مالیات بر درآمد مشاغل سال 1402 چگونه محاسبه می‌شود ؟

مالیات بر درآمد مشاغل سال ۱۴۰۰ چگونه محاسبه می‌شود ؟

 

 

مالیات مشاغل چیست ؟

مطابق ماده 1 قانون مالیات‌های مستقیم هرگونه درآمد اشخاص در ایران مشمول مالیات خواهد بود.

اگر به عنوان شخص حقیقی فعالیت می‌کنید فرقی ندارد که دارای مغازه و فروشگاه باشید یا به صورت مجازی و از طریق وب سایت یا اینستاگرام درآمد کسب کنید و یا حتی به صورت پیمانکاری کار کنید ، در هر حالت با کسب درآمد از نظر قانون مشمول مالیات هستید و باید وظائف مالیاتی خود را انجام دهید.

بر اساس اینکه مطابق قوانین مالیاتی در کدام دسته بندی مشاغل قرار داشته باشید وظائف مالیاتی شما متفاوت خواهد بود.

طبق آیین نامه ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم مشاغل به سه گروه تقسیم می‌شوند.

 

گروه بندی مشاغل در سال 1402 چگونه است ؟

مطابق آیین نامه اجرایی اصلاحی ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم ، مشاغل با توجه به نوع و حجم فعالیت به سه گروه تقسیم می‌شوند :

مشاغل گروه اول

مشاغل گروه دوم

مشاغل گروه سوم

 

1-مشاغل گروه اول با یکی از این 2 ضابطه تعیین می‌شوند :

  • اول آنکه درآمد ابرازی اظهارنامه عملکرد دو سال قبلش یا آخرین درآمد قطعی شده آنها بیشتر از 55 میلیارد ریال باشد.

نکته اول : درامد ابرازی اظهارنامه عملکرد دو سال قبل یعنی مثلا درآمد ابرازی اظهارنامه عملکرد سال 97 اگر بیشتر از 55 میلیارد ریال باشد در سال 99 گروه اول خواهد بود.

نکته دوم : آخرین درآمد قطعی شده یعنی اگر درآمد برگ قطعی عملکرد سال 97 با مبلغ بیشتر از 55 میلیارد ریال تا پایان دی ماه 98 ابلاغ شده باشد در سال 99 گروه اول خواهد بود.

 

  • دوم آنکه نوع فعالیتشان یکی از موارد هشت گانه ذیل باشد :

1- کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان.

2-صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه یا مراجع ذیربط.

3-صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر.

4- صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاهها ،کلینیک های تخصصی.

5- صاحبان مشاغل صرافی.

6- صاحبان فروشگاه‌های زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذیربط.

7-صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک و طراحی سیستم.

8-صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری.

 

2-مشاغل گروه دوم این ضابطه تعیین می‌شوند :

  • اول آنکه درآمد ابرازی اظهارنامه عملکرد دو سال قبلش یا آخرین درآمد قطعی شده آنها بین 18 میلیارد ریال و 55 میلیارد ریال باشد.

نکته اول : درامد ابرازی اظهارنامه عملکرد دو سال قبل یعنی مثلا درآمد ابرازی اظهارنامه عملکرد سال 97 اگر بین 18 میلیارد ریال و 55 میلیارد ریال باشد در سال 99 گروه دوم خواهد بود.

نکته دوم : آخرین درآمد قطعی شده یعنی اگر درآمد برگ قطعی عملکرد سال 97 با مبلغ بیشتر از 55 میلیارد ریال تا پایان دی ماه 98 ابلاغ شده باشد در سال 99 گروه دوم خواهد بود.

3-مشاغل گروه سوم مشاغلی هستند که در گروه های اول و دوم قرار نمی‌گیرند.

 

بر اساس این آیین نامه سازمان امور مالیاتی می‌تواند تا پایان دی ماه هر سال فهرست مشاغل افزوده شده به گروه اول براساس نوع فعالیت را تهیه و اعلام نماید. مودیان مذکور از ابتدای سال مالیاتی بعد از اعلام مکلف به اجرای تکالیف تعیین شده مربوط به گروه اول خواهند بود و در مواردی که مودیان صرفا به فعالیت ارائه خدمت اشتغال داشته باشند، پنجاه درصد(50%) نصاب‌های تعیین شده فوق الذکر مبنای گروه بندی می‌باشد.

صاحبین مشاغل و حرف موضوع این آیین نامه در اولین سال تأسیس، به استثناء مودیانی که به واسطه موضوع فعالیت جزو گروه اول طبقه بندی شده‌اند، جزو گروه سوم محسوب و از سال سوم فعالیت به بعد باید بر اساس نصب‌های مقرر طبقه بندی شده و نسبت به انجام تکالیف قانونی خود عمل کنند.همچنین در مشاغل مشارکتی مثل اختیاری یا قهری، درآمد ابرازی و یا قطعی شده مشارکت ملاک عمل می‌باشد.

 

 

ضوابط کامل نحوه گروه بندی مشاغل از سال 1402 را مطالعه فرمایید.

 

 

 

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل سال 1402 ؟

مالیات بر درامد مشاغل بر اساس مقدار سود کسب شده در آن واحد شغلی طی یک سال محاسبه می‌شود.

سود کسب شده عبارت است از جمع درآمدها منهای جمع هزینه ها

از جمع سود کسب شده طی سال مبلغی به عنوان معافیت سالانه مالیات مشاغل یا همان معافیت ماده 101 کسر شده و باقیمانده در نرخ مالیاتی مشاغل ضرب می‌شود تا مالیات محاسبه شود.

به عنوان مثال مغازه ای که طی سال 1402 جمعا 100 میلیون تومان درآمد و 60 میلیون تومان هزینه داشته باشد سود آن 40 میلیون تومان خواهد بود. از این 40 میلیون تومان مبلغ 36 میلیون تومان به عنوان معافیت سالانه کسر و باقیمانده یعنی 4 میلیون تومان مشمول مالیات خواهد شد. نرخ مالیاتی برای این 4 میلیون تومان 15% خواهد بود. پس مالیات سالانه این مغازه 600 هزار تومان محاسبه خواهد شد.

ممکن است محاسبه مالیات به این روش به یکی از این 2 دلیل زیر تغییر کند :

اول آنکه نتوانید اعداد درآمد و هزینه اعلام شده خود را با اسناد و مدارک اثبات کنید و ممیز مالیاتی عدد بالاتری را به عنوان درآمد در نظر بگیرد.

دوم آنکه شما شخصا روش دیگری با نام مالیات توافقی سالانه را انتخاب نمایید که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

 

معافیت سالانه مالیات بر درآمد مشاغل سال 1402 چقدر است ؟

براساس بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه کل کشور در سال 1402 و الحاقات و اصلاحات بعدی آن مصوب ۱۳۹۹/۱۲/۲۷، میزان معافیت سالانه مالیات عملکرد مشاغل در سال 1402 معادل ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰ (سیصد و شصت میلیون) ریال تعیین شده است.

 

 

 

ضوابط کامل نحوه استفاده از معافیت مالیات مشاغل را مطالعه فرمایید.

 

 

 

مالیات توافقی مشاغل ماده 100 چیست ؟

سازمان امور مالیاتی کشور، به منظور گسترش فرهنگ مالیات و تشویق مودیان به پرداخت مالیات، علاوه بر جریمه های مالیاتی، مشوق های مالیاتی متعددی را نیزبرای مشمولین، در نظر گرفته است.

یکی از مشوق های مالیاتی قانون مالیات های مستقیم، تبصره ماده 100 این قانون بوده که مطابق آن، صاحبان مشاغل، در صورتی که مجموع فروش سالیانه آنها، تا 100 برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، از ثبت نام اظهارنامه مالیاتی معاف می باشند. اما از آنجا که برخورداری از مزایای مالیاتی تبصره ماده 100، منوط به دارا بودن شرایط قانونی و ثبت نام ظهارنامه مخصوص آن بوده، لازم است تا مودیان، با این موارد آشنا شوند.

 

 

مالیات درآمد مشاغل چند درصد است ؟

نرخ و ضریب مالیات مشاغل در ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم شرح داده شده است. این نرخ پلکانی است و بر اساس درآمد مشمول مالیات شما 15 یا 20 یا 25 درصد خواهد بود.

نحوه محاسبه مالیات مشاغل با استفاده از نرخ ماده 131 به این شرح است:

تا 50 میلیون تومان اول درآمد مشمول مالیات نرخ 15%

تا 50 میلیون تومان دوم درآمد مشمول مالیات نرخ 20%

باقیمانده درآمد مشمول مالیات با نرخ 25%

به عنوان مثال اگر درآمد مشمول مالیات شما 160 میلیون تومان باشد، 50 میلیون تومان اول این عدد در 15% ضرب خواهد شد و عدد 7.5 میلیون تومان محاسبه می‌شود، 50 میلیون تومان دوم این عدد در 20% ضرب خواهد شد و عدد 10 میلیون تومان محاسبه می‌شود، باقیمانده این عدد یعنی 60 میلیون تومان در 25% ضرب می‌شود و عدد 15 میلیون تومان محاسبه می‌شود. حال جمع این سه عدد یعنی 32.5 میلیون تومان مالیات شما خواهد بود.

32.5 = 15 + 10 + 7.5

 

اظهارنامه مالیات مشاغل چگونه ارسال می‌شود ؟

هر واحد شغلی مانند مغازه طی سال باید درآمدها و هزینه‌های خود را ثبت ‌کند و مدارک مربوط به آن را نگهداری نماید ، بعد از پایان سال میزان درآمدها و هزینه‌های خود را در اظهارنامه مالیات درآمد مشاغل ثبت و به این ترتیب به اداره مالیاتی اعلام می‌نماید.

اظهارنامه مالیات مشاغل به صورت الکترونیکی ارسال می‌شود و نیازی به مراجعه به اداره مالیاتی نیست.

جهت انجام این کار باید وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir شده و از قسمت اظهارنامه الکترونیک، نرم افزار اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل را دانلود کنید. این نرم افزار را در سیستم خود نصب نمایید آنگاه با اجرای آن اطلاعات سال مالی و ارقام درآمد و هزینه خود را ثبت می‌نمایید. در انتها اطلاعات به سازمان مالیاتی ارسال می‌شود.

نکته اول : نرم‌افزار اظهارنامه مالیاتی تحت ویندوز کار می‌کند و امکان استفاده از آن با تلفن همراه وجود ندارد.

نکته دوم : قبل از ارسال اظهارنامه باید پرونده مالیاتی تشکیل داده باشید و نام کاربری و رمز عبور دریافت کرده باشید.

 

تشکیل پرونه مالیاتی مشاغل چگونه است ؟

امروزه تشکیل پرونده مالیاتی دارای دو بخش ثبت نام الکترونیک و ایجاد پرونده فیزیکی است. ابتدا باید ثبت نام الکترونیک انجام دهید و سپس با ارائه اسناد و مدارک پرونده فیزیکی را تکمیل نمایید.

جهت ثبت نام الکترونیک باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir مراجعه کنید و جهت ایجاد پرونده فیزیکی باید به اداره امور مالیاتی مربوط به نشانی محل فعالیت به صورت حضوری مراجعه نمایید.

 

 

 

آموزش کامل نحوه تشکیل پرونده مالیاتی مشاغل را مطالعه فرمایید

 

 

 

آیا مشاغل مشمول ارزش افزوده می‌شوند ؟

فقط بعضی از مشاغل مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند که طی فراخوان هایی قبلا توسط اداره ارزش افزوده معرفی شده اند.

مشاغل گروه اول و مشاغلی که به عنوان مشاغل بند ب در ماده 95 سابق قانون مالیات‌های مستقیم نام برده شده اند مشمول مالیات ارزش افزوده هستند.

مشاغل گروه اول در توضیحات بالا توضیح داده شد و مشاغل بند ب می‌توان به عناوینی مثل طلافروشی، مشاور املاک، نمایندگی‌ها، عمده فروشی‌ها و غیره نام برد.

 

مالیات مشاغل خودرو چیست ؟

مالیات مشاغل خودرویی یکی از انواع مالیاتهای مستقیم است که از کلیه اشخاصی که به هر نحو از طریق خودروی خود درآمدی کسب می‌کنند، دریافت می‌شود. تمام افرادی که از طریق خودرو خود کسب درآمد می‎کنند، موظف به پرداخت مالیات هستند. مالک هر خودرویی که از طریق اتومبیل خود درآمدی کسب می‌کند، مشمول پرداخت مالیات است. تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بار، کامیون و کامیونت از جمله معروف‌‌ترین مشاغلی هستند که بایستی مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی را پرداخت کنند. مالکان این وسایل نقلیه موظف هستند در پایان هر سال مبلغ درآمد خود را از طریق اظهارنامه ارائه کنند. سپس مالک می‌تواند از طریق دفاتر پست یا پیشخوان خدمات دولتی نسبت به پرداخت مالیات اقدام کند.

 

 

 

ضوابط کامل نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرو  را مطالعه فرمایید.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید