالیاتی قصد ایجاد هراس در بین افرادی که با خرید و فروش عمده در بازار دلار و ارز تنش ایجاد کرده و به نحوی باعث افزایش قیمت دلار شده‌اند، را دارد. به علاوه، این بنیاد قصد دارد که مالیات افرادی که به خرید ارز می‌پردازند، بر اساس طریقه‌ای خاص برداشته شود.

 

چه کسانی مشمول مالیات خرید و فروش ارز می‌شوند؟

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، تمام خریداران و فروشندگان ارز ملزوم هستند که طبق قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بپردازند. تمام اشخاص حقیق و حقوقی در این بخش باید برای ثبت نام و پرداخت مالیات اقدام کنند. میزان این مالیات به‌صورت علی الحساب به میزان 10 درصد از فروش ارز آن‌ها است. فعالان حوزه خرید و فروش ارز اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مانند صرافی‌ها باید برای پرداخت این مالیات اقدام کنند. اما مردم عادی و کسانی که برای نیاز شخصی و با کارت ملی خود ارز می‌خرند، مشمول مالیات نمی‌شوند. همچنین، طبق اصلاحیه قانون مالیات که در سال 1396 به‌وجود آمد، پرداخت نکردن مالیات جرم محسوب می‌شود و افرادی که از این قانون پیروی نکنند، به‌عنوان مجرم به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 

سقف مالیات خرید و فروش ارز چقدر است؟

مالیات خرید و فروش ارز باتوجه به بیانیه‌ای که توسط معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی صادر شد، نرخ مالیات خرید و فروش ارز وابسته به حجم ارز مبادله شده بستگی ندارد. براساس مفاد ماده 163، نرخ علی الحساب مالیات برای هر میزان خرید و یا فروش ارز معادل 10% است. درنتیجه این نرخ به‌عنوان سقف مالیات خرید و فروش ارز در نظر گرفته می‌شود.

 

مالیات برای خریداران ارز

مالیات برای خریداران ارز

 

شرایط لازم برای گرفتن مالیات از افراد مودی خریدار ارز که مبادله ارز با فعالیت شغلی اصلی آنها مرتبط است و افراد مودی که مبادله ارز با فعالیت شغلی آنها ارتباطی ندارد:

  • اگر خریداری ارز با فعالیت شغلی فرد ارتباط داشته باشد و نهاد مسئول امور مالیاتی در گذشته از وجود آن آگاه شده باشد، در این صورت فرایند گرفتن مالیات متوقف می‌شود. اما اگر فعالیت اصلی فرد مرتبط با معامله ارز نباشد، دو دلیل برای آن وجود دارد؛ یا فرد به دنبال کسب درآمد بیشتری از طریق خرید ارز است یا فرد دلال ارز می‌باشد.
  • اگر بتوانیم دخل و درآمد شخصی را که باید مالیات بپردازد مشخص کنیم، فرایند گرفتن مالیات آسان خواهد شد. اما در صورتی که این موضوع ممکن نباشد، بنیاد امور مالیاتی باید زمان فروش ارز را مشخص کند. در صورتی که این امر نیز قابل اجرا نباشد، برای تعیین مقدار مالیات لازم به حد متوسط قیمت فروش ارز در سه ماه آینده پس از زمان خرید رجوع خواهند کرد.

  • در برخی موارد، افراد ممکن است تا کنون هیچگونه فعالیت خرید و فروشی ارز نداشته و پرونده‌ای در این زمینه وجود نداشته باشند و برای اولین بار قصد ورود به این حوزه را داشته باشند. در چنین شرایطی، انجام ارزیابی ممکن است دشوار باشد. کارگروه بررسی مسئول انجام این ارزیابی‌ها است و باید بر اساس مدارکی که مودی ارائه می‌دهد یا داده‌هایی که خود جمع آوری کرده، پرونده را ارزیابی کند. به عنوان مثال، اطلاعات معاملات بانکی مودی می‌تواند در این ارزیابی مفید باشد.
  • در روش اخذ مالیات، شرایط و وضعیت افرادی که به واسطه سرمایه‌گذاری و مبادله در حوزه ارز، تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، مشخص شده است. به عنوان مثال، فرد کارگزار یا دستیار باید علاوه بر درآمد خود، از سود سرمایه‌گذاری خود نیز مالیات پرداخت کند. همچنین، در صورتی که مودی مدعی شود که ارزها را به فروش نرسانده است و این ادعای او تأیید شود، کارگروه بررسی، اختلاف ارزش خرید ارز با ارزش تعیین شده برای این ارز را در پایان سال، با توجه به احتساب مالیات بر درآمد، محاسبه می‌کند.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات های گمرک را مطالعه کنید

 

 

با توجه به اینکه در سال های اخیر، معامله کنندگان بازار ارز های دیجیتال، با افزایش قابل توجه ارزش رمز ارز ها، به درآمد ها و سود های بعضا کلانی از فعالیت در این بازار دست یافته اند، لازم است تا این گروه از افراد نیز همانند سایر افراد جامعه، برای پرداخت مالیات درآمد خود، از طریق درگاه عملیات الکترونیک مالیاتی، اقدام نمایند. در غیر این صورت، مشمول پرداخت جریمه های سنگین مالیاتی خواهند شد.

سازمان امور مالیاتی، با توجه به اینکه ارز های دیجیتال، در بین مردم، محبوبیتی زیادی داشته و قیمت این رمز ارز ها، افزایش پیدا کرده، بخشنامه ای را جهت پرداخت مالیات برای مراکز استخراج ارز های دیجیتالی، صادر نموده است. در این حالت، در زمان ارائه اظهار نامه های مالیاتی، استخراج ارز دیجیتال نیز، مشمول مالیات می شوند.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید