عارضه یابی در حسابداری چیست و چگونه اجرا میشود؟

عارضه یابی در حسابداری چیست و چگونه اجرا میشود؟

 

عارضه یابی مالی و مالیاتی ( TIM)  مخفف  (Tax and Insuriance Managmaent) به معنی مدیریت مالیات و بیمه در کسب‌و‌کار است در واقع عارضه یابی نوعی عملیات سازمان یافته است که به منظور  بهبود فرآیند اثر بخش در واحدهای حسابداری مستقر در مجموعه های نسبتاً بزرگ پیاده سازی می شود.  تفاوت اصلی عارضه یابی با فعالیتهایی نظیر حسابرسی داخلی و کنترل داخلی این است که در یک قالب خاص و محدود حرکت نمی کند، یعنی اینکه صرفاً تهیه یک نوع گزارش در قالب انواع فرم های از پیش تعریف شده نیست و گستره آن به تمامی بخش های داخلی و بیرونی همراه با آموزش مجموعه مربوط می شود.

 

عارضه یابی مالی و مالیاتی (TIM) چیست؟

عارضه یابی مالی و مالیاتی ( TIM  مخفف  (Tax and Insuriance Managmaent) به معنی مدیریت مالیات و بیمه در کسب‌و‌کار است در واقع عارضه یابی نوعی عملیات سازمان یافته است که به منظور  بهبود فرآیند اثر بخش در واحدهای حسابداری مستقر در مجموعه های نسبتاً بزرگ پیاده سازی می شود. تفاوت اصلی عارضه یابی با فعالیتهایی نظیر حسابرسی داخلی و کنترل داخلی این است که در یک قالب خاص و محدود حرکت نمی کند، یعنی اینکه صرفاً تهیه یک نوع گزارش در قالب انواع فرم های از پیش تعریف شده نیست و گستره آن به تمامی بخش های داخلی و بیرونی همراه با آموزش مجموعه مربوط می شود.

 

عارضه یابی یک ضرورت است به خصوص برای مدیرانی که سالهاست حساب و کتاب واحد اقتصادی خود را در اختیار مدیران مالی خود نهاده اند. این موضوع را برای این مطرح کردم که تصور نکید عارضه یابی صرفا برای شرکت ها و واحدهایی است که مشکل برایشان پیش آمده و نیازمند کشف خطاهستند، خیر. واحدهایی که درگیر مشکلی نیستند هم باید عارضه یابی را انجام دهند. ولی مساله ایی که وجود دارد این است که آیا مدیران مالی با سابقه می پذیرند که شخصی از خارج مجموعه به بررسی حسابهای آنها بپردازد؟

در دید اول خیر هیچ کس تمایلی به چک شدن و بازرسی شدن ندارد مخصوصا کسی که به خود اعتماد دارد و میداند که با این سابقه زیاد خطا نخواهد کرد. ولی انسان جایزالخطاست و حتی اگر مدیریت یک درصد هم احتمال این را بدهد حسابهایش دچار دگرگونی چه عمدی و چه سهوی شده است باید این عمل را انجام دهد.

تا حدودی از این سوال ” عارضه یابی چیست؟ ” فاصله میگیریم و به این موضوع میپردازیم که چگونه و به دست چه اشخاصی باید اجرا شود؟

هر فردی که به امور حسابداری آشناست و قبلا سابقه ای در اجرا داشته است آیا میتواند با در دست گرفتن مسئولیت عارضه یابی یک مجموعه نتیجه مطلوبی ارائه دهد؟ خیر صرفا داشتن تخصص در اجرای کار حسابداری برای اجرای عارضه یابی موثر نخواهد بود. شما به عنوان یک مدیر برای این منظور لازم است تا با بررسی های لازم افرادی که در این زمینه مهارت و سابقه مناسبی دارند جذب نموده و این مسئولیت را به آنها دهید. داشتن سوابق اجرایی عارضه یابی به شما کمک خواهد کرد که ببینید آیا درست اجرا شده است؟ و یا اینکه آیا بعد از اجرا شدن نتیجه اثر بخشی دریافت نموده اند یا خیر.

یکی از پروژه هایی که در اختیار تیم ما قرار گرفت بررسی و عارضه یابی حسابهای یک شرکت بزرگ پیمانکاری بود که  بعد از پایان مراحل پروژه به نتایج مهم و قابل توجهی دست یافتیم. مواردی مانند ایراداتی در قرارداهای منعقده که احتمال زیر سوال رفتن بسیاری از فعالیتهای شرکت را در زمان وصول درآمدها به همراه داشت. تمایز و اختلافاتی در حسابهای جاری شرکا  و سرمایه که در بیشتر عارضه یابی ها خطای مشترک بود.

در هر حال توجه به اینکه بررسی حسابها باید در زمانی اتفاق افتد که خطا صورت نگیرد یک ضرورت مهم است که علاوه بر مدیران حسابداران هم باید این موضوع را درک کنند و هراسی از زیر سوال رفتن کارشان نداشته باشند تیم های عارضه یاب باید آنقدر قوی و گسترده باشد که به آموزش و پرورش نقاط ضعف حسابداران نیز بپردازد و آنها را پوشش دهد.

 

 

فواید عارضه یابی مالی مالیاتی (TIM)

  • کمک به تصمیم گیری مدیریتی با اقداماتی نظیر رفع خطاهای محاسباتی سود، کنترل مراکز هزینه و بهای تمام شده
  • کمک به حفظ منافع شرکت و موسسین با اقداماتی نظیر کنترل های به روز سیستم بانکی و خزانه داری
  • پیشگیری از وقوع سوء استفاده از کانال های پولی مانند اختلاس و فرصت مشکوک به آن
  • پیشگری از وقوع پولشویی (پول سیاه) عمدی و سهوی در مجموعه ها
  • پیشگیری از وقوع اختلالات ارتباطی با دیگر سازمانها و نهادها با اقداماتی مانند همگام سازی قراردادهای فی مابین
  • شناسایی و تقویت منابع انسانی با اقدماتی نظیر آموزش های بهنگام حین اجرای عارضه یابی

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید