از IESBA چه می دانید؟ بررسی هدف و فرایند انجام کار

از IESBA چه می دانید؟ بررسی هدف و فرایند انجام کار

 

IESBA مخفف The International Ethics Standards Board for Accountants به معنی هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی برای حسابداران می باشد .هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی برای حسابداران (IESBA)، یک هیئت استانداردگذار مستقل است که توسط فدراسیون بین المللی حسابداران تعیین شده و تحت حمایت آیفک فعالیت می کند.

 

هدف:

هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی برای حسابداران، استانداردهای اصول اخلاقی با کیفیت بالا و سایر بیانیه ها برای حسابداران حرفه ای در جهت منافع عموم برای استفاده در سرتاسر دنیا را تدوین و منتشر می کند. آئین رفتار حرفه ای آیفک برای حسابداران حرفه ای برای کلیه حسابداران حرفه ای چه در بخش حسابرسی، صنعت، آموزش و بخش عمومی کاربرد دارد. آئین‌ یادشده به عنوان مبنایی برای اصول اخلاقی مدون و لازم‌الاجرای مراجع عضو آیفک است. هیچ مرجع عضو آیفک یا موسسه ای که گزارشهای خود را براساس استانداردهای بین المللی حسابرسی و اطمینان بخشی صادر می کند، مجاز به استفاده از این استانداردها کمتر از آن چیزی که در آئین‌ یادشده مقرر شده است، نمی باشد.

 

 

فرایند انجام کار:

فرآیند به مجموعه فعالیت ها و رخداد های دارای ورودی و خروجی گفته میشود و می شود آنرا، به شیوه انجام کار هم میتوان ارتباط داد. فرآیند در ویکی پدیا به این صورت تعریف شده است که:

فرآیند یا پروسه (به انگلیسی: Process)  در علوم مختلف معانی مختلفی دارد و در کسب‌وکارها و سازمان‌ها به مجموعه ‌ای از اعمال ساختاریافته و مرتبط ایجادکننده یک خدمت یا محصول گفته می‌شود، یا در کاربردهای مربوط به دیگر علوم به دنباله‌ای از تغییرات رخ‌دهنده در ویژگی‌های یک سامانه یا شیء گفته می‌شود. در صورتی که این تغییرات به‌طور طبیعی رخ دهند، دنباله تغییرات (فرایند) مدیریت‌پذیر نیست و در صورتی که طراحی‌شده باشند، اطلاق عنوان فرایند بر آن محل اشکال است و از آن به پروژه یاد می‌شود که قابل مدیریت است، هرچند در دنباله تغییرات طبیعی تعریف شده باشد. به پروسه‌گاه، آمایش می‌گویند.

 

اصول بنیادی:

آئین رفتار حرفه ای حسابداران را ملزم به رعایت پنج اصل بنیادی می کند:

• درستکاری: حسابدار حرفه ای باید در انجام خدمات حرفه ای صادق و درستکار باشد.
• بی طرفی: حسابدار حرفه ای نباید اجازه دهد فعالیتهایی چون سو‌گیری، تضاد منافع یا بی اثر کردن نفوذ سایرین برای باطل کردن قضاوت های حرفه ای و کاری به کار رود.
• صلاحیت و مراقبت حرفه ای: حسابدار حرفه ای وظیفه ای مستمر برای حفظ دانش و مهارت های حرفه ای در سطح لازم برای برای ارائه خدمات حرفه ای به مشتری و کارفرما به صورت پیوسته دارد. حسابدار حرفه ای هنگام ارائه خدمات حرفه ای باید با پشتکار بالا و مطابق با استانداردهای فنی و حرفه ای قابل اجرا عمل کند.
• رازداری: حسابدار حرفه ای باید به رازداری اطلاعات بدست آمده در نتیجه روابط حرفه ای و کاری احترام بگذارد و نباید هرگونه اطلاعاتی را به اشخاص ثالث بدون اختیار و اجازه کامل افشا کند مگر اینکه حق یا وظیفه قانونی و حرفه ای برای افشا وجود داشته باشد. اطلاعات محرمانه بدست آمده بخاطر روابط حرفه ای و کاری نباید برای منافع شخصی حسابدار حرفه ای یا شخص ثالثی استفاده شود.
• رفتار حرفه ای: حسابدار حرفه ای باید قوانین و مقررات مربوط را رعایت کند و از هرگونه عملی که حرفه را بدنام می سازد، پرهیز کند.

 

نقش گروه مشورتی هیئت استانداردهای بین المللی اصول خلاقی برای حسابداران:

هیئت مشورتی هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی متشکل از نمایندگان گروه های قانونگذار، سازمان های حرفه ای و بین المللی است که در تدوین استانداردهایی با کیفیت بالا ذینفع هستند. هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی از طریق مشورت فعال، نظرات ارزشمند عمومی را درباره دستور جلسات، جدول زمانی پروژه ها، اولویت ها، و موضوعات فنی دریافت می کند.

 

اعضای هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی:

هیئت شامل یک رئیس و 17 عضو داوطلب از سرتاسر جهان شمال نمایندگانی از مراجع عضو آیفک، شاغلان در حرفه حسابرسی و سایر افراد علاقمند به کار این هیئت می شود. هیئت مدیره آیفـک اعضای هیئت را براساس پیشنهاد کمیته انتخابات منصوب می کند و به تایید هیئت نظارت عمومی می رساند.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید