آخرین تغییرات قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا

 

مالیات بر ارزش افزوده طلا، مالیاتی است که بر اساس نرخ تعیین شده در قانون، در هنگام فروش طلا، از خریداران آن اخذ گردیده و توسط فروشنده به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می گردد. نحوه محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا ۱۴۰۱​، مطابق قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا به این صورت بوده که نرخ 9%، صرفا، به اجرت و سود تعلق گرفته و اصل طلا، معاف از مالیات می باشد. در ادامه با یکی دیگر از مقالات آموزش رایگان مالیات با ما همراه باشید.

 

قانون جدید مالیات 

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا یا قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که در تیر ماه سال گذشته، برای اجرا، ابلاغ گردید، در بند (ب) ماده 26 خود، به مالیات طلا و تعیین میزان آن می پردازد. در رابطه با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا، لازم است، چند نکته، مورد توجه قرار گیرد:

 

  • مطابق این قانون، اصل طلا، از مالیات طلا یا همان مالیات بر ارزش افزوده طلا، معاف می باشد.

  • مالیات طلا، صرفا به اجرت ساخت طلا و سود فروشنده تعلق می گیرد که می بایست از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.evat.ir که از زیر مجموعه های سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.irاست، پرداخت شود.

  • نرخ میزان مالیات طلا یا میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا 1401، نرخ 9% تعیین شده است.

  • مطابق قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا، معافیت اصل طلا از مالیات ارزش افزوده، منوط به ثبت نام فروشندگان طلا، در سامانه مخصوصی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور راه اندازی گردیده و همچنین، ثبت اطلاعات مربوط به قرارداد فروش طلا، در این سامانه و تفکیک ارزش اصل طلا، اجرت و سود، در صورت حساب الکترونیکی این سامانه می باشد. البته در صورت عدم ثبت اطلاعات معامله فروش طلا در این سامانه، فروشنده طلا، ملزم به پرداخت جریمه مالیاتی، معادل 9% ارزش اصل طلا می باشد.

 

 

تاثیر حذف ارزش افزوده از اصل طلا

درباره تأثیر این قانون بر بازار می‌توان گفت با توجه به اینکه بسیاری از مردم، طلا را به‌دلیل سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند با اعمال این قانون روند خوبی در بازار طلا ایجاد می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده اصل طلا، 9% بوده و زمانی که دریافت این مالیات لغو شود، طبیعی است که قیمت نهایی برای مصرف‌کننده کاهش می‌یابد و میزان تقاضا برای خرید طلا افزایش می‌یابد.

 

 

اعتراض طلافروشان به قانون مالیات بر ارزش افزوده 

  •  طلا فروشان و تولیدکنندگان مصنوعات طلا معتقد بودند که طلا کالای مصرفی نبوده و نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود، بنابراین  باعث اعتراض و تجمعات آنها شد.
  •  در نهایت اصلاح و تغییر قانون و تصویب قانون جدید ارزش افزوده در سال 1400 این مشکل را حل کرده و اصل طلا شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود. در واقع پس از ۱۰ سال فعالان صنف و اتحادیه طلا و جواهر توانستند قانونگذار را در این زمینه قانع کنند.
  •  طبق گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر در ۱۰ سال اجرای قانون ارزش افزوده پیشین و دریافت ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از کل طلا، قیمت تمام شده برای خریدار طلا بالا رفت و تقاضا برای خرید کاهش یافت که رکود بی‌سابقه صنف و صنعت طلا و جواهر را به دنبال داشت و موجب تعطیلی بخش وسیعی از کسب و کارهای این صنف شد.
  •  بر اساس ماده ۲۶ قانون مالیات برارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، اصل طلا، جواهر و پلاتین از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند و تنها از اجرت و سود مصنوعات طلا مالیات دریافت خواهد شد.
  •  البته قانون به شرطی اصل طلا را از مالیات برارزش افزوده معاف کرده که طلافروشان معاملات خود را در سامانه جامعی که سازمان امور مالیاتی موظف به طراحی و ایجاد آن است ثبت کنند.
  •  بنابراین لغو مالیات بر اصل طلا، بازار طلا را به نفع خریداران و اصلاح قیمت‌ها تغییر می‌دهد، ضمن آنکه به باور این فعال صنف طلا و جواهر، قانون جدید این صنف را از رکود و ورشکستگی اجرای ناقص این قانون نجات می‌دهد.

نکته :  لازم به یادآوری است مودیان مشمول ارزش افزوده موظفند اظهارنامه ارزش افزوده خود را حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از تاریخ انقضای هر دوره (هر فصل) تکمیل و ارسال نمایند؛ در مقاله ای قوانین اجرایی و نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را توضیح داده ایم که میتوانید این قوانین مهم را مطالعه کنید.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله دریافت مالیات از خریداران سکه را مطالعه نمایید

 

 

 

 

چطور از تخلفات در طلا فروشی ها جلوگیری کنیم؟

طبق توضیح رئیس اتحادیه طلا و جواهر برای جلوگیری از تخلفات، صندوق فروش مکانیزه در طلافروشی‌ها تعبیه می‌شود که فروشنده اطلاعات مربوط به قیمت طلا، اجرت و سود را وارد سیستم کرده و قیمت نهایی توسط سیستم محاسبه می‌شود و این اطلاعات به سیستم مرکزی به عنوان ناظر ارسال می‌شود.

 

 

کلام پایانی

با وجود نهایی شدن قانون جدید مالیات برارزش افزوده و ابلاغ آن در توسط رئیس جمهوری، این قانون تا ایجاد بسترهای لازم توسط سازمان امور مالیاتی همانند گذشته لازم الاجراست.

مکانیزه شدن صندوق فروش برای جلوگیری از تخلفات در طلافروشی‌ها تعبیه می‌شود که فروشنده اطلاعات مربوط به قیمت طلا، اجرت و سود را وارد سیستم می‌کند و قیمت نهایی توسط سیستم محاسبه می‌شود و این اطلاعات به سیستم مرکزی به عنوان ناظر ارسال می‌شود. 

صنف طلا و جواهر موظف گردید حداکثر ظرف دو ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون هم از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند در صورتی که از پایانه های فروشگاهی مورد تائید سازمان استفاده نکنند با اقدام اتحادیه و همکاری نیروی انتظامی باید از همکاری واحدهای فاقد پروانه جلوگیری بعمل میآید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید