مفاصا حساب مالیاتی خودرو و مدارک لازم جهت صدور آن

مفاصا حساب مالیاتی خودرو و مدارک لازم جهت صدور آن

 

 

مفاصا حساب مالیاتی خودرو سندی است که نشان دهنده تسویه حساب بدهی مالیاتی مربوط به خودرو، با سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. مدارک شناسایی مالک و مدارک مالکیت خودرو، از جمله مدارک لازم، برای دریافت این مفاصا حساب است. نحوه دریافت آنلاین مفاصا حساب، امکان پذیر نیست و متقاضیان باید، پس از پرداخت بدهی مالیاتی خودرو، به صورت حضوری، درخواست کتبی خود را به یکی از شعب اداره مالیات، تحویل دهند.

 

مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست؟

مفاصا حساب به معنی تسویه کردن است و برگه مفاصا حساب مالیاتی خودرو نشان‌دهنده شفافیت مالیاتی مالک خودرو است. در واقع این برگه مفاصا حساب نشان می‌دهد که مالک خودرو هیچ بدهی به سازمان امور مالیاتی ندارد و تمامی تسویه‌حساب‌ها انجام شده است.

 

برای صدور مفاصا حساب مالیاتی خودرو چه مدارکی لازم است؟

  1. مدرک شناسایی مودی: کارت ملی یا شناسنامه جدید
  2. مدرک شناسایی مالکیت خودرو (یکی از این موارد): سند کمپانی خودرو – سند قطعی یا بنچاق – قراد داد اجاره به شرط تملیک – برگ ترخیص از گمرک – وکالت نامه – نامه مزایده
  3.  برگ سبز

هم‌چنین استعلام دفاتر اسناد رسمی برای صدور گواهی یا تکمیل فرم درخواست مفاصا حساب مورد نیاز است. در صورتی که خودرو فرسوده باشد اصل و تصویر وکالتنامه سایر مدارک از قبیل توقیفی، تصادفی، پارکینگ مراکز انتظامی و … نیز جهت صدور مفاصا حساب مورد نیاز می‌باشد.

نکته: لازم به ذکر است که صدور مفاصا حساب مالیاتی با مدارک موجود در پرونده بررسی و تایید می‌شود که قطعی نیست و امکان تغییر و درخواست مدارک کمتر یا بیشتر وجود دارد.

 

 

 

 پیشنهاد میشود مقاله مالیات تکلیفی چیست و تخلف از آن چه پیامدهایی دارد؟ را هم مطالعه کنید 

 

 

 

 

نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو

در خصوص مفهوم مفاصا حساب مالیاتی خودرو و مدارک لازم برای دریافت آن، نحوه دریافت مطابق مراحل زیر می باشد:

 

استعلام بدهی مالیاتی: 

در ابتدا، شخص متقاضی دریافت مفاصا حساب، بهتر است از طریق درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، اقدام به استعلام بدهی خود کند.

 

پرداخت بدهی مالیاتی:

پس از استعلام بدهی مالیاتی، متقاضی مفاصا حساب، می تواند از طریق درگاه خدمات مالیاتی، قبض مالیاتی خود را دریافت کرده و به صورت آنلاین، نسبت به پرداخت آن، اقدام کند.

 

ارائه درخواست کتبی تقاضای مفاصا حساب مالیاتی:

پس از طی مراحل قبلی، برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، متقاضی آن، باید، درخواست خود را به صورت کتبی بنویسد و به یکی از شعب اداره مالیات، ارائه دهد. در درخواست، علاوه بر ذکر این موضوع که متقاضی، خواهان برگه مفاصا حساب مالیاتی خودروی خود می باشد، تقاضای بخشودگی مالیاتی نیز بلامانع خواهد بود.

در برخی اوقات، افراد، بدون استعلام بدهی مالیاتی خود و پرداخت آن، تقاضای مفاصا حساب می کنند که ایرادی نداشته، اما، سبب طولانی تر شدن روند صدور مفاصا حساب خواهد شد. چراکه تا زمانی که پرداخت بدهی مالیاتی خودرو انجام نشود، برگه مفاصا حساب مالیاتی، به فرد متقاضی، داده نمی شود.

 

آیا درخواست مفاصا جهت نقل و انتقال خودرو است یا خیر؟ 

اگر پاسخ این سوال مثبت باشد گزارش ارزیابی توسط کاربر ثبت شده و وضعیت بدهی مالیاتی وی از سال ۱۳۸۸ تا به حال نمایش داده می شود.

به این ترتیب در صورت وجود بدهی مودی مالیاتی آن را پرداخت می کند و وصول آن را در سیستم ثبت می کند و سپس مفاصا برای وی صادر می گردد.

در صورتی که مودی مالیاتی بدهی نمایش داده شده را قبول نداشته باشد می بایست مدرک آن را ارائه داده و درخواست جدیدی را ثبت نماید که وضعیت وی مجددا بررسی گردد.

 

 

 پیشنهاد میشود مقاله مفاصا حساب مالیاتی چیست؟ را هم مطالعه کنید

 

 

سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو

در قسمت های قبل، در خصوص مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو توضیح دادیم و گفتیم که نحوه دریافت این مفاصا حساب مالیاتی، چگونه است. پس از توضیح در خصوص نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، در این قسمت، قصد داریم، درباره  سامانه مفاصا حساب مالیاتی خودرو، صحبت کنیم و بگوییم که آیا در این راستا، یعنی در راستای نحوه دریافت آنلاین مفاصا حساب مالیاتی خودرو، سامانه ای راه اندازی شده است یا خیر؟ 

سازمان امور مالیاتی کشور، تا کنون، جهت ارائه خدماتی مالیاتی مختلف، سامانه های بسیاری، نظیر سامانه اظهارنامه مالیاتی، سامانه استعلام بدهی مالیاتی، سامانه استعلام مالیات ارزش افزوده و سایر موارد را راه اندازی کرده است. اما متاسفانه، در راستای نحوه دریافت آنلاین مفاصا حساب مالیاتی خودرو، تدبیری نکرده و هنوز، سامانه ای برای آن، راه اندازی نشده است. اما از آنجا که پیش نیاز دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو،  پرداخت قبوض مالیاتی می باشد، متقاضیان می توانند، جهت این امر، از طریق سامانه payments.tax.gov.ir اقدام کنند.

 

مهلت ارسال اظهارنامه مشاغل خودرویی چقدر است

در مفاصا حساب مالیاتی خودرو نیز مانند بقیه اظهارنامه های مالیاتی، مودیان می بایست تا ۳۱ خرداد ماه هر سال اظهارنامه مالیاتی خود از عملکرد سال گذشته را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. البته، در دو سال اخیر به علت شیوع بیماری کرونا، این مهلت تا ۳۱ مرداد ماه تمدید شده است.

مانند سایر اظهار نامه های مالیاتی در صورتی که اظهارنامه مالیاتی خودرو نیز تا موعد مقرر شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، تسلیم نگردد، ۳۰ درصد مالیات قطعی و غیر قابل بخشش به عنوان جریمه و ۲.۵ درصد مالیات به ازای هر یک ماه دیر کرد باید توسط مودی مالیاتی پرداخت گردد.

 

سؤالات متداول

1.برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو چه مدارکی لازم است؟

اگر برای نقل‌وانتقال خودرو نیاز به دریافت برگه مفاصاحساب مالیاتی خودرو دارید باید این مدارک را به همراه داشته باشید. مدارک هویتی که شامل شناسنامه و کارت ملی می‌شود، مدارک شناسایی خودرو که شامل کارت خودرو است و اصل و کپی وکالت‌نامه

 

2- مدارک لازم برای دریافت مفاصاحساب مالیاتی خودرو چیست؟

مدارک مالکیت خودرو و مدارک هویتی مالک از جمله مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو می باشند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید