مهلت رسیدگی به اظهارنامه مؤدیان از سوی سازمان امورمالیاتی

 

 بر اساس بررسی و پیگیری انجام شده توسط اتاق اصناف ایران و ستاد ملی مبارزه با کرونا، مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده برای دوره سوم و چهارم سال 1399 به تمامی مودیان مالیاتی تا تاریخ 15 اردیبهشت 1400 تمدید شده بود. در بخشنامه ها و اطلاعیه های منتشر شده توسط اتاق اصناف ایران، سازمان امور مالیاتی اعلام شده بود که این تمدید به دلیل شرایط پیش آمده در رابطه با ویروس کرونا و توصیه های اعلام شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شده است. بر این اساس، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوط به دوره مالیاتی زمستان 1399 و سررسید پرداخت مالیات مشمول شده مودیان، تا 15 اردیبهشت ماه 1400 بوده است. بر اساس بخشنامه ها و اطلاعیه های منتشر شده، ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت آن در زمان مقرر باعث مشمول نشدن مودیان به جریمه می شود، با توجه به بند 5 ماده 22 و 23 قانون مالیات بر ارزش افزوده.

با توجه به این بخشنامه ها و اطلاعیه های مربوط به ستاد مبارزه با کرونا، مودیان مالیاتی می توانستند گزارش حسابرسی مالیاتی دوره چهارم (زمستان) سال 1399 را با توجه به در نظر گرفتن تعطیلات رسمی خرداد ماه، تا 17 خرداد 1400 ارائه داده باشند و مشمول جریمه نمی شوند.

 

مهلت زمان رسیدگی به پرونده های مالیاتی:

برابر ماده ۱۵۶ قانون مالیاتهای مستقیم ادارات امور مالیاتی مکلفند اظهارنامه های مالیاتی دریافتی را حداکثر ظرف مدت یکسال از تاریخ انقضاء مهلت تسلیم اظهارنامه رسیدگی و برگ تشخیص مالیاتی صادر و حداکثر تا سه ماه بعد به مودی ابلاغ نمایند.

در صورتی عدم صدور برگ تشخیص برای مؤدی در زمان تعیین شده اظهارنامه مالیاتی قطعی یا همان سود و زیان ابزاری که در اظهارنامه درج شده، ملاک عمل قرار خواهد گرفت. مهلت رسیدگی به مالیات عملکرد مؤدیانی که در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی، تزارنامه و صورت سود و زیان خود را ارسال نکنند، پنج سال از تاریخ انقضای مهلت تحویل اظهارنامه مالیاتی است که برای صادرکردن برگ تشخیص نیز سه ماه مانده به پایان تاریخ انقضای پنج ساله زمان نیاز است.

 ماده 156 قانون مالیات های مستقیم

 

 

ماده 156 قانون مالیات های مستقیم:

طبق ماده 156 قانون مالیات های مستقیم، اداره مالیاتی مکلف است تا اظهارنامه مالیاتی مودیان را حداکثر تا یک سال پس از تاریخ انقضای آن بررسی کند. در صورتی که برگ تشخیص مالیاتی در مدت مقرری صادر نشود و یا تا سه ماه پس از تاریخ انقضای یک سال، به مودی مربوطه ارائه نگردد، اظهارنامه مودی قطعی محسوب می‌شود.

اگر چنانچه بعد از قطعی شدن اظهارنامه مالیاتی و یا بعد از رسیدگی، بررسی و ارائه برگ تشخیص مالیاتی به قطعیت رسیده و یا نرسیده، مشخص شود که مودی مالیاتی دارای درآمد و یا فعالیت بیان و ارائه نشده ای می باشد و مالیات این فعالیت مطالبه نشده باشد، مالیات بر درآمد آن فعالیت ها با توجه به ماده 157، قابل مطالبه می باشد.

با توجه به این وضعیت، اداره امور مالیاتی ملزم است تا در مدت ده روز پس از صدور برگ تشخیص، یک نسخه از آن به همراه گزارش توجیهی مربوطه را به دادستانی انتظامی مالیاتی ارسال کند تا مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

 

ماده 157 قانون مالیات مستقیم:

نسبت به مودیان مالیات بر درآمد که در موعد مقرر از تسلیم اظهارنامه منبع درآمد خودداری نموده‌اند یا اصولا طبق مقررات این قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه در سررسید پرداخت مالیات نیستند مرور زمان مالیاتی پنج سال از تاریخ سررسید پرداخت مالیات می‌باشد و پس از گذشتن پنج سال مذکور مالیات متعلق قابل مطالبه نخواهد بود.

 

 

 مهلت های تسلیم اظهارنامه ها

 

 

مهلت های تسلیم اظهارنامه ها به واحد مالیاتی مربوطه:

  • تسلط بر قوانین و مهلت‌های ارائه اظهارنامه مالیاتی بسیار مهم است. براساس مقررات مالیات بر ارزش افزوده، اظهارنامه باید تا 15 روز بعد از پایان هر فصل ارائه شود. برای اشخاص حقوقی، اظهارنامه عملکرد باید تا 4 ماه بعد از پایان سال مالی ارائه شود. اما برای اشخاص حقیقی، اظهارنامه باید تا تاریخ خرداد سال بعد ارائه شود.
  • در مورد انحلال اشخاص حقوقی، اظهارنامه باید تا شش ماه پس از ثبت انحلال در اداره ثبت شرکت ارائه شود. برای موارد فوت، اظهارنامه باید تا یک سال پس از تاریخ فوت ارائه شود. اما برای وقف، حبس و نذر، اظهارنامه باید تا 3 ماه پس از تاریخ انعقاد و یا فوت موصی ارائه شود.
  • اگر شخصی درآمد شغلی نداشته باشد، اظهارنامه عدم درآمد شغلی باید تا آخر تیرماه ارائه شود. در مورد املاک و سرقفلی، اظهارنامه باید تا 30 روز پس از تاریخ انجام معامله ارائه شود. و در مورد درآمد اتفاقی، اظهارنامه باید تا آخر اردیبهشت سال بعد ارائه شود.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله راهنمای پيش ثبت نام و ثبت نام دریافت کد اقتصادی را مطالعه کنید

 

 

مهلت قانونی پرداخت مالیات ها:
1. مالیات سود درآمد مشمول مالیات همزمان با تسلیم اظهارنامه (مواد ۱۰۵ و ۱۳۱)
2. مالیات بر ارزش افزوده همزمان با تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده
3. پرداخت مالیات مورد قبول مودی جهت اعتراض به رای هیات بدوی و حضور در هیات تجدید نظر در مهلت ۲۰ روزه
4. پرداخت مالیات بر درآمد اجاره یک ماه بعد از تاریخ دریافت مال الاجاره (تبصره ۹ م ۵۳)
5. پرداخت مالیات حقوق تا پایان ماه بعد پس از پرداخت و ثبت سند ( ماده186 )
5. پرداخت مالیات تكليفى حق الزحمه خدمات موضوع ماده ۱۰۴ سی روز پس از تخصیص یا پرداخت (دراصلاحیه جدید ماده ۱۰۴ حذف گردیده
است)
6. پرداخت مالیات برگ قطعی ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ (م ۲۱۰ )
7. پرداخت مالیات در مرحله صدور اجراییه واحد مربوط تا یک ماه از تاریخ ابلاغ
 
>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید