پلمپ دفاتر قانونی مربوط به سال مالی 1402

پلمپ دفاتر قانونی

 

اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات مستقیم به دولت هستند هر ساله موظف به دریافت پلمپ دفاتر قانونی شرکت نیز می باشند. از این رو دانستن نکات حقوقی در این زمینه راهنمای متقاضیان و بازرگانان خواهد بود. در ادامه در این زمینه بیشتر نکات تخصصی را ارائه می کنیم تا بتواند راهنمای تخصصی شما باشیم. پس بی تعلل در ادامه همراه باشید تا با نحوه دریافت پلمپ و موارد قانونی مربوط به آن آشنایی پیدا کنید.

 

پلمپ دفاتر قانونی سال 1402

پس از ثبت شرکت، باید به تهیه و پلمپ دفاتر قانونی مربوط به شرکت توجه کرد. این دفاتر هزینه‌ها و درآمد‌های یک شرکت را ثبت و ضبط می‌کنند و باید قبل از هرگونه نوشتن یا ثبت اطلاعاتی در آن، توسط اداره ثبت پلمپ شوند.

پلمپ دفاتر قانونی سال 1402 یکی از مواردی است که با نزدیک شدن به پایان سال باید به آن توجه بسیاری شود. برای جلوگیری از هرگونه اختلال یا تغییر در اطلاعات ذخیره شده در دفاتر قانونی، پلمپ ضروری است.

نکته: در اصطلاح عامه، با عنوان پلمپ به مُهر سربی کوچک سوراخ‌دار که بعد از بستن در جایی یا چیزی با نخ به آن وصل می‌شود تا از دست‌خوردگی در امان بماند، اشاره می‌شود.

 

هدف از پلمپ دفاتر قانونی چیست؟

دفاتر پلمپ شده می‌توانند برای شرکت‌ها و کسب و کارها، اهمیت ویژه‌ای داشته باشند. در حقیقت، عدم اجرای این اقدام می‌تواند به مشکلات جدی در جریان امور مالی شرکت منجر شود. شرکت‌هایی که دفاتر خود را پلمپ نکرده‌اند، در آینده ممکن است با جریمه‌های سنگینی از سوی مقامات مالی مواجه شوند که به هیچ وجه خوشایند نیست. همچنین، پلمپ دفاتر قانونی می‌تواند به درخواست کارت بازرگانی صادرات و واردات کمک کند. این گواهی توسط اداره ثبت شرکت‌ها برای متقاضیان صادر می‌شود و به عنوان یک مدرک تأیید می‌کند که دفاتر مربوطه در مهلت مقرر پلمپ شده و تمام تعهدات مالیاتی آن‌ها به‌صورت صحیح انجام شده است.

 بر اساس آمارهای ارائه شده توسط اداره مالیات، عدم پلمپ دفاتر قانونی با جریمه‌های ۱۰ الی ۲۰ درصدی مالیاتی همراه است. این جریمه‌ها برای شرکت‌هایی که درآمدهای خوبی دارند، بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود. زیرا شرکت‌ها باید هزینه‌های زیادی را بابت پرداخت این جریمه‌ها پرداخت کنند. بنابراین، بهترین راه‌کار برای جلوگیری از این جریمه‌ها، ثبت دفاتر قانونی و پلمپ آن‌ها است.

 

اطلاعیه جدید پلمپ دفاتر 1402

سازمان ثبت احوال در مکاتبه با سازمان مالیاتی از تمدید پلمپ دفاتر تجاری تا 29 اردبیهشت خبر داد. از این رو با فرصت اضافه 2 ماهه اعلام شده می توانید هم اکنون از تجارب کارشناسان حقوقی پایش بهره مند شوید. امور پلمپ دفاتر را پیگیری و در زمان مناسب و سریع به اتمام رسانید.

 

مدارک مورد نیاز اخذ پلمپ دفاتر قانونی ( اشخاص حقیقی)

  • کپی کارت ملی یا شناسنامه متقاضی
  • کپی پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی
  • مهر شرکت 
  • تکمیل فرم اظهار نامه پلمپ دفاتر مهر و امضا شده

 

 

پیشنهاد میشود مقاله مراحل پلمپ دفاتر قانونی در سامانه اداره ثبت شرکتها راهم مطالعه کنید 

 

 

مهلت پلمپ دفاتر 1402

دفاتر پلمپ هر ساله باید دریافت شود، بنابراین پیش از شروع سال مالی که اصولاً از اول فروردین تا پایان اسفند می باشد باید دریافت شود.

دفتر پلمپ قانونی شرکت را در سامانه ثبت شرکت‌ها ثبت نام می‌کنید و پس از طی مراحلی این دفاتر به آدرس پستی شرکت ارسال می‌شود.

همه اشخاص حقوقی قبل از اینکه سال مالی جدید شروع شود باید ثبت نام دفاتر پلمپ را داده باشند، تا مشمول جریمه مالیاتی در این زمینه نشوند.

شرکت‌هایی که در میانه سال مالی تأسیس می‌شوند حداکثر ظرف سی روز از زمان ثبت شرکت باید اقدام به دریافت دفاتر پلمپ نمایند. شما می‌توانید در طی سال نیز درخواست دفاتر پلمپ سال بعدی خود را نیز بدهید.

 

آموزش پلمپ دفاتر 1402

اشخاص حقیقی در صورت تاجر بودن موظف به دریافت دفاتر پلمپ هستند و اشخاص حقوقی به جز موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی باقی موظف به دریافت دفاتر پلمپ خود هستند.

دفاتر پلمپ در 50، 100، 200 برگ قابل دریافت می باشد. آنچه که امروزه اشخاص حقیقی و حقوقی برای دفاتر پلمپ از اداره دارایی دریافت می‌کنند، دفتر روزنامه و دفتر کل می‌باشد.

دفتر روزنامه دفتری است که همه روزه باید تمام مبادلات مالی از خرید و فروش و صادرات و امور مالی روزانه در آن وارد شود. دفتر کل نیز دفتر است که به صورت هفتگی باید خلاصه وضعیت مالی دفتر روزنامه به صورت خلاصه تر در این دفتر وارد شود.

شرکت‌ها برای اینکه گزارش مالی خود را به دارایی اثبات نمایند باید دفاتر پلمپ سالانه را دریافت کنند. حتی شرکت‌هایی که فعالیت ندارند نیز باید اقدام به دریافت دفاتر پلمپ نماید و این دفاتر را به صورت سفید نگه داری کنند.

اداره دارایی هر ساله از اشخاص حقیقی و حقوقی که از فعالان اقتصادی هستند. در خرداد و تیر خود اظهاری گرفته می‌شود و برای اینکه افراد فرار مالیاتی نداشته باشند. شرکت‌ها باید مستند حرف خود را به دارایی اثبات کنند. که دفاتر پلمپ مستند فعالیت مالی شرکت در سال مالی گذشته است.

 

چه اقداماتی جهت پلمپ دفاتر قانونی  1402 لازم است؟

در قسمت  پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی باید بسته به نوع شخصیت یکی از گزینه های زیر انتخاب گردد:

  • شخص حقیقی.
  • شخص حقوقی ثبت شده در مرجع ثبت شرکت‌ها.
  • شخص حقوقی غیر از مرجع ثبت شرکت‌ها.
  • شعبه شخصیت حقوقی مرجع ثبت شرکت‌ها.

با انتخاب هر یک از موارد ذکر شده بالا لازم است اطلاعات خواسته شده کامل شود.

 

 

 

مدت زمان دریافت پلمپ دفاتر قانونی شرکت در سال 1402-1403

مدت زمانی که برای دفاتر پلمپ قانونی از زمان درخواست تا تحویل دفاتر از پست حداقل 20 روز و حداکثر 30 روز زمان بر خواهد بود.

چنانچه دفاتر شما توسط کارشناسان پایش ثبت نام شده است. هنوز دفاتر خود را دریافت نکرده باشید می توانید با کارشناس مربوطه تماس بگیرید و کد پیگیری پستی را از کارشناس بخواهید.

با دریافت کد پیگیری می‌توانید از آخرین وضعیت دفاتر پلمپ خود مطلع باشید.

 

مشمولین ارائه پلمپ دفاتر قانونی 1402

  • کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده اند .
  • کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب وکار ( گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده 95 ق م م )
  • اشخاصی که مجموع فروش آنها و یا 10برابر درآمد آنها طبق برگ قطعی مالیات از سال 91 به بعد بیش از 3 میلیارد تومان بوده است.

در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدماتی ارائه می دهند مثل وکلا ، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان 1.5 میلیارد تومان بیشتر می باشد.

تشکل های قانونی مثل ( انجمن ها ، احزاب ، اتحادیه های صنفی )

اشخاص زیر بدون در نظر گرفتن حجم فعالیتشان مشمول پلمپ دفاتر هستند:

  • دارندگان کارت بازرگانی ( واردکنندگان و صادرکنندگان )
  • صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه
  • بهره برداری از وزارتخانه ذیربط
  • صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر
  • صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلینیک های تخصصی
  • صاحبان مشاغل صرافی
  • فروشگاه های زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید