بررسی و تحلیل ضریب ارزش افزوده برای برخی از فعالیت ها

 

 

بر اساس حکم بند (و) تبصره 6 قانون بودجه سال 1398، سازمان امور مالیاتی می تواند، مالیات بر ارزش افزوده گروهی از مودیان مشمول را با ضریب کاهشی ارزش افزوده فعالیت آن بخش محاسبه کند. البته توجه داشته باشید که این موضوع برای دوره هایی می باشد که مالیات آن دوره قطعی نشده باشد. ضریب محاسبه ارزش افزوده هر بخش از فعالیت اقتصادی با توجه به دستور سازمان امور مالیاتی کشور و به تایید وزیر امور اقتصاد و دارایی مشخص می شود.

با توجه به ضریب ارزش افزوده بعضی از فعالیت ها اقتصادی و تایید وزیر محترم اقتصاد و دارایی، برای حرمت و حل مشکلات مودیان مالیاتی که توانایی مستند سازی برای اعتبارات خرید را ندارند، همکاری با آن ها و ایجاد وحدت و یکپارچگی در اجرای مقررات موارد ذکر شده در ذیل را ابلاغ کرده اند.

 

 

 

1. بنابر اختیار حاصل از بند (و) تبصره (۶) قانن بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، ضریب ارزش افزوده برای فعالیت های زیر تعیین و به تأیید وزیر محترم مور اقتصادی و دارایی رسیده است:

مشاغل مشمول اعمال ضریب ارزش افزوده:

۱ فروشندگان آهن آلات شش درصد (۶%)
۲ سنگبری ها یازده درصد (۱۱%)
۳ صاحبان نمایشگاه ها و فروشگاه های خودرو پنج درصد (۵%)
۴ فروشندگان انواع روتختی، روبالشی، رومیزی و نظایر آنها هفت درصد (۷%)
۵ فروشندگان انواع نوشت افزار و لوازم مهندسی هفت درصد (۷%)
۶ فروشندگان انواع لوازم بهداشتی و ساختمانی هفت درصد (۷%)
۷ فروشندگان انواع لحاف، حوله، بالش، تشک و کوسن هفت درصد (۷%)
۸ فروشندگان کارت شارژ و سیم کارت دو درصد (۲%)
۹ فروشندگان مواد غذایی و آجیل و خشکبار شش درصد (۶%)
۱۰ فروشندگان پوشاک، کیف، کفش و پارچه هفت درصد (۷%)
۱۱ فروشندگان لوازم بهداشتی وآرایشی هفت درصد (۷%)
۱۲ فروشندگان عینک و قطعات و لوازم مربوط هشت درصد (۸%)
۱۳ فروشندگان لوازم قطعات یدکی خودرو، موتورسیکلت، سه چرخه موتوری و دوچرخه شش درصد (۶%)
۱۴ فروشندگان لوازم خانگی شش درصد (۶%)
۱۵ فروشندگان رایانه و ماشین اداری و قطهات لوازم یدکی مربوطه پنج درصد (۵%)
۱۶ فروشندگان لوازم برقی و الکتریکی شش درصد (۶%)
۱۷ فروشندگان محصولات لاستیکی و پلاستیکی هفت درصد (۷%)
۱۸ فروشندگان انواع اسباب بازی نه درصد (۹%)
۱۹ فروشندگان انواع ساعت و لوازم یدکی مربوطه هفت درصد (۷%)
۲۰ فروشندگان انواع شوفاژ و تهویه مطبوع و قطعات و لوازم یدکی مربوطه شش درصد (۶%)
۲۱ فروشندگان انواع آسانسور، پله برقی و تجهیزات و قطعات و لوازم یدکی مربوطه شش درصد (۶%)
۲۲ فروشندگان انواع پتو، انواع کالا و لوازم خرازی و انواع زیورآلات و جواهرات بدنی هفت درصد (۷%)
۲۳ کارگاه صنعتی پوشاک سیزده درصد (۱۳%)

 

ارزش افزوده

 

2. برای تعیین ضریب ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی در بند ۱، مالیات ارزش افزوده به بخشی از قیمت کالای تمام شده اعمال می‌شود و افراد مشمول نمی‌توانند در زمان فروش، مبالغ مالیات و عوارض ارزش افزوده بیشتر از قیمت فروش را درخواست کنند.

3. ضریب ارزش افزوده مشخص شده، برای تمامی دوره های مالیاتی سال 1398 و قبل از آن که مالیات و عوارض ارزش افزوده آن ها قطعی نشده است، به طور پایدار برقرار است. به عبارت دیگر، در صورتی که در آینده تغییراتی در مقررات مالیات ارزش افزوده اتفاق بیفتد، این ضریب تاثیری بر محاسبه مالیات ارزش افزوده دوره های قبل نخواهد داشت

با توجه به تبصره 2 ماده 210 قانون مالیات های مستقیم مالیات و عوارض ارزش افزوده ارائه شده مودیان در اظهارنامه تسلیمی، قطعی می باشد و اگر چنانچه این مالیات و عوارض ارزش افزوده مشخص شده بیشتر باشد، مالیات و عوارض ارزش افزوده ارائه شده مودیان قطعی به حساب می آید و معیار عمل قرار می گیرد.

4. بند 1 از مقررات مالیاتی بیان می‌کند که فعالان اقتصادی برای نگهداری اسناد، مدارک و اجرای مقررات، باید بر اساس فرآیند های اجرایی مشخص شده در قانون اقدام کنند. این فعالان اقتصادی می‌توانند خواستار عدم استفاده از ضرایب مشخص شده برای محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده خود باشند. با این حال، برای مشخص شدن مالیات و عوارض ارزش افزوده آن‌ها، باید اسناد و مدارک مربوطه را با رعایت قوانین مالیات بر ارزش افزوده ارائه دهند. در این مورد، ضریب ارزش افزوده مشخص شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده، مانعی برای مشخص شدن مالیات و عوارض بر اساس اسناد و مدارک نمی‌باشد.

5. برای محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده مودیان، از مرجع محاسبه مشخص شده استفاده می‌شود. با توجه به ضرایب مشخص شده، ابتدا باید کل فروش مشمول دوره را بررسی کرد. سپس ضریب را در کل فروش مشمول دوره ضرب کرده و ماخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده هر دوره را به‌دست می‌آوریم. با استفاده از این ماخذ، مالیات و عوارض ارزش افزوده هر دوره محاسبه می‌شود.

ضریب × کل فروش مشمول دوره = ماخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده هر دوره

نرخ مالیات و عوارض × ماخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده در دوره = مالیات و عوارض ارزش افزوده هر دوره

 

 

ضریب ارزش افزوده

 

6. در صورتی که مودیان مذکور به عرضه توأم کالاها یا خدمات مشمول مالیات و معاف از مالیات اشتغال داشته باشند موظف اند سهم فروش کالاهای مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده وکالاهای معاف از مالیات و عوارض ارزش افزوده را براساس مستندات مشخص و اعلام کند، در صورتی که امکان اعلام سهم فروش کالاهای مشمول و معاف بریا دوره های گذشته وجود ندارد مأموران مالیاتی موظف هستند با توجه به واقعیات موجود و براساس قرائن مالیاتی سهم کالاهای مشمول را تعیین کنند.
در ادامه دستورالعمل نحوه اجرا ی بند (و) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در مورد تعیین ضریب ارزش افزوده برای برخی از فعالیت‌ها

7. مفاد این دستورالعمل برای کلیه فعالان اقتصادی مشمول ثبت نام موضوع بند (۱) این دستورالعمل لازم الاجرا خواهد بود بنابراین عدم ثبت نام یا عدم تسلیم اظهارنامه و یا تسلیم اظهارنامه کمتر از مالیات و عوارض موضوع بند (و) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مانع از اعمال این دستورالعمل برای پرونده هایی که در راستای بند یاد شده مورد رسیدگی قرار می گیرند نخواهد بود.

8. فعالان مضووع بند (۱) کماکان مکلف به رعایت سایر تکالیف قانونی (از جمله اراه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده هر دوره، پرداخت مالیات و عوارض، ارائه اسناد و مدارک )خواهند بود.

9. فعالان موضوع بند (۱) مکلف اند در زمان خرید کالا و خدمات مشمول مالیات و عوارض از مؤدیان مشمول ثبت نام شده در نظم مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض مطالبه شده را با دریافت صورتحساب و رعایت سایر مقررات به حساب های مؤدیان مشمول واریز کنند.

10. ادارت کل امور مالیاتی حداکثر مساعدت لازم را در خصوص تقسیط و بخشودگی جرائم با رعایت مفاد مواد «۱۶۷» و «۱۹۱» قانون مالیات های مستقیم و بخشنامه های صادره در این خصوص اعمال کنند.

11. مفاد این دستورالعمل برای کلیه مأموران مالیاتی و مراجع دادرسی مالیاتی تعیین شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده لازم الاجرا است.

 

 

 

 

پیشنهاد می کنیم مقاله قانون استفاده از مکعب کوزو در کنترل داخلی را مطالعه کنید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید