شرکت حسابداری چیست و چه تفاوتی با موسسه حسابداری دارد؟

شرکت حسابداری چیست و چه تفاوتی با موسسه حسابداری دارد؟

 

این روزها و با افزایش کسب و کارهای مختلف نیاز به افراد متخصص در هر رشته و حوزه بیش از گذشته شده است. این مسئله به این دلیل است که افرادی که امور مربوط به یک کار را در اختیار متخصصین آن ندادند پیشرفته بزرگی داشته‌اند.

بنابراین مهم‌ترین مسئله بیزینس برای رسیدن به نتیجه مطلوب این است که هر خدمتی را یک متخصص به شمار می‌آوریم و تنها در اختیار متخصصین آن قرار دهیم.

سرگروهان و مدیران هر شرکت نیز باید امور مربوط به حسابداری، مالی و حقوقی را به متخصصین ان حوزه بسپارند و تنها تمرکز و هدف خود را به روی امور شرکت خود بگذارند. زیرا اگر مسئولیت‌ها بین افراد متخصص تقسیم می‌شود خیلی سریع‌تر، بهینه‌تر و راحت‌تر به پیشرفت دست پیدا خواهید کرد. بنابراین امروزه کارفرمایان و مدیران بسیاری وجود دارند که علاقه‌مند هستند امور مالی شرکت خود را به یک شرکت حسابداری واگذار کنند و تمرکز خود را روی موضوع اصلی خود قرار دهند.

 

شرکت حسابداری چیست؟

مسائل و امور مالی شرکت‌ها و قوانین مربوط به آن‌ها پیچیدگی‌ها و جزئیات زیادی دارند که می‌توانند تمام زمان شما را هدر دهند. در این شرایط 2 راه‌حل وجود دارد. راه‌حل اول استخدام مدیران مالی و راه‌حل دوم استفاده از خدمات شرکت‌های حسابداری است.

یک شرکت حسابداری متولی انجام امور مالی، مالیاتی و حسابداری در شرکت‌های مختلف است. چنین شرکتی معمولاً خدمات مالی، ارزش‌افزوده، گزارش‌های تفصیلی، اظهارنامه مالیاتی و مواردی ازاین‌دست را برای شرکت‌های مختلف انجام می‌دهند و در قبال آن حقوق دریافت می‌کنند. خدمات حسابداری که توسط شرکت‌های حسابداری ارائه می‌شود باید در سطحی تخصصی انجام گیرد.

از وظایفی که یک شرکت حسابداری دارد این است که هنگام همکاری با یک شرکت باید مسئولیت تمام اسناد مالی را به عهده داشته باشد و چنانچه مشکلی مالی به وجود بیاید کاملاً آن را بپذیرد. همچنین بیشتر شرکت‌های حسابداری معتبر تا جای ممکن است به وجود آمدن مشکلات جلوگیری می‌کند و باعث کاهش خطا در امور مالی یک کسب و کار می‌شوند.

یک نکته باید در نظر داشته باشید که شرکت‌های حسابداری متنوعی وجود دارند که می‌توانند در یک سری جزئیات عملکرد متفاوتی داشته باشند به همین علت باید راجع به انواع شرکت حسابداری اطلاعات کافی داشته باشید.

 

ضرورت استفاده از خدمات شرکت های حسابداری

امور مالی هر فعالیت اقتصادی پیچیدگی‌ها و نکات خاص خود را داراست؛ به صورتی که گاهی حتی یک حسابدار باتجربه در انجام این امور دچار چالش می‌شود؛ فقط اشخاصی که علاوه‌بر تخصص، بینش قوی در تجزیه و تحلیل مسائل حسابداری و مالیاتی دارند، از عهده مدیریت مسائل شرکت‌های مختلف بر می‌آیند.

استخدام چنین افرادی به عنوان سرپرست حسابداری یا مدیر مالی برای یک کسب و کار با دشواری‌های زیادی از جمله صرف زمان و هزینه زیاد روبه‌رو است. از این رو برون سپاری حسابداری و امور مالی علاوه‌بر افزایش دقت و کیفیت انجام این امور، در کاهش زمان تلف شده و هزینه‌های مجموعه نیز تاثیرگذار است.

 

انواع شرکت های حسابداری

شرکت های حسابداری از بعد ارائه خدمات، به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

 

 شرکت های حسابداری که خدمات مشاوره ای ارائه می دهند

خدمات این شرکت‌ها در دو حوزه به صورت زیر انجام می‌شود:

 مشاوره حسابداری مانند مشاوره در زمینه حسابرسی، تهیه نرم افزار حسابداری و سایر خدمات حسابداری

 مشاوره مالیاتی نظیر دادرسی مالیاتی، لایحه نویسی و دفاعیات مالیاتی

کاربرد: برای کسب و کارهایی که بخش حسابداری مستقل مجهز به سیستم حسابداری اصولی و یا سرپرست حسابداری هستند؛ این گروه برای اطمینان هر چه بیشتر و برای حل مشکلات از خدمات شرکت های حسابداری کمک می‌گیرند.

 

 شرکت های حسابداری که خدمات نظارت مالی ارائه می دهند

این شرکت‌ها به صورت مستمر بر فعالیت‌های حسابداری و مالیاتی شرکت نظارت می‌کنند و در زمان تکالیف مهم مالیاتی و یا هنگام بروز مشکل، اقدامات لازم را انجام می‌دهند. این شرکت ها معمولا خدمات خود را به شکل سالانه یا چند ماه یک بار انجام می‌دهند.

 

کاربرد: برای شرکت‌های کوچک که بخش حسابداری فعال دارند، اما سرپرست حسابداری یا مدیر مالی ندارند، استفاده از خدمات این گونه شرکت‌ها مناسب است.

 

 شرکت های حسابداری که اجرای کلیه امور حسابداری و مالیاتی یک شرکت را بر عهده می گیرند

این قبیل شرکت‌های حسابداری اجرای کلیه امور حسابداری و مالیاتی یک شرکت را از ثبت اسناد حسابداری تا ارائه اظهارنامه عملکرد بر عهده می‌گیرند؛ حتی در صورت نیاز یکی از نیروهای خود را به صورت مقیم (پاره وقت یا تمام وقت) در مجموعه قرار می‌دهند.

 

کاربرد: برای مجموعه‌هایی که تیم حسابداری و یا حتی حسابدار ندارند و علاقه‌ای به درگیری در این امور نیز ندارند، استفاده از خدمات این گروه توصیه می‌شود.

 

علت استفاده کارفرمایان از خدمات شرکت های حسابداری چیست؟

بسیاری از شرکت‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های حسابداری را ترجیح می‌دهند و این کار دلایل متفاوتی دارد. به‌عنوان اولین دلیل باید گفت که انجام امور مالی یک شرکت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و وقتی که یک شرکت حسابداری را استخدام می‌کنند خطاهای موجود تا حد زیادی کاهش می‌یابد. البته این امر به اعتبار و کیفیت شرکت حسابداری نیز بستگی دارد.

دلیل بعد می‌تواند این باشد که کارفرمایان و مدیران یک کسب و کار دغدغه ذهنی بابت انجام امور مالیاتی خود را در کنار دیگر وظایف ندارند و به نوعی خیال خود را از بابت انجام و مسئولیت‌های امور مالی توسط یک شرکت حسابداری راحت می‌کند.

همچنین همانطور که می‌دانید نیروی انسانی خوب و کاملا ماهر در حیطه امور مالی به راحتی پیدا نمی‌شود. بنابراین کارفرمایان تصمیم می‌گیرند که با استخدام یک شرکت حسابداری دردسرهای پیدا کردن نیروی انسانی لایق را کاهش دهند و هزینه‌های مربوط به آن را به صفر برسانند.

از طرفی دیگر امکان وجود دارد که نیروی انسانی به تمام مسائل و قوانین مالیاتی آگاه نباشد و نتواند نیاز شما را برطرف کند. همچنین ممکن است احتیاجی به استخدام یک نیروی تمام وقت به دلیل حجم امور کم و پرداخت حقوق به ان حسابدار مقرون به‌صرفه نباشد.

 

خدمات شرکت خدمات مالی و حسابداری

یک شرکت خدمات مالی و حسابداری خدمات خود را در حوزه‌های زیر ارائه می‌دهند:

 

خدمات حسابداری شرکت

اولین وظیفه شرکت‌های خدمات حسابداری، انجام امور جاری حسابداری و مالی شرکت است؛ از جمله این امور می‌توان به تهیه صورت‌های مالی، بستن حساب‌ها و کنترل و تجزیه و تحلیل حساب‌ها اشاره نمود.

 

خدمات مالیاتی شرکت

شرکت حسابداری آرمان با بیش از دو دهه تجربه در حوزه حسابداری و مالیات، به عنوان یک نهاد تخصصی در ارائه خدمات مالیاتی برجسته به شناخته شده است. ما به منظور راهکارهای مالیاتی بهینه و رفع ابهامات مالیاتی، مشاوره تخصصی، تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی و ارائه خدمات مالیاتی ویژه به افراد حقیقی و حقوقی اختصاص داده‌ایم. مزایای ما نسبت به سایر شرکت‌ها عبارتند از تیم متخصص و ماهر با دانش عمیق در زمینه قوانین و مقررات مالیاتی، ارائه راهکارهای کاهش مالیات و بهره‌برداری از معافیت‌های مالیاتی، تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی با دقت و دانش بالا، شفافیت در ارتباطات مشتریانی که باعث ایجاد اعتماد و انگیزه برای همکاری مداوم می‌شود. شرکت‌ها به خدمات مالیاتی ما نیاز دارند تا با کمک متخصصان ما، از مشکلات مالیاتی جلوگیری کنند، بهبود وضعیت مالیاتی خود را تحقق دهند و بهینه‌سازی در پرداخت مالیات‌های خود را انجام دهند، که این امور برای رشد و پیشرفت کسب و کارها بسیار حیاتی است.

 

خدمات حسابداری کارکنان

در کنار خدمات فوق، شرکت‌های حسابداری به امور اداری کارکنان نظیر انعقاد قرارداد، ثبت نام و ارسال لیست بیمه کارکنان و محاسبه کارکرد و اضافه کاری آنها نیز می‌پردازد.

 

مزایای استفاده از خدمات شرکت های حسابداری

شرکت‌ها به دلایل مختلف از خدمات شرکتهای حسابداری استفاده می‌کنند؛ این دلایل عبارتند از:

  •  افزایش دقت و کیفیت انجام خدمات
  •  واگذاری مسئولیت امور حسابداری و مالیاتی به یک شرکت متخصص جهت پاسخ‌گویی در برابر سازمانهای ذی‌ربط نظیر سازمان مالیاتی
  •  عدم درگیری در چالش‌های استخدام نیروی متخصص مالی و حسابداری
  •  مدیریت هزینه‌های مربوط به بخش حسابداری و مالی
  •  عدم اختصاص نیروی انسانی و بودجه شرکت به بخش حسابداری در صورت کم بودن حجم عملیات مالی و حسابداری شرکت

 

 نکته

در کنار موارد فوق، ممکن است حسابدار استخدام شده از تخصص کافی برخوردار نباشد؛ همین امر موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای کسب و کار اشخاص می‌شود.

 

 

موسسه حسابداری چیست؟

موسسه حسابداری مجموعه‌ای از افراد است که با هدف انجام فعالیت غیرانتفاعی حسابداری دور هم جمع می‌شوند.

 

موسسات حسابداری چه خدماتی را ارائه می دهند؟

به طور کلی موسسات حسابداری مانند شرکت‌های حسابداری خدماتی را به دیگرکسب و کارها ارائه می‌دهند و این خدمات در دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند که به برخی از آن‌ها در ادامه خواهیم پرداخت‌.

همان طور که می‌دانید خدمات حسابداری مالی از مهم‌ترین وظایفی است که یک موسسه حسابداری باید آن را انجام دهد چرا که یک موسسه حسابداری تمام امور و وظایف مالی شرکت را سازماندهی می‌کند و میزان سود و زیان شرکت را به هیئت مدیره آن توضیح می‌دهد. موسسات حسابداری در جهت تسهیل حسابداری مالی شرکت‌ها خدمات زیر را ارائه خواهند داد:

  • ثبت اسناد حسابداری جاری: یکی از مهم‌ترین وظایف یک موسسه حسابداری این است که حساب‌های جاری و معوقه را ثبت کند و اطلاعات مربوط به آن را به‌روزرسانی کند.
  • تنظیم صورت های مالی: یکی دیگر از فعالیت‌های مهم هر موسسه حسابداری این است که قسمت تنظیم صورت‌های مالی شرکت را به درستی انجام دهد. این صورت‌های مالی می‌تواند مواردی مثل ترازنامه، بررسی سود و زیان و جریان وجوه باشد که هر موسسه حسابداری باید آن‌ها را انجام دهد.
  • خدمات مالی واحدهای اقتصادی: در مورد یکی دیگر از وظایف حسابداری این است که هر شرکت قسمت حسابداری جداگانه و مستقل خود را حذف کند و تمام امور مربوطه را یک موسسه حسابداری بسپارد.
  • عملیات اصلاح و بستن حساب: انجام این کار از وظایف بسیار ضروری هر موسسه حسابداری است. چرا که به دقت بسیار زیادی احتیاج دارد و باید وقت کافی برای آن گذاشته شود به همین دلیل شرکت‌ها برون‌سپاری را در اختیار موسسات حسابداری قرار می‌دهند.
  • انجام امور ورشکستگی مالی: هنگامی که یک شرکت به دلیل وجود مشکلات مالی یا نبود منابع مالی کافی برای پرداخت بدهی با مشکل مواجه می‌شود می‌تواند از یک موسسه حسابداری کمک بگیرد متخصصین زنان راه حل‌های خود را برای بله یا حتی پیشگیری از ورشکستگی ارائه دهند.
  • خدمات عملیاتی حسابداری: یکی از مواردی که بسیار بدیهی و آشکار است، نصب نرم افزار حسابداریhttps://www.farapayam.com/product/financial است که جزء وظایف موسسات حسابداری نیز محسوب می‌شوند. همچنین راه‌اندازی سیستم مالی، اتوماتیک سازی امور حسابداری، خدمات پشتیبانی و دیگر وظیفه‌ها که به کمک موسسه حسابداری انجام می‌شوند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله آموزش بستن حسابها را مطالعه کنید

 

 

 

تفاوت شرکت خدمات حسابداری با موسسه حسابداری

علیرغم شباهت در ارائه خدمات شرکتهای حسابداری و موسسات حسابداری، این دو مجموعه از برخی جهات با هم متفاوت هستند. در ادامه به بیان تفاوت این دو مجموعه می‌پردازیم:

 

 تفاوت در نوع فعالیت

در نگاه اول موضوعی که باعث تفاوت میان شرکت حسابداری و موسسه حسابداری است، مسیر مربوط به اخذ و ثبت مجوزهای مورد نیاز برای هر کدام است. در یک شرکت حسابداری، هدف اصلی کسب سود است؛ اما موسسات حسابداری می‌توانند در کنار کسب سود از عملیات تجاری خود، به ارائه خدمات، فعالیت‌های آموزشی یا امور خیریه نیز بپردازند.

 

 تفاوت در نوع ثبت مجموعه (شرکت یا موسسه) و اساسنامه تنظیمی

شرکت حسابداری در قالب یک شرکت با مسئولیت محدود و یا سهامی خاص ثبت می‌شود؛ در صورتی که موسسه حسابداری در قالب یک مجموعه غیرانتفاعی ثبت می‌شود.

همچنین برای به ثبت رساندن یک شرکت حسابداری لازم است حداقل یکی از اعضای رسمی شرکت مدرک کارشناسی رشته حسابداری داشته و عضو هیئت مدیره شرکت باشند؛ ولی یک موسسه حسابداری این چنین نیست.

 

 تفاوت در تعداد اعضا جهت ثبت در سازمان ثبت شرکتها

برای ثبت شرکت حسابداری حداقل 5 نفر (سهامی خاص) و یا 2 نفر (مسئولیت محدود) عضو نیاز است؛ در صورتی که مجوز موسسه حسابداری را حتی یک نفر هم می‌تواند دریافت نماید.

 

 نکته

به این ترتیب شرکت حسابداری و موسسه حسابداری در نوع فعالیت، ساختار سرمایه، مجوزهای موردنیاز و اساسنامه با یکدیگر متفاوتند؛ اما نحوه عملکرد و خدمات قابل ارائه آنها تفاوتی با هم ندارد.

 

وظایف و خدمات شرکت های حسابداری چه چیزی هستند؟

به طور کلی شرکت‌های حسابداری خدماتی را به طور مستقیم ارائه می‌دهند که به سه بخش  اصلی تقسیم می‌شود اما شرکت‌ها می‌توانند بخشی یا تمام آن‌ها را انجام دهند:

قسمت خدمات حسابداری و مالی از مهم‌ترین وظایف آن‌ها به شمار می‌رود که شامل امور پرسنلی و اداری، تهیه صورت‌های مالی و بستن حساب‌ها، کنترل و تجزیه و تحلیل حساب‌ها، تهیه ترازنامه دفاتر قانونی است.

یکی دیگر وظایف شرکت‌های حسابداری خدمات مالیاتی دیگر مجموعه‌ها است که شامل تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی, تنظیم و ثبت گزارش فصلی، ثبت اظهارنامه ارزش افزوده و دیگر خدمات است.

همچنین خدمات اداری و پرسنلی حسابداری که مواردی مانند ثبت نام بیمه و تهیه، ارسال لیست بیمه، تنظیم و انعقاد انواع قراردادهای کارکنان، حضور و غیاب کارمندان، کارت زنی، محاسبه اضافه کاری و تعطیلات، انجام امور کارگزینی و دیگر موارد مربوطه را شامل می‌شود.

 

 

سخن پایانی

شرکت خدمات مالی و حسابداری رفته رفته به یکی از ارکان خدمت رسانی به شرکت‌ها تبدیل شده است؛ از این رو بحث آموزش حسابداری و پرورش نیروی انسانی برای انجام امور حسابداری و مالیاتی به بهترین نحو، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. پس شما قبل از ورود به یک شرکت حسابداری باید به یک نیروی قابل اطمینان و متخصص تبدیل شوید. زیرا یک اشتباه در این زمینه باعث به وجود آمدن مشکلات و ضرر و زیان مالی در کسب و کار می‌شود.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید