حسابداری مدارس دولتی چیست؟ | آموزش حسابداری مدارس دولتی

حسابداری مدارس دولتی

 

حسابداری مدارس دولتی یکی از زیرشاخه های حسابداری است که همواره بازار کار بسیار گسترده ای داشته است. برای اموزش حسابداری مدرسه لازم است نکاتی را بدانید که ما در این مقاله برای شما گرداوری کرده ایم. برای دریافت اطلاعات کامل درباره اینکه حسابداری مدارس دولتی چگونه است و آموزش حسابداری مدارس را چگونه می توان دریافت کرد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

 

دلایل استفاده از حسابداری مدارس دولتی:

بکارگیری علم حسابداری مدارس دولتی جهت حسابرسی به درآمدها، بدهی ها و سایر امور مالی مدرسه صورت می گیرد. در واقع دلیل اصلی استفاده از این نوع حسابداری ممانعت از خودسرانه و سلیقه ای عمل کردن مدیران و مسئولان مدرسه در زمان تنظیم اسناد مالی مدارس می باشد. دلیل دوم نیز ایجاد دستورالعملی مشخص و صحیح در مدارس جهت تنظیم اسناد حسابداری است. در نهایت نیز این کار سبب اموزش مدیران و مسئولان مدرسه برای استفاده از یک سیستم دقیق و منظم جهت انجام امور مالی مدرسه می شود.

 

 

انواع حسابداری که بهتر است بدانید:

  1. شاخه اول حسابداری، حسابداری خدماتی است که برای محاسبه درآمد سازمان ها و شرکت ها کاربرد دارد.
  2. شاخه دوم، حسابداری بازرگانی است. این حسابداری مربوط به ثبت خرید و فروش و گزارشات مربوط به شرکت‌های است که به خرید و فروش مشغول هستند.
  3. شاخه سوم، حسابداری تولیدی است و برای شرکت‌هایی مناسب است که فعالیت اصلی شان تبدیل مواد اولیه به مواد مصرفی است.
  4. حسابداری پیمانکاری، برای استفاده شرکت های پیمانکاری طراحی شده است.
  5. حسابداری اعتبارات اسنادی، مربوط به شرکت‌ها و موسساتی است که بازرگانی خارجی دارد.
  6. و در نهایت حسابداری دولتی است که برای محاسبات سازمان های دولتی کاربرد دارد.

با توجه به شاخه های مختلف حسابداری به نظرتان حسابداری مدارس دولتی در کدام یک از دسته های بالا می گنجد؟

 

از حسابداری مدارس دولتی چه می‌دانید؟

مؤسسات آموزشی (مانند مدارس، دانشگاه‌ها و غیره) هیچگاه با ایده کسب درآمد روی کار نیامده‌اند. آنها به سادگی و با هدف آموزش همگانی، مزایا و خدمات را به مردم ارائه می‌کنند. در نتیجه معمولاً منابع اصلی درآمد آنها از کمک‌های مالی دانش‌آموزان تأمین می‌گردد. حال مدیریت همه این هزینه‌ها از چه طریقی امکان‌پذیر است؟

همان‌طور که می‌دانید، گروهی از افراد، معروف به «هیئت مدیره» ، آموزشگاه‌ها و مدارس را سازماندهی و مدیریت می‌کنند. مدیران مدارس برای مدیریت هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های پذیرش، جریمه‌ها، هزینه‌های جلسات و هزینه‌های ویژه، هزینه‌های آزمایشگاه، هزینه‌های کتابخانه، هزینه‌های ورزشی و غیره که باید به طور جداگانه در دفتر کل حسابداری ثبت شوند، به استخدام حسابدار می‌پردازند .

به طور کلی حسابداری مدارس دولتی ، حساب‌های مدرسه را بر اساس حسابداری نقدی برآورد می‌کند نه بر اساس حسابداری تجاری. همچنین تطبیق دوره‌ای بین شهریه‌های جمع‌آوری‌شده، هزینه‌های معوقه در ابتدا و پایان دوره، هزینه‌هایی که توسط دانش‌آموزان در کلاس‌های مختلف جمع‌آوری شده است نیز به کمک نرم‌ افزار حسابداری مدارس دولتی انجام می‌شود.

 

اطلاعاتی که از ترازنامه می توان دریافت کرد:

 

  • مقدار نقدینگی مدرسه
  • مقدار طلبی که از دانش آموزان دارد
  • چک های دریافتی
  • میزان ارزش اموال و اثاثیه
  • سایر دارایی‌های ثابت مدرسه

 

دارایی های مدارس دولتی چگونه محاسبه می شود:

به کمک حسابداری مدارس دولتی می توان به سه نوع دارایی رسیدگی کرد. این دارایی ها شامل موارد ذیل می باشند.

  • دارایی های جاری: این دسته از دارایی ها شامل اموال قابل تبدیل به وجه نقد در یک سال مالی و همچنین پول نقد می باشد. حساب بانکی. تنخواه گردان، حساب دریافتی و اسناد دریافتی و صندوق از جمله این دارایی ها بشمار می آیند.
  • دارایی های نامشهود: دارایی های نامشهود شامل دارایی هایی می شوند که قابل لمس و دیدن نیستند اما وجود دارند و جزو دارایی بشمار می آیند. مانند امتیاز آب، برق، گاز و تلفن.
  • دارایی های ثابت: هر چیزی که مربوط به مدرسه باشد اعم از میز و صندلی، تجهیزات، تاسیسات، وسایل نقلیه و حتی ساختمان مدرسه در صورت غیر اجاره ای بودن جزو دارایی های ثابت بشمار می آیند.

 

 

7 مراکز آموزشی که از پرداخت مالیات معاف هستند:

مطابق ماده ۱۳۴ قانون مالیات مستقیم، درآمدی که حاصل از تعلیم و تربیت باشد در مدارس و مراکز زیر معاف از پرداخت مالیات ارزش افزوده است:

  • مدارس غیرانتفاعی از ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، مراکز فنی حرفه ای
  • آموزشگاه های فنی حرفه ای آزاد که از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مجوز دارند
  • دانشگاه و مراکز آموزش عالی
  • مهد کودک هایی که در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی هستند
  • مؤسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی که دارای پروانه فعالیت از مراجع ذیربط هستند
  • باشگاه‌ها و موسسات ورزشی که مجوز از مراجع ذیربط دارند
  • مدارس غیر دولتی نیز از مالیات بر ارزش افزوده معافیت دارند

 

معرفی بخش مالیاتی، حسابداری مدارس دولتی :

بخش مالیاتی یکی از اصلی ترین قسمت های حسابداری مدارس دولتی است. زیرا تنظیم و ارسال آن امری الزامی است که معمولا در هر دوره مالی تا ۴ ماه بعد باید نسبت به ارسال آن اقدام شود. این در حالی است که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم درآمد تمامی مدارس دولتی اعم از ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی کشور که دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش هستند از پرداخت مالیات معاف می باشند. با این وجود تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی از سوی این مراکز ضروری است.

 

با انواع اظهارنامه مالیاتی حسابداری مدارس دولتی آشنا شوید:

اظهارنامه مالیات حقوق، برای ارسال اظهارنامه مالیات حقوق که به صورت ماهانه است یک ماه فرصت ارسال وجود دارد. برای مثال برای ارسال اظهارنامه مالیات حقوق دی ماه تا پایان اسفند فرصت ارسال مدارک وجود دارد. ضمن آن که لیست بیمه تأمین اجتماعی نیز همراه مالیات حقوق باید ارسال شود.

اظهارنامه معاملات فصلی، مطابق ماده ۱۶۹ برای فصل است و مدت ارسال آن ۴۵ روز پس از پایان فصل است. مثلاً برای ارسال اظهارنامه معاملات فصلی تابستان تا ۱۵ آبان همان سال زمان وجود دارد که اظهارنامه را ارسال نمایید.

 

زمان لازم برای تهیه ترازنامه و صورت مالی حسابداری مدارس دولتی :

حسابدار یا مدیر مدرسه وظیفه دارد هر 15 روز، یعنی نیمه اول و آخر هر ماه اطلاعات و اسناد ثبت شده خود را به پایگاه مالی مدارس ارسال کرده و آن را به روز کند. در شهریور هر سال نیز باید تراز پایانی سال مالی تهیه شود.

صورت حساب بانکی و مغایرت بانکی نیز در همین زمان باید تهیه به تأیید شورای مالی مدارس برسد. پس از انجام کارهای لازم، یک نسخه باید در مدرسه بایگانی شده و نسخه دیگر به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال شود.

 

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله حسابداری اموال چیست را مطالعه کنید

 

 

 

تفاوت حسابداری مدارس دولتی با غیرانتفاعی در چیست؟

فرقی نمی‌کند شما صاحب یک مدرسه‌ی دولتی هستید یا غیرانتفاعی، در هر صورت استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی برای رسیدگی به امور مالیاتی نظیر مدیریت حقوق کارکنان یا هزینه‌های دریافتی بابت شهریه و به طور کلی مدیریت دقیق‌تر و بهینه‌تر مدرسه ضروری است.

در حسابداری مدارس دولتی مدرسه به دلیل این که درآمد فقط از طریق وزارت آموزش و پرورش تأمین می‌گردد، کار بسیار ساده‌ای است. اما در مدارس غیر دولتی یا غیر انتفاعی درآمد از راه‌های مختلف مانند کلاس‌های تقویتی و المپیاد، فوق‌برنامه‌ها و کمک‌های والدین و کلاس‌های کنکور تأمین می‌گردد. در حقیقت یک سری هزینه‌ها باید در مدارس غیر دولتی اعمال شود که در مدارس دولتی وجود ندارد. روند و اصول کار یکسان است اما حجم کار و محاسبات با هم متفاوت است.

 

ویژگی و مشخصات حساب بانکی حسابداری مدارس دولتی :

حساب بانکی مدارس دولتی در ردیف حساب های دولتی است که باید به نام واحد آموزشی و پرورشی باشد.

برای باز کردن حساب باید به یکی از شعب بانک ملی یا بانک های دیگر در تهران به معرفی خزانه و در شهرستانها به معرفی نمایندگی خزانه در استان مراجعه نمایید.

لازم است بدانید از حساب بانکی واحد آموزشی، برای دریافت وجوه هزینه سرانه آموزش و پرورش یا اداره کل استفاده می شود.

 

حساب بانکی مدارس با امضای چه کسانی مشروعیت دارد:

حساب بانکی مدارس غالباً با دو یا سه امضا سندیت دارد.

مدیر واحد آموزشی به عنوان رئیس شورای عالی دارای امضای ثابت و امضاهای دیگر متعلق به دو نفر از اعضای شورای عالی مدرسه است که در برای انجام هزینه ها و مسئولیت های مشترک است.

لازم است که بدانید هر واحد آموزشی و پرورشی مجاز به داشتن تنها یک شماره حساب بانکی قابل برداشت در یکی از شعب بانکهای دولتی است. ترجیحاً این حساب باید سیبای بانک ملی باشد.

 

منابع مالی یک مدرسه چگونه تأمین می‌شود؟

طبق ماده 11 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق کشور منابع مالی مدرسه عبارت‌اند از:

  1. اعتبارات کل آموزش و پرورش که به واحد آموزشی واریز می‌گردد و به آن سرانه میگویند.
  2. کمک‌های مردمی (خاص و عام) که بر اساس دستورالعمل و بخشنامه‌های مربوطه به وسیله اشخاص حقیقی به حساب واحدهای آموزشی واریز می‌گردد.
  3. منابع مالی که از طریق شورای آموزش و پرورش در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد.
  4. درآمد حاصل از ارائه خدمات آموزشی فوق برنامه و جبرانی که توسط اولیای دانش‌آموزان به حساب مدرسه واریز می‌گردد.
  5. سایر منابع مالی که مدرسه مجاز به دریافت آن می‌باشد مانند: دریافتی بابت سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان و موارد مشابه.
  6. کمک‌های بخش دولتی : مبالغی است که به عناوین مختلف از طریق دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی غیر از آموزش و پرورش در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد.

 

دوره های مالی حسابداری مدارس دولتی چگونه تنظیم می شود:

دوره یا طبقه مالی مطابق مقررات حاکم بر واحدهای آموزش و پرورشی از اول مهر ماه هر سال شروع شده و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد. حسابداران واحدهای آموزش و پرورشی باید در پایان هر سال تحصیلی، یعنی خرداد ماه عملیات مالی چهار ستونی را تنظیم کرده و آن را در مطابق دستورالعمل به واحدهای ذیربط تحویل دهند. لازم است بدانید ترازنامه باید به تأیید شورای مالی آموزشگاه نیز برسد.

 

 

از شورای مالی مدارس چه می دانید:

طبق آيين نامه و مقررات مربوطه ، شوراي مالي واحدهاي آموزشي و پرورشي كه عضويت در آن افتخاري است و در اول هر سال تحصيلي و بلافاصله پس از آغاز به كار انجمن اوليا و مربيان مدرسه تشكيل مي شود عهده دار وظايف زير است:

1- بررسي برنامه هاي مالي مدرسه و ارائه آن به انجمن اوليا و مربيان مدرسه جهت تصويب.
2 - نظارت بر حسن اجراي مصوبات مالي انجمن اوليا و مربيان و دستورالعملهاي مالي ذيربط.
3 - همكاري مستمر با مسئول مدرسه در استفاده صحيح از منابع مالي با رعايت اصل صرفه جويي.
4- امضاء کلیه اسناد هزینه های انجام شده در مدرسه.
5 - انجام ساير وظايفي كه در دستورالعمل به عهده شوراي مالي گذاشته شده است.

بطور كلي قبل از انجام هرگونه هزينه و يا برداشت هرگونه وجهي از حساب بانكي بايد شوراي مالي مدرسه در خصوص آن  تصميم گيري نموده و باید در صورتجلسه مربوطه كه بوسيله منشي شوراي مالي با ذكر نظرات موافقين و مخالفين طبق فرم یا دفتر مذکور درج و به امضاء اعضاء حاضردر شورای مالی برسد.

 

با ترکیب شورای مالی مدارس آشنا شوید:

ترکیب اعضای شورای عالی مدارس به شرح زیر است:

  • شورای مالی مدارس روزانه شامل:
  • مدیر یا سرپرست مدرسه
  • رئیس انجمن اولیا و مربیان
  • یک نفر از نمایندگان شورای معلمان مدرسه

 

بخش هزینه ها از آموزش حسابداری مدارس دولتی :

معمولا هزینه ها در مدارس داخلی هستند و کم تر پیش می اید مدرسه ای در خارج از مدرسه هزینه ای داشته باشد.

به طور معمولی هزینه هایی که در مدارس وجود دارند و ثبت می شوند عبارتند از:

  • هزینه های اموزشی که شامل هزینه لوازم التحریر و پرینتر و … می شود.
  • هزینه های ورزشی مثل خرید لوازم ورزشی اعماز میز تنیس و توپ و … هزینه های پذیرایی و ابدارخانه که شامل میان وعده پذیرایی از معلمین و همین طور ابزرالات اشپزخانه می باشد.
  • هزینه های بهداشتی مثل خرید شوینده ها و …
  • هزینه های تعمیرات اعم از هزینه هایی که ممکن است برای تعمیر ساختمان مدرسه یا دستگاه های موجود در مدرسه به وجود بیاید.
  • هزینه های ایاب و ذهاب جهت ارسال بسته های مربوط به مدرسه یا ماموریت های مربوط به خارج از مدرسه و هزینه های قبوض شامل قبض آب و برق و گاز و تلفن.
  • هزینه های حقوق معلمین شامل حقوق ثابت و اضافه کاری و سایر هزینه هایی که شامل هزینه های غیر روتین و اتفاقی برای مدرسه است.

 

 

استفاده از نرم افزارهای حسابداری مدارس دولتی :

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، اغلب مدارس از نرم افزارهای حسابداری برای مدیریت تراکنش‌های مالی و محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان استفاده می کنند. استفاده از نرم افزارهای حسابداری مطابق دستورالعمل های آموزش و پرورش است و مغایزتس به آن ندارد.

 

مزایای نرم افزار حسابداری مدارس دولتی چیست؟

برخی از قابلیت‌های نرم افزار حسابداری مدارس دولتی عبارت‌اند از:

  • یک بسته نرم‌افزاری جامع با کاربری آسان و امکانات گسترده در حوزه حسابداری.
  • نرم افزار حسابداری مدرسه محک، نرم افزاری یکپارچه با قابلیت دریافت اطلاعات از زیرسیستم امور شهریه.
  • عدم نیاز به ورود مجدد اطلاعاتی که قبلاً در نرم افزار ثبت شده‌اند.
  • طراحی اختصاصی جهت به کار بردن محصول در همه مدارس (اعم از مدارس تخصصی زبان، موسیقی، فنی و حرفه‌ای)
  • دارای محیط مدیریتی کاربرپسند با کارکرد راحت و ساده برای انجام حسابداری مدرسه
  • مجهز به قسمت فاکتورهای پرداخت اقساطی و چک ها
  • ثبت شهریه و حساب مالی برای هر دانش‌آموز به‌صورت جداگانه در نرم افزار حسابداری مدرسه محک
  • قابلیت تعریف حساب مالی برای هر کدام از کارکنان مدرسه
  • مجهز به سیستم اطلاع رسانی پیام کوتاه برای ارتباط با خانواده دانش‌آموزان
  • امکان ایجاد، ثبت خودکار اطلاعات و گزارش گیری از دفتر کل و دفتر روزنامه به صورت کاملاً خودکار
  • امکان دریافت تراز مالی در هر بازه زمانی
  • گزارش‌گیری مالی به صورت دوره‌ای و در بازه‌های تعریف شده
  • قابلیت چاپ تمام اسناد مورد نیاز در سندهای حسابداری نرم افزار حسابداری مدرسه

 

پرسش و پاسخ متداول در مورد حسابداری مدارس دولتی

  1. آیا استفاده از نرم افزار حسابداری، مطابق قوانین آموزش و پرورش است؟

    بسیاری از نرم افزارهای حسابداری طراحی شده برای مدارس مطابق دستورالعمل های ابلاغی آموزش و پرورش است و کلیه نیازهایی که مدارس برای مدیریت تراکنش های مالی خود به آن نیاز دارند در این نرم‌افزارها گنجانده شده است.

  2. بودجه مدارس دولتی از کجا تامین می شود؟

    بودجه مدارس دولتی از سوی وزارت آموزش و پرورش تامین می شود.

  3. چند نمونه نرم افزار حسابداری، مناسب مدارس دولتی معرفی کنید؟

    نرم افزار حسابداری همکلاسی، نرم افزار حسابداری مدارس پویان

  4. آیا با وجود معافیت مالیاتی، باز هم مدارس دولتی باید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند؟

    با وجود معافیت از مالیات، باز هم مدارس دولتی باید اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات ارائه دهند. ضمن آن که مدارس دولتی موظف هستند دفاتر و صورت های مالی خواسته شده را نیز همراه با اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

  5. در مدارس روستایی، شورای مالی چه ترکیبی دارد؟

    در قالب مدارس روستایی که به صورت تک معلم است و امکان تشکیل شورای مالی مدرسه وجود ندارد، کلیه اختیارات و مسئولیت‌ها به عهده مسئول مدرسه است. وجوه و مبلغ پرداختی از طریق آموزش و پرورش و غیره در وجه مسئول مدرسه واریز می شود.

  6. ارائه اظهارنامه مالیاتی چه مزیتی برای مدارس دولتی دارد؟

    حسابداری مدارس دولتی با ارائه اظهارنامه مالیاتی از تخفیف و معافیت ها بهره مند شود.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید