دادرسی مالیاتی چیست؟| نحوه درخواست اعتراض + نکات کلیدی

نکات مهم دادرسی مالیاتی

 

 

دادرسی مالیاتی یکی از آخرین مراحل اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی است. هر زمان که برگ تشخیص مالیاتی به مودی ابلاغ می‌شود و اگر این مودی اعتراض داشته باشد، می‌تواند به شخصی و یا به وسیله وکیل قانونی خود، اعتراض خود را به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارائه دهد. در این صورت، مودی یا وکیل قانونی وی فرم‌های مربوطه را تکمیل کرده و کتبا درخواست رسیدگی به پرونده خود را خواهان می‌باشد.

 

دادرسی مالیاتی چیست؟

دادرسی مالیاتی زمانی که مبلغ مالیات تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی بیشتر از مقدار محاسبه شده توسط مودی باشد، مودی مالیاتی می تواند نسبت به میزان مالیات تعیین شده و تحمیل شدن هزینه‌های اضافی به وی، اعتراض کند. پس از ارسال فرم اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی نوبت به مراحل دادرسی مالیاتی می رسد .حال مودی مالیاتی می تواند برای حل‌وفصل اختلافات مالیاتی و جلوگیری از پرداخت مجدد مالیات یا ما به تفاوت آن، اقدام کند.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله  تفاوت بین برگ تشخیص و برگ قطعی مالیات بر درآمد را مطالعه کنید

 

 

 

نکات مهم دادرسی مالیاتی

نکات مهم دادرسی مالیاتی

چندنکته مهم دادرسی مالیاتی:

1. هر زمان که مودی احساس کند در پرونده مالیاتی خود، اجحاف و ناعدالتی شده است، حتی با گذشت بیست سال از پرونده هم می تواند در صورت داشتن اسناد و مدارک کافی به هیات مالیاتی اعتراض کند.

2. برای رسیدگی به پرونده های مالیاتی در هیات 251، تنها شخص وزیر اقتصاد باید پرونده را تایید کند . هیچ فرد دیگری حتی معاون وزیر و یا رئیس سازمان امور مالیاتی حق امضاء روی این پرونده را ندارند.

3. شورای عالی مالیاتی فقط برای پرونده های مالیاتی اساسی و اصلی تشکیل می شود. این شورا نمی تواند مالیات را کم و زیاد کند و فقط از نظر تاریخ ابلاغ و مانند آن به پرونده رسیدگی می کند.

4. هر مودی می تواند درخواست حضور نماینده خود را در پرونده مالیاتی داشته باشد. برای این کار، لازم است که حضور نماینده مورد نظر در متن لایحه قید شود. با این حال، نماینده مذکور در لایحه، باید حتماً از تشکل‌های صنفی و یا اتحادیه‌ها باشد.

5. مودی مالیاتی برای اعتراض به برگ تشخیص صادر شده محدودیت زمانی ندارد و بعد از چند سال هم می‌تواند با داشتن مدارک کافی نسبت به این پرونده اعتراض داشته باشد. با این حال، مودی برای اعتراض به ابلاغ قانونی فقط ۳۰ روز فرصت دارد و اگر در این مدت زمان اعتراض نداشته باشد، برگه مالیاتی حکم برگ قطعی را به خود می‌گیرد. 

در اینجا باید توجه داشت که وظیفه دیوان عدالت اداری بررسی رای صادر شده در پرونده مالیاتی و نهایتاً صدور حکم نهایی می‌باشد. همچنین، برگه‌های تشخیص مالیاتی و رسیدگی به آن‌ها در حوزه اختیارات هیات‌های مالیاتی قرار دارند و هرگز دیوان عدالت اداری میزان مالیات پرونده را کم و زیاد نمی‌کند. در حقیقت، دیوان عدالت اداری فقط حق رسیدگی به مسائل مربوط به رای صادر شده را دارد و مالیات باید بر اساس قوانین مالیاتی و بر اساس اصول و ضوابط مربوطه محاسبه شود.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله برگ تشخیص مالیات را مطالعه کنید

 

 

 

درخواست اعتراض به برگه تشخیص مالیات چگونه است؟

اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی فقط با هدف اعتراض به مبلغ پرداختی مالیات انجام نمی‌شود، بلکه اگر مودی با نحوه پرداخت مالیات نیز مشکل داشته باشد نیز می تواند نسبت به پر کردن فرم اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی اقدام کند.

مودی مالیاتی یا وکیل تام‌الاختیار وی با تکمیل فرم‌های مخصوص و با در دست داشتن دفاتر حسابداری و اسناد کتبی و داده های نرم افزار حسابداری می تواند اعتراض خود را جهت بازنگری به سازمان امور مالیاتی بفرستد و رسید مخصوص اعتراض را دریافت کند.

اعتراضات مودی به برگ قطعی صادر شده در پرونده مالیاتی، در هیات ماده 251 قانون مالیات های مستقیم قابل رسیدگی می باشد. این هیات تنها مسئول رسیدگی به اعتراضات مودی به پرونده مالیاتی او می باشد و قادر به تغییر برگه مالیاتی نمی باشد.

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات چند روز می‌باشد؟

سی روز پس از اعلام و ابلاغ برگ تشخیص مالیات، مودیان فرصت دارند تا با به سازمان امور مالیاتی یا ادارات مربوطه مراجعه کرده و با تکمیل فرم‌ها اعتراض خود را ارائه کنند.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید