بررسی و تحلیل توافق مالیاتی _ روش ها و نحوه محاسبه آن

 

 

با توجه به اصل تعاون ملی و مقررات و توافق مالیاتی، هر فرد موظف است از ثروت و درآمد خود به میزان توان و قدرتش، مالیات پرداخت کرده و از این طریق برای تامین هزینه های عمومی و حفظ منافع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور همکاری کند. در کشور ما، روش محاسبه مالیات به دو صورت علی الراس و خود احضاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، در نظام های مالیاتی پیشرفته، روش خود احضاری جایگزین شیوه علی الراس شده است و شخص حقیقی یا حقوقی میزان سود و مالیات خود را اعلام می کند.

 

محاسبه مالیات بر اساس توافق مالیاتی:

بر اساس راه و روش اداره مالیاتی، دلایل مختلف و حذف برخی از مواد قانون، محاسبه مالیات شرکت های بزرگ به صورت توافق یا همان روش سنتی انجام می شود و مودی مالیاتی نیز آن را قبول می کند.
به طور کلی این موضوع، یکی از مشکلات اساسی قانون مالیات های مستقیم می باشد و تنها با اقتصاد شفاف، مشخص شدن تفاوت زیاد ارقام درج شده در برگ تشخیص های صادره نسبت به رقم های قطعی، مشخص شدن مالیات به صورت سیستمی، نظارت ارگان مخصوص بر روی نحوه برگ تشخیص مالیاتی، اصلاح قانون های مستقیم، حذف بررسی توافقی، برون سپاری خدمات مالیاتی و بازجویی متخلفین، مشکلات این سازمان از بین می رود.

 

 ماده 238 قانون مالیات های مستقیم

 ماده 238 قانون مالیات های مستقیم

 

 

ماده 238 قانون مالیات های مستقیم:

جهت احترام به مودیان محترم مالیاتی و جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم در رابطه با توافقات انجام شده و اجرای ماده 238 قانون مالیات های مستقیم، در صورت ارائه اسناد و مدارک موثق برای کاهش درآمد مشمول مالیات مودی، ممیزین کل مالیاتی موظف هستند که نکات زیر را رعایت کنند:

  •  بررسی دقیق اسناد و مدارک ارائه شده توسط مودی به منظور اطمینان از صحت آنها و تطابق با قوانین و مقررات مالیاتی.
  •  بررسی میزان درآمد مشمول مالیات مودی و تطبیق آن با اسناد و مدارک ارائه شده.
  •  بررسی صحت اعتبار اسناد و مدارک ارائه شده توسط مودی.
  •  در صورت دسترسی به اطلاعات بیشتر، بررسی و تحلیل سوابق مالی و مالیاتی مودی.
  •  رعایت حریم شخصی مودی و عدم افشای اطلاعات محرمانه به افراد غیرمجاز.

با رعایت این نکات، ممیزین کل مالیاتی می توانند از صحت اطلاعات و اسناد ارائه شده توسط مودی اطمینان حاصل کنند و در صورت تایید، مالیات مشمول آن را بر اساس توافقات قبلی محاسبه و اعلام کنند.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله تشکیل پرونده مالیاتی را مطالعه کنید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید