مالیات بر ارزش افزوده مشمول چه کسانی می شود؟

مالیات بر ارزش افزوده مشمول چه کسانی می شود؟

 

مالیات بر ارزش افزوده یکی از دغدغه های اصناف و مردم است .تعریفی که در قانون مالیات هم مطرح می‌شود نیز ارزش‌افزوده را به این شکل تعریف می‌کند که تفاوت بین ارزش کالا و خدمات عرضه شده با کالاها و خدمات خریداری شده در یک دوره معین است. تعریف آکادمیکی که در مورد ارزش افزوده وجود دارد نیز عبارت است از: مابه‌التفاوت ستانده و داده، یا به عبارت ساده‌تر ارزش افزوده یعنی فروش منهای خرید.

 پس از اجرای موفق قانون موقت، در تیر ماه سال 1400، قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده تصویب و قانون دائم از دی ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. اما همچنان بسیاری از مشاغل از شمول یا عدم شمول فعالیت اقتصادی خود جهت دریافت و پرداخت مالیات ارزش افزوده و نحوه محاسبه ارزش افزوده بی‌اطلاع هستند. از این رو در این مقاله قصد داریم شما را با جزئیات جدیدترین لیست مشمولین ارزش افزوده آشنا نماییم.

 

مشمولین مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده به‌صورت کلی تمامی مشاغلی را که به هر طریقی با خرید و فروش کالا و خدمات مربوط می‌شوند شامل می‌شود.سازمان امور مالیاتی با اعلام هشت مرحله فراخوان، مشمولین ثبت نام ارزش افزوده را معرفی کرده است. به این ترتیب کلیه فعالان اقتصادی به صورت تدریجی و در دوره‌های مختلف مشمول انجام تکالیف مالیات بر ارزش افزوده شدند.

 

نکته مهم

تکالیف مالیاتی مشمولین ارزش افزوده بر اساس زمان و گروه مشمولیت، تعیین می‌شود،بنابراین گروه و تاریخ مشمولیت ارزش افزوده برای فعالان اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به عبارت دیگر، هر مودی از زمانی که بر اساس شرایط هر مرحله از فراخوان‌ها، مشمول ثبت نام در نظام ارزش افزوده شناخته شده باشد، موظف به انجام تکالیف ارزش افزوده از تاریخ همان فراخوان است؛ حتی اگر با شرایط فراخوان‌های مراحل بعدی نیز منطبق باشد. در صورت عدم انجام تکالیف از فراخوان اولیه، مشمول جرایم مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.

 

مالیات بر ارزش افزوده به چه خدماتی تعلق می‌گیرد؟

خدماتی که مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شوند مواردی هستند که طبق قانون باید در قبال خدمات ارائه شده، ارزش‌افزوده آن نیز پرداخت شود. برخی از این خدمات عبارت‌اند از:

  • ارائه‌دهندگان خدمات حسابرسی، حسابداری، دفترداری و همچنین خدمات مالی
  • ارائه‌دهندگان انواع خدمات مدیریتی و مشاوره‌ای
  • ارائه‌دهندگان انواع خدمات انفورماتیک و رایانه‌ای
  • صاحبان مراکز ارتباطات رایانه‌ای و دفاتر خدمات ارتباطی و دفاتر خدمات دولت
  • خدمات بانکی و اعتباری بانک‌ها، مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز
  • خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالاها در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس
  • انواع خدمات پژوهشی و آموزشی

 

مشاغل مشمول ارزش افزوده چه تکالیفی دارند؟

خوب است بدانید اشخاص حقیقی و حقوقی که صرفاً کسب‌وکارشان عرضه کالا و خدمات معاف از ارزش افزوده است از انجام تکالیف قانونی مانند ثبت‌نام ارزش افزوده و تهیه و ارسال اظهارنامه آن معاف هستند. فعالیت‌های اقتصادی که بر اساس فراخوان‌های هشت‌گانه در لیست مشمولین ارزش افزوده قرار دارند، موظف به انجام تکالیف زیر هستند:

  •  ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده
  •  صدور صورتحساب بر اساس قوانین نظام صنفی
  • درج مالیات و عوارض ارزش افزوده در صورتحساب صادره و دریافت آن از مشتری
  • تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده (15 روز پس از پایان هر فصل)
  • پرداخت مالیات و عوارض تعیین شده در مهلت مقرر (15 روز پس از پایان هر فصل)
  •  ثبت و نگهداری اسناد و مدارک تا مهلت تعیین شده (10 سال)

نکته: بر اساس قانون ارزش افزوده و همچنین بند (ث) ماده 1 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صورت حساب مذکور باید حاوی مشخصات طرفین معامله و مورد معامله متناسب با استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی باشد. اگر مودی از ماشین‌های فروش استفاده می‌کند، نوار ماشین جایگزین صورت حساب خواهد شد.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله آخرین نسخه قانون مالیات بر ارزش افزوده را هم مطالعه کنید

 

 

 

مالیات بر ارزش افزوده در چه بازه زمانی پرداخت می‌شود؟

طبق قانونی که در مورد مالیات بر ارزش‌افزوده وجود دارد، مشمولین ارزش‌افزوده می‌بایست هر 90 روز یکبار (با مهلت 15 روزه) مالیات خود را پرداخت کنند. آن‌ها طبق قانون موظف هستند تا اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده را از طریق سامانه موردنظر بارگذاری نمایند و در ادامه مبلغ مالیات را پرداخت کنند. پرداخت به‌موقع مالیات سبب می‌شود تا افراد مشمول جریمه دیرکرد نشوند. این مالیات توسط مصرف‌کنندگان کالا و خدمات پرداخته می‌شود.

 

 گروه های مشمولین ارزش افزوده

در ادامه شما را با لیست مشمولین ارزش افزوده بر اساس هشت فراخوان ارزش افزوده، آشنا خواهیم نمود.

گروه اول

مالیات بر ارزش افزوده که از ابتدای مهر ۱۳۸۷ اجرا شد، در مرحله اول مشمولان ثبت‌نام مالیات بر ارزش افزوده کلیه واردکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بودند که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۸۶ معادل سه میلیارد ریال یا بیشتر بود. همچنین کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در پنج ماهه نخست سال ۱۳۸۷ معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال یا بیشتر بود، نیز مشمول می‌شدند.

  • کلیه صادرکنندگان
  • کلیه واردکنندگان
  • فعالان اقتصادی با مجموع فروش 300 میلیون تومان یا بیشتر در سال 86 (به جز اشخاص حقیقی تابع شورای اصناف)
  • فعالان اقتصادی با مجموع فروش 125 میلیون تومان یا بیشتر در پنج ماهه آغازین سال 87 (به جز اشخاص حقیقی تابع شورای اصناف)

 

گروه دوم

در مرحله دوم که از ابتدای مهر ۱۳۸۸ آغاز  شد، مشمولان ثبت‌نام مالیات بر ارزش افزوده کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی صرف نظر از میزان فعالیت که مشمول مرحله اول ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده نشده بودند، شاغل به فعالیت در هر یک از موضوعات مندرج در بند (الف) ماده (۹۶) قانون مالیات‌های مستقیم (به جز فعالیت‌های معاف موضوع ماده (۱۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده) به شرح زیر مشمول مرحله دوم ثبت‌نام و اجرای این نظام مالیاتی شدند.

کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه مربوط صادر شده یا می‌شود، بهره برداران معادن، ارائه دهندگان خدمات حسابرسی، حسابداری، دفترداری و همچنین خدمات مالی، حسابداران رسمی شاغل و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، ارائه دهندگان خدمات مدیریتی و مشاوره، ارائه دهندگان انواع خدمات انفورماتیک رایانه‌ای اعم از سخت افزاری، نرم افزاری و طراحی سیستم متل‌ها و هتل‌های سه ستاره و بالاتر، بنکداران، عمده فروش‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، واسطه‌های مالی نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبارها، نمایندگان موسسه‌های تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی، موسسات حمل و نقل موتوری و باربری دارای مجوز از مراجع مربوط زمینی، دریایی، هوایی و باربری (به استثنا واحدهایی که صرفاً به همراه حمل و نقل مسافر اشتغال دارند)، موسسات مهندسی و مهندسی مشاور و موسسات تبلیغاتی و بازاریابی از جمله مشمولان مالیات بر ارزش افزوده در دومین فراخوان سازمان نظام مالیاتی بودند.

  • کلیه فعالان اقتصادی شاغل در فعالیت‌های موضوع بند (الف) ماده 96 ق.م.م (به جز فعالیت‌های معاف موضوع ماده 12 قانون ارزش افزوده) که در گروه اول مشمول نبوده‌اند. (برای مشاهده لیست مشاغل به انتهای مقاله مراجعه کنید)

 

گروه سوم

در مرحله سوم ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده که از ابتدای فروردین ۱۳۸۹ آغاز شد،   ثبت نام مالیات شامل کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول و دوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نشده بودند؛ در صورتی که در سال ۱۳۸۷ یا ۱۳۸۸ مجموعه فروش کالاها و ارائه خدمات (غیر معاف یا معاف و غیر معاف) آن‌ها معادل سه میلیارد ریال و بالاتر باشد مشمول مرحله سوم ثبت نام و اجرای قانون شدند.

گفتنی است؛ اشخاصی که شاغل به فعالیت‌های صرفاً معاف موضوع ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند و همچنین اشخاص حقیقی مشمولین بندهای (ب) و ماده ۹۶ قانون مالیات‌های مستقیم که به صورت صنفی فعالیت و تابع شورای اصناف کشور هستند، از ثبت‌نام در این مرحله مستثنی خواهند بود.

این اشخاص مکلفند هنگام خرید کالا و خدمات از مدعیان مشمول و ثبت‌نام شده در این نظام مالیاتی زمان دریافت صورتحساب مالیات و عوارض متعلقه را به آنها پرداخت کنند.

  • کلیه فعالان اقتصادی با مجموع فروش 300 میلیون تومان و بیشتر در سال‌های 87 و 88، که در دو گروه قبل مشمول نبوده‌اند.

 

گروه چهارم

همچنین در مرحله چهارم ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول، دوم و سوم ثبت نام مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نشده بودند، مشمول شدند. در صورتی که شاغل به فعالیت‌های زیر باشند با هر میزان فروش یا درآمد مشمول مرحله چهارم ثبت نام آموزش و اجرای قانون خواهند بود.

صاحبان کارگاه‌های صنعتی اعم از صنفی و غیر صنفی که دارای حداقل برق سه فاز ۵۰ آمپر باشد، فروشندگان طلا و جواهر، فروشندگان آهن آلات، صاحبان تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها، صاحبان متل و هتل‌های دو و سه ستاره و هتل آپارتمان، صاحبان نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های خودرو و بنگاه معاملات املاک، صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز خودرو، چایخانه داران، صاحبان دفاتر اسناد رسمی، صاحبان مراکز ارتباطات رایانه‌ای، دفاتر خدمات ارتباطی، دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و آژانس‌های پستی و دفاتر خدمات دولت الکترونیک (پلیس+ ۱۰) و دفاتر خدمات الکترونیک شهر، صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، خانه‌ها و مکان‌های تفریحی و ورزشی از جمله مشمولین مرحله چهارم فراخوان ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده هستند.

لازم به ذکر است؛ افرادی که شاغل به فعالیت‌های صرفاً معاف موضوع ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند و همچنین اشخاص حقیقی مشمولین بند ج ماده ۹۶ قانون مالیات‌های مستقیم که به صورت سنتی فعالیت و تابع شورای اصناف کشور هستند، از ثبت‌نام در این مرحله مستثنی بودند.

  • کلیه فعالان اقتصادی شاغل در فعالیت‌های موضوع بند (ب) ماده 96 ق.م.م که در گروه‌های قبل مشمول نبوده‌اند. (برای مشاهده لیست مشاغل به انتهای مقاله مراجعه کنید)

 

گروه پنجم

در مرحله پنجم ثبت‌نام مالیات بر ارزش افزوده که از اول مهر ۱۳۹۰ آغاز شد، کلیه اشخاص حقوقی که تاکنون و بر اساس شرایط مراحل اول، دوم، سوم و چهارم ثبت نام مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نشده‌ بودند، مشمول شدند و در صورتی که در هر یک از سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و یا ۱۳۸۹ مجموعه فروش کالاها و ارائه خدمات (غیر معاف یا معاف و غیر معاف) آنها یک میلیارد و یا بیشتر باشد مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون شدند.

 کلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال ۱۳۹۰ ایجاد، تاسیس و به ثبت رسیده یا می‌رسند و حائز شرایط مذکور نبودند، در صورتی که مجموعه فروش کالا و ارائه خدمات (غیر معاف یا معاف و غیر معاف) آنها در سال ۱۳۹۰ یا سال‌های بعد به یک میلیارد ریال و یا بیشتر برسد؛ از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به آستانه مذکور مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون خواهند شد.

البته اشخاص حقوقی که صرفاً به فعالیت عرضه کالا و ارائه خدمات معاف موضوع ماده (۱۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده اشتغال دارند از ثبت نام و اجرای قانون در این مرحله مستثنی هستند.

  • کلیه اشخاص حقوقی با مجموع فروش 100 میلیون تومان و بیشتر در سال‌های 87 تا 89 (که در گروه‌های قبل مشمول نبوده‌اند)
  • کلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال 90 ایجاد یا تاسیس شده‌ یا به ثبت رسیده یا می‌رسند، با مجموع فروش 100 میلیون تومان یا بیشتر در سال 90 یا سال‌های بعد (از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به سقف مذکور، مشمول شده یا خواهند شد)

نکته: آن دسته از اشخاص حقوقی که تنها به عرضه کالا یا ارائه خدمات معاف (از قانون ارزش افزوده) اشتغال دارند، در این گروه قرار ندارند.

 

گروه ششم

همچنین، مشمولان مرحله ششم ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده که از اول فروردین ۱۳۹۴ آغاز شد نیز اشخاص حقوقی و حقیقی (صرف‌نظر از مبلغ فروش سالانه) موضوع ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم بودند که به فعالیت‌های زیر اشتغال دارند:

 چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری و سفره خانه‌های سنتی، اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز.

لازم به ذکر است؛ فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا پنجم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بودند حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله ششم ثبت نام این نظام مالیاتی جزو مؤدیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط خواهند بود.

  • کلیه فعالان اقتصادی شاغل در فعالیت‌های موضوع ماده 95 ق.م.م (مصوب 80/11/27) که در گروه‌های قبل مشمول نبوده‌اند. (برای مشاهده لیست مشاغل به انتهای مقاله مراجعه کنید)

 

گروه هفتم

در مرحله هفتم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده نیز که از اول مهر ۱۳۹۵ آغاز شده است، کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجمی از فروش یا درآمد (کالا و خدمت) (به استثنای اشخاص حقوقی با فعالیت‌های صرفا معاف موضوع ماده (۱۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده) به موجب فراخوان‌های قبلی تاکنون برای اجرای قانون فراخوان نشده‌اند، مشمول اجرای قانون شدند.

علاوه بر این، اشخاص حقوقی که بعد از تاریخ اجرای فراخوان نیز ایجاد، تاسیس و به ثبت می‌رسند یا شروع به انجام فعالیت می‌کنند، در صورت فعالیت با هر جمعی از فروش یا درآمد (کالا و خدمات) از اولین دوره مالیاتی بعد از شروع فعالیت مشمول اجرای قانون هستند.

نکته بسیار مهم در این زمینه این است که فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا ششم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده‌اند؛ حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله هفتم ثبت‌نام این نظام مالیاتی جزو مؤدیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.

اکنون نیز قانون مالیات بر ارزش افزوده که به صورت آزمایشی طی این سال‌ها اجرا شده همچنان ادامه دارد و در بودجه سال آینده نیز به همین شکل و به مبلغ ۹ درصد تمدید شده تا قانون نهایی آن ابلاغ شود.

  • کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر میزان فروش (که در گروه‌های قبل مشمول نبوده‌اند)
  • کلیه اشخاص حقوقی که پس از تاریخ این فراخوان نسبت به تاسیس، ثبت و انجام فعالیت اقتصادی اقدام می‌کنند؛ با هر میزان فروش از اولین دوره مالیاتی پس از آغاز فعالیت مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند

 

گروه هشتم

در مرحله هفتم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده نیز که از اول فروردین ۱۳۹9 آغاز شده است

  • کلیه جایگاه‌داران سوخت (فرآورده‌های نفت و گاز) با هر حجم از فروش یا درآمد (که در گروه‌های قبل مشمول نبوده‌اند)
  • کلیه اشخاصی که پس از تاریخ این فراخوان نسبت به ایجاد، تاسیس یا ثبت و آغاز فعالیت جایگاه سوخت اقدام می‌کنند؛ با هر میزان فروش از اولین دوره مالیاتی پس از آغاز فعالیت مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند

 

نکته

سازمان امور مالیاتی هم زمان با فراخوان سوم در ابتدای سال 1389، گروه‌های زیر را برای ثبت نام در نظام ارزش افزوده غیرمشمول اعلام نمود:

1. اشخاصی که بر اساس ماده 12 قانون موقت ارزش افزوده (مواد 9 تا 12 قانون دائمی ارزش افزوده) به فعالیت‌های معاف از ارزش افزوده اشتغال دارند

2. اشخاص حقیقی مشمولین بندهای «ب» و «ج» ماده 96 ق.م.م که به صورت صنفی فعالیت و تابع شورای اصناف کشور هستند

همچنین اعلام کرد که این اشخاص موظفند به هنگام خرید کالا و خدمات از مودیان مشمول ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده، ضمن دریافت صورتحساب، مالیات و عوارض متعلقه را به آنها پرداخت نمایند.

اما در فراخوان مرحله چهارم در ابتدای مهر همان سال (1389) اشخاص حقیقی بند «ب» ماده 96 ق.م.م را نیز به ثبت نام در نظام ارزش افزوده دعوت نمود. به این ترتیب تنها اشخاصی که به فعالیت‌های معاف از ارزش افزوده مشغول هستند، مشمول ثبت نام و انجام تکالیف ارزش افزوده نیستند.

 

لیست مشاغلی که مشمول ثبت نام ارزش افزوده میشوند

مشاغل گروه دوم: موضوع بند (الف) ماده 96 ق.م.م

  • کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی با مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه ذی‌ربط (صادر شده یا در حال صدور)
  • بهره‌برداران از معادن
  • ارائه‌دهندکان خدمات حسابرسی، حسابداری، دفترداری و خدمات مالی
  • حسابداران رسمی شاغل و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران
  • ارائه‌دهندگان خدمات مدیرتی و مشاوره‌ای
  • ارائه‌دهندگان خدمات انفورماتیک و رایانه‌ای، از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و طراحی سیستم
  • متل‌ها و هتل‌های سه ستاره و بیشتر
  • بنکداران، عمده‌فروشان، فروشگاه‌های بزرگ، واسطه‌های مالی، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی یا وارداتی و صاحبان انبار
  • نمایندگان موسسه‌های تجاری و صنعتی (داخلی و خارجی)
  • موسسات حمل و نقل موتوری و باربری دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط باربری، زمینی، دریایی و هوایی (به جز موسساتی که صرفا به حمل ونقل مسافر اشتغال دارند)
  • موسسات مهندسی و مهندسی مشاور
  • موسسات تبلیغاتی و بازاریابی

مشاغل گروه چهارم: موضوع بند (ب) ماده 96 ق.م.م

  • صاحبان کارگاه‌های صنعتی
  • صاحبان مشاغل ساختمانی، تاسیسات فنی و صنعتی، نقشه‌کشی و نقشه‌برداری، محاسبات فنی و نظارت
  • چاپخانه‌داران، لیتوگراف‌ها، صحاف‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات چاپ و گرافیست‌ها
  • صاحبان مراکز ارتباطات رایانه‌ای
  • وکلا، کارشناسان، مترجمان رسمی دادگستری، مشاوران حقوقی، حسابداران رسمی و اعضای سازمان‌های نظام مهندسی
  • محققان، پژوهش‌گران و کارشناسان آزاد که به تهیه و ارائه طرح‌های تحقیقاتی اشتغال دارند
  • دلالان، حق‌العمل‌کاران و کارگزاران
  • صاحبان مراکز فرهنگی، هنری، فرهنگسراها، کانون‌های حرفه‌ای و انجمن‌های صنفی و تخصصی
  • صاحبان سینماها، تماشاخانه‌ها و مکان‌های تفریحی و ورزشی
  • صاحبان مشاغل فیلم‌برداری، دوبلاژ، مونتاژ و سایر خدمات سینمایی
  • پزشکان و دندان‌پزشکان که دارای مطب هستند و دامپزشکان که به حرفه دامپزشکی اشتغال دارند
  • صاحبان آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی‌ها، فیزیوتراپی‌ها، سونوگرافی‌ها، الکتروانسفالوگرافی‌ها، سی‌تی‌اسکن‌ها، سالن‌های زیبایی و دیگر ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، طبی و غیرطبی
  • صاحبان مهمان‌سراها، مهمان‌پذیرها و مسافرخانه‌ها
  • صاحبان تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، تهیه‌کنندگان غذای آماده، ارائه‌دهندگان خدمات پذیرایی و کرایه‌دهندگان ظروف
  • صاحبان دفاتر اسناد رسمی
  • صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز و اتو سرویس‌ها
  • صاحبان نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های اتومبیل و بنگاه‌های معاملات املاک و آژانس‌های کرایه اتومبیل
  • سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر
  • عاملان فروش و فروشندگان آهن‌آلات

مشاغل گروه ششم: موضوع ماده 95 ق.م.م

  • چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد؛ فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز

دراین مقاله سعی کردیم موضوع اینکه چه کسانی مشمول ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده هستند را بررسی کنیم،موضوعات مختلفی که در این زمینه لازم بود بدانیم را تا حد امکان پوشش دادیم و امیدوارم نهایت استفاده را برده باشید.

    >
    آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
    آموزش انواع ثبت های حسابداری
    آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
    آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
    آموزش حسابدار تا مدیر مالی
    سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

    رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

    ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

    بازگشت به بخش ورود

    کد دریافتی را وارد نمایید.

    بازگشت به بخش ورود

    تغییر کلمه عبور

    تغییر کلمه عبور

    حساب کاربری من

    سفارشات

    مشاهده سفارش

    سبد خرید