اصلاح اظهارنامه مالیاتی با ارسال اظهارنامه اصلاحی

 

اصلاح اظهارنامه مالیاتی برای مودیان مالیاتی که اظهارنامه خود را ارسال کرده اند ممکن است لازم و برخی اوقات ضروری باشد. مواردی مثل اصلاح کد پستی اظهارنامه مالیاتی و مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی ممکن است مورد سوال بسیاری از این افراد باشد که در این نوشتار به آن ها خواهیم پرداخت. همانطور که می دانید کلیه مودیان مالیاتی می بایست در زمان مشخصی، مراحل مربوط به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود را انجام دهند. با توجه به اینکه تنظیم مالیات بر اساس اظهارنامه های مالیاتی انجام می شود، لازم است که مودیان حقوقی و حقیقی در اطلاعات وارد شده در هنگام تنظیم اظهارنامه مالیاتی، دقت لازم را به کار گیرند؛ اما در صورتی که مودیان حقوقی و حقیقی به هر دلیلی در اظهارنامه مالیاتی خود، اطلاعاتی را به اشتباه وارد کرده اند، می بایست در مهلت زمان مشخصی اقدام به اصلاح اظهارنامه مالیاتی کنند تا مشمول جریمه مالی نشوند.

 

 

ویرایش اظهارنامه مالیاتی یعنی چه؟

گاهی علیرغم دقت و انجام کنترل‌های فراوان، مودی پس از ثبت و ارسال اظهارنامه و پایان مهلت تسلیم، متوجه وقوع یک اشتباه محاسباتی می‌شود. اکنون وظیفه مودی چیست؟ آیا امکان تصحیح اطلاعات اظهارنامه پس از ارسال آن وجود دارد؟

عملیات تصحیح خطاهای اظهارنامه عملکرد ارسال شده، اصلاح اظهارنامه مالیاتی نامیده می‌شود. اصلاح اظهارنامه بر اساس زمان انجام آن به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

 

 

ویرایش اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اعمال تغییرات در اطلاعات اظهارنامه ارسال شده، قبل از پایان موعد تسلیم اظهارنامه، ویرایش اظهارنامه مالیاتی نام دارد. ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی، با ثبت اظهارنامه جایگزین انجام می‌شود.

 

 

اصلاح اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اگر اعمال تغییرات در اظهارنامه ارسال شده، پس از پایان موعد تسلیم اظهارنامه انجام شود، اصلاح اظهارنامه مالیاتی نامیده می‌شود. اصلاح اظهارنامه مالیاتی در مهلت معین و با ارسال اظهارنامه اصلاحی انجام می‌شود.

 

 

 

پیشنهاد می شود مقاله تفاوت اظهارنامه اصلاحی و جایگزین را مطالعه کنید

 

 

 

مهلت ارسال اظهارنامه اصلاحی

در صورتی که شرایط لازم برای اصلاح و ویرایش اظهارنامه را داشته باشید.می توانید در مدت زمان تعیین شده آن را ارسال کنید. مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی در قانون مالیات نیز ذکر شده است.و یک ماه بعد از تاریخ انقضای زمان ثبت نام، فرصت ویرایش و اصلاح آن را دارید.

مهلت تعیین شده.ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. زیرا هر سال مالیاتی اشخاص حقیقی از فروردین ماه تا اسفند ماه ادامه دارد.

بنابراین، مدت زمان تعیین شده ارسال اظهارنامه برای این اشخاص تا اخیر خرداد ماه و مهلت ارسال اصلاحیه آن تا پایان مرداد ماه می باشد. اما اشخاص حقوقی تا پایان تیر ماه فرصت دارند تا نسبت به ثبت نام اظهار نامه مالیاتی اقدام کنند.

 

 

مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی برای مودیان مالیاتی حقوقی

  • مودیان مالیاتی حقوقی در روز 31 تیر ماه هر سال باید اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کنند ،
  • اشخاص حقوقی تا پایان 31 مرداد ماه هرسال زمان ومهلت برای ویرایش اظهارنامه مالیاتی دارند .

 

 

مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی بای مودیان مالیاتی حقیقی

 

  • مودیان مالیاتی حقیقی تا 30 خرداد ماه هرسال باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند ،اشخاص حقیقی تا پایان 30 تیر هرسال زمان ومهلت برای ویرایش اظهارنامه مالیاتی را دارند.

  • شرکت حسابداری مانا حساب به شما در وقت تعیین شده به تنظیم وویرایش دقیق اظهارنامه مالیاتی کمک می کند 

 

 

تعداد دفعات ارسال اظهارنامه اصلاحی

سازمان مالیاتی در ماده ۲۲۶ ق.م.م، محدودیتی برای تعداد دفعات ارسال اظهارنامه اصلاحی معین نکرده است؛ تنها محدودیت زمانی اعلام شده است. به طور کلی اصلاح و ثبت تعداد زیادی اظهارنامه مالیاتی، شما را به عنوان مودی پرریسک معرفی می‌کند؛ دیدگاه منفی سازمان نسبت به شما موجب افزایش حساسیت و اولویت رسیدگی اسناد و مدارک خواهد بود. از آنجا که کلیه رکوردهای شما در سامانه باقی می‌ماند، سعی کنید در تنظیم اظهارنامه نهایت دقت را به عمل آورید و تا حد امکان از اصلاح اظهارنامه مالیاتی خودداری نمایید. در صورتی که نیاز به اصلاح اظهارنامه مالیاتی ضروری بود، حداکثر برای یک بار نسبت به ارسال اظهارنامه اصلاحی اقدام نمایید.

 

شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی

در بحث قانون مالیات، ارائه اظهارنامه مالیاتی اهمیت بسیاری دارد و مودیان موظف به تنظیم و تکمیل درست و به موقع آن هستند. با توجه به مشکلات و اشتباهاتی که ممکن است در تنظیم اظهارنامه وجود داشته باشد، اصلاح اظهارنامه مالیاتی نقش مهمی در کاهش جریمه های مالیاتی خواهد داشت.

مودیان مالیاتی با در دست داشتن مدارک مورد تایید می توانند.در مدت زمان تعیین شده درخواست.اصلاح اظهارنامه را بدهند. برای ارسال اظهار نامه جایگزین باید در همان مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید و سایر مدارک را همراه آن ضمیمه کنید.

با توجه به مواردی که در قانون مالیات ذکر شده است،.اصلاح  اظهارنامه مالیاتی برای مواقعی مناسب و نتیجه بخش است.که در صورت وضعیت مالیاتی.و طبقه بندی حساب ها مشکلی بوجود آمده باشد. در غیر این صورت برای اصلاح جزئیات نیازی به این کار نمی باشد.

 

نکته: یکی از مهم‌ترین شرایط پذیرش اظهارنامه اصلاحی، عدم ثبت سند اصلاحی در دفاتر است

 

 

 شرایط پذیرش اظهارنامه اصلاحی

سازمان مالیاتی در ماده ۲۲۶ ق.م.م و بخشنامه ۱۲۳۱۹/۲۰۰، شرایط پذیرش اظهارنامه اصلاحی را به صورت زیر عنوان کرده است:

  •  مودی اسناد و مدارک معتبر برای اشتباه داشته باشد.
  •  مودی صرفا نسبت به اصلاح اشتباهات محاسباتی اقدام نماید.
  •  اصلاح اظهارنامه به منظور انجام برخی تعدیلات و یا تغییر در طبقه بندی حساب‌ها انجام شود.

 

 

 عدم پذیرش اظهارنامه اصلاحی

در صورتی که پس از اصلاح اظهارنامه مالیاتی، مغایرت ارقام اظهارنامه اصلاحی در مقایسه با آخرین اظهارنامه تسلیمی مودی در مهلت مقرر، به دلایل زیر باشد:

  • ثبت سند حسابداری اصلاحی
  • ثبت رویداد مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی

اظهارنامه اصلاحی مورد پذیرش سازمان نخواهد بود. البته سیستم ایرادی به تغییرات فاحش شما نمی‌گیرد؛ ولی هنگام رسیدگی مالیاتی، شما یکی از مهم‌ترین اسناد خود را مخدوش کرده‌اید. به بیان خیلی ساده اظهارات شما با دو مدل متناقض و متفاوت به اراده امور مالیاتی ارسال شده است.

 

 

نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه اصلاحی به صورت زیر است:

۱- به میز خدمت عملیات الکترونیک مالیاتی در سامانه مالیاتی وارد شوید.

۲- گزینه اظهارنامه الکترونیک مربوط به خود (شخص حقیقی یا حقوقی) را انتخاب کنید.

۳- با ثبت نام کاربری و رمز عبور، به پروفایل شخصی خود در سامانه وارد شوید.

در اینجا عبارت “نمایش / اصلاحی” را مشاهده می‌کنید. با کلیک بر روی “نمایش” آخرین اظهارنامه تسلیمی به شما نمایش داده می‌شود.

۴- گزینه “اصلاحی” را انتخاب کنید.

با کلیک بر گزینه اصلاحی، یک سطر جدید با عنوان اظهارنامه اصلاحی ایجاد می‌شود.

۵- با انتخاب گزینه “ویرایش” وارد اظهارنامه اصلاحی شوید.

کلیه ارقام مندرج در اظهارنامه اصلی به اظهارنامه اصلاحی منتقل می‌شود؛ با این تفاوت که در اظهارنامه اصلاحی شما امکان ویرایش اطلاعات را دارید.

۶- پس از تصحیح موارد دارای اشتباه، اظهارنامه را تایید و ارسال نمایید.

۷- با ثبت صحیح اظهارنامه اصلاحی در سامانه، کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود.

 

 

خلاصه

اظهارنامه مالیاتی سوابق عملکرد مالی یک شخص یا نهاد مشمول مالیات را ارائه می دهد و رویدادهای مالی را به ترتیب وقوع آنها ثبت می کند که با اسناد و مدارک مستند شده است. گزارشی که شرکت ها یا افراد سالانه برای محاسبه مالیات بر درآمد به سازمان مالیاتی ارائه می کنند. این گزارش ( اظهارنامه مالیاتی ) از طریق سایت سازمان امور مالیاتی intamedia.ir ارسال می شود و اظهارنامه های مالیاتی اشخاص حقوقی شامل 28 جدول جهت تکمیل مودی می باشد. در صورت نداشتن نام کاربری و رمز عبور سامانه اظهارنامه مالیاتی ابتدا در سامانه عملیات مالیاتی الکترونیک tax.gov.ir ثبت نام کنید.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید