آشنایی با نحوه ارائه اعتراض به میزان حق بیمه

آشنایی با نحوه ارائه اعتراض به میزان حق بیمه

 

اختلاف کارفرما و سازمان تامین اجتماعی زمانی رخ میدهد که سازمان تامین اجتماعی اختلافی نسبت به صورت مزد ارسالی از طرف کارفرما از نظر تعداد بیمه شده ها  و یا میزان مزد و یا کار مشاهده و این امر را به کارفرما ابلاغ نماید اما کارفرما با نظر سازمان موافق نباشد و نسبت به این تصمیم اعتراض نماید.

 

اعتراض به حق بیمه:

اعتراض به حق بیمه در هیئت های دفاعی و بدوی اداره تامین اجتماعی صورت می گیرد که می تواند منجر به کاهش جرائم تعیین شده، گردد.

نحوه اعتراض به حق بیمه:

بر پایه ماده 42 قانون تامین اجتماعی، اگر کارفرما نسبت به حق بیمه و خسارت های معین شده از طرف سازمان معترض باشد، موظف است که طی 30 روز (یک ماه) پس از تاریخ ابلاغ حکم، اعتراض خود را کتبا به اداره تامین اجتماعی ارائه دهد.

لازم به ذکر است که اعتراض کارفرما باید در فرم های مخصوص طراحی شده توسط تامین اجتماعی صورت گیرد و سپس آن را به شعب تامین اجتماعی تحویل دهند تا در سیستم سازمان ثبت شود.

وظیفه سازمان این می باشد که حداکثر در مدت یک ماه به اعتراض کارفرما نسبت به حق بیمه رسیدگی نموده و در هیئت تشخیص آنها را مطرح نماید.

اگر حق بیمه و خسارت از 200 هزار ریال کمتر باشد یا این که کارفرما در مدت معین اقدام به اعتراض نکند، تشخیص میزان حق بیمه قطعی و قابل وصول خواهد شد.

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله حق بیمه چیست و چگونه محاسبه می‌شود را مطالعه کنید 

 

 

 

هزینه اعتراض:

به موجب ماده 1 آئین نامه مزبور، کارفرما باید مبلغ 6000 ریال بابت هزینه رسیدگی به واحد اجرائی پرداخت و رسید ان را همرا با فرم تکمیل شده، به شعبه یا نمایندگی ذیربط تسلیم نماید. البته در صورتی که کارفرما کلا یا جزئا ذی حق تشخیص داده شود حق الزحمه رسیدگی به حساب پرداخت حق بیمه وی منظور و یا مسترد خواهد شد ( ماده 1 آئین نامه )

 

مهلت تقدیم اعتراض:

پس از ابلاغ مورد مطالبه به کارفرما از سوی سازمان، وی می تواند اعتراض خود نسبت به میزان آن را ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ به طور کتبی به شعبه یا نمایندگی ذیربط تقدیم کند.

 

اشخاص ذی نفع جهت اعتراض:

به موجب ماده مورد بحث، کارفرمایان می توانند به میزان حق بیمه و خسارت ها در هیأت های تشخیص مطالبات اعتراض کنند. علی الاوصول کارفرمایان می توانند این کار را از طریق نماینده قراردادی، قضایی یا قانونی خود نیز به انجام برسانند ( ماده 2 ائین نامه ) همچنین مطابق اصول حقوقی قائم مقام کارفرما ( قائم مقام عام و خاص ) نیز می تواند به جانشینی وی اقدام به این کار بنماید.

لکن به هرحال رسیدگی به پرونده توسط هیأت ها موکول به احراز هویت کارفرما و سمت نماینده یا قائم مقام خواهد بود. ( ماده 2 آئین نامه )

مسأله ای که ممکن است در اینجا مطرح شود این است که گاه دیده می شود افرادی شخصی را که اصولا کارفرما نیست مثل موجر ملک تجاری، به عنوان کارفرما معرفی می کنند. در این صورت آیا شخصی که به طور غیرواقعی کارفرما قلمداد شده و در واقع کارفرما نیست حق طرح اعتراض در هیأت های تشخیص مطالبات را دارد؟

در پاسخ باید گفت که آنچه موجد حق اعتراض است کارفرما قلمداد شدن شخص از سوی سازمان است و صدق این عنوان در عالم واقع مناط اعتبار حکم نیست.

 

انواع اعتراض به حق بیمه:

انواع اعتراض به حق بیمه شامل موارد زیر می باشد:

  • اعتراض به بیمه و یا مزد
  • اعتراض به محاسبه درصد های مورد استفاده
  • اعتراض به میزان بیمه مقطوع
  • اعتراض به اشتباه شمارش در تعداد کارگران
  • اعتراض به اشتباه در محاسبه درصد های جرائم بیمه ای

 

 

قوانین و مقررات مرتبط:

1- مواد 39،40،41،35،28 و تبصره 2 ماده 76 ق.ت.ا. مصوب 1354/4/3

2- قانون منع دریافت خسارات و جرائم و بهره مصوب 1361/4/13

3- قانون بیمه بیکاری مصوب 1369/6/26

4- قانون دریافت جرائم نقدی از کارفرمایان کارگاههای مشمول ق.ت.ا. مصوب 1373/5/9

5- آئین نامه هیأت های تشخیص مطالبات مصوب 1373/5/24

 

آرای هیأت عمومی:

دادنامه شماره 102 مورخ 1373/9/12 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص اخذ هزینه رسیدگی از کارفرما در رسیدگی به اختلافات مربوط به حق بیمه

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید