کمک حسابدار کیست؟ آشنایی با وظایف مهم کمک حسابدار

کمک حسابدار کیست؟

 

حسابداری(Accounting)، یک سیستم اطلاعاتی برای پردازش اطلاعات مربوط به امور مالی است. در واقع به فرآیند شناسایی و جمع آوری، اندازه گیری و طبقه بندی، ثبت و تهیه گزارش اطلاعات مالی جهت تصمیم‌گیری به موقع و مفید حسابداری می‌گویند. حسابداری یکی از زیرشاخه‌های رشته‌های مهندسی و به عنوان یکی از مشاغل حساس به حساب می‌آید.

با توجه به خرد و کلان بودن کسب و کارها و تعداد پرسنل آن، هر مجموعه می تواند یک یا چند کمک حسابدار، حسابدار و حسابدار ارشد داشته باشد و هر شرکت بر اساس سیاست‌های خود وظایف این سمت‌های شغلی را تعریف می نماید که بعضی از وظایف بین آن‌ها مشترک است.

 

وظایف کمک حسابدار در شرکت:

  • کمک به بخش حسابداری
  • حفظ و بهبود فرآیند حسابداری سازمان
  • مدیریت ارتباط بین سازمان و مشتریان
  • انجام امور اولیه دفترداری و اداری مانند تشکیل پرونده، ورود اطلاعات، پاسخگویی به تلفن و به روز رسانی دفاتر قانونی حسابداری
  • مدیریت حقوق و دستمزد
  • مدیریت حساب‌های دریافتنی و پرداختنی با واریز چک و تهیه صورتحساب
  • اطمینان از صحت پرداخت‌ها، مبالغ و سوابق، تطبیق فاکتورها و شناسایی مغایرت‌ها
  • مدیریت ارتباط با مشتریان و فروشندگان از طریق تلفن، ایمیل و حضوری
  • تهیه اسنادی برای حسابدار شرکت یا حسابرسان داخلی
  • جمع آوری داده‌ها برای اظهارنامه مالیات بر درآمد
  • تهیه صورت‌های مالی، ترازنامه، تراز آزمایشی
  • مشارکت در ممیزی‌های ماهانه، فصلی و سالانه
  • تهیه گزارش‌ها و پیش‌بینی‌ها بر اساس داده‌های مالی
  • ارزیابی داده‌های مالی فعلی و قبلی
  • پردازش درخواست‌های هزینه برای تایید حسابدار
  • تسویه حساب بانکی
  • ثبت و بایگانی فاکتورهای معاملات نقدی

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله آشنایی با نرم افزار اکسل برای حسابداری را مطالعه کنید

 

 

 

 

سایر وظایف کمک حسابدار:

برای کمک حسابدار وظایف دیگری نیز تعیین کرده اند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. ثبت کردن اسناد تکراری و ساده در قسمت های درآمد، هزینه و فروش
  2. داشتن فعالیت در زمینه ثبت حضور و غیاب پرسنل برای محاسبه حقوق، بیمه و …
  3. ماهیانه لیست بیمه را به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهد.
  4. پیگری برخی از مسائل مربوط به امور مالیاتی
  5. دارا بودن دانش و تجربه لازم
  6. توانایی کار با کامپیوتر
  7. آشنایی با آفیس و در صورت لزوم نرم افزارهای حسابداری زیرا این نرم افزارها می توانند کمک بسیار زیادی به او کنند.
  8. داشتن تسلط کامل به قوانین مالیاتی کشور
  9. داشتن تسلط کامل به اصول کار و کاریابی و قوانین بیمه
  10. داشتن روابط عمومی بالا
  11. توانایی در ساختن رزومه و مستند سازی

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله تئوری های حسابداری مالی را مطالعه کنید

 

 

 

 

صلاحیت های یک کمک حسابدار:

یک کمک حسابدار باید ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. اگر شخصی بخواهد وارد کار کمک حسابداری شود باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ اگر تمایل دارید بدانید با ما همراه باشید.

 

1- تحصیلات:

به طور کلی، حداقل مدرک کاردانی در رشته حساب‌داری، دفترداری، امور مالی یا رشته‌های مرتبط با آن برای استخدام کمک حسابدار الزامی است. هرچند اکثر شرکت‌‌ها، متقاضیان دارای مدرک لیسانس را در اولویت بالاتری قرار می‌‌دهند. البته اگر فردی در این رشته‌ها تحصیل نکرده باشد اما مهارت‌های لازم را از طریق شرکت در دوره‌های آموزشی و همین‌طور تجربه عملی کسب کرده باشد نیز شانس خوبی برای استخدام دارد.

 

2- تجربه کافی:

کمک حسابدار معمولا در کارها به حسابدار کمک می کند و کارها باید تحت نظر حسابدار باشد. کارفرمایان تمایل دارند کسی را به عنوان حسابدار انتخاب کنند که شناخت نسبی نسبت به این شغل داشته باشد و اگر تجربه کوتاهی نیز در این زمینه داشته باشد به شما کمک بسیار زیادی خواهد نمود زیرا در پیشرفت کار و افزایش سرعت این مساله بسیار تاثیرگذار است. البته نا امید نشوید این مورد بیشتر برای شرکت های بزرگ است و شرکت های کوچک معمولا انتظار تجربه کاری از شما ندارند.

 

3- مهارت:

علاوه بر تحصیل در رشته‌های مرتبط، لازم در مورد اطلاعات پایه و کلی حسابداری اطلاعات کافی داشته باشید. تجربه مرتبط، دانش کافی در مورد اصطلاحات حسابداری، آشنایی با سیستم‌های مالی، درک سیستم‌ها و نرم افزارهای بایگانی، آشنایی و آگاهی از قوانین و دستورالعمل‌های قانونی حسابرسی و … از جمله مهارت‌های مورد نیاز برای شغل کمک حسابدار است.

علاوه بر این، برای موفقیت در این موقعیت شغلی لازم است برخی مهارت‌ها و توانایی‌های فردی و تخصصی را نیز داشته باشید. برخی از این مهارت‌ها عبارتند از:

  • آشنایی کافی با کامپیوتر و اصول اولیه IT
  • تسلط نرم افزارهای معمول مالی و اسپردشیت
  • مهارت و دقت بالا در ورود اطلاعات
  • توانایی تهیه و آماده‌سازی مانده حساب و ترازنامه مالی
  • تجربه آماده‌سازی لیست حقوق و دستمزد کارکنان
  • مهارت‌های ریاضیاتی
  • مهارت‌ کار گروهی و تیمی
  • مدیریت زمانبندی عالی
  • توانایی و مدیریت انجام چند کار به صورت همزمان
  • مهارت و علاقه به سازماندهی و بایگانی کردن اسناد و مدارک

 

زمان کاری کمک حسابدار:

معمولا ساعت کاری کمک حسابدار بین ساعات 8 صبح تا 16 می باشد. هر چند این شرایط کلی است و بسته به کار شرکت متفاوت می باشد. برای مثال ممکن است در پایان سال مالی کمک حسابدار مجبور شود مدت زمان بیشتری کار کند تا بتواند کارهای شرکت را پیش ببرد. در کل می توان گفت این شغل به گونه ای است که معمولا به شکل تمام وقت است اما افرادی که خیلی حرفه ای هستنند ممکن است این مساله را نپذیرفته و به صورت پاره وقت این کار را انجام دهند.

 

محیط کاری:

معمولا حسابدار به صورت تمام‌وقت در یک سازمان و مجموعه اقتصادی فعالیت می‌کند. اغلب ساعات کاری آن‌ها در ساعت اداری و در طول هفته است. اما با توجه به گستردگی سازمانی که در آنجا مشغول به کارند یا روزهای خاص سال مالی، باید جدول منعطفی داشته باشند که در صورت نیاز در تعطیلات و یا پس از ساعات اداری نیز کار کنند. حسابدارها ممکن است تمام طول روز پشت سیستم کامپیوتری بنشینند یا اغلب زمان کاری‌شان به بررسی اسناد فیزیکی شرکت اختصاص پیدا کند. افراد در شغل حسابداری هم به صورت مستقل، هم با تیم حسابداری یا تنها با یک سرپرست حسابرسی کار می‌کنند. تعیین تعداد و نوع همکاری تیم حسابدار، برعهده تیم مدیریت سازمان است.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله اصول حسابداری را مطالعه کنید

 

 

 

 

وظایف یک حسابدار که کمک حسابدار لازم است نسبت به آن آگاهی داشته باشد:

یک حسابدار دارای وظایفی است که لازم است هر کس که قصد دارید در این زمینه فعالیت کند قبل از ورود به کار نسبت به آن ها آگاهی داشته باشد تا بتواند رضایت کارفرما را به دست آورده و به علاوه مورد سو استفاده قرار نگیرد و وظایفی که به شغل او ربطی ندارد به او نسبت داده شود. در ادامه به صورت مختصر مهم ترین وظایف را مرور خواهیم کرد.

 

1. وظایف عادی

یکی از ابتدایی ترین وظایفی که کمک حسابدار باید آن را بپذیرد آشنایی با اصول اولیه حسابداری و انجام محاسبات است. برای مثال یک کمک حسابدار باید بتواند حقوق کارکنان را محاسبه نموده و درآمد و هزینه های شرکت را محاسبه و ثبت نماید.

 

2. وظایف تکنیکی

این قسمت بیشتر به قسمت مدیریت حسابداری مربوط می شود و در بر گیرنده بودجه بندی شرکت است. برای مثال فرایندهایی مانند اندازه گیری، شناسایی، سنجش، تفسیر و تحلیل در این دسته قرار می گیرند.

 

3. وظایف ماهرانه

این وظایف شامل تصمیم گیری، حسابرسی و گزارشگری بوده که نیازمند داشتن قدرت تجزیه و تحلیل بالا است و شخص باید بتواند ترازنامه ها، گردش وجوه و گزارشات مربوط به سود و زیان را تحلیل کند.

 

4. وظایف پژوهشی

طراحی و تحلیل سیستم و همچنین دادن مشاوره حرفه ای است که نیازمند داشتن اطلاعات و قدرت علمی بالایی می باشد. در این قسمت شخص باید بتواند اطلاعات مالی را تجزیه و تحلیل نموده و این تحلیل می تواند در نتایج تصمیم گیری مدیریت اثر بگذارد.

 

مزایای فعالیت به عنوان کمک حسابدار:

فعالیت در این شغل می تواند در آینده شغلی شما تاثیر مثبت گذاشته و به منزله یک تجربه کاری برای شما تلقی گردد که این تجربه کاری می تواند به پیدا کردن شغل با درآمد بیشتر بیانجامد. شما از طریق این شغل روند کار سازمانی را فراگرفته و با وظایف یک حسابدار آشنا گردیده و در مسیر یک حسابدار حرفه ای وارد می شوید.

 

حقوق یک کمک حسابدار:

 

میانگین حقوق کمک حسابدار در سال ۱۴۰۰ به صورت متوسط ۳۹ میلیون ریال است که این رقم را به صورت میانگین این گونه می‌توان بیان کرد؛ چرا که حقوق کمک حسابدار نیز با توجه به تجربه و میزان تحصیلات خود می‌تواند حقوق متفاوتی باشد.

 

سخن پایانی:

کمک حسابدار یکی از مشاغلی است که افرادی که به دانش حسابداری آگاهی دارند می توانند برای شروع کار آن را انتخاب نموده و برای پیشرفت در کار از آن استفاده کنند. در واقع کمک حسابداری را می توان پلی بین یک حسابدار مبتدی و حسابدار دانست. کمک حسابدار وظایفی دارد که لازم است قبل از ورود به کار با آن ها آشنا بوده و لازم است مهارت هایی را فرا بگیرد تا بتواند برای کار در یک شرکت حسابداری به عنوان کمک حسابدار گزینه مناسبی باشد. در این مقاله تلاش کردیم این وظایف و مهارت ها را برای شما بیان کنیم تا بتوانید نسبت به آن آگاهی یافته پس اگر قصد فعالیت در این شغل را دارید این مقاله برای شما است.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله اصول بودجه نویسی را مطالعه کنید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید