بررسی و تحلیل موارد کتمان درآمد و چگونگی جریمه آن

 

 

کتمان درآمد به این معنی می باشد که، شخصی درآمد و سود خود را پنهان کند. در واقع در دفاتر قانونی هزینه ای برای سود و منفعت صرف شده است، ولی در این دفاتر بازگشتی از سود حاصله موجود نمی باشد. در واقع کتمان درآمد، عدم ثبت درآمد واقعی در دفاتر قانونی پلمپ شده می باشد، به این صورت که، مودی مالیاتی درآمد واقعی کسب و کار خود را در اظهارنامه مالیاتی تسلیمی خود به سازمان امور مالیاتی درج نکرده باشد.

اگر ممیزان مالیاتی پس از بررسی دقیق صورتهای مالی و مقایسه آنها با گزارشات ارائه شده به اداره امور مالیاتی، درآمدهای کتمان شده یا مغایرتی را کشف کنند، مسئول جرایم مرتبط با کتمان درآمد هستند.

اگرچه، در صورتی که درآمد در گزارشات مالی فصلی اعلام شود، اما در دفاتر قانونی ثبت نشود، به عنوان کتمان درآمد شناخته می شود، اما در صورتی که هزینه ای در این دفاتر ثبت نشده باشد، به عنوان عدم ثبت رویداد مالی در نظر گرفته می شود و به این عدم ثبت هزینه، جریمه تعلق نمی گیرد.

 

بر اساس ماده 190 و 192 قانون مالیات های مستقیم، عدم مدارک مربوط به سود و ارائه فاکتورهای صوری همراه با کد اقتصادی جعلی برای کتمان میزان سود و بالا بردن هزینه، کتمان درآمد محسوب می شود و برای اشخاص حقوقی برابر با 30% مالیات متعلقه و برای اشخاص دیگر برابر با 10% مالیات متعلق جریمه در نظر گرفته می شود.

 

 

انواع کتمان درآمد:

1. عدم ثبت درآمد یا درآمدها در دفاتر قانونی یا ثبت درآمد به میزان کمتر از حد واقعی

2. ثبت خرید کالا و دارایی و موجودی کالا در حساب هزینه

3. حساب سازی ها و حساب به حساب کردن های، ثبت فروش و درآمد در حساب بستانکاران جاری شرکا _استفاده از نرم افزارهای متعدد به منظور گمراه کردن ممیزان  مالیاتی

4. ایجاد کردن هزینه های واهی و غیر واقعی برای کمتر نشان دادن درآمد

و غیره

به همین منظور سازمان امور مالیاتی در تاریخ۱۳۸۴/۱۰/۱۲ بخشنامه شماره ۱۷۹۴۰را صادر نمود که  این بخشنامه به منظور شفاف سازی ،در مورد درآمد کتمان شده و هزینه های غیر واقعی و غیر قابل قبول می باشد.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله  نکات مهم دادرسی مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

موارد کتمان درآمد

موارد کتمان درآمد

 

تمامی این عملیات‌هایی که شما توصیف کرده‌اید، برای کتمان درآمد و کاهش مالیات پرداختی بسیار خلاف قوانین و غیراخلاقی می‌باشند. این عملیات‌ها ممکن است در کوتاه مدت باعث افزایش سود شرکت شود، اما در بلند مدت می‌تواند باعث از بین رفتن شرکت و ایجاد تبعیض در بین مشتریان و جامعه شود. به علاوه، این کارها باعث افزایش ناامنی و عدم اعتماد مشتریان به شرکت می‌شود و ممکن است منجر به کاهش فروش و در نتیجه کاهش سود شرکت شود. بنابراین، بهترین راه برای رشد پایدار شرکت، رعایت اصول اخلاقی و قانونی در همه جنبه‌های عملکرد شرکت می‌باشد.

"کتمان درآمد" به معنای پنهان کردن یا کاهش دادن میزان درآمد و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی است.

به عنوان مثال، نشان دادن نرخ ارز غیر واقعی، افزایش هزینه‌های صوری و بیش از حد نشان دادن قیمت کالا یا خدمات،

جایگزینی مواد اولیه گران با مواد ارزان و دستکاری در سیستم حسابداری و گزارش دهی از جمله روش‌هایی هستند که برای کتمان درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین، داشتن تعداد زیادی نرم افزار و ایجاد گمراهی در ممیزی مالیاتی نیز می‌تواند منجر به کتمان درآمد شود

قرارداد صوری با شخص حقیقی و یا حقوقی و دریافت فاکتور صوری به جهت خرید کالا، خدمات و هزینه نیز می‌تواند یک شکل از کتمان درآمد باشد.

 

 

جریمه کتمان درآمد چقدر است؟

طبق ماده 190 و 190 قانون مالیات‌های مستقیم پنهان کردن درآمدها و ارائه فاکتورهای صوری به منظور بالا بردن هزینه‌ها تخلف است. کتمان درآمد در اظهارنامه تسلیمی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل  مستلزم جریمه معادل 30 درصد مالیات متعلقه است. در خصوص کتمان درآمد در اظهارنامه سایر مودیان این جریمه معادل 10 درصد مالیات متعلق به درآمدها است. تجربه نشان داده که سازمان امور مالیاتی در وصل جرایم مالیاتی مختلف از مالیات شرکت ها گرفته تا کتمان درآمد بسیار سخت‌گیر و قاطعانه عمل می‌کند.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله معافیت های موضوع ماده 132 قانون مالیات های مستقیم را مطالعه کنید

 

 

 

وظایف ممیزان مالیاتی باری کتمان درآمد مودی:

اگر چنانچه ممیزان مالیاتی در پرونده مودیان، متوجه کتمان درآمد شوند، می توانند بعد از دریافت اسناد و مدارک مثبته مالی مودی و اطلاعات واقعی و تطبیق واقعی این اعداد و ارقام، موارد عدم ثبت را مورد بررسی قرار دهند و به مراجع مربوطه برای تصمیم نهایی گزارش کنند.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید